Tips, ervaringen & aanraders #10

Als je kind iets speciaal nodig heeft met slapen (puckababy, white noise machine oid|) kun je die meegeven. Meestal hebben ze slaapzakjes en luiers op de opvang maar zou het nog even navragen. En als je graag wil dat je kindje speciale producten heeft ivm een allergie of jullie voorkeur oid kun je ook nog bijv. eigen billenzalf en luierdoekjes meegeven. Wel even de naam van je kind er op schrijven :slight_smile:

En geef niet de mooiste dingen mee want er raakt gewoon wel eens iets kwijt. Ik Heb mijn kind bijv nooit haar Engel jasje aangedaan naar de opvang, was echt bang dat die gejat zou worden :grimacing:

1 like

Neem een knuffel(doekje) mee waar jij een paar nachten mee hebt geslapen voor jouw geur! Speen als je baby die heeft.

1 like

Onze baby heeft een voorkeurshouding op zijn rug liggend met zijn hoofd naar rechts. Hij kan wel naar links draaien als hij hiertoe gestimuleerd wordt, maar in de box, de wandelwagen of bed draait hij zelf automatidch naar rechts. Nu wordt zijn hoofd rechts wat plat. Tips om liggen op de linkerkant te stimuleren ook wanneer mijn partner of ik er niet bij zijn de hele tijd?
Een zijligkussen ken ik maar mag niet in bed of zonder toezicht gebruikt worden…

2 likes

In de kinderwagen een boekje open klemmen tussen matje en zijkant kinderwagen aan de niet voorkeur kant kan hem in de kinderwagen zn interesse naar de andere kant wekken.
En qua als jullie er niet bij zijn: je kind in de box of het bedje 180 graden draaien? Dus waar zn hoofd normaal ligt nu zn voeten leggen. Dat hij uiteindelijk naar hetzelfde kijkt, maar dus andersom ligt

3 likes

Wij kregen deze info van het CB: https://www.ncj.nl/wp-content/uploads/media-import/docs/17cd956c-db02-4997-ab93-b27d5b26a97b.pdf

Staan veel tips in wij hebben er veel van toegepast, lijkt nu echt veel minder te worden.

Ik zou een kinderfysio laten langskomen. Zij kunnen hier goed bij helpen en geven tips, maar kijken ook naar de situatie in huis en hoe je daar nog wat in kan veranderen

5 likes

Hoe weet je dat nu eigenlijk nog? Mijn dochter is 5 maar zijn al 1,5 jaar ofzo niet meer bij cb geweest en volgens mij komen er ook geen afspraken meer?
Ze zat iig tussen de -1 en -2. Geen idee wat het nu is, maar ze groeit iig wel want kleding van vorig jaar past ze niet meer goed.

Wij hebben met 4, net voor school een afspraak gehad en met 5,5 gaan ze bij de ggd bij ons.

Ja wij ook met 3 jaar en 9 maanden ofzo maar dat is dus inmiddels al 1,5 jaar terug en volgens mij is ze toen niet eens gemeten. Ging toen om de oogtest en vaccinatie.

Er zijn toch ook inloopspreekuren of weeg/meet spreekuren waar je naar toe kunt of zelf opmeten en wegen en invoeren in een tabel.

Volgens mij na 4jr niet meer? Althans bij ons is dat alleen bij CB. En anders bij de school arts die heeft wel af en toe op school zo’n inloopspreekuur dacht ik.

Maar tussen 5-6jr word je volgens mij wel
Bij de ggd uitgenodigd!

2 likes

Oh dat wist ik eigenlijk niet, wij hadden een afspraak 3 jaar 9 maanden inderdaad!

Mijn baby had ook een super sterke voorkeur voor rechts met een flinke afplatting. Ik heb echt veel therapeuten gezien: manueel therapeut, fysio en uiteindelijk de osteopaat. De meeste vooruitgang geboekt met de osteopaat in combinatie met de kinderfysio, en elke dag oefeningen thuis doen met hem. Bijv oefenen met volgen van speeltje en veel tummy time. Ik heb wel gebruik gemaakt van zo’n donutkussentje in bed (zijlig kussen wilde hij absoluut niet, wurmde zich eruit).

1 like

Ik ga morgen idd maar eens een kinderfysio bellen voor hulp. Is de flinke afplatting bij jullie nog weggegaan?

Succes! Ik maakte me ook zo’n zorgen om z’n hoofdje in het begin. Ik zag het nooit meer goed komen. Maar m’n zoontje is nu 9,5 maand en de afplatting is al een heel stuk weggetrokken. Ik zie het zelf nog lichtjes, maar dat is meer omdat ik het weet. Zijn fontanel is nog niet dicht dus ik heb hele goede hoop dat het helemaal weer recht trekt. Hij slaapt nu ook veel op z’n buik waardoor hij er minder op ligt en als hij wakker is alleen maar op z’n buik spelen. Mocht je nog vragen hebben mag je me altijd dm’en :smiling_face:

2 likes

Hetzelfde als normaal. Moet wel zeggen dat ik eigenlijk elke dag wel werk maak van haar haren, maar het lijkt me voor later in elk geval het leukst als je haar gewoon ziet zoals ze normaal is.

3 likes

Ik ben niet heel handig met haar (kan wel iets maar niets fancy’s). Maar mijn dochter heeft heel fijn/sluik haar, dus het blijft ook niet goed zitten.

Volgens mij heb ik een gewone staart gemaakt en gezegd dat ze niet haar capuchon moest opdoen (ze had zo’n periode dat ze die continue op wilde) om te voorkomen dat het 1 warboel zou worden.

Dus ik vrees met grote vreze wat het resultaat gaat zijn.

Bij het kinderdagverblijf wist je tenminste dat de juffen er nog even een borstel doorheen haalden, maar dat kan met zo’n kleuterklas natuurlijk niet.

2 likes

Ik ben al blij als ik dr haar mag kammen :cry:
Dat is al bijna een jaar zo, probeer van alles maar niks werkt. Leuke shampoo en spray, 1000 elastiekjes of speldjes, eerst bij mij doen, stickers, etc etc. Vaak loopt ze nu met slierthaar rond wat ik echt zonde vind maar kan dr niet dwingen en als ze al wat kiest is het een vlecht waar aan de voorkant nog plukken uithangen. En dan komt ze van de opvang terug met een intens vlechtwerk :skull:
En dan krijg je als tip: ja ze moet het maar gewoon doen?? Ik kan dr moeilijk op dr stoel vastbinden

Oja en leuk detail: ik wil dus alleen maar een simpele staart of iig een speldje zodat dr haar niet in dr ogen hangt thats allll
En zij is degene die lang haar wou

3 likes

Gewoon hoe ze altijd zijn. Vind het veel.leuker om ze te zien zoals ze zijn dat een opgedirkte versie. Er zijn elkaar jaar kinderen die in taartjurk of overhemd met gilet en stropdas/strik naar school komen, ik heb daar zelf echt niks mee

8 likes

Ik stuur m’n zoontje wel extra netjes naar school. Het is alleen zo jammer dat de timing van de foto’s soms in de middag is.

2 likes