Tips, ervaringen & aanraders #10

Ja wij hebben sinds een paar maanden een Thule chariot cross 2 voor kinderen van nu 10 maanden en 2. Bevalt heel goed, we gebruiken hem zowel als wandelwagen en als fietskar. Enige uitdaging is dat die twee elkaar niet altijd met rust laten in de kar, vorige week gingen we voor het eerst wat langer fietsen, toen was de jongste in slaap gevallen en ging de oudste haar steeds wakker maken :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ik ben super blij met de fietskar. Een bakfiets viel voor ons direct af omdat het niet in de schuur past en niet mee kan op vakantie dus daar kan ik je niet van overtuigen.
We hebben net als Mona ten Thule cross alleen dan voor 1 kind. De oudste heeft er tot ruim 4 jaar in gezeten en daarna mocht de jongste erin.
Het fijne van de Cross is de rugleuning die iets achterover kan waardoor kinderen kunnen slapen zonder dat het hoofdje steeds voorover knikt, die optie hebben de meeste fietskarren niet en vind ik een heel groot pluspunt.

Wij zijn net terug van vakantie. Fietskar in de kofferbak, fietsen op de fietsendrager en op naar het strand. De jongste heeft alle slaapjes overdag in de fietskar gedaan. Zo waren we niet gebonden aan het campingbedje en doordat de kar makkelijk omgebouwd kan worden naar een wandelwagen maakte het niet uit wanneer hij in slaap viel want ik kon de kar tijdens zijn slaapje ombouwen van fietsend naar lopend of andersom. Door de grote wielen is een strandwandeling mogelijk.

Thuis gebruik ik de fietskar het eerste jaar met alle fietsritjes, daarna pak ik vaker het fietszitje maar bij heel slecht weer, gladheid of als ik op plaats van bestemming een wandelwagen wil gebruiken gaat de kar mee. Als ik vanuit huis wil wandelen pak ik de fietskar wat dat loopt fijner dan de buggy.

@Mona , is het een idee om de oudste op dat soort momenten in een fietszitje op de fiets zetten?

8 likes

Ja dat hebben we inderdaad toen zo opgelost, maar het was voor ons ook een soort proefritje voor misschien een keer een langere toer/fietsvakantie met fietsen waar we geen zitjes op hebben, dus dan kan het niet. Toen we de kar net hadden was de jongste 6 maanden (toen was zij de ergste) en deden we een XL hydrofiel om haar bovenlijf heen zodat ze dr handjes niet vrij had, dat was toen ook een goede oplossing maar zou nu niet meer werken.

Inderdaad nog een voordeel vind ik dat je die fietskar heel compact kan inklappen en meenemen!

En ook het gebruiksgemak van Thule vind ik geweldig, met ombouwen enzo. Wij hebben ‘m trouwens van marktplaats, staan ze regelmatig op.

Wij hebben trouwens ook even een bakfiets overwogen (hebben we in principe plek voor) maar vonden dit een fijne manier (met veel lagere investering) om eerst eens de fietskar te proberen!

7 likes

Ik wil ook heel graag een fietskar, ook voor vakantie inderdaad want dan gaan de fietsen toch al mee. Maar ik twijfel tussen een 1persoons of een 2persoons. In de toekomst zou een 2persoons handiger zijn met het ophalen van neefje, nichtje, dochter van school (idee is dat we de opvang met elkaar delen). Maar ons kindje is gewoon alleen en dan zitten we met zo’n tweepersoonskar op vakantie en 1persoons is wel smaller ook.

Als je de fietskar via marktplaats koopt kun je hem waarschijnlijk tzt nog verkopen voor een gelijkwaardige prijs als je een Thule koopt. Zou gewoon kijken wat nu handig is. Dit is wel erg ver vooruit.
Kan het nichtje eventueel achterop of kan dat natuurlijk niet icm de kar?

4 likes

Volgens mij heb ik hier al eens eerder naar gevraagd maar hoe leer je een angstig kind fietsen? Ze is nu 5 jaar maar ze wilt bijna nooit oefenen en is altijd bang dat ze valt. Terwijl we haar altijd vasthouden, dat vraagt ze ook. Echt alle kinderen om haar heen, vaak jonger nog, kunnen al fietsen dus dat voelt zo vervelend terwijl ik aan de andere kant ook niet wil vergelijken.

1 like

Ik heb de Deryan toen ze heel klein was op een bed gezet maar vanaf 5 a 6 maanden op de grond. Waarom zou dat onhandig zijn?

Mijn kind heeft twee weken geleden voor het eerst de Deryan weten om te draaien 's nachts :flushed: dan wil je dus echt niet dat ze ergens op staat.

2 likes

Ik heb 2ehands een heel dunne van c&a van hydrofielstof. Misschien daar? Die kan je ook omknopen zodat je m vanaf een kleiner maatje kan gebruiken.

1,0 tog
Ik heb er ook 1 van Jollein die is 0,5 tog.

Nee neefje zou al achterop zitten.
Ik zat hier ook over te denken maar ik ben niet zo goed in doorverkopen. Maar mss wel het overwegen waard.

3 likes

Ja volgens mij hadden we het hier een paar maanden geleden ook over. Mijn kinderen zijn ook 5 en willen (nog steeds) niet eens oefenen zonder zijwieltjes. Ik heb geen zin in strijd en gedoe dus ik laat het zo. Er komt vast een tijd dat ze wel willen.
Daarbij heb ik er zelf ook totaal geen last van dat ze het niet kunnen; we doen alles met de bakfiets en met een zelf fietsend kind en de ander in de bakfiets door de stad lijkt me de hel. Of nog erger: ik op de bakfiets en 2 zelf fietsende kinderen.

Met alle zooi die wij altijd overal naartoe meeslepen zou ik zelf een 2-persoons fietskar nemen haha! Dan kan of nichtje/vriendje erbij in, of wat extra bagage op de fietsvakantie, of haar stepje etc. Als je 'm achter de fiets gebruikt vind ik een dubbele kar niet zoveel onhandzamer dan een enkele, als je hem ook veel los wil koppelen en als gewone wagen wil gebruiken is zo’n enkele wel een stuk wendbaarder.

3 likes

Super bedankt voor jullie antwoorden!

Grappig om te lezen dat je soms makkelijker de fietskar pakt om te wandelen dan een buggy!
Meenemen op vakantie lijkt mij inderdaad ook een heel groot voordeel.

Maarre… het strand? Er zitten toch nog 2 kleine wieltjes voorop, lukt dat dan? Of moet je dan die jogger uitbreiding hebben?

Het komt vanzelf. Mijn kind wilde ook absoluut niet fietsen en had er ineens zin in toen hij 5 was en mee wilde doen met de fietsende buurkinderen. De oudste fietste toen ze net 3 was. Ieder kind is anders, ik zou niet te veel vergelijken en niet pushen omdat het vervelend voelt.

2 likes

Ik heb er nu eentje gevonden van Lodger die is iets dunner met 0,3 tog :grin:

2 likes

De jogger uitbreiding zal het vast nog makkelijker maken maar wat ik bij het zachtere zand doen is de duwstang wat hoger klikken zodat de voorwielen omhoog komen. Als het heel zacht zand is dan achteruit trekken maar dat soort stranden zijn we dit keer niet geweest.

Het eerste jaar met kind naar het strand hadden we een buggydrager op de fiets en een paraplubuggy mee. Die kan niet door het zachtere gedeelte dus kind en buggy tillen naar de vloedlijn. Lag kind bij strandwandeling lekker te slapen moesten we daar blijven of wakker maken. Niet onoverkomelijk maar ik vond het wel een verademing dat het wakker maken met een fietskar niet meer hoeft en aangezien ik in het dagelijks leven bijna alles met de fiets doe is dat niet alleen met vakantie het geval.

@Kusjessoldaat Met een zadeltje voorop kan er nog een kind voorop zitten dan kan je al 3 kinderen meenemen. Met een longtailbike zouden er 2 of zelfs 3 kinderen achterop passen maar dan is een bakfiets wellicht net zo makkelijk. Ik weet niet of 2 kinderen in basisschoolleeftijd nog wel in de fietskar passen. Ik vond dat met 4,5 in de 1kinds kar al krap worden en de zitjes van de 2kinds kar zijn smaller.

2 likes

Komt vanzelf, als ze echt willen kan het ineens snel gaan. Mijn zoontje kreeg zn fiets toen hij 4 was, fietste probleemloos zonder zijwieltjes weg maar schrok paar dagen later van een hond in het park en heeft toen jaar geweigerd ook maar iets met de fiets te doen. Jaar later: zelfde verhaal. Nu had hij bedacht dat hij in de zomervakantie ook wil kunnen fietsen en gaat nu als een speer. Hij is bijna 7 inmiddels.
Hebben er zelf ook nooit druk achter gezet, de route naar school is echt te heftig om voorlopig al te fietsen, dus het is puur nog voor pleziertripjes. Maar de plezier heeft ie in elk geval gevonden nu :slight_smile:

5 likes

Als je het €20 onder de laagste prijs doet ben je hem zo kwijt en heb je voor dat geld de kar gehad die je wilde,haha. Maar kan me ook voorstellen dat de grote sowieso handig als je nog spullen wilt meenemen.

Mijn kind is bijna 5 en wil ook écht niet. Ik heb het maar los gelaten en houd mezelf voor dat hij vanzelf wel es gaat fietsen. Het zou op dit moment ook niet per se handig zijn als hij het kan, want school is nog te ver weg. Dus ik laat het. Anders kan je die handdoektruc misschien es proberen? Die doe je onder de oksels door moet je even googlen!

1 like

Mijn zus heeft een longtail dus voor haar zou dat prima kunnen. Maar we willen het liefst een systeem waarin alle ouders en opa en oma alle kinderen mee kunnen nemen met hun eigen fiets met achterzitje.
Maar heb met @Alocasia erover gehad en besloten dat ik zo’n kar te weinig ga gebruiken dus het beter kan laten.

2 likes

Ik wil voor de vakantie (en als entertainment in het vliegtuig ugh) een kindercamera kopen voor mn dochter van bijna 4

zat aan zoiets te denken (ook al vind ik hem veeel te suikerspin)
heeft iemand hier zoiets van rond de 40/50 euro en is dat een beetje goed vermaak?

1 like