Tips, ervaringen & aanraders #10

Hoe oud is je baby nu? Mijne deed dit ook echt de eerste 4 maanden (tenzij ze tegen je aan sliep in de draagdoek), en ineens was dat over! Was toen zo relaxt!

1 like

Bijna 10 maanden đŸ«ą het ging idd na 4 maanden ofzo een stuk beter, richting 45 minuten. Toen een helse 8 mnd slaapregressie met alleeen maar korte slaapjes. En nu dus steeds vaker langer. Echt elk slaapje dat langer duurt zo zo zo dankbaar voor haha

1 like

Wat fijn! Hier ook eindelijk. Baby is nu net 10 maanden. Ook de nachten gaan eindelijk beter
 van 2/3 nachtvoedingen naar nog maar 1 :raised_hands:

2 likes

Ik had net al in het wjekw topic geplaatst, maar leek me hier beter op zijn plaats.

Heeft iemand hier ervaring met een terugval in zindelijkheid bij een kleuter die net naar school gaat?

Zoon is al een jaar zindelijk ook gelijk ‘s nachts. Er is eerder een periode geweest toen hij het niet zo naar zijn zin had bij de kinderopvang, dat viel ook gelijk met terugkomen van vakantie oid. Dat is vanzelf weer over gegaan. Regel was 2x broek nat luier om en na drie weken ofzo was het gewoon weer over.

Nu een half jaar later en sinds een maand naar school gaat het weer vaak mis . En op de basisschool natuurlijk geen luier of juf die uitgebreid helpt. In de eerste week moest hij ook na een ongelukje reserve kleding aan van school (hij had gewoon in zijn tas). Volgens hem lachten de kindjes hem daarom uit. Weet niet wat daarvan waar is natuurlijk. Wel aangegeven bij juf dat hij kleding in zijn tas heeft.

Nu is het bijna altijd raak als ik hem ophaal na een lange schooldag of bso. Vaak een beetje nat of kleding wissel gehad. Gelukkig laat hij de medewerksters van de bso wel toe, weet niet hoe dat met juf zit. Thuis gaat het ook geregeld fout ook na geregeld waarschuwen.
Nu drinkt hij de laatste dagen weinig op school en ik heb het idee dat hij dan niet zo vaak hoeft te plassen en het daarmee ‘oplost’. Ook geen gezonde oplossing natuurlijk.We hebben het heel lang niet teveel aandacht gegeven omdat we er geen te groot ding van willen maken, want ik denk dat dat averechts werkt. Maar ik wil hem wel graag helpen en vind het vooral vervelend voor hem en soms lijkt hij het gewoon echt niet door te hebben. Bovendien stinkt het soms ook echt als ik hem ophaal. Dat vind ik ook sneu en wat als hij bijvoorbeeld een keer bij een kindje thuis gaat spelen?

Wat zouden jullie doen? Toch een beloningssysteem of een keer naar een professional? Ik denk niet dat het lichamelijk is trouwens. Echt puur spanning, prikkels en misschien niet naar de wc durven ofzo. Terwijl hij pas wel zat te poepen toen ik hem ophaalde.

Als ik het hem vraag zegt hij vergeten of ik voel het niet. En dan ‘maar het is niet erg toch?’. Nee ik wil het niet ‘erg’ maken, maar ben inmiddels wel een beetje wanhopig :sweat_smile:

Ik zou eerst eens met juf overleggen over hoe het in de klas gaat. Durft hij wel te vragen of hij naar de wc mag? Of vergeet hij het tijdens het spelen? Juf kan je daar vast wat meer inzicht in geven en wellicht ook de oplossing bieden door hem hierin iets meer te begeleiden.

2 likes

Geen idee eigenlijk, wij gebruikten wasbare luiers. Even gegoogled en prijs per luier lijkt omgerekend rond de 20-40ct te liggen (afhankelijk van welk merk en gewone luier of luierbroekje) en dat lijkt net wat onder de prijzen van het Kruidvat te liggen (als je zonder aanbieding koopt dan).

1 like

Mocht het Chesirecat om wat voor reden dan ook niet lukken om het voor je te kopen, dan ga ik zaterdag naar de Efteling en kan ik ook evt voor je kijken!

1 like

Hier ook wasbaar maar op de camping ga ik toch voor wegwerp.:grimacing:

2 likes

Bij onze dochter was er ook een terugval in de eerste weken school.
We hebben gelijk met de juf afgesproken dat ze er even goed op zouden letten.
Natuurlijk kan een leerkracht niet continu bezig zijn met 1 leerling zijn/haar toiletgang. Maar in de eerste weken willen ze het vaak wel tijdelijk, er zijn wel meer kindjes die eerst een terugval hebben.
Bij ons bracht de juf haar de eerste paar keer met de pauzes naar de wc. Bij de vraag “moet je plassen?” kwam er altijd een “nee” als antwoord. Bij haar moest het zijn “jij gaat nu even plassen”. Zodra dochter het ritme te pakken had van elke pauze naar de wc, was het weer goed. En het was ook een kwestie van een nieuwe wc “leren kennen”, het was eerst spannend.

3 likes

Wat handig is, is om op vaste tijden te oefen met naar de wc, 20 minuten na het drinken. Geen kleine slokjes tussendoor drinken. Maak het bijvoorbeeld een gewoonte om voor het buitenspelen te plassen e.d
 en ook met de juf te overleggen dat ze hem rond die tijden even naar de wc stuurt.

2 likes

Ik ben gisteren met mijn peuter naar de tandarts geweest en we kregen het advies om ook 's ochtends te beginnen met poetsen. Ik ben alleen vergeten te vragen of je dan voor of na het ontbijt moet poetsen. Op internet lees ik verschillende dingen. Wat doen jullie?

Tanden poetsen doe je normaal zo’n half uurtje na het eten dacht ik altijd.

Volgens onze tandarts maakt het niet uit zolang je na ontbijt een ruime tijd wacht (half uur tot een uur) dus bij de meeste mensen komt voor het ontbijt beter uit.

Na het eten vind ik vooral met kinderen nogal onhandig. Dan zouden we minimaal een half uur eerder moeten opstaan en is er geen treuzelruimte met eten. Wij doen sochtends rondje badkamer, dan aankleden en naar beneden om te ontbijten. Als het eten op is zijn we direct klaar voor de dag ipv nog een half uur moeten wachten.

3 likes

Wij gaan bijna verhuizen en hebben dan eindelijk een tuin, én mijn dochter is bijna jarig. Ze wordt 2 en is dol op buiten spelen, voetballen en kliederen dus we zoeken speelgoed voor in de tuin. Ik dacht eerst aan een zandbak, maar las hier al veel verhalen met veel viezigheid in de tuin en in huis. Nog ultieme tips? Een watertafel of zoiets? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
(Oh ja onze tuin is niet meeega groot)

1 like

Van die opvouwbare voetbaldoeltjes? Met een leuke bal erbij.

1 like

Buiten/modderkeuken? Kan je zelf maken maar zijn ook kant en klaar te koop

2 likes

Top Notch heeft Lil Ones gelanceerd met allemaal kinderliedjes maar dan een stuk beter geproduceerd en beter te pruimen dan juf roos (de meeste dan)

13 likes

@loes @Kiwi @Kameleon en @Ohappyday

Dank voor de adviezen, ik zal het maandag even met de leerkracht bespreken. Fijn om te horen dat het ‘normaal’ is. Dat stelt wel gerust.

Reminders werken inderdaad thuis niet, meer ‘we gaan nu naar de wc’ ‘wie is er als eerst op de wc jij of ik?’ en ‘voor we weggaan gaan we eerst naar de wc’.

3 likes

Een trampoline! Hier geen tuin, maar mijn dochter kan hier uren op springen bij vrienden en mijn ouders.

2 likes

Super herkenbaar, de vaste tijden is ook vooral om een signaal naar je hersenen te sturen. Net als dat als je bijvoorbeeld elke dag om 12.30 luncht, en dan een keer laten moet lunchen ivm afspraken dat je dan om 12.30 heel veel honger hebt.
Bij ons is het ook heel lang een wedstrijdje wie het eerste geweest en hem sturen omdat het anders steeds te laat was. Hij is de eerste weken soms door de juf gestuurd rond vaste tijden en na een paar weken ging hij thuis ook opeens uit zichzelf, vraagt wel nog vaak of we erbij willen zijn.

3 likes