Tips, ervaringen & aanraders #10

Ik merk dat ik steeds minder geduld begin te krijgen voor mijn baby (4m) die niet in slaap komt. Het ging een weekje aardig goed waardoor ik best wel kon ontspannen maar het gaat nu weer slechter en ik begin een beetje op te raken. Ik word zelfs een beetje bozig, zeker als ze dan ook nog begint te spugen.
Uiteindelijk heb ik haar wel in slaap gekregen, maar ik voel me zo rot erover dat ik nu huilend op de bank beneden zit :sob:

Mijn man heeft dit totaal niet en heeft er wel geduld mee maar hij is niet altijd thuis 's avonds dus dan komt het toch op mij aan. En ik moet dit toch ook gewoon kunnen?

Iemand die dit herkent en/of tips heeft?

Jawel, ik heb ook geen geduld. 4 maanden is echt nog wel jong, dus je hebt waarschijnlijk nog geen vaste bedtijd? Ik probeerde mezelf dan uit de situatie te halen: dus afwisselen met partner, of gewoon met baby in kinderwagen of draagzak wandelen totdat ze sliep, of weer even een half uurtje wakkertijd en dan nog eens proberen. Als ze zelf overstuur zijn en spugen gaat het slapen ook niet makkelijker, denk ik. Of misschien helpt voor je eigen gemoed een luisterboek/podcast in je oren tijdens het wiegen/voeden.

1 like

Ik herken het zeker. Mijn baby sliep ook best slecht. Het lukte uiteindelijk wel op de arm maar voorafgaand werd hij heel boos/verdrietig dus dat vond ik echt niet fijn. Het voelde echt alsof ik elk dutje aan het vechten was met mijn baby. Zo veel verdriet om gehad en mijn vriend was toen ook 5 dagen aan het werk dus het meeste kwam op mij terecht.

Uiteindelijk ben ik gaan ‘slaaptrainen’ en het was heel pittig maar ging uiteindelijk wel goed.

Dingen die ik deed: vast ritueel met slaapzak aan, muziekje aan, gordijnen dicht en hetzelfde zinnetje zeggen. Zo veel mogelijk dutjes in bed. Sowieso het eerste dutje van de dag. Mijn baby in slaap helpen in bed (hand op zijn billen en wiebelen en ‘shhh’ zeggen). Na 10 minuten huilen pas pakken, na 20/30 minuten uit de slaapkamer en later weer proberen. Vasthouden aan wakkertijden. Oja en mijn baby is een buikslaper.

Het is echt pittig en vind het rot dat je zo strugglet ermee :slightly_frowning_face:.

4 likes

Of een extra inlegger van de wasbare luier in de gewone luier? Dat lees ik ook weleens. Geen ervaring mee zelf dus misschien zeg ik wel iets heel geks.

1 like

Dit is ook gewoon heel erg zwaar. Vond ik zelf althans. Geen tips, anders dat je hierin niet hard moet zijn voor jezelf en dat het uiteindelijk wel beter wordt.

1 like

Dat van de podcast vind ik een goede tip.

Nee vaste bedtijd lukt nog niet echt, maar probeer haar wel ergens tussen 19:30 en 20:30 te laten slapen omdat het daarna vaak nog langer duurt omdat ze dan oververmoeid raakt. Vandaag op de opvang ging het ook maar moeizaam.

@Vloeistof Ja ritueel doen we ook. Slaapzakje, even plaatjes kijken in het grote dierenboek. Dan even voeden en als het goed gaat valt ze in slaap. Maar laatste tijd wordt ze alleen maar drukker en gebeurt het omgekeerde. En dan wieg ik mij een lamme arm en zij raakt gefrustreerd. In haar bedje draait ze dan door alle bewegingen op haar buik waardoor ze gaat spugen. Ik kan haar minder melk geven maar dat accepteert ze ook niet. Maar eenmaal als ze slaapt dan is het ook goed.

Ik vind het ook gewoon sneu. Ze is zo in ontwikkeling, ik merk ook dat ze vaak ook dingen wil die ze nog niet kan. Alles kost haar veel energie op het moment denk ik. Ze is heel druk met vanalles behalve slapen. En dan wordt je mama ook nog bozig. :slightly_frowning_face:

2 likes

Ik herken het van de nachten. Alle drie onze kinderen hebben periodes van elke nacht elke 1.5u drinken gehad. Wat resulteerde in Samen slapen en een open bar. En toch verzet ik me daar eerst tegen. Word ik chagrijnig etc.
Maar dan moet ik mezelf echt er helemaal bij neerleggen, niet meer op de klok kijken, m’n mantra aanpassen en accepteren. En nu is het okĂ© :sweat_smile:
Ik bedenk mezelf bijv: hij heeft me niet altijd zo nodig. Voor je het weet is ie groot en ligt ie niet meer zo bij me. Het gaat gewoon weer over.
En dan “leg ik me er bij neer”. het merendeel van de nachten dan hù

4 likes

Herkenbaar. Mijn baby (6mnd) wil niet slapen overdag. Ik zeg tegen mezelf dat hij dit niet doet om het mij moeilijk te maken, en dat als ik later 80 ben en heel even terug kan gaan naar een moment dat mn kindje nog klein is, maar het is wel dat moment (dat ie dus niet wil slapen), dan zou ik alsnog dolgraag teruggaan. Dat helpt een beetje om het in perspectief te zien. Verder geen tips helaas want struggle met hetzelfde

3 likes

Ik heb het hier eerder gedeeld geloof ik maar wat mij heel erg helpt is een tip van de slaapcoach om max 15 min. bezig te zijn met het in slaap laten vallen.
Merk je dat je kindje slaperig wordt, dan kan je verder, maar laat je kindje geen slaapsignalen zien, dan stop je en probeer je het later nog eens. Meestal probeer ik het 15 min later en helpt dat al!

2 likes

Thanks allemaal. Zitten goede tips tussen en herkenning is ook erg fijn.

Voel mij wel een beetje een zeikerd hier soms. Ik wilde zo graag een kindje maar ik ben bang dat ik het allemaal wat rooskleuriger voor mij zag dan het nu is. Heb echt heel veel dingen opgezocht voordat ze kwam en heb nu het gevoel dat ik hier niet goed in ben. Excuses als ik hier teveel “klaag”

En dat vind ik weer niet eerlijk tegenover de baby. Ze is zo lief :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Zoals @lightbox mooi zei: “ik googlede me helemaal de moeder” je kunt zoveel lezen, leren en toepassen maar elk kindje is anders. Niemand weet (volgens mij) precies waar je aan begint van te voren, dat is soms misschien maar goed ook :smiling_face_with_tear: Je doet het goed!

5 likes

Ik heb zooo lang in de Action staan zoeken, ik heb daar niks kunnen vinden of ik stond verkeerd (katoorartikelen en feestartikelen)

3 likes

En als je haar ritme omgooit? Dus een ritme van slapen - voeden - spelen - slapen? Dus niet voeden voor het slapen gaan. Misschien gaat dat ook het spugen tegen. Ik deed voordat mijn baby ‘s avonds naar bed ging ook altijd al zijn pyjama etc. aan en dan een fles en meteen naar bed maar nu wacht ik 20 minuten en doe ik het ritueel na de voeding. Hij spuugde anders ook af en toe. En zo ga je ook de associatie tegen van voeding nodig hebben om te slapen.

Edit: en volgens mij is rond 4 maanden ook wel een lastige periode. Je hebt dan een ~sprong~ en slaapregressie

3 likes

Het is ook gewoon echt heel pittig, en ook wel normaal om gefrustreerd te zijn als een klein mensje uren huilt terwijl je waarschijnlijk weet dat ze je 's nachts ook weer wakker gaat maken. Het belangrijkste is denk ik dat je toch goed voor haar zorgt (tenminste, dat lijkt zo uit je bericht :stuck_out_tongue:). Stomme tip misschien, maar misschien helpt het ook om als het kan al overdag of als je partner er is iets voor jezelf te doet dat je eigenlijk in de avonduren zou willen doen, dus lezen/Netflixen/iets anders. Dan hangt er ook niet meer zoveel af van de avond.

1 like

Heel herkenbaar. Ik heb zo vaak gefrustreerd naast m’n baby gezeten, helemaal rond die leeftijd. En daarna idd schuldig voelen. Mijn vriend is ook veel rustiger en kan het langer handelen, maar is ook iets minder vaak bij de baby, dus dat scheelt natuurlijk ook. Dat lees ik bij jou ook. Wees niet te streng voor jezelf, want het is helemaal niet gek dat je er bozig van wordt. Je doet zó je best en tóch lukt het niet. Terwijl je weet dat het beter is voor je baby als die ‘gewoon’ gaat slapen. Geen tips om het nu op te lossen, behalve om te beseffen dat het echt een fase is. Het wordt makkelijker! Hou vol :hugs:

3 likes

Even wel een heads up, het gaat echt gauw beter worden :hugs:
Ohh bij 4 maanden zaten wij er ook zo doorheen. Maar daarna wordt het leuker en leuker.

2 likes

Hoeveel uur slapen jullie kinderen gemiddeld op een dag dus in totaal en misschien ook even leeftijd erbij vermelden?

Wij zijn nu gestopt met dutje en alsnog komt mijn zoon van 2,5 (30 maanden) op 10,5 uurtjes.
Door de dag heen opzich wel genoeg energie en hij krijgt ook veel beweging, soms wel van die momentjes dat je ziet dat hij echt moe is en dan rust hij wel even maar niet slapen en dan heeft hij ineens weer een brok aan energie.

We beginnen nu 19.30u met zijn avond routine en rond 20.15 uur slaapt hij dan echt, met dutje sliep hij pas 21.30 en stond hij alsnog om 06.30/06.45 uur op.

2 likes

We zijn niet blij met onze opvang. Nu achteraf gezien denk ik ook op welke basis hebben we de keuze gemaakt om ons kind hierheen te doen? Onwetendheid natuurlijk, je bent net zwanger en we hadden echt geen idee nog wat we wel/minder belangrijk zouden vinden.

Onze opvang is overgenomen door de dochter van. Maar ik heb echt het idee dat zij 0 affiniteit met jonge kinderen heeft. Ze viel ook een keer uit tegen een van de leidsters (onterecht) waar ik bij was. En er zijn ontzettend veel wisselingen.

Ik vraag me ook echt af op welke basis er nieuw personaal aangenomen wordt, eerlijk gezegd :sweat_smile: daarnaast zijn de kindjes 9/10 keer binnen als we ons kind op komen halen. Terwijl wij echt voorstander zijn van buiten spelen.

Probleem is alleen dat er nog een andere opvang is in dit dorp. Vrienden van ons hebben hun kind daar en er is echt al 2x iets heftigs gebeurd met dat kind daar. Overigens vinden zij het daar alsnog fijn dus blijven ze daar. Een andere kennis had ook een slechte ervaring met de opvang.

Gastouder lijkt me ook niks, kind vind juist de uitdaging met veel kindjes volgens mij heel leuk. Plus niet handig als iemand eens ziek is en geen twee ogen principe.

Vind het zo moeilijk want we brengen nu ons kind eigenlijk met tegenzin naar de opvang. Het voelt gewoon niet goed :sweat_smile:

2 likes

Mijn kinderen slapen tussen 19:00 - 19:30 tot 7:00 - 7:30 dus rond 12 uur in de nacht. En als ze gewoon thuis zijn dan doen ze nog een dutje wat vaak ruim 2 - 2,5 uur duurt. Dus wel 14 uur slaap en ze zijn nu 2.5 (en ik moest even rekenenen :joy: 32 maanden).

3 likes

Hmm bij ons liggen ze bij het inpakpapier!