Tips, ervaringen & aanraders #11

Ja het is niet zo makkelijk als een telefoon geven maar een MP3-speler is denk ik net zoveel werk en dit is kindvriendelijker. Je kunt trouwens ook gewoon kant-en-klare kaarten kopen maar voor nu alleen in Engels, Spaans en Frans geloof ik.

Maar als je eenmaal kaarten heb gemaakt heb je er ook geen omkijken naar. Mijn kinderen zijn blij met alles wat er al sinds december op staat en voor de volgende vakantie ga ik weer wat nieuwe kaarten maken.

3 likes

Mijn kinderen hebben ‘gewoon’ een Storytel abonnement. Vroeger via mij telefoon met draadloze oordopjes, maar inmiddels hebben ze zelf een telefoon. Ze luisteren echt veel boeken, als we langer dan een half uur in de auto moeten luisteren ze sowieso, maar ook thuis liggen ze regelmatig boeken te luisteren.

Nee snap ik! Klinkt wel heel leuk hoor.
Mijn dochter luistert via draadloze koptelefoon boeken via de bieb en gewoon spotify (via mijn telefoon bijvoorbeeld maar die geef ik niet) en mijn zoontje luistert idd nog niet echt via zulke kanalen.

1 like

Ik vind het vooral jammer dat het illegaal moet (want conversie vanaf spotify, youtube e.d. is gewoon tegen de auteursrechtelijke bescherming (DRM) in) of dat je alles in mp3 moet kopen. Terwijl je spotify, online bibliotheek (gratis voor kinderen!) en andere streamingsdiensten misschien al hebt. Iets als de yoto speler lijkt me top omdat het schermvrij is maar daarom kies ik toch voor een oude tablet met kinderomgeving erop.

2 likes

Ja dat is ook wel een nadeel inderdaad.

Onze kinderen luisteren via Bluetooth koptelefoons gekoppeld aan onze telefoons. Ik zet een playlist aan en dan luisteren ze die. De een luistert dan via pocketcast en de ander via spotify zodat we geen 4 accounts nodig hebben.
Buiten de podcasts die hier genoemd zijn luisteren ze ook graag naar

Efteling sprookjes,
Blussen met je neus ertussen
Boterhamshow

1 like

Tja, voordeel van kopen is dan natuurlijk wel weer dat je het dan voor altijd hebt. Bij abonnementsdiensten (bibliotheek uitgezonderd) moet je blijven betalen om toegang te houden. En als je cd’s ript voor eigen gebruik is dat gewoon legaal. Ik heb bijvoorbeeld nog veel luisterverhalen van mezelf van vroeger op cd, en bij de kringloop kan je vaak ook luisterboeken voor weinig vinden.

Maar goed, uiteindelijk is het gewoon kiezen waar je voorkeur naar uitgaat natuurlijk. Voordeel van yoto vind ik zelf vooral dat het schermvrij is maar dat mijn kind wel zelf bepaalt wat hij (van de beschikbare content) op welk moment luistert. Hij heeft mij daar niet voor nodig en hij wordt niet afgeleid door alle andere opties op een telefoon of tablet.

6 likes

Mijn oudste had dit ook precies. Hij werd rond 6 uur wakker en rond 9 uur soms half 9 al wilde hij weer naar bed. Dit deden wij ook altijd. Hij gewoon een wat ander ritme als gemiddeld. Mocht je je zorgen maken kan je altijd contact opnemen met cb of je huisarts.

2 likes

Hebben jullie nog tips voor kleding als je borstvoeding geeft? Ik zoek praktische tops of jurken die het makkelijk maken in het openbaar te voeden. Of is het toch gewoon het handigste je shirt omhoog te doen?

Ik vind shirt omhoog doen het handigst. Met wikkeldingen opzij trekken en van die schuine tops van een jurk voel ik me naakter dan shirt omhoog, omdat je dan de bovenkant bedekt hebt met je shirt en baby tegen je buik. En zeker als ik er een hemdje onder draag. Ik draag wollen hemdjes of voedingshemdjes eronder of gewoon niks.

Ik heb ook zo’n influencer populaire borstvoedingstrui gehad maar doorverkocht omdat ik een rits aan de zijkant echt onhandig (en onnodig preuts) vond.

1 like

Voedingshemdje met blousje eroverheen heb ik veel gedaan en heb twee basic voedingsshirts van kiabi die vind ik ook best prima! Die waren een tientje dus ik dacht voor dat geld kan ik het best proberen. Ben er tegenwoordig wel een stuk handiger in, trui/shirt omhoog werkt natuurlijk ook wel prima maar in het begin met aanhappen ging dat net niet soepel bij mij.

1 like

Ik had altijd een ‘millenial’ hemdje onder mijn gewone kleren. Mijn gewone trui/shirt kon gewoon omhoog en mijn borst boven het topje (zodat niet mijn hele buik ontbloot was).

2 likes

Ik heb ook vaak shirt/blouse met top combinatie maar laatst heb ik bij de HEMA hemdjes gekocht met ingebouwde Voedingsbh en dat werkt ook echt top. De witte schijnt wel wat door dus is beter ergens onder maar ik vind ze heel fijn. Met warm weer scheelt het gevoelsmatig weer een laag en de cups zijn voorgevormd (zonder uitneembare pads, wat een ellende is dat haha). Dat vind ik ook wel prettig als ik buitenhuis ben ;)!
Deze dus:

https://www.hema.nl/bestsellers/voedingshemd-met-ingebouwde-cups-zwart-21500604BLACK.html

3 likes

Ik vind het ook zoeken met kleding! Vooral als ik strakke t-shirtjes of truitjes wil dragen, die trek je niet zo gemakkelijk omhoog. Maar draag nu maar vaak een voedingshemdje en een overhemd.

2 likes

Zouden jullie een stokke Newborn set nog aanraden als je baby al 4 maanden is? Ik begreep dat je hem tot ong. 6 maanden kan gebruiken. Dus misschien niet meer de moeite waard?

We hebben ook een wipstoel die we op tafel kunnen zetten.

Wij hebben hem bij ons zoontje gebruikt totdat hij zelfstandig kon zitten, een maand of 8 ofzo. Maar zou het alleen doen als je hem goedkoop kan oveenemen ofzo

1 like

Nee, zonde van het geld (en de ruimte in je huis) voor die paar maanden. Zeker als wipstoel op tafel kan.

2 likes

Als je hem moet kopen zou ik het niet doen, maar als je hem kan lenen, dan kan je altijd proberen of het wat is.

Ik heb hem gebruikt (en had hem geleend) tot 6.5 maand, had ook prima zonder gekund en met alleen de wipstoel gekund.

3 likes

Dank!
Ik zou hem dan via marktplaats kopen (€50).
Ik denk dat we het bij de wipstoel houden en als hij wat ouder is en kan zitten de peuter inzet halen.

1 like

Zoals al gezegd, zeker als je alternatief hebt, zou ik dit niet doen op 4 maanden. Hebben het inderdaad maar tot 6m gebruikt. Wel heel veel plezier gebruikt die eerste paar maanden. Via vinted inderdaad gemakkelijk gescoord.

1 like