Ik probeer eigenlijk iets met schermen te vermijden ivm wagenziekte.
Dan kun jij m toch bedienen?
Ik ga ook voor de oude smartphone. Kan ik mooi op spotify boeken en podcasts aanzetten
Misschien niet helemaal wat je zoekt maar ik zou toch eens naar een Yoto kijken. Ik denk dat met een MP3-speler het best lastig is voor je kind om te zien wat ze aan zetten, even afhankelijk van of je kind al kan lezen of niet. Met Yoto kun je je eigen kaarten maken en stickers printen of zelf tekenen.
Of echt een ouderwetse iPod Classic, misschien kan je die tweedehands vinden. Of in ieder geval zoiets met een schermpje.
Ik wilde ook yoto tippen @Applepie ! Wij hadden hiervoor timio maar daar was mijn kind een beetje uit gegroeid. Nu hebben we deze vakantie voor het eerst yoto mee met eigengemaakte kaarten en ik vind het fantastisch! Heb zelf ook echt lol gehad met het maken van de kaarten, stickers printen etc, maar zo wild hoef je het natuurlijk niet te maken. Voordeel hiervan vind ik vooral dat alles in mp3 erop kan, dus het blijft heel lang leuk en je kunt er bijvoorbeeld ook kinderpodcasts opzetten (is mijn kind dol op)
Heb je nog aanraders voor podcasts??
Wat hier goed bevalt:
Stokstaartjes
Sterrins dierenencyclopedie
Dieren laten van zich horen
Expeditie oceaan
Helden op pootjes
Missie voelspriet
Wel bijna allemaal dierenpodcasts, ik kan niet zoveel andere echt leuke kinderpodcasts vinden. Ik had bijvoorbeeld Waarom? Daarom! ook gedownload, maar daarvan vond ik de uitvoering minder geslaagd dan het idee. Dus als iemand nog andere tips heeft, hoor ik het graag!
Hier deze vakantie hardop gelachen om de Zin in Zappelin podcast. Kind dan ![]()
Hoe zet je dat er dan op? En past er veel op 1 kaartje?
Ja er past heel veel op een kaartje, 500 mb! Je zet het erop door dingen te downloaden als MP3 (kan via Spotify of YouTube en vast meer, ik weet niet of je ook gekochte dingen er op kan zetten). Dan maak je een playlist in de app en koppel je de kaart door deze in de Yoto te doen. Dus geen usb verbindingen ofzo.
En er zit een minischermpje op, je kunt per track een plaatje van 20 bij 20 pixels (ofzo) erbij zetten zodat je kind ook weet wat speelt. Die kan je online ook downloaden, er is een hele website van ergens, maar je kunt ze ook zelf maken.
Ik moet zeggen dat mân kind van drie het vaak vijf minuten leuk vindt maar die van vijf kan er echt uren naar luisteren.
Op YouTube zijn er veel âhome-schooling momsâ die het gebruiken, dus je kunt veel filmpjes vinden over het gebruik enzo. En op Marktplaats zijn er ook mensen die Nederlandstalige kaartjes verkopen, maar dat is vaak wel vrij duur maar handig als je geen zin hebt om ermee in de weer te gaan. Ik vind het leuk maar het is niet heel snel gefixt, vooral als je goede cover art wil hebben haha.
Wij luisteren veel van Zappelin (want die zijn makkelijk te downloaden en op zoân Yoto kaartje te zetten):
Zin in Zappelin.
Missie voelspriet
Raad en de basketbal (is een groot verhaal met orkest in 3 delen van 10 minuten)
Droomtheater het Oor
En anders luisteren we nog via Spotify:
Expeditie oceaan (Freek Vonk)
Dieren laten van zich horen (Freek Vonk)
Ook hier een meisje die heel erg fan is van dieren (4,5j).
Je kunt het of via de speler of via de nfc chip in je telefoon op een kaartje zetten. Dan houd je een kaart tegen je telefoon en zet je er zo een âplaylistâ op die je in de app hebt gemaakt. De app werkt zowel op telefoon als pc en voor pc heb je ook een Chrome extensie die het makkelijker maakt om playlists te maken en icoontjes tor te voegen.
Ik heb bijvoorbeeld 50 podcast afleveringen op 1 kaartje staan dus er past echt veel op!
Je kunt kaartjes trouwens ook hergebruiken. Als er bijvoorbeeld iets op staat waar niet naar geluisterd wordt dan zet je er gewoon iets nieuws op.
Je kunt inderdaad ook gekochte luisterboeken of muziek erop zetten. Luisterrijk verkoopt bijvoorbeeld kinderboeken in mp3. Of als je nog cdâs hebt dan zou je die ook kunnen rippen naar mp3 en dat erop kunnen zetten.
Klinkt als veel gedoe ![]()
Ja het is niet zo makkelijk als een telefoon geven maar een MP3-speler is denk ik net zoveel werk en dit is kindvriendelijker. Je kunt trouwens ook gewoon kant-en-klare kaarten kopen maar voor nu alleen in Engels, Spaans en Frans geloof ik.
Maar als je eenmaal kaarten heb gemaakt heb je er ook geen omkijken naar. Mijn kinderen zijn blij met alles wat er al sinds december op staat en voor de volgende vakantie ga ik weer wat nieuwe kaarten maken.
Mijn kinderen hebben âgewoonâ een Storytel abonnement. Vroeger via mij telefoon met draadloze oordopjes, maar inmiddels hebben ze zelf een telefoon. Ze luisteren echt veel boeken, als we langer dan een half uur in de auto moeten luisteren ze sowieso, maar ook thuis liggen ze regelmatig boeken te luisteren.
Nee snap ik! Klinkt wel heel leuk hoor.
Mijn dochter luistert via draadloze koptelefoon boeken via de bieb en gewoon spotify (via mijn telefoon bijvoorbeeld maar die geef ik niet) en mijn zoontje luistert idd nog niet echt via zulke kanalen.
Ik vind het vooral jammer dat het illegaal moet (want conversie vanaf spotify, youtube e.d. is gewoon tegen de auteursrechtelijke bescherming (DRM) in) of dat je alles in mp3 moet kopen. Terwijl je spotify, online bibliotheek (gratis voor kinderen!) en andere streamingsdiensten misschien al hebt. Iets als de yoto speler lijkt me top omdat het schermvrij is maar daarom kies ik toch voor een oude tablet met kinderomgeving erop.
Ja dat is ook wel een nadeel inderdaad.
Onze kinderen luisteren via Bluetooth koptelefoons gekoppeld aan onze telefoons. Ik zet een playlist aan en dan luisteren ze die. De een luistert dan via pocketcast en de ander via spotify zodat we geen 4 accounts nodig hebben.
Buiten de podcasts die hier genoemd zijn luisteren ze ook graag naar
Efteling sprookjes,
Blussen met je neus ertussen
Boterhamshow
Tja, voordeel van kopen is dan natuurlijk wel weer dat je het dan voor altijd hebt. Bij abonnementsdiensten (bibliotheek uitgezonderd) moet je blijven betalen om toegang te houden. En als je cdâs ript voor eigen gebruik is dat gewoon legaal. Ik heb bijvoorbeeld nog veel luisterverhalen van mezelf van vroeger op cd, en bij de kringloop kan je vaak ook luisterboeken voor weinig vinden.
Maar goed, uiteindelijk is het gewoon kiezen waar je voorkeur naar uitgaat natuurlijk. Voordeel van yoto vind ik zelf vooral dat het schermvrij is maar dat mijn kind wel zelf bepaalt wat hij (van de beschikbare content) op welk moment luistert. Hij heeft mij daar niet voor nodig en hij wordt niet afgeleid door alle andere opties op een telefoon of tablet.