Tips, ervaringen & aanraders #2

Hoe hebben jullie de avondfles afgebouwd? Wij waren hier redelijk snel vanaf, rond 3/4 maanden was rond 8 de laatste fles zoiets. Op een gegeven moment dronk N. slecht haar flessen dus zijn we rond 10/11 weer een fles gaan geven. Die dronk ze slapen en dan dronk ze m helemaal leeg. Dit doen we nu nog steeds, maar ondertussen is ze 14 maanden en zou ik er wel eens vanaf willen. Ook omdat ze gewoon goed eet, en ze nog maar iets van 90ml drinkt heeft ze m niet echt meer voor de kcal of het vocht nodig.

Alleen het probleem is dat ze dat ongeveer standaard rond 10/11 uur beetje wakker wordt, omdat ze gewend is aan die fles. Cold turkey stoppen lijkt me ook niet handig.

Misschien steeds iets minder geven?

Ik weet niet of dit het juiste topic is, zo nee, excuses. Ik voel me op Viva forums enzo niet echt thuis :slight_smile:

Maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met een minder goed werkende placenta en daardoor een klein kindje (ondergrens)? Ik ben 25 weken zwanger en dit is zojuist ontdekt. We staan nu onder controle van het ziekenhuis (iedere week controles!), maar ik merk dat ik het erg spannend vind. Vooral omdat er dus misschien sprake gaat zijn van dat het kindje eerder gehaald moet gaan worden. En ik merk ook echt dat ik het feit dat mijn een onbezorgde zwangerschap er nu niet meer in zit heel verdrietig vind.

Nou ja, misschien zijn hier mensen die iets soortgelijks meegemaakt hebben.

In het zwangerschapstopic schrijven en lezen heel veel zwangere dames mee :slight_smile: ik denk dat je daar nog meer kans hebt op iemand met dezelfde ervaring! En het is hier veel leuker dan op het Viva forum dus welkom :smile:

1 like

Thanks! Ik zit ‘hier’ al sinds het Ellegirl forum, maar eindelijk kan ik meeschrijven over baby’s YES :smiley:

Ik zie geen Zwangerschapstopic? Maar wellicht kijk ik niet goed haha

https://www.forumfeminarum.nl/t/zwangerschapstopic-3/16479/3356

Edit: is wel members only, weet niet of je daar in kan?
Zie: Updates en mededelingen

1 like

Die is members only, dus die kun je helaas nog niet zien.

Er is van alles genoemd, maar nog een toevoeging: als je je kindje toch wil proberen te laten proeven zonder het te forceren, kan je een beetje van de fruithap (of wat je ook geeft) op haar lippen smeren. Ze kan dit eraf sabbelen en zo het toch proeven, zonder dat je de lepel in haar mond hoeft te brengen. Ze beslist dan zelf of ze dit wil, ipv dat jij dit beslist met de lepel.
Eten / proeven moet vooral leuk en ontspannen zijn nu, lekker laten ontdekken en niks forceren :slight_smile:

1 like

Ah ok, even wat meer posten en een aanvraag doen dus, Thanks!

1 like

Mijn zoontje bleek dit achteraf te hebben. Hij werd met 38 weken dysmatuur geboren, omdat hij een kleine placenta en dunne navelstreng had. Hij is onderdeel van een tweeling en lag altijd helemaal onderin en achterin in mijn buik dus ze hebben dit gemist op de echo’s.

We weten niet hoe lang hij ‘ondervoed’ is geweest maar waarschijnlijk alleen de laatste anderhalve maand omdat het meten toen heel lastig was door weinig ruimte in mijn buik. Hij woog uiteindelijk 2046 gram, hoefde niet in de couveuse maar alleen 2 dagen in een verwarmd bedje. Achteraf zeiden ze inderdaad dat het voor hem misschien beter was geweest om 1-2 weken eerder geboren te worden omdat hij buiten de baarmoeder sneller was gegroeid dan er in.

Het is wel een iets andere situatie dan die van jou natuurlijk maar misschien heb je er toch wat aan. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

Oh ja: hij heeft alles ruimschoots ingehaald en is nu een lekker stevig ventje dat eet als een bootwerker :slight_smile:

2 likes

Heeft iemand een fietskar? Zo ja, wat is je ervaring en wat zijn tips om op te letten in de aanschaf?
Wij zouden hem willen gebruiken voor lange tochten en (hopelijk) fietsvakanties, niet in de stad of voor korte afstanden.

Mag ik vragen wat het verschil is tussen een hydrofiele en een katoenen slaapzak?

Ik heb er nu 1 van puckababy met togwaarde 0,5. Ik las dat een hydrofiele slaapzak ook togwaarde 0,5 is, maar wat is dan het verschil?

L is pas 2 weekjes oud en slaapt overdag op mij of in haar nestje in de box. Maar vanaf wanneer begin je ermee dat ze overdag in hun eigen bedje slapen. :sweat_smile: Want op die manier associëren ze het bedje met slapen?

Ik heb eigenlijk nog nooit op tog waardes gelet dus eigenlijk geen idee wat m’n dunne katoenen waren, maar de hydrofielen waren voor mijn gevoel veel meer ademend (net als dat je door een lakentje zou ademen of door een hydrofiel, daar zit ook een verschil in, terwijl beide je wel warm houden).

Ik had er eentje die een dubbele laag hydrofielstof had en daar lag hij echt in te zweten, maar toen ik de helft er uit knipte ging het wel goed (ok dan pas ik wel de tog waarde aan).

De weving van hydrofiel is anders dan gewoon katoen waardoor het meer vocht opneemt en beter ademt

Ah helder! Dan ga ik er toch eens naar kijken. Ook bedankt voor jullie reacties! @Anna88 @Suikerklontje

Bij de oudste hadden we er geen, zij zat gewoon in de wipstoel op tafel erbij. Toen de jongste geboren werd, wilde ik het wel graag zodat we ook echt met z’n vieren aan tafel konden ipv 3 aan tafel en een erop. Ik vond het daar heel prettig voor en uiteindelijk heeft de jongste er ook lang gebruik van gemaakt doordat ze heel klein was. Wij hebben hem cadeau gekregen maar anders zou ik hem op marktplaats gekocht hebben want het is idd wel een behoorlijke uitgave voor relatief korte tijd.

1 like

Wij zijn dit met drie maanden gaan doen, daarvoor lekker overal waar het kon :slight_smile:

Wij twijfelen nog tussen de Kidsmill up en de Stokke Trip Trapp. Zijn beide mooi, scheelt wel in prijs…zijn er hier mensen met die Kidsmill stoel en zo ja, bevalt die?

Ik heb die kidsmill, ik had m gekocht voor de jongste als nieuwe stoel, maar de oudste heeft m geclaimd omdat ze er zo fijn zelf op kan klimmen. Dus de jongste zit nu in haar oude stoel (“babystoel” volgens R) en zij op die. Dus al zonder babyset of newborn set. Dus ik weet alleen dat ie voor een peuter van 2,5 heel chill is haha

1 like