Tips, ervaringen & aanraders #2

Wie heeft er tips…
Dochter van 1 jaar wil maar niet meewerken met tandenpoetsen :tired_face: probeer al vanalles, maar elke avond weer een strijd

@BathildaBagshot

Ja… drama.
Wij gaan het drama dus elke dag aan en na maaaaanden gaat het nu beter. We zingen een liedje, beetje in de houdgreep en op die manier zou het kindje dan leren dat is het liedje moet “uitzingen”… inmiddels gaat het beter…

Wat we daarvoor al geprobeerd hadden (voor hout greep):

• andere tandenborstels (ook zo’n elektrische voor kids)
  • samen poetsen
  • tegelijk poetsen
  • jij poetsen bij mama en mama bij jou
  • zelf laten poetsen tussendoor/ervoor/erna
  • filmpje kijken
  • verhaaltje vertellen …

Hmm onze tandarts zei dat zolang de fluor in de tandpasta de tanden aanraakt het voorlopig genoeg is. Echt poetsen ‘hoeft’ dus niet per se. Ik stop ook altijd als hij echt niet (meer) wil omdat ik het idee heb dat hij de keer erna dan nóg minder wil, maar ja daar heb je ook niks aan. Enige dat wij altijd doen is hem lekker de tandenborstel geven en dan gaat hij er op kauwen, vind ik prima want dan krijgt hij tenminste die tandpasta in z’n mond :stuck_out_tongue: misschien kan dat een beetje helpen.

Wat goed om te horen dat de afvlakking helemaal verdwenen is!
Bij ons zeiden ze bij de CB dat je het waarschijnlijk nooit meer helemaal weg krijgt. Gek, want ze pa toen pas 2 maanden.
Ik ha morgen ook maar eens en fysio benaderen.

1 like

@Fishing en @anon18050057 thanx voor de reacties

Ik laat haar ook eerst semmelen op de tandenborstel, dacht idd ook zolang ze in ieder geval maar de tandpasta binnen krijgt.
Maar ik kan een elektrische tandenborstel nog proberen :+1:

Ik merk dat ik het een beetje stom vind om m’n baby een speentje te geven, want ik ben heel bang dat het afleren uiteindelijk een heel probleem wordt. Kan iemand even zeggen dat het helemaal prima is om een speentje te geven :relaxed: Soms huilt hij even voor het slapen en als ik hem een speentje geef is hij direct stil, het is precies het zetje wat hij dan nog nodig heeft om in slaap te vallen. Maar het voelt een beetje als falen ofzo? (Komt ook omdat in mijn omgeving iedereen zegt: die van mij heeft geen speen/nooit gehad)

Hier wordt ze morgen 1 jaar, (HOEDAN😭)
En wij hebben de eerste week meteen een speen gegeven. Niet bij ieder huiltje maar vaak als alles als geprobeerd was, was het toch zuignehoefte.
Nu is de speen troost en pakt ze hem zelf alleen als ze moe is. Tijdens de slaapt valt ie uit en dat is dan ook prima.
We merkte dat zij zelf op een gegeven moment de speen niet meer miste overdag. Binnenkort is de nacht aan de beurt

1 like

Mijn dochter weigert de speen, ben ik nu wel blij om omdat ik het straks niet hoef af te bouwen, maar ik heb echt vaak wanhopig geprobeerd dat ding er in te krijgen hoor! Als het je kindje helpt om zich prettig te voelen dan is het toch hartstikke fijn? Is niks ‘falen’ aan hoor, gewoon kijken naar de behoefte van je kindje!

1 like

Hier vanaf een paar dagen oud een speentje. Soms ook overdag als ze er behoefte aan had, nu is ze 1 en krijgt hem alleen met slapen. Als hij in het zicht ligt pakt ze hem overdag wel eens (dan zijn we bv boven en pakt ze hem uit haar bedje door de spijlen), maar pak hem dan meteen af en dat vindt ze helemaal prima. Ik wil niet zon kind wat straks heel de dag met een speen in der mond loopt overal.

Fun fact: mijn kind slaapt niet met een knuffel, maar knuffelt met een speen. Als je haar in bed legt, doet ze de ene speen in, dan zoekt ze met haar hand de andere speen en pakt die vast, wrijft ermee over haar wang en valt zo in slaap :joy::joy::joy: af en toe ga ik wel eens bij haar kijken voor ik zelf naar bed ga en 9 van de 10 keer is de ene speen dan uit haar mond maar heeft ze de andere nog in haar hand of ligt er met haar hand op.

2 likes

Ik wil juist niet dat ze gaat duimen en ze doet het af en toe. Speen ook met het gaan slapen, verder valt wel mee. Ze trekt hem vaak ook uit om mee te spelen. En ze bijt vaak liever in het knuffeldoekje. :sweat_smile:
Maar als ze huilt in haar slaap of in slaap komen helpt de speen wel om te troosten. Afleren zie ik dan wel, duimen afleren lijkt me veel lastiger.

1 like

Grappig dat het nu over een speen gaat en @Lichtknopje het over duimen heeft. Ik kwam hier namelijk om iets te vragen over duimen.
Mijn baby duimt sinds kort. Alleen als hij echt heel moe is en troost zich zelf er mee, echt super schattig.
Maar eigenlijk wil ik dat hij het niet gaat doen of dat het in ieder geval geen gewoonte wordt.
Hebben hier meer mensen ervaringen mee? In plaats van duimen wil ik dan liever dat hij een knuffel heeft.

Het ziet er inderdaad schattig uit, dat duimen! Ik lees even mee want als ik het nu zie zeg ik niet duimen, hier heb je je speen/knuffel. Maar geen idee of het werkt.

1 like

Ik denk dat @Fredje hier wel iets slims over kan zeggen :slight_smile:

2 likes

Yes, kan ik, @Patagonia. Nou, slim… Ik kan er iig iets over zeggen :grin:
Het hangt er een beetje vanaf hoe oud je kindje is. Bij jonge baby’s (tot ongeveer een half jaar) bestaat er echt nog een zuigbehoefte. Je kan dan, wat @Peppie zei, steeds de duim eruit halen en een speen als alternatief aanbieden. En dan proberen te beperken tot het echte zuigen en niet altijd als troost. Ik denk dat een knuffel op die leeftijd lastig is als alternatief, omdat die zuigbehoefte er nog wel echt is en een knuffel dat niet vervangt.
En bij sommige kinderen is het echt heel moeilijk. Sommige kinderen zijn gewoon heel hardnekkige duimers / vingerzuigers, daar ontkom je dan haast niet aan.
Ik was ook voornemens om een speen aan te bieden, maar ze pakt hem met vijf maanden nog steeds niet. Dan zit er niks anders op om hem zoveel mogelijk te beperken door een alternatief aan te bieden, duim eruit te halen, etc.
En anders vast gaan sparen voor een beugel :wink:

2 likes

@peppie en @fredje een speen wil hij niet. In het begin wist hij niet hoe het werkte en nu haalt hij hem eruit en gaat dan op dat plastic kauwen haha.
Daarom dacht ik zelf aan een knuffel en vroeger had ik ook een knuffel en dat bood mij troost. Hij is nu bijna 8 maanden zou hij het dan wel begrijpen of ook nog niet? Anders alleen steeds de duim eruit halen?

Bij acht maanden zou fysiologisch gezien de zuigbehoefte al afgenomen zijn. Maar verschilt natuurlijk per kind. Een knuffel aanbieden is altijd goed! Of het helpt als alternatief voor de duim is een kwestie van uitproberen. Kwaad kan het sowieso niet.
Duim eruit halen en knuffel aanbieden, en dat proberen consequent te doen, zodat je kindje hopelijk het klikje maakt tussen de duim en de knuffel.

1 like

Thanks! Ik ga dat proberen. En anders inderdaad maar vast sparen voor een beugel :yum:

Met welk speelgoed spelen jullie baby’s? Mijn dochter is nu 7 maanden en ik heb het idee dat ik haar niet genoeg uitdaag ofzo? Ze is niet verveelt en huilt bijna nooit, maar ik heb toch zo’n gevoel … dus welk speelgoed raden jullie aan voor een baby van 7 maanden?

Als ze die signalen niet geeft zal het wel goed zijn toch…? Maar rond die leeftijd hadden we hier Sophie de Giraf, bijtspeelgoed van Oli&Carol en zo’n babygym (hij wilde er toen echt niet meer onder liggen, maar wel rechtop in de wipstoel en dan dat ding er tegenaan geschoven).

Oh ja en we begonnen toen ook al wel met zelf torens bouwen van kartonnen blokken en ze dan omgooien geloof ik. Deed hij zelf nog niet mee maar dat was natuurlijk wel heel spannend om naar te kijken.

Alles wat rolt en rammelt vond ze toen heel leuk; oball (zo eentje met rammeltjes erin), bal, autotje, treintje (vooral nog er tegenaan meppen of mee rammen). Verder kreeg ze als kraamcadeau een loopwagen en daar zitten voorop van die kralen, dingen die je kan draaien, zo’n deurtje etc op en dat vond ze toen ook al heel leuk. Op haar buik ervoor liggen en dan tegen die dingetjes aan tikken. Oh en de wasmand leeg halen hahahaha, k. kroop toen net dus dan kon ze precies over het randje vd wasmand grijpen. Geweldig vond ze dat, ik iets minder :joy:

Ik heb even op mn telefoon teruggekeken naar de foto’s en rond die periode begon ze ook interesse te tonen in haar Wiebelstapeltoten van little dutch; ze kon hem nog niet stapelen natuurlijk, maar als je hem aanraakt wiebelde hij en als je hard genoeg duwde viel hij om en rolde de blokken alle kanten op. Geweldig vond ze dat.