Tips, ervaringen & aanraders #2

Wij hebben idd een heel fanatiek anti duim beleid gevoerd :joy::see_no_evil:… elke keer als ie die beweging maar maakte: hup speen dr in.

Helaas hier enorm negatieve ervaringen met duimen… bij mijn man is dat een dusdanig ingesleten gewoonte dat hij er nooit van af is gekomen. 2 beugels verder maar … hij doet het dus ‘s nachts…?!
Zodra ie slaapt gaat hup die duim er in. Als ie wakker is doet ie het niet maar daardoor bleef die kaak/tanden maar weer terug groeien…

Thanks! Ja het is meer mijn eigen onzekerheid denk ik. Dan denk ik; moet ze nog niet dit kunnen of dat kunnen.

De speeltjes die genoemd worden heb ik ook (of een variant erop) dus ik denk dat het dan voorlopig wel goed is!

1 like

Wat erg dat ik het al niet meer zo goed weet :face_with_hand_over_mouth:maar volgens mij vond ze van die gekleurde blokjes leuk, in elke hand had ze er 1 en dan lekker tegen elkaar aantikken.

Hahaha ja dat vind ze ook erg leuk!

1 like

Geen tip mbt de luiers maar hier heel goed helpt bij schrale/rode billen was zalf van vsm of weleda met calendulan erin.

1 like

Hahaha ohja herkenbaar! Ik legde haar buiten op het gras heel vaak naakt op een hydrofiel met lekker weer. Was ik 2 seconden binnen, kwam mn man helemaal in paniek naar binnen waar de luiers waren want ĂĄlles zat onder :joy: had ze dus niet alleen geplast maar ook gepoept. Overigens viel het wel mee, het zat alleen op die hydrofiel dus ik had zoiets ding in een emmer en uitspoelen, andere eronder en lekker bloot blijven. En hij had meteen zoiets van ze moet een luier aan. Best grappig om te zien, want normaliter ben ik degene die eerder stresst en hij de nuchtere maar met K. is het dus vaak net andersom :joy:

Nu ze vast voedsel eet krijgt ze met warm weer soms echt uitslag, al verschonen we ieder uur dus als ze die dag al gepoept heeft laat ik haar ook vaak zonder luier in de tuin. Niet altijd succesvol, want laatst had ze op het gras gepoept en zat er heel trots naar te kijken :weary: gelukkig was dat vaste poep en geen dunne :shushing_face:

3 likes

Heel herkenbaar met die stressverdeling bij baby!

1 like

Ja idd, misschien reageerde ze op de billenspray? Verder helpt heilwolle ook voor uitslag. Hoop dat het gauw minder wordt!

1 like

Wat smeren jullie op muggenbulten bij die kleintjes? Wij zitten in de natuur en K. Wordt echt lekgeprikt. Ze heeft er zelf weinig last van gelukkig, maar het worden van die lekkere grote rode plekken en ziet er zo sneu uit :joy:

Ik doe een klein plukje wol tegen het schrale plekje aan en dan de luier erover heen. Ik vind het wel heel fijn maar gelukkig nog maar een paar keer gebruikt omdat mijn zoon bijna geen uitslag heeft. Het plukje wol kan je ook meerdere keren gebruiken tot dat er poep op zit.

1 like

Wat sneu voor haar! Je luiers zijn nu nog redelijk nieuw en nemen nog niet het maximale op. Het kan zijn dat ze daardoor wat natter zijn en de plas wat langer blijft ‘liggen’ tegen de bips. Naarmate je ze vaker wast kunnen ze meer plas op nemen en zal het dus ook minder nat zijn & broeien.

Hier heeft ze ook met vlagen last van uitslag. Ik verschoon dan vaker en las wat vaker ‘blote-billen-tijd’ in. Plus smeren met Weleda calendula crème. Op zich hebben alle baby’s wel eens last van uitslag, het is nu eenmaal 1 natte broeierige bende daar beneden :joy:. Als je merkt dat ze er vaker/lang last van heeft, dan kan het zijn dat ze ‘allergisch’ is voor de stof van je luiers. Het is dan een kwestie van uitproberen waar ze wel tegen kan.

Werk je al met een inlegvel? Het hoeft officieel nog niet. Maar als je crèmes gaat smeren tegen uitslag dan kan dat op langere termijn zorgen dat je luiers minder goed opnemen. Je kan dat voorkomen door alvast met inlegvellen te gaan werken. Daar gaat plas/vloeibare poep wel doorheen, maar voorkomt dat de crème op de luier komt.

2 likes

Heb zelf super goede ervaringen met bamboo inleggers voor in de luiers. Daarmee heeft T nooit uitslag gehad.

Voor 's nachts kan ik hennep inlays aanraden! Die houden echt veel vocht vast! (wel in combinatie met bamboe, katoen of microvezel want hennep neemt het vocht langzaam op)

2 likes

Van blĂźmchen (weet niet waar het in Nederland verkrijgbaar is). Echt top geen doorlekker meer gehad sinds we die 's nachts gebruiken :+1:

1 like

Dank voor alle speen-reacties! Ik ga maar eens nieuwe bestellen, want de huidige heeft hij al zeker een paar maanden :scream:

Het is juist goedkoper, zeker bij meer kindjes. Per jaar ben je rond de 500 euro aan wegwerpluiers kwijt per kind. Gemiddeld. Een complete set wasbare luiers kost nieuw iets van 800-1000 euro, afhankelijk van het merk. Dan ben je tot zindelijkheid klaar.

Edit: wij hebben onze luiers voor in totaal iets van 500 gekocht

2 likes

Wij zijn maar de helft kwijt :grimacing: de luiers van de DM zijn maar 0,10€ per stuk. Dus dan is het niet echt rendabel.
Bewonder wel mensen die wasbare luiers gebruiken. Voor mij zou het vooral het ecologische aspect zijn dat de doorslag geeft.

En je kan wasbare luiers nog een ronde gebruiken als je meer kinderen krijgt. Dan is het helemaal goedkoper.

Je kan zelfs wasbare luiers voor een paar euro via alie express krijgen. Dan ben je voor 150 euro klaar. Al zou ik dat niet aanraden, want tsjah alie express dus dan is het maar de vraag of het beter is voor het milieu.

Ik denk dat wij tot nu toe iets van 400/500 euro hebben uitgegeven. Maar ik denk dat de collectie nog wel wat uitgebreid gaat worden met leuke printjes…

edit: zie nu dat jij het argument van meerdere kindjes ook al benoemd!

2 likes

Nou ja, met meerdere kinderen natuurlijk wel. En je kunt het zo goedkoop/duur maken als je wilt. DM is Duits toch? Mazzel dat je relatief dichtbij de grens woont, want dat is wel echt een stuk goedkoper dan hier volgens mij.

@360 jij hebt toch een ding waardoor je kind op een gewone stoel kan zitten, maar dan wel vast zit. Haha lekker duidelijke omschrijving. Hoe heet dat en welke heb jij?

Je vroeg het niet aan mij, maar ik heb deze, volgens mij bedoel je zoiets?

https://www.bol.com/nl/p/minichair-kinderzitje-grijs/9200000008497050/?s2a=