Tips, ervaringen & aanraders #2

Yes thanks!

Jazeker! Wij hebben de Sack’nSeat, haha goeie naam! Werkt heel chill trouwens!

1 like

Over spenen gesproken: zoontje (8 weken) kan alleen zelf inslapen met speen. Sinds deze week zijn we begonnen met ‘naar bed brengen’. In de cosleeper leggen rond bedtijd ‘s avonds en zelf laten inslapen. Op zich gaat dit, maar wel nadat we 100x terug zijn gelopen om speentje terug in te doen.
Ik dacht dat ze zuigbehoefte na 20 minuten zuigen op een speentje wel klaar is?
Hij slaapt overdag veel in draagzak en slaapt dan gemakkelijk in zonder speentje dus hij kan wel inslapen zonder speen. Tips?

1 like

Misschien heeft hij er in zijn eigen bedje meer behoefte aan, omdat het geborgenheid geeft?
M is 13 maanden en ik moet er elke nacht toch wel 3x uit om een speentje weer in te doen. Dus ik denk niet dat het heel gek is.

1 like

Ongevraagde tip: sinds wij de spenen aan een knuffel hebben geknoopt vinden ze de spenen 's nachts zelf weer, vallen de spenen niet meer uit bed en hoeven wij er niet meer uit.

3 likes

Was bij ons ook zo de eerste maanden,werd er helemaal gek van soms. Ik heb er een speendoekje aan gedaan. Dan gaat ze lekker met het doekje friemelen en valt ze zo in slaap.Inmiddels wordt ze er niet meer wakker van, dus misschien even volhouden?

!!! Bedankt haha. Ga ik proberen

@Velvetbetty @Zitzak
Ja is idd het proberen waard. Hij is nog niet zover dat hij echt al dingen pakt, maar ook dit zal weer ‘een fase’ zijn. Dochter pakte met 5 maand ook zelf, dus nog even doorgaan!

Wij zitten nu in de met alles gooien fase. Lekker met de stapeltoren en de blokken gooien. Alles in de box, uit de box gooien. Eten gooien als ze er geen zin meer in heeft. De beker weggooien. Op het KDV gooit ze ook vaak met haar brood.
Onze hond ligt altijd vlakbij haar, en vind al dat rondvliegend eten prima. :joy: Maar hij kreeg dus ook al meerdere keren die 360 beker op z’n kop gesmeten. Ik probeer haar nu aan te leren om de beker aan mij te geven, maar tot nu toe is gooien toch leuker.
Ook maar weer even volhouden toch? :tired_face:

Zijn er hier nog meer ouders die hun kind tweetalig op (willen) voeden? Wij hebben geluk met de talen want we spreken ze allebei en daarnaast komen ze veel in aanraking met beide talen (Nederlands en Engels). Ik ben benieuwd of iemand nog goede boeken of tips hierover heeft. Hoogstwaarschijnlijk doen we OPOL, dus het liefst boeken die daarop richten.
Ik ben ook benieuwd welke taal mensen die nu OPOL doen, met hun partner spreken. Wij spreken wel Engels thuis onderling, ik denk dat dat ook gaat helpen want het kindje gaat natuurlijk opgroeien in een Nederlandse omgeving.
Mijn man is trouwens heel bang dat de band met het kindje minder wordt omdat hij diegene is die ‘die gekke taal’ spreekt. Kan iemand hem geruststellen? :’) Ik heb al duizend keer gezegd dat ik niet denk dat dat zo is want zijn hele familie spreekt ‘die gekke taal’.

1 like

Zelf geen ervaring maar wat ik “weet” (uit de boekjes/onderzoeken/literatuur) is dat tweetalig alleen goed gaat (maw geen problemen veroorzaken kan), als het beide je moedertaal is. Of de moedertaal van een van de ouders.
Dus jij NL en je man EN als moedertaal is helemaal prima. Maar als je beide NL als moedertaal hebt en dan denkt: leuk, we doen Engels erbij want dat beheersen we best goed, dan is de kans wel groter op achterstanden.

Maar als je vanaf de geboorte OPOL hanteert en onderling als ouders wisselend, is dat juist een verrijking! Echt een voorrecht als je je kind dat kan bieden hoor! Heel tot!

Je hebt dan soms nog wel dat kinderen in t begin door elkaar gaan praten: ik want mijn Rabbit! Ofzo. Maar ze worden daar vet snel handig in.

Hier aan de overkant is moeder Aziatisch (weet niet exact welke taal), vader Nederlands en onderling spreken zij Engels. Die kinderen spreken dat alle 3 vloeiend haha. Echt heel apart om te zien hoe snel ze schakelen!
Mama roept in het “Aziatisch” dat de kinderen nu naar de auto moeten - kinderen antwoorden in die taal. Zoontje roept naar z’n vader in het Nederlands of ie nog z’n tas mee wil nemen en vader roept vervolgens in het Engels of moeder de sleutels heeft. Alsof je in een split second door 3 landen geslingerd wordt :joy::joy:

3 likes

Haha wat grappig. Soms vind ik het jammer dat we geen derde taal hebben, maar twee lijkt me aan het begin wel genoeg. Het is inderdaad beiden onze moedertaal, ik spreek wel vloeiend Engels maar het kind mag mijn accent absoluut niet overnemen haha. Zijn Nederlands is goed maar nog lang niet perfect. Wel handig dat we elkaar te allen tijden kunnen verstaan.

Weet je nog iets van de boekjes/onderzoeken/literatuur? Ik vind het altijd fijn om erover te lezen!

1 like

Op dit moment nog zwanger maar mijn vriend spreekt geen Nederlands (ofja een heel klein beetje). Onderling spreken we Engels maar dat is van ons beide niet de moedertaal alhoewel hij het wel op “business niveau” spreekt. Het idee is om Nederlands en Engels te praten en dan wil hij misschien nog een heel klein beetje zijn moedertaal leren aan ons kind maar meer voor de leukigheid. Die taal wordt namelijk door nog geen miljoen mensen gesproken dus er zit niet perse een praktisch oogpunt bij haha. Maar ik ga zelf gewoon Nederlands tegen het kind praten en ik hoop gewoon dat mijn vriend dan ook sneller Nederlands leert want tot dit moment zijn we lui geweest want het is veel makkelijker om Engels te praten haha. Ik ben iig benieuwd hoe het gaat zijn als het zover is.

1 like

Wij doen Nederlands en Fries, de moedertaal van mijn vriend en zijn familie. Mjjn vriend en zijn moeder praten dus consequent Fries tegen haar. Mijn familie en ik Nederlands. Ze zal er niet veel aan hebben als we gaan verhuizen ooit, maar goed. Ik vind het wel belangrijk.

1 like

Ik zou wel alvast lekker veel Portugees tegen jullie kind spreken! Schijnt heel goed te zijn om al aan de klanken enzo te wennen, en je kind pikt misschien meer op dan je denkt. Wij gaan het in ieder geval wel vanaf het begin doen.

@poesch ik geloof dat tweetalig opvoeden ook nog eens goed voor de hersenen is, dus je kindje zal er sowieso iets aan hebben!

Bedankt iedereen voor de reacties :smiley: leuk om te lezen. Ik ken maar een paar mensen die tweetalig opvoeden en hun kinderen zijn allemaal onder de 2, dus daar heb ik weinig aan.

@mores leuk om te lezen. Ik denk inderdaad dat het geen nut heeft als niemand de tweede taal volledig beheerst.

3 likes

Wat wij doen ik samen eigenlijk NL, als mijn man specifiek tegen S praat is het eigenlijk altijd Turks, en mijn moeder praat altijd Russisch tegen haar. Ben heel benieuwd hoe dat zich bij haar gaat ontwikkelen!

Als ze buiten NL de andere 2 talen op zn minst goed verstaat verstaat zou ik t helemaal leuk vinden! Maar denk t wel

2 likes

Wij doen dit (Nederlands, Engels en een klein beetje een derde taal, maar te weinig). OPOL lukt ons alleen niet 100%, maar grotendeels is het zeker wel ik Nederlands, hij Engels (en soms iets in de andere taal, beide zijn zijn moedertaal). Maar mijn vriend gebruikt ook regelmatig (simpel) Nederlands tegen haar (bijv ‘niet doen’, ‘waar is je speentje’, etc) omdat zijn Nederlands steeds beter wordt. Onderling praten we Engels tegen elkaar (mijn Engels is wel goed, heb Engels gestudeerd).

Wat @Fishing zegt over dat ze talen door elkaar halen doet dochtertje ook ‘baby (zo noemt ze zichzelf :sweat_smile:) shoes aan’, ‘nee niet cry’, ‘baby toys pakken’ enz.

Nouja, geen tips verder, ze is ook maar net twee dus het is ook afwachten hoe het zich verder ontwikkelt, maar tot nu toe gaat het goed :blush: Vind het wel jammer dat we (nouja vriend, ik spreek het niet) de derde taal niet veel aanbieden, ik hoop wel dat ze die taal later toch oppikt en in ieder geval kan begrijpen als ze wat groter is.

Edit: volgens mij was hier ook een topic over! Misschien staan daar ook nog wat interessante ervaringen /tips in.

3 likes

Wat toevallig dit, ik wilde net tips vragen over meertalig opvoeden.
Ik spreek Nederlands tegen onze dochter (5 maanden), en m’n vriend spreekt zijn eigen moedertaal. Onderling spreken we Engels omdat we in die taal het beste communiceren. Hij spreekt redelijk Nederlands maar ik spreek zijn taal niet goed.
Wij wilden zelf OPOL toepassen en dat Engels krijgt ze dan gewoon mee, maar dat willen we niet actief aanbieden.

Nu zei het CB dat je beter eerst één taal volledig kunt aanbieden en ontwikkelen en daarna de andere talen pas. Zodat ze een goede basis heeft qua taal. Ik vind dit een belangrijk onderwerp dus wil het niet gelijk wegzetten als ‘gek advies van het cb’, maar die dame is zelf niet ervaren met meertalig opvoeden dus ik werd niet echt overtuigd door haar argumenten. Ik moest ook nog maar wat meer informatie opzoeken zei ze.

Informatie zoeken heb ik al eerder geprobeerd maar vind ik lastig te vinden. Wel wat ervaringsverhalen maar niet echt informatie gebaseerd op onderzoek naar drietaligheid. (Engels is voor beide niet onze moedertaal dus ik heb niet de illusie dat ze dat perfect gaat spreken, maar ze krijgt het dus sowieso mee dus ik zie dit wel als drietalig opvoeden)

1 like

Ik zou wel alvast lekker veel Portugees tegen jullie kind spreken! Schijnt heel goed te zijn om al aan de klanken enzo te wennen, en je kind pikt misschien meer op dan je denkt

Dit heb ik ook altijd begrepen inderdaad, @Cauchi. Het is denk ik ook voor je vriend makkelijker om nu al Portugees tegen de baby te spreken, want wanneer ga je anders over op volledig Portugees? Taalontwikkeling begint al voordat een kind zelf kan praten
Mijn vriend vond het gevoelsmatig héél raar om zijn eigen taal tegen onze dochter te spreken maar inmiddels is hij eraan gewend.

2 likes

Er zijn twee manieren van meertalig opvoeden: simultaan en successief. Wat het CB jou adviseert, is successief opvoeden. Je kind leert dan eerst één taal en daarna de tweede taal. Dat gebeurt bijv. bij buitenlandse gezinnen die net net in Nederland wonen. Het kind hoort de eerste drie/vier jaar alleen de moedertaal en komt pas in aanraking met de Nederlandse taal als het naar de peuterspeelzaal of naar school gaat. Bij simultane opvoeding leert het kind beide talen tegelijkertijd. Dus bijv . bij OPOL, waarbij de vader Turks tegen het kind spreekt en de moeder Nederlands (om even twee talen te noemen).
Bij een normaal ontwikkelend kind wordt de simultane ontwikkeling geadviseerd, mits de ouders de taal goed spreken. Je kan niet vroeg genoeg beginnen om beide talen aan te bieden.
Die mevrouw van het CB heeft dus geen gelijk met haar advies.

4 likes