Tips, ervaringen & aanraders #2

Op deze website staat betrouwbare informatie over meertaligheid: https://www.meertalig.nl/

Op het YouTube kanaal 2in1 project staan filmpjes met simpele uitleg over meertaligheid.

De podcast Kletsheads geeft ook leuke informatie, allemaal laagdrempelig:
https://kletsheadspodcast.nl/

3 likes

Thanks. Dan snap ik nu beter haar advies maar dat is inderdaad niet van toepassing op ons.

Het was sowieso een beetje gek want ze introduceerde het hele gebeuren met: ‘vanaf 11 maanden bieden we een taalondersteunend programma aan voor kinderen die mogelijk extra hulp nodig. Maar jouw Nederlands is erg goed dus dat lijkt me niet nodig’

Ehhh… Bedankt, denk ik? Heb nog nooit een compliment gekregen omdat ik mijn moedertaal zo goed spreek :rofl:

Fredje, het lijkt alsof jij hier meer van weet. Mijn vriend en ik spreken dus samen Engels. Wat als dochter dit later oppikt: hier in mee gaan (alleen voor die situatie, dus bijvoorbeeld een vraag beantwoorden in het Engels) of OPOL volhouden?
Dit is nog laaaang niet aan de orde maar ben wel benieuwd hoe dit gaat zijn in de praktijk.

Edit: bedankt voor je tips!

Ah bedankt voor de links! Ik ga ze allemaal even bekijken.

Mijn zus heeft 2 kids met haar man. Zij spreekt NL en hij Engels, kids zijn inmiddels 8 en bijna 6. In de jonge jaren dat ze net begonnen met praten gooide ze ook de 2 talen door elkaar, maar sinds de basisschool eigenlijk niet meer. Was vooral grappig, die jongste koos gewoon wat makkelijker was, zei liever shoes dan schoenen. Ze spreken nu vooral NL, ook meestal wel tegen vader, maar begrijpen Engels perfect en kunnen het ook spreken. Vooral ook fijn dat ze kunnen communiceren met zijn familie.

1 like

OJA overigens heb ik wel semi ervaring haha, mijn man spreekt vloeiend Afrikaans naast NL!
Maar dat zie ik zelf dus nooit als tweede taal ofzo? Want… het lijkt zo op Nederlands haha. Sommige mensen zijn het daar echt niet mee eens want verstaan het niet eens (ik wel? Weet niet waarom), maar het is denk ik beetje zelfde contrast als NL/Fries ?

However, bij hem is het wel anders, mijn schoonouders kwamen zwanger naar NL, en spraken thuis dus hoofdzakelijk Afrikaans, en leerden het NL door hun werk. Dus NL was niet zijn moedertaal eigenlijk denk ik dan? Maar de gehele omgeving: kerk/kdv/land/vrienden/buurt was wel Nederlands.

Hij had op de basisschool nog wel iets van achterstand, vooral qua uitspraak & Afrikaanse grammatica is om te janken tov nederlands haha. In die taal is juist soort van ons “foute grammatica” goed (hij is daar geloop - hij is daarheen gelopen)

En hij spreekt nog steeds wel een beeeetje met een accent vind ik :stuck_out_tongue_winking_eye:. Maar je hoort het alleen nog als je het weet :see_no_evil:

1 like

Hoeveel YouTube heeft ze gekeken :sweat_smile::rofl:

13 likes

Yes, wij voeden ons zoontje tweetalig op. Initieel alleen Pakistaans gepraat totdat hij 1,5 jaar was. Merkte dat hij snel was met spraakontwikkeling. Omdat hij vanaf z’n 2e naar het KDV zou gaan zijn we toen gestart met NLS erbij. Ik praat zoveel mogelijk NLS met hem en mijn man (en mijn mamma en m’n schoonouders) praten zoveel mogelijk Pakistaans met hem. Hij spreekt nu (3,5 jaar) beide talen erg goed. Als hij iets niet snapt in NLs kunnen wij het in Pakistaans uitleggen. Hij weet ook mamma praat NLS.

Nb wij spraken thuis alleen Pakistaans en bij ons is het ook helemaal goed gekomen. Allebei hoog opgeleid etc. Mijn man spreekt en schrijft beter NLs dan zijn collega’s die alleen NLs als moedertaal hebben :rofl:

2 likes

Ja is toch ook logischer. Ze zei ook opeens nog dat we anders misschien allebei in het Engels moesten voorlezen. Dat is helemaal onlogisch :woman_shrugging:t2:

1 like

Wij ook Nederlands en Fries.

1 like

Dit schijnt achterhaald advies te zijn en wordt bij het cb en soms ook op scholen nog geadviseerd. Opol wordt aangeraden wanneer beide ouders een andere moedertaal hebben.

Wij voeden ook meertalig op ik Nederlands, mijn man Duits. Onderling spreken we Engels. Ben benieuwd hoe het gaat wanneer T begint met praten :joy:

1 like

Net zo’n lekkere mengelmoes als wij, ben ook heel benieuwd! Lijkt me zo leuk om haar mijn vriends moedertaal te horen spreken :slight_smile:

1 like

Ik zou je eigen taal volhouden. Dus stel dat je dochter in het Engels reageert, dan gewoon terug praten in je eigen taal. Het zal wel een leuk mengelmoesje worden tot een bepaalde leeftijd, maar dat komt vanzelf goed :wink:

2 likes

Hoe oud is ze en welke luiers gebruik je?

Ongevraagde tip mbt poep op kleding; meteen in emmer koud water tot je gaat wassen! Poep bestaat bij baby’s grotendeels uit vet en eiwitten en zo voorkom je dat die gaan stollen en erin zetten. Verder gebruik ik hier dasty (gele fles vd wibra, topspul) want dat is ontvettend. Vlek inspuiten en dan koud wassen (30gr). Als er dan nog vlekken inzitten eventjeel ook nog met vanish poeder een papje maken, 30 minuutjes erop, dan nacht in emmer met koud water en flinke schep vanish/spuit dasty erbij. Drogen in de zon doet ook wonderen. Ik heb hierdoor pas 1 keer een witte maillot weg hoeven te gooien na een poepexplosie in de auto, maar krijg verder alles eruit op deze manieren.

4 likes

Zit de romper misschien wat strak, dat het er daarom uit spuit? Anders zou ik toch eens een groter maatje luier of een ander merk proberen. Andere merken hebben vaak andere pasvormen, en ook een andere gewicht ‘range’ dus misschien past een ander merk nu beter bij je kindje. Wij merkten dat dochter als newborn pampers goed paste, maar toen ze wat groter werd en een grotere maat had, sloot het niet zo mooi aan en lekte ze soms door. Overgestapt naar kruidvat luiers en opgelost. Zou het zeker proberen (als je dat nog niet al gedaan hebt).

Verder spoelden wij vieze kleertjes uit en dan direct in een emmer met vanish (ossengalzeep schijnt ook heel goed te werken) en dan ruime tijd laten weken. Daarna gewoon in de wasmachine met eventueel wat extra vanish. Bijna altijd was het dan wel schoon. Ik krijg dingen met handwas ook nooit mooi schoon en vlekvrij.

1 like

Ossengalzeep.
Mijn dochter poepte ook veel en had vaak vlekken in rompers, maar zelfs witte rompers heb ik hagelwit weten te houden.
Eerst alles wegspoelen en dan de vlek flink inzepen met een stuk ossengalzeep. Paar uur laten staan en dan mee in de was. Eventueel behandeling herhalen. Dankzij de ossengal (en snel handelen) heb ik alle babykleding vlekvrij weten te houden.

2 likes

Jij niet als enige denk ik, want ik ben een beetje in het geheim hier weer zwanger geweest en bevallen :yum:
Dankjewel in elk geval!

4 likes

Ik spreek wisselend Spaans en NL met mijn dochter, ligt eraan wie erbij is. Mijn man en ik spreken onderling NL, maar zeg ook wel zinnen tegen hem in t Spaans en dan nl erachteraan soms. Niet goed OPOL en vast niet zoals mensen het tweetalig opvoeden het liefst zouden zien, maar alles wat ze leert is mooi meegenomen en ze kent al wel veel woorden.

Geen tip voor witte rompertjes maar mijn kindje heeft hier ook een tijd last van gehad, de poep die er vanuit alle kanten uitkwam. Bij ons bleek dit te komen door een lactose intolerantie. Sinds we lactose vrije producten aanbieden hebben we geen spuitluiers meer. Geen idee of dit het geval is bij je dochtertje maar misschien heb je hier toch iets aan :blush:

————

Over het meertalig opvoeden: wij spreken thuis twee talen. Onze oudste is nu vier en begrijpt de andere taal, verstaat het etc. maar weigert die taal te spreken. Ze antwoordt altijd in het Nederlands. We forceren haar ook niet om de andere taal te spreken, het komt wel wanneer ze er klaar voor is denk ik?
Leuk om te lezen dat er kindjes zijn die al zo jong meerdere talen spreken, ook door elkaar heen!

Heb je pockets? Daar kun je eventueel een extra booster in stoppen.

als je geen pockets hebt, en ze graag eens wilt proberen, mag je er wel een paar van mij lenen!

1 like

Ik heb trouwens nog een tip. We zijn nu op vakantie en mijn meisje draagt de zwemluiers van totsbots. Wat een uitvinding, werkt echt goed! Helaas heb ik er maar 1 gekocht, ben geneigd om er meer te bestellen. Maar daar heb ik hier niks aan.

3 likes