Tips, ervaringen & aanraders #2

Dit schijnt achterhaald advies te zijn en wordt bij het cb en soms ook op scholen nog geadviseerd. Opol wordt aangeraden wanneer beide ouders een andere moedertaal hebben.

Wij voeden ook meertalig op ik Nederlands, mijn man Duits. Onderling spreken we Engels. Ben benieuwd hoe het gaat wanneer T begint met praten :joy:

1 like

Net zo’n lekkere mengelmoes als wij, ben ook heel benieuwd! Lijkt me zo leuk om haar mijn vriends moedertaal te horen spreken :slight_smile:

1 like

Ik zou je eigen taal volhouden. Dus stel dat je dochter in het Engels reageert, dan gewoon terug praten in je eigen taal. Het zal wel een leuk mengelmoesje worden tot een bepaalde leeftijd, maar dat komt vanzelf goed :wink:

2 likes

Hoe oud is ze en welke luiers gebruik je?

Ongevraagde tip mbt poep op kleding; meteen in emmer koud water tot je gaat wassen! Poep bestaat bij baby’s grotendeels uit vet en eiwitten en zo voorkom je dat die gaan stollen en erin zetten. Verder gebruik ik hier dasty (gele fles vd wibra, topspul) want dat is ontvettend. Vlek inspuiten en dan koud wassen (30gr). Als er dan nog vlekken inzitten eventjeel ook nog met vanish poeder een papje maken, 30 minuutjes erop, dan nacht in emmer met koud water en flinke schep vanish/spuit dasty erbij. Drogen in de zon doet ook wonderen. Ik heb hierdoor pas 1 keer een witte maillot weg hoeven te gooien na een poepexplosie in de auto, maar krijg verder alles eruit op deze manieren.

4 likes

Zit de romper misschien wat strak, dat het er daarom uit spuit? Anders zou ik toch eens een groter maatje luier of een ander merk proberen. Andere merken hebben vaak andere pasvormen, en ook een andere gewicht ‘range’ dus misschien past een ander merk nu beter bij je kindje. Wij merkten dat dochter als newborn pampers goed paste, maar toen ze wat groter werd en een grotere maat had, sloot het niet zo mooi aan en lekte ze soms door. Overgestapt naar kruidvat luiers en opgelost. Zou het zeker proberen (als je dat nog niet al gedaan hebt).

Verder spoelden wij vieze kleertjes uit en dan direct in een emmer met vanish (ossengalzeep schijnt ook heel goed te werken) en dan ruime tijd laten weken. Daarna gewoon in de wasmachine met eventueel wat extra vanish. Bijna altijd was het dan wel schoon. Ik krijg dingen met handwas ook nooit mooi schoon en vlekvrij.

1 like

Ossengalzeep.
Mijn dochter poepte ook veel en had vaak vlekken in rompers, maar zelfs witte rompers heb ik hagelwit weten te houden.
Eerst alles wegspoelen en dan de vlek flink inzepen met een stuk ossengalzeep. Paar uur laten staan en dan mee in de was. Eventueel behandeling herhalen. Dankzij de ossengal (en snel handelen) heb ik alle babykleding vlekvrij weten te houden.

2 likes

Jij niet als enige denk ik, want ik ben een beetje in het geheim hier weer zwanger geweest en bevallen :yum:
Dankjewel in elk geval!

4 likes

Ik spreek wisselend Spaans en NL met mijn dochter, ligt eraan wie erbij is. Mijn man en ik spreken onderling NL, maar zeg ook wel zinnen tegen hem in t Spaans en dan nl erachteraan soms. Niet goed OPOL en vast niet zoals mensen het tweetalig opvoeden het liefst zouden zien, maar alles wat ze leert is mooi meegenomen en ze kent al wel veel woorden.

Geen tip voor witte rompertjes maar mijn kindje heeft hier ook een tijd last van gehad, de poep die er vanuit alle kanten uitkwam. Bij ons bleek dit te komen door een lactose intolerantie. Sinds we lactose vrije producten aanbieden hebben we geen spuitluiers meer. Geen idee of dit het geval is bij je dochtertje maar misschien heb je hier toch iets aan :blush:

————

Over het meertalig opvoeden: wij spreken thuis twee talen. Onze oudste is nu vier en begrijpt de andere taal, verstaat het etc. maar weigert die taal te spreken. Ze antwoordt altijd in het Nederlands. We forceren haar ook niet om de andere taal te spreken, het komt wel wanneer ze er klaar voor is denk ik?
Leuk om te lezen dat er kindjes zijn die al zo jong meerdere talen spreken, ook door elkaar heen!

Heb je pockets? Daar kun je eventueel een extra booster in stoppen.

als je geen pockets hebt, en ze graag eens wilt proberen, mag je er wel een paar van mij lenen!

1 like

Ik heb trouwens nog een tip. We zijn nu op vakantie en mijn meisje draagt de zwemluiers van totsbots. Wat een uitvinding, werkt echt goed! Helaas heb ik er maar 1 gekocht, ben geneigd om er meer te bestellen. Maar daar heb ik hier niks aan.

3 likes

Check of de plu laag nog heel is en geen scheurtjes heeft. Dat was bij ons het probleem :disappointed_relieved:

1 like

Ik heb een jas toen ik zwanger was bij bonprix gekocht. Zit een extra stukje in die in kan ritsen voor de baby.
Ze hebben best veel van die jassen.

1 like

Ook tip vwb stoffen zwemluiers: wij hadden afgelopen weken de zwemluiers van Name-it (iets van 6 euro per stuk via Jayno) en die doen het ook prima. Vooral de roze met ruches en unicorns stond ultiem schattig met zo’n bol dreumesbuikje er boven :smiling_face_with_three_hearts:

7 likes

Heeft iemand tips voor pluizig haar bij een peuter? Als ik het gewassen heb zit het de rest van de dag goed (ze heeft een beetje een bobje), maar na het slapen is het een en al pluis en klitten. Kan ik er wel uitkammen maar het blijft een pluizenbol tot ik het weer was. Dat wil ik niet dagelijks doen en eigenlijk hou ik ook niet zo van producten bij kleine kinderen maar ga nu toch maar eens op zoek…

Toevallig heb ik me van de week verdiept in haartjes, omdat mijn zoontje steeds meer slag krijgt wat soms ook pluist.
Misschien kun je proberen om shampoo zonder sulfaten te gebruiken (die van de Kleine Badkamer is heel mild) en daarna wat conditioner (Zwitsal of Kruidvat prinsessen crèmespoeling) in het haar om het gladder en meer gevoed te maken zodat het minder in elkaar blijft hangen

Ja conditioner dacht ik ook aan maar ze heeft eigenlijk maar heel dun haar nog, dan lijkt het me weer zo zwaar / vet worden? Die shampoos ga ik eens naar kijken, thanks!

Denk niet per sé dat het vettig wordt hoor. Conditioner sluit de haarschubben weer die na shampoo open zijn gaan staan en die openstaande schubben spelen ook een rol in pluizigheid (omdat de haren dan meer ‘in elkaar haken’ ipv langs elkaar heen te glijden)

1 like

Ja nat kammen doe ik idd! Had de plantenspuit ook maar opgezocht :joy:

1 like

Nat kammen scheelt vaak al veel. Mijn zusje die 16jr jonger is had echt pijpenkrulletjes de eerste jaren en de enige manier waarop dat een beetje zat was het ‘s ochtends nat maken of idd wassen. Na het slapen een grote pluis. Onze dochter krijgt nu achter ook kleine krulletjes en ik maak de achterkant sochtends nat met water of wat haarolie, anders wordt ze wakker met pluis en blijft het pluis. (En omg vd week had ik 2 staartjes gemaakt, toen had ze daarmee gezwommen en waren dat ook kleine pijpenkrullies geworden, zo lief haha).

2 likes