Tips, ervaringen & aanraders #2

Ze doet altijd die quiz’jes en toen was er zo’n vraag over over nut van nachtvoedingen. Toen had ik daar een vraag over, want het afbouwen van een nachtvoeding als je op verzoek wilt voeden kan best productie daling veroorzaken bij 6mnd. En ik zei dus dat dat me niet wenselijk leek als je lang wilde voeden… Toen zei ze dus dat dat geen gezondheidsvoordelen meer had - lang voeden. Maar dat als ouders het PERSE willen ze er wel in mee ging.

Toen heb ik dr nog een artikel van de WHO gestuurd enzo, maar zei ze: dat is alleen voor ontwikkelingslanden.
Dat vond echt heel jammer - want dat is gewoon niet waar… maar ze wilde verder niet meer reageren. Was via DM op insta.
Ik leg dat denk ik ook niet bij haar persoonlijk neer maar ook bij de opleiding die dat kennelijk verkondigd…

Vind het een beetje overdreven om iemand op andere vlakken niet meer serieus te nemen omdat ze op het gebied van borstvoeding een andere mening heeft.
Sowieso vind ik het om eerlijk te zijn best wel vervelend dat je, in topics die niet over borstvoeding gaan, je regelmatig nogal uitgesproken uitlaat over bv. Voor veel moeders is het niet haalbaar, of zij stellen andere prioriteiten en ik vind het zelf niet fijn om daar steeds indirect op gewezen of mee geconfronteerd te worden. Er is een apart topic over en ik vind het onnodig om het dan in andere topics ook te verkondigen.

13 likes

Maar voeding is (bij slapen) vaak best een groot onderdeel… Daar geeft ze wel actief advies in als onderdeel Van het slaap advies. het gaat me niet om het wel of niet geven van BV.

Maar bijv als je over auto’s heb, beweren dat je een automaat moet schakelen. Zegmaar.
Dan zou ik advies over de motor minder serieus nemen :see_no_evil:.
Maar is ook deels beroepsdeformatie denk ik…

En ook @Printemps. Wij hebben slaaptraining gedaan toen de tweeling wel een stuk ouder was dan jullie kindjes, nl rond de 11 maanden. Ze lagen dus niet meer ingebakerd en konden zelf hun speen (die aan een knuffeltje hangt) vinden. Dat scheelt al wel een boel.

Hier was het een combinatie van de dutjes overdag anders plannen (ze waren oververmoeid doordat ze te lang wakker waren tussen opstaan en eerste dutje waardoor ze 's nachts vaker wakker werden en minder makkelijk insliepen) en ze ontwennen dat ze uit bed gehaald werden als ze 's nachts wakker werden. In de praktijk was dat dus troosten terwijl ze in hun bed lagen, in plaats van ze op schoot te nemen of te wiegen. Als ze echt helemaal over de zeik waren eventjes op de arm, laten kalmeren en dan meteen weer in hun bed. Aaien, sussen, liedje zingen, hand op hoofd, alles kan mits ze in hun bed blijven en dus ook leren dat als ze wakker worden, ze zelf weer in kunnen slapen.
Dat was de eerste nacht een ramp. N werd 11x wakker en 11x draaaama. Maar de 2e nacht was ze al sneller kalm en werd ze minder vaak wakker en na een dag of 4 sliepen ze allebei door. Bij T was het sowieso zo gepiept, die had het na de eerste nacht al door.

3 likes

Haha oh geen succes dus! Komt vanzelf wel gewoon af en toe blijven proberen op een gegeven moment wil ze het toch niet meer.

1 like

Ok dank voor je input. Ik heb me hierover ook wel eens geprobeerd in te lezen. Maar heb de hoop op de ‘juiste’ uitkomst verloren. Ik kwam zoveel tegenstrijdige informatie tegen.
Uiteindelijk draait het er ook om dat een kindje gezond en liefdevol opgroeit, en ik heb inderdaad ook eens een artikel gelezen dat er geen gezondheidsvoordeel is in termen van minder allergieën, astma etc. bij langer dan 6 maand voeden.
En dat het advies is om tot 2 jaar te voeden voor Nederland niet perse hoeft op te gaan, omdat wij geen verontreinigd water uit de Ganges (ik pak meteen even een extreem voorbeeld, maar you get me) hoeven te gebruiken om onze flesjes met kv aan te maken, maar kwalitatief uitstekend kraanwater hebben.
Dus ergens begrijp ik wel wat haar punt is.

1 like

@Axolotl heeft misschien tips?

En dinoland bij Zwolle is een wereldreis vraag maar aan @GEEZ hahaha. Maar vond V het leuk?

1 like

Dinoworld in Utrecht is leuk! Tenminste dat vond m’n zoontje ik was niet mee.

1 like

Haha 10/10 can confirm. Afstandbediening is leven!!!

2 likes

Onze dochter vond Naturalis Leiden en het Natuur Historisch Museum Rotterdam heel leuk! We zijn vorige week ook naar Dino Experience geweest in Gouda en dat vond ze ook heel tof, maar zelf vonden we dat wat minder haha. Professor plons in het maritiem museum vonden ze allebei ook heel leuk en dat park in Den Haag met NL in het klein ook. Ben de naam ff kwijt :sweat_smile:
Slot Loevestein is ook echt wel heel tof om heen te gaan als hij dat een beetje interessant vind. Maar Naturalis is wel echt een aanrader, zeker als je een kleine dino fan rond hebt lopen. F weet sinds die dag echt best veel van dinosaurussen haha.

Dingen zoals het Nijntje museum hebben we gedaan toen ze 2 was maar zou zij nu echt veel te saai vinden omdat je er niks leert hahaha :joy:

Deze staan nog op ons lijstje:

• archeon
  • history land
  • Kinderboekenmuseum
  • openluchtmuseum in Arnhem
4 likes

Hoe oud is hij nu? 4-5 maanden? K. ging thuis overdag pas beter slapen toen ze naar de opvang ging en pas met denk ik een maand of 5 echt alle slaapjes thuis in haar eigen bedje. Op de opvang legde ze haar na 1,5u in bed; vermoeidheidssignalen of niet. Ben dat toen ook consequenter gaan doen en toen ging het steeds beter. Als we dan buiten de deur waren gaf ik haar dan haar speentje, dekentje over haar heen etc. Dat ging ze dan als slaapsignaal herkennen. Op een gegeven moment om de 2u etc,

Volgens mij is het juist goed savonds een ander ritueel te hebben dan overdag, zodat ze het verschil tussen dag en nacht gaan herkennen? Overdag doe ik bv haar slaapzak aan, samen de gordijnen dicht, krijgt ze een knuffel van me en geef ik het speentje, leg haar weg en zeg weltrusten lekker slapen! Savonds doen we bad/douche/wassen, tandenpoetsen, haren kammen, insmeren, slaapzak aan, boekje, drinken en dan speentje, wegleggen en weltrusten.

Wat betreft slaap hebben wij rond 3-4 maanden ook een soort slaaptraining gedaan, omdat we het wiegen zoooo zat waren.

Ik bleef er dan naast zitten en probeerde haar te troosten maar had een maximum aantal minuten staan waarop ik dit deed (10 in mijn geval). Als ze na die 10 min nog huilde dan pakte ik haar op en troostte ik haar tot ze stil was, om haar vervolgens meteen weer in bed te leggen. Pas als ze sliep liep ik de kamer uit.

Op dag 2 ging het al beter dan dag 1 en ik geloof dat ze na 2 weken gewoon zelf in slaap viel en dat doet ze nu nog steeds (16 maanden inmiddels).

Ik liet haar dus wel huilen, maar zat er altijd naast om haar te sussen en speen te geven etc. Ik vond het laten huilen uiteindelijk minder zwaar dan haar steeds te wiegen.

Gebruiken jullie multivitamine voor je peuter? En zo ja welke dan?

O heeft zo vaak last van groeikramp. Zelf slik ik magnesium tegen rusteloze benen dus misschien heeft hij ook baat bij extra vitamines en mineralen? :woman_shrugging:t2:

Ik kom even inbreken:

Wat vonden jullie leuke babyshower activiteiten? Wat is aan te raden en wat totaal niet?

Ik vind 30 seconds in babyvorm wel leuk. Zijn online kaartjes te vinden die je kunt printen. Rompertjes versieren, babyhapjes proeven, luiers omdoen absoluut niet
Maar eigenlijk ben ik anti babyshower en spelletjes

1 like

Ik vind babyshowers sowieso de hel dus wilde er geen een.
Het absolute dieptepunt van babyshowers vind ik ‘lollige’ activiteiten als neppoepluiers verschonen of babyhapjes uit potjes proeven.

3 likes

Ik heb vd week mouwloze rompers bij wibra gekocht! Effen blauw, met dtreepjes en een met print. Ik had ook moeite om ergens iets te vinden, voor meiden was er wel ook veel bij zeeman en hema.

Haha nou hier ook. Zet ik haar op de grond tussen haar speelgoed, kruipt mevrouw naar de bank om de afstandsbediening te pakken.

Zijn er geen babyafstandsbedieningen? Met geluidjes ofzo?

1 like

Die zijn er, maar die is vast niet zo interessant als de afstandsbediening die papa en mama vast hebben haha.

@Paardenmeisje mijn man wilde een oude afstandsbediening de batterijen uithalen e aan haar geven als speelgoed. Mocht van mij niet, precies wat jij nu zegt haha. Ze snapt toch niet dat ze wel aan die maar niet aan die andere mag zitten?

1 like

Niet over dino’s maar wel een paar tips: Nemo, naturalis en mijn favorietje vroeger: tropenmuseum.

1 like