Ik ben zelf op mijn 29e moeder geworden, dit werd in mijn omgeving ook wel een beetje als jong gezien, maar gemiddelde leeftijd in Nederland is geloof ik 29,9. Dus ik gaf daar vrij weinig om.
Mijn vriend is echter 4 jaar jonger dan ik en werd dus vader op zijn 25e. Hij heeft er weinig commentaar over gehad, alleen een beetje van zijn oudere zussen die nog geen kinderen hebben. Hij heeft zelf ook wel even getwijfeld of hij dan niet te jong zou zijn, maar uiteindelijk zei hij ‘ik wist dat ik bepaalde wensen een beetje zou moeten aanpassen toen ik verliefd werd op een oudere vrouw’. Voor ons was de basis het belangrijkste: stabiele relatie waarin je elkaar door en door kent, stabiel inkomen, een huis waar ruimte is voor een kind.
Oordelen van je omgeving krijg je toch, dan ben je te jong, dan te oud, je kunt het eigenlijk nooit goed doen. Als jullie vinden dat datgene wat voor jullie belangrijk is aanwezig is, ga er dan gewoon voor!
Wel een kanttekening: ik dacht ook dat mooie reizen maken prima zou gaan met een kind, maar daar heb ik me wel op verkeken. Onze dochter is bijna 1,5 en het maakt alles een stuk lastiger en niet alles kan meer makkelijk en spontaan. Waarschijnlijk gaat het beter wanneer een kind weer wat ouder is, maar in het begin gaat het helaas niet meer zoals eerst. Als jullie nog echt een mooie reis willen maken en dat voor jullie belangrijk is, dan zou ik dat wel eerst doen.