Ik weet niet welke app ik genoemd heb, was dat Kindergebaren? Die is wel fijn iig. Net even gecheckt, en bij mij doet die het gewoon nu.
Nog wat tips:
- je gebruikt de gebaren als ondersteuning van de gesproken taal. Je maakt het gebaar dus terwijl je het woord zegt en maakt niet alleen het gebaar;
- je kan de gebaren het best functioneel gebruiken. Het gebaar voor ‘eten’ oefen je dus tijdens het eten en niet op een willekeurig moment. Zo kan je kind betekenis aan het woord/gebaar koppelen;
- kies om te beginnen gebaren die veel voorkomen, bijv. eten, drinken, slapen, spelen, papa, mama, etc.
- je kind kan de gebaren leren doordat jij ze zelf maakt. Je moet dus zelf actief aan de slag, na veel herhaling kan je kindje het overnemen. Als het zover is dat je kind een gebaar maakt, laat dan merken dat je het gezien hebt door het woord te zeggen en erop te reageren.
- mocht je het actief met je kindje willen oefenen, kan je beginnen door de gebaren samen te maken. Dus de handen van je kind vastpakken en dan het gebaar maken.
Veel tips zijn vrij logisch, en het is eigenlijk niet anders dan het stimuleren van gesproken taal. Alleen dan een extra stap met het gebaar erbij.
De gebaren die je kan gebruiken, kan je vinden als je op babygebaren / kindergebaren zoekt, of op NMG (Nederlands met gebaren). Dit is niet de officiële gebarentaal. Je gebruikt gebaren voor de kernwoorden uit een zin en bijv. geen grammatica zoals bij de officiële gebarentaal.
Tips:
Op YouTube kan je zoeken op kinderliedjes + NmG, liedjes gebaren of gebarenliedje, daar zie je veel leuke voorbeelden. Liedjes met gebaren, zing je vaak langzamer dan normaal, dan heb je tijd voor de gebaren en je kindje tijd om goed te kijken.
Liedjes zijn een heel leuke en laagdrempelige manier om te oefenen!