Tips, ervaringen & aanraders #2

Ik heb echt alleen maar lelijke dingen gekregen van mijn schoonfamilie. Gelukkig van 2 vriendinnen wel hoor. Maar zo’n lijst lijkt me helemaal niet gek. Sterker nog, mocht er een volgende komen dan ga ik dat zeker doen :joy: mijn schoonfamilie wilde ook echt die lelijke kleertjes aan zien en dingen in het kamertje zien staan.

2 likes

Ik (Nederlands) vind het ook niet raar. Handig zelfs.
Maar mijn schoonfamilie (ook Nederlands) doet hier heel moeilijk over “want een gever moet zelf beslissen wat hij of zij geeft”.
Ja leuk maar 90% van wat mijn schoonmoeder geeft gaat linea recta naar de kringloop omdat het mijn smaak niet is.
Als er wel een lijst is (ook van zwagers etc) wordt die lijst genegeerd.

Ik zou zeggen: go! Lijkt mij een uitkomst om ongevraagde troep te voorkomen.
Ga het zelf ook doen!
Lijkt mij als gever ook een fijne gedachte dat je euro’s goed besteed worden!

Hebben jullie tips om schoonmoeder op te voeden als het op eten aankomt?
Ik leg vaak een lijstje door met wat dochter mag eten, maar ze stopt er van alles bij (vooral zoet) wat ik echt onnodig vind. We hebben het al vaker aangegeven, maar ze lijkt het niet op te slaan.
De helft wordt half aangekauwd en vervolgens weggegooid. Ik vind het verspilling en een teken dat het genoeg is, maar ze is blijkbaar nogal van het ‘overvoeden’ omdat dochter ‘er nog van moet groeien!’
Ook al vaak genoeg aangegeven dat dochter niet kiest wat ze eet, maar wij. Dus als ze optie a niet neemt, bieden we geen optie b aan. Het is optie a eten, of geen eten.
(Of ben ik dan te strikt? Ze zit best in een fase waarin ze veel weer uitspuugt terwijl ze normaal op dat tijdstip wel graag wat eet)

Ok ik heb advies nodig over slaap :sweat_smile:

S is overdag nooit een heel goede slaper geweest. Maar we zaten nu op zich in een goed ritme met 2 slaapjes per dag. De eerste rond 10 uur en de tweede tussen 14h en 14:30. Meestal sliep hij dan gemiddeld een uur,soms anderhalf uur. Prima.
Maar sinds een aantal dagen slaapt hij heel slecht overdag. Hij heeft dagen gehad waarop hij maar een half uurtje heeft geslapen in totaal. Dat is natuurlijk veel te weinig. Hij gaat keihard huilen en gillen als we hem naar bed brengen en is bijna niet te kalmeren. Soms lijkt hij bijna meteen te gaan slapen maar ineens knapt er iets ofzo en gaat hij huilen en wil dan absoluut niet gaan slapen. Ik dacht eerst dat hij misschien pijn had en daarom niet wilde liggen maar als ik er naast ga zitten dan gaat hij wel gewoon liggen zonder huilen (maar dan gaat hij spelen,staan,door zn bed kruipen etc dus ook niet slapen)
Dus:veel strijd,weinig succes en als we hem weer uit bed halen als het na uren proberen echt niet lukt dan is hij gewoon vrolijk en aan het spelen. Maar hij moet wel helemaal kapot zijn van vermoeidheid. Ik snap er echt niks meer van.
Herkent iemand dit? Hij is 11 maanden oud.
Mijn vriend denkt dat hij gewoon begint te snappen dat zijn gehuil effect heeft en dat we dan komen. Dat hij ons aan het testen is dus.

Wij zijn bezig met slaaptraining en 1 van de dingen die hier een eye opener was, was dat we te veel tijd tussen slaapjes laten. We werken nu met de 2-3-4 regel: 2u wakker tot het ochtendslaapje, 3u wakker tot het middagslaapje en dan 4u tot het naar bed gaan 's avonds. Moet zeggen dat die laatste 4u in de praktijk te veel is gebleken voor die van ons, dus ga nu uitproberen of het 3,5 of zelfs 3 moet zijn.

Maar in ieder geval zou mijn tip zijn om het ochtendslaapje te vervroegen. Het klinkt alsof hij te moe is om in slaap te kunnen vallen en daarna over zijn vermoeidheid heen is. Of althans, zo is de tweeling als ze te moe zijn.

2 likes

Slapen L en S nog 3x per dag? Want dan is er een ander ritme dan 2-3-4 (weet niet precies welk maar dat kan ik opzoeken).

Nee verder niks specifieks, maar het schema is niet zaligmakend. Vandaag bijv weer 1u bezig geweest om ze kalm genoeg te krijgen zodat ze in slaap vielen. Ze vertoonden om 17.45 al tekenen van vermoeidheid maar ik dacht dat het nog te vroeg was om ze al naar bed te doen dus heb ze nog in bad gedaan. Met als gevolg dat ze dus te moe waren en het draaaaama was om ze te laten slapen. Dus let vooral heel goed op slaapsignalen, die gaan altijd boven een schema.

Ik heb een nieuwe fiets nodig en ik dacht dat het wel handig zou zijn om meteen een fiets te kopen waar een zitje voorop kan… hebben jullie een speciale mamafiets gekocht? En waar let je dan op? Ik geloof dat een lage opstap en een stevige standaard belangrijk is, maar vergeet ik dan ook iets?

Dit zou bij ons in theorie ook wel moeten kunnen werken.
Maar ik vind dan dat het eerste slaapje zo vroeg is?
Ons zoontje is wakker om 06:30/07:00 dus dan zou hij om 09:00 alweer naar bed moeten?
Ik leg hem soms om half 10 al op bed als hij erg moe is maar dat is voor mijn gevoel ook al zo vroeg?
Misschien moet ik dit ritme toch ook maar eens gaan proberen want ik ben ook altijd aan het tobben met dat middagdutje wat niet lukt omdat ik dan weer te vroeg of te laat ben met op bed leggen.

Nou dan zou ik het gewoon proberen! Misschien kun je ze hiermee ook in hetzelfde schema houden. Want ik moest bijna plaatsvervangend huilen toen ik dat berichtje van je las laatst, een tweeling met verschillende schema’s… :sob::confounded:

2 likes

Ja dat vond ik dus eerst ook (vandaar dus ook dat ik dit altijd ‘fout’ deed), maar vanmorgen lagen ze er zelfs om 8.30 al weer in (slechte nacht en vroeg wakker). En toen hebben ze tot 10.30 geslapen.

Kan geen kwaad het te proberen!

2 likes

Oh tóch. Soms denk ik idd ook wel eens rond 08:30 ‘nou je zou best wel weer naar bed kunnen’
Maar dat doe je dan niet want ja het is nog zo vroeg.
Ik ga het ook maar eens proberen. Bedankt iig!

1 like

We hebben dit een dag geprobeerd. Ochtendslaapje overgeslagen en het middagslaapje naar voren gehaald. Hij ging wel slapen maar werd na een half uur al wakker en weigerde verder te slapen. Ik denk ook echt dat hij die 2 slaapjes wel nodig heeft nog. Hij is nog zo klein.

@Zitzak toevallig las ik vandaag over die 2-3-4 methode. Gaan we proberen morgen.
Fijn dat het goed werkt bij jullie! Denk dat je gelijk hebt dat hij te moe is en daarna er overheen.

1 like

Klinkt wel echt als muziek in de oren :joy: ik heb een paar weken gehad dat hij om 05:30 wakker was elke dag en dat ik met mezelf al geen raad meer wist om 10:30 van vermoeidheid :hot_face: dus een extra dutje kan ik ook wel gebruiken dan.
We hebben nu 3 dagen gehad dat ik hem rond 10:30 op bed legde maar dat hij niet ging slapen en gewoon 3 kwartier doodstil in zn bed aan zn knuffel lag te frutten.
Terwijl hij volgens mij wel echt moe was. En dan sliep hij in de middag wel 2/2,5 uur.
Ik twijfelde vandaag zelfs om het ochtend slaapje weg te laten vallen en over te gaan op 1 lange middagslaap. Maar ik vind hem nog jong (15 maanden) en ik merk op de dagen dat ik niet werk dat hij dus best om 09:00 alweer naar bed zou kunnen (oogjes wrijven, haren trekken)

1 like

Dit is absoluut vroeg, maar hier is het toch echt zo :smiley: ik verbaas me er elke dag weer over. Hij is om 7 uur wakker en om 9 uur valt hij echt als een blok in slaap haha!

Ik koester dit ook heel hard, want dan kan ik om 9 uur lekker de krant lezen, koffie drinken en uitgebreid douchen haha.

6 likes

Aah dankje! Haha een spartelend kind, klinkt top :joy:

1 like

Iemand hier tips voor een adres om een taart te laten maken voor een verjaardag? Ik kom online allerlei geweldigs tegen, maar vind het in deze tijd wel fijn om te bestellen bij een kleine ondernemer die een extra bestelling goed kan gebruiken.
(Omgeving Amsterdam-Haarlem btw)

@Suikerklontje en @Boppie dank voor jullie reacties. Droevig te lezen dat er meer schoonmoeder maling hebben aan de eetprincipws voor je kindje(s). En boppie helemaal, met appelsap voor een ziek kind :sob: mijn nachtmerrie: ik hoop dat het slechte eten een fase is en je kindje weer normaal leert eten.
Ik vind het soms ook moeilijk om niks anders te geven als onze dochter iets niet lust, maar wil gewoon niet toegeven. Heb geleerd dat de ouders bepalen wat we gegeten wordt en het kindje bepaalt hoeveel er gegeten wordt.

Over de slaapjes: wij hebben ook heel lang het 2, 3, 4 ritme toegepast. Dochter (16 maand) is vaak om 6.30 wakker, dus dat betekent om
8.30 er weer in. Lijkt vroeg maar ik kon haar beter te vroeg in bed leggen dan te laat. Op de opvang legden ze haar vaak te laat in bed (rond 9.30u) en dan sliep ze helemaal niet meer, en raakte ze oververmoeid, met als gevolg dat ze s middags vaak maar 45 tot 90 minuten sliep. Voor haar was dat echt veel te weinig.

Inmiddels hebben we nu een paar weken gestoeid met dat ochtend slaapje, en ook s avonds niet in slaap kunnen komen (gillen en krijsen, nauwelijks te kalmeren, en eenmaal gekalmeerd alleen maar willen spelen). Inmiddels hier alleen nog een middagslaap van 2 a 2,5u.
Schijnt vanaf een jaar ‘normaal’ te kunnen zijn dat kleintjes overgaan van 2 naar 1 slaapje.

1 like

Ik vind Taartjes Toko heel fijn. Ze woont wel in Den Haag.

1 like

Misschien van die plastic kralen die je aan elkaar kunt klikken? Zag ik op MP voorbij komen en lijkt me leuk voor over een tijdje.

1 like