Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Alles is een fase zeggen ze toch? :smile:
Die van mij wilde een jaar lang geen appel. Toen ineens wel. Soms wil ze wel peer, soms niet.
En ik blijf van alles aanbieden. Maar ze eet heel kieskeurig momenteel, ooit op het KDV een mandarijn en toen nooit meer.

1 like

Die van mij weigert een zakje knijpfruit :joy:

1 like

Hoe oud is je kindje?
Gewoon aan blijven bieden, komt vast vanzelf wel weer. Misschien helpt het nog als hij/zij zelf mee mag snijden?
Eet je kind verder wel gevarieerd en groenten? Dan is het ook niet zo belangrijk toch, komt wel weer!

Hij is anderhalf! Groente eet hij wel goed gelukkig. Ik blijf het inderdaad gewoon aanbieden en ga er een momentje samen van maken. Dat we beide een bakje fruit eten. Misschien helpt dat nog dat hij mij ook ziet eten. En dan hopen dat het weer een beetje bijtrekt.

Haha nee dat ligt niet aan jou(w luiers). Wij gebruiken verschillende merken luiers en ze zit regelmatig helemaal onder. :sweat_smile:

1 like

Wij vroegen ons net hardop af of ze komend weekend misschien weer kan gaan logeren haha :grimacing:

5 likes

Geen ervaring mee, maar misschien kun je samen fruit gaan kopen bij de groenteboer, en dat hij het dan uit mag zoeken en in een zak mag doen? Of een boekje over fruit/plaatjes van fruit aan bomen bekijken samen (als de bieb weer open is straks)? Of hem zelf een mandarijn uit elkaar laten halen nadat de schil er af is. Misschien dat het dan interessanter wordt voor hem.

1 like

Randje aan de achterkant van de luier naar binnen omslaan. Helpt niet 100% maar werkt als een klein dijkje :+1:

3 likes

Ik ga morgen koekjes bakken met de dreumes! @FrauHelga heb je nog tips om het leuk te maken voor hem? Denk niet dat hij het geduld heeft om hier een uur mee bezig te zijn namelijk haha

Ik heb vooral tips om het leuk te maken voor jezelf: maak het deeg van tevoren, dat scheelt rommel en gedoe. :see_no_evil:

Met J zorg ik voor een aantal vormpjes en laat ik haar uitsteken, maar omdat ze nog zo klein is help ik haar. En van tevoren bekleed ik een bakplaat met bakpapier en dan mag zij de ongebakken koekjes er op leggen.

Tijdens het bakken laat ik haar regelmatig voor de oven kijken, en samen met haar zet ik een timer. Als die afgaat weet ze dat ze klaar zijn. Ik probeer haar (met uitzondering van het maken van het deeg) bij elke stap te betrekken.

Als we bakken zijn we maximaal een uurtje bezig hoor, J is ook gauw weer afgeleid. Prima, dan maak ik het alleen af.

Versieren van koekjes heb ik nog niet gedaan maar dat is nog een optie. Gewoon een glazuur maken van poedersuiker en wat vloeistof (water / citroensap) en dan kan je er versieringen over strooien. Ik ga dat pas doen als J wat groter is denk ik.
Oh en veel plezier alvast! Ik vond het echt superleuk om te doen en voelde me ultiem moeder toen we samen bakten.

4 likes

Oh ja goeie, dan maak ik vanavond alvast het deeg klaar inderdaad. Thanks! We gaan kerstkoekjes bakken voor beide opa’s en oma’s. Benieuwd hoe het gaat haha!

4 likes

Hoeveel setjes kleren raden jullie aan in maatje 50? En hoeveel in maatje 56?
T wordt een zomerkindje, weet niet of dat uitmaakt. Ik kan niet elke dag wassen (gedeelde wasmachine…)

Ik laat S ook vaak het deeg kneden. Dan geef ik R een wat groter stuk deeg en S echt een klein balletje. Dan moeten ze er in knijpen en dan kijkt S altijd super blij en gaat ze “knijp! Knijp!” Roepen. Mega lief. En stiekem proeft ze er dan ook een minihapje van.

Daarna indd altijd koekjes zelf maken en neerleggen op de plaat

3 likes

Oh goed om te horen! K en S zijn natuurlijk ongeveer even oud. Met de play doh kleien vindt hij ook wel leuk, dus heb goeie hoop dat hij in ieder geval balletjes voor me wil kneden haha

Spoel je ze eerst uit met koud water en daarna pas met heet water afwassen? Wij steriliseren ze bijna nooit omdat we te lui zijn :see_no_evil: maar heb niet het idee dat ze stinken eigenlijk

1 like

Hier kregen we de tip van de kraamzorg om eerst goed te spoelen/af te wassen met koud water. De eiwitten in melk stollen bij een bepaalde temperatuur (niet zo hoog, geloof iets van 40 graden?) en zijn dan heel lastig te verwijderen. Sinds we dat deden werden de flessen ineens veel makkelijker en beter schoon

Edit: wat @jojo ook zegt dus, sorry :sweat_smile:

1 like

Dit werkt ook heel fijn, helaas in NL wat duurder (ik koop het altijd in Duitsland). Ik maak er nog steeds mn melkopschuimer mee schoon!

1 like

Ja, daar koop ik het ook altijd, staat bij ‘mijn’ DM bij de speentjes en flessen. Volgens mij hebben ze daar zelfs meerdere soorten/merken.

1 like

Haha wat een leuke uitdrukking, die heb ik nog nooit gehoord :upside_down_face:

3 likes

Ben te lui om terug te zoeken, sorry :see_no_evil:

Speelkeukentje is leuk voor:
  • Eerste verjaardag
  • Tweede verjaardag
  • Oeps, per ongeluk gestemd

0 stemmers