Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Zijn er hier mensen die er bewust voor gekozen hebben om te stoppen met de fles ‘s nachts? R is 1,5 en wil nog steeds 2x per nacht een flesje, maar ik vind het wel tijd om te stoppen. Ook als ik online lees dat het slecht is voor de tanden enzo. Zelf zitten we te denken om de melk gedurende een week langzaam aan te lengen met water, of ja minder melk erin te doen dus. Heeft iemand dit geprobeerd? Of cold turkey? Ben benieuwd, vind dit best spannend namelijk :grinning_face_with_smiling_eyes:

Wij gaven pap voor over de nacht en had hij geen flesjes meer over de nacht nodig. Pas om zes uur weer.

Bij mijn oudste zijn we met 1.5 cold turkey gestopt (ook omdat ik weer zwanger wilde worden). Daarvoor idd aangelengd met water steeds maar hij bleef wakker worden voor de flesjes dus dat werkte niet echt. Ik vond het wel verschrikkelijk om te doen trouwens, maar het was wel in 3 nachten gefixt (waarvan de eerste het ergst was). Ik weet nog dat ik toen met tranen in m’n ogen tegen mijn man zei, straks heeft hij echt honger. Zei hij heel droog, dan gooi je toch een boterham in z’n bed? :sweat_smile: Dus dat hebben we toen gedaan en toen werd mijn zoontje toch een partij boos haha. Dus geen honger, gewoon stubborn.

Mijn dochter is nu bijna 16 maanden en krijgt om 22u nog een flesje, eigenlijk wil ik die er ook af maar geen energie voor.

8 likes

Volgens mij is het bij ons wel vooral door gewenning, want soms pakt hij z’n fles aan, neemt 1 slok en gaat dan bovenop z’n flesje liggen haha. Dus ik denk eigenlijk dat pap niet eens nodig gaat zijn…

@Hallows Hahaha ik lach hardop om de boterham. Werkte het, ging ie doorslapen daarna?

Oh haha. Wij hebben ook altijd een fles water in z’n bedje liggen! Nu nog steeds. Hij is 4.

Ja, tweede nacht heeft hij nog een uurtje gehuild (wel af en toe troosten hoor) en macht erna nog half uurtje en toen sliep hij door!

1 like

Ohh een uur :flushed: zou ik echt zoooo moeilijk vinden. Maar hoop vooral dat m’n man het kan. Ik las in mijn dagboek dat ik vorig jaar op deze dag gestopt ben met borstvoeding dus ik vind het wel een goed idee om hier nu ook mee te stoppen haha.

@June88 Wil de avondfles er nog wel in houden maar dan iets anders, dat hij er niet meer mee in slaap valt maar op schoot bij een verhaaltje en dan erna nog even tandenpoetsen.

Zo hebben wij het ook gedaan, gewoon geprobeerd en het ging goed. Al was ze toen wel iets jonger, net voor ze één was geloof ik.

Dat kan natuurlijk ook nog! R vindt het wel echt niet cool als je hem dat flikt ‘s nachts haha, maar ik ben bang dat ie pech heeft. Man wil cold turkey proberen :woman_shrugging:

Hoe heb je dat toen gedaan, gewoon borstvoeding gestopt en in plaats daarvan een flesje als hij 's nachts wakker werd?
Mijn dochter is nu tien maanden en elke nacht nog minimaal één keer wakker voor borstvoeding. Daar wil ik eigenlijk ook wel vanaf, maar tot nu toe zijn we te lui om ermee aan de slag te gaan. Eigenlijk zou ze het niet meer nodig hebben, dus zou cold turkey denk ik beter zijn dan het vervangen door een flesje… Ik heb nog steeds de hoop dat ze vanzelf wel door gaat slapen als ze eraan toe is en ik de borstvoeding dan kan stoppen :see_no_evil:

1 like

Geef je overdag nog bv? Ik gaf met 12 maanden alleen nog ‘s nachts en toen was de productie op een gegeven moment zo afgenomen dat ze op een nacht opeens niet meer wilde aanhappen. En dat was de laatste keer, vanaf toen steeds vaker doorslapen (en af en toe nog flesje als ze blijft huilen).

1 like

’ s Nachts en de eerste voeding 's ochtends nog bv, middag en avond flesje kv. Zou wel kunnen beginnen met ochtend ook kunstvoeding. Eens kijken wat dat doet voor de productie.

Ik heb inderdaad ook de ochtendvoeding als laatste vaste bv afgebouwd, toen nog een maand alleen nacht en toen was het gebeurd. Dus kans dat het bij jou ook zo loopt!

1 like

Ik ben rond de 11 maanden cold turkey gestopt met nachtvoedingen (ze dronk sochtends en savonds nog bij me en toen weer 1-2x snachts). En heel eerlijk, was zwaar en doorbijten. Denk dat ik die 2-3 weken qua nachten echt de zwaarste vond van de afgelopen 1,5 jaar. Het was ook rottiming, want kwamen ook kiezen door en ze sliep weer rommelig snachts. Maar door nieuwe zwangerschap deed het mij zoveel pijn snachts, het ging echt niet meer. Hebben alles geprobeerd; gekolfde melk, gewone melk, pap, water maar ze wilde niks. Ook papa mocht haar niet troosten, dan werd ze nog bozer. Vond die periode heel zwaar, echt drama geweest snachts (1-1,5u gillen en krijsen rustig 2-3 keer per nacht) en voelde me zo schuldig. Toen ik op het punt stond dat ik tegen mn man zei ik trek het echt niet meer, was het over.

Sindsdien geven we haar we een beker water mee naar bed, want werden wel eens wakker dat ze dorst had in de nacht, Soms is die beker sochtends leeggedronken, soms niet. Daarna is ze trouwens zelf overdag de bv af gaan bouwen, ochtendvoeding vrij snel en avondvoeding is ze rond 14,5 maand mee gestopt maar was de laatste weken al meer een paar slokjes en als ik er dan ‘s avonds niet was als ze naar bed ging was het ook prima.

2 likes

Het voelt als een hele obvious stomme vraag, maar ik stel hem toch :joy: Waar drogen jullie je kind/baby mee af na bad of douche?

Onze Z gaat vaak met papa mee onder de douche. Ik leg dan een handdoek over mn schouder en pak hem aan van mn man. Dan sla ik de uiteinden van de handdoek om hem heen, en neem ik hem mee naar de commode om hem verder af te drogen en aan te kleden. Inmiddels is Z bijna 1 jaar en aardig wat gegroeid. Hij past dus niet meer echt in een handdoek. Een bad cape is ook te klein om echt om hem heen te wikkelen. Maar als ik niks om hem heen sla, vind ik het zo koud voor hem als we de badkamer uitkomen. Een grotere (bad)handdoek zou natuurlijk kunnen, maar die is dan gelijk zo groot en zwaar. Een badjas moet ik echt aantrekken, en lijkt me daarom onhandig. Wat is jullie ervaring? Zie ik een optie over het hoofd?

Ik vind een grote hydrofiel handig.

1 like

Oh, ja dat kan ook nog natuurlijk. Geen seconde aan gedacht. :woman_facepalming:t3: Wel groter, niet zo zwaar. Heb er eentje, maar dan koop ik daar gewoon wat van bij. Thanks!

Ik gaf dan wat water en als hij dat niet wilde maakte ik een flesje van 50 cc.

1 like

Ik doe met 3,5 jaar nog steeds met XL hydrofiel. Rest van het afdrogen met een kleine trouwens, nog altijd een baby hahah

1 like

Mijn kindje is bijna 13 maanden en hij slaat ons de hele tijd in ons gezicht of waar dan ook. Wij zeggen dat het niet mag en doen voor dat hij moet aaien. Dat gaat even goed en dan slaat hij weer, als hij door blijft gaan dan halen we hem weg.
Deden jullie kindjes dit ook en wanneer is deze fase voorbij? En nog andere tips hoe je dit het beste aan kan pakken

1 like