Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Oh shit haha, ja dat is er ook zo een :grinning_face_with_smiling_eyes:

Heeft iemand nog een goede tip hoe je een baby en een peuter tegelijk kan handelen?

Ik ben 2,5 week geleden bevallen, mijn baby slaapt 's nachts maar een paar uurtjes en overdag kan ik haar helemaal niet wegleggen zonder dat ze begint te huilen. Ik geef borstvoeding en dat geeft haar ook troost, maar ik kom letterlijk nergens aan toe en heb nooit mijn handen vrij. Mijn 3-jarige peuter heeft kerstvakantie en ik voel me zo schuldig dat ik hem zo weinig 1 op 1 aandacht kan geven, terwijl hij er nu juist extra om vraagt. Ik heb mijn baby al in de draagzak geprobeerd te doen, maar dat vindt ze (nog) niet fijn.

Mijn man helpt waar hij kan, maar hij heeft een grote klus gekregen die hij echt niet kon weigeren ivm corona, dus hij kan niet continu bijspringen.

E leefde idd in de draagdoek (rekbaar vond ze heerlijk, draagzak in t begin niet).
Ik probeerde ook met hem te spelen als zij erbij lag. Dus op het box kleed of nestje of in wipstoeltje erbij als we duplo’en waren.

Verder was mijn man 6wkn vrij. Is het een optie opa/oma een dagje of middag oid in te schakelen? Naar buiten vond ik ook fijn. Lekker wandelen (maar weet niet hoe op de been je al bent?), als je met iemand gaat kan die af en toe ofwel de kinderwagen duwen dat jij achter je peuter aan kan rennen of de ander kan effe tikkertje spelen.

En, last but not least: tv. Tja :crazy_face:
De afspraak: als E drinkt mag je TV kijken. Dus dat was best vaak. Maar goed het drinken wordt vanzelf korter en minder vaak :heart:

1 like

Ik ben ook 2,5 week geleden bevallen (17 december) en heb R. veel in de draagdoek idd, ook zon rekbare want draagzak vind ik haar nog wat klein voor (nog niet geprobeerd). Dat vindt ze heerlijk. Wij proberen haar wel weg te leggen, maar gaat niet altijd goed. In de box als we zelf in de woonkamer zijn wil nog wel eens lukken en dan geef ik K. (1,5jr) meteen 1 op 1 aandacht. Soms is dat maar 5 minuten en soms wat langer. Ik probeer haar ook zoveel mogelijk te betrekken Bij de verzorging van R. op momenten dat ik alleen ben met ze en R. aandacht nodig heeft. Vanochtend bv met verschonen dan mag zij ee sokken uittrekken, doekje en creme aangeven etc. Nou is K. al maandenlang ook echt een poppenmoeder, dus dat scheelt daaron wellicht. Inmiddels ben ik ook pro in Duplo-torens bouwen en borstvoeding geven tegelijkertijd :sweat_smile: ik zit dan letterlijk op het speelkleed met R. aan de borst en K. en de duplo naast me. Of auto’s wegduwen terwijl R. aan de borst zit :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Mijn man is sinds vandaag weer officieel aan het werk (meteen weekenddienst haha) en K. is vandaag dagje naar mn schoonouders. Dat blijft ze zolang de opvang is 1 dag per week gaan.

1 like

Tussen de middag gaat hij in zijn romper slapen. In de avond eigenlijk ook. Hij draagt altijd wollen rompers en heeft een dikke winterslaapzak.

@Jip ik vond strikmutsjes heel fijn. Deze blijven goed zitten

2 likes

@Fishing @Suikerklontje @Maelis, bedankt voor jullie tips! Misschien moet ik dan toch op zoek naar een draagdoek… Aan de wipstoel had ik nog niet gedacht, dat ga ik ook proberen.

Mijn zoontje helpt wel mee, maar vraagt soms ook of ik de baby in bed kan leggen😅 (omdat hij iets van mij wil). Ik doe idd ook veel multitasking tijdens het borstvoeding en de tv staat helaas meer aan.

Jammer genoeg hebben we geen oppas, ik woon in het buitenland, dus mijn familie kan niet en mijn schoonmoeder kan alleen in noodgevallen en dan bij ons thuis. Dus dat werkt helaas niet.

Bedankt voor de tips, ook @suikerklontje! Ik dacht in eerste instantie inderdaad aan een boek voor de ouders maar zoals @Suikerklontje terecht aanhaalt hebben ze dat waarschijnlijk niet meer echt nodig.

Ik heb geen tweede kindje om voor te zorgen, maar sluit me wel aan bij de tip van een elastische draagdoek in het begin! Succes hopelijk vind je een manier die werkt voor iedereen. En wees niet te streng voor jezelf, echt geen schande als de tv nu even meer aanstaat hoor!

@Oprah Calling for help! Ziet eruit als Ali? Jij weet dit! https://instagram.com/little.occasion?igshid=i6yqz2slxnx0 :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Mijn zoontje sliep zelf opeens door.
En als hij eens wakker word geef ik zeker geen fles meer. Ze hebben het echt niet meer nodig. En inderdaad slecht voor de tandjes.
Vanaf een aantal maanden kan de nachtfles er eigenlijk al af.

Hier ging het gelukkig echt vrij vanzelf.

Jup Ali!

2 likes

Mocht je echt op zoek gaan naar een draagdroek, ik heb een stretchy wrap van bykay te koop. Jr mag altijd DMen als je interesse hebt!

Geen idee wat handig / normaal / goed is, maar ik volgende het ritme van de opvang en dat ging overdag zo:

Ochtendvoeding / bv
Ontbijt (brood)
Tussendoor fruit
Lunch (brood + fles)
Fles
Avondeten
Fles
Evt. Nachtvoeding

En werd:
Ochtendvoeding / bv
Ontbijt (brood)
Tussendoor fruit
Lunch (brood + water)
Fles
Tussendoor cracker / yoghurt
Avondeten
Fles
Evt. nachtvoeding

Die twee flessen overdag liet ze al steeds meer van staan, waren eigenlijk al twee halve flessen. En bij alle eetmomenten water aanbieden.
Zo werkt het hier iig goed.

2 likes

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon het niet echt vinden. Ik ben op zoek naar een autostoel (baby is bijna 1 (omg)). Welke raden jullie aan? We hebben niet zo’n base maar wel isofix dus er zijn mogelijkheden :wink:

Wij hebben de maxicosi axxisfix (de gewone variant niet die nieuwe met airbags), die is 360gr draaibaar superhandig. Tot een maand of 15 heb ik haar tegen de rijrichting in vervoerd en daarna met de rijrichting mee. En hij draait dus naar je toe dus makkelijk met instappen en vastmaken.

Er is trouwens ook een variant van (Denk dat die gewoon de axxis heet) die je met de gordel vastzet, die heeft mijn man maar die kan alleen naar je toe voor vastmaken en met de rijrichting mee, niet er tegen in (die van hem heeft hij overnomen van collega, dus wellicht dat de nieuwere dat wel kan).

Als je trouwens een nieuwe stoel koopt, check ff goed meerdere webshops. Bij babydump was die wij hebben van de zomer namelijk maar liefst €100,- goedkoper dan bij prenatal.

1 like

Deze hebben wij ook sinds gisteren! Ik voel me alleen heel onnozel maar hij lijkt maar 1 kant op te kunnen draaien? Wel helemaal rond maar niet richting de kant van de deur aan de passagierskant als hij in achteruit stand staat.

Bij onze axiss zit een knopje/schuifje op de onderkant waarmee je de draairichting in kunt stellen. Wellicht bij de acissfix ook!

Volgens mij kan hij tot ongeveer 1,5 jaar achteruit. Anders heb je idd geen plek meer voor de benen. Hoe zit het met die stoeltjes waar ze zo lang achteruit zitten dan? Ik heb nu al amper ruimte voorin door dat enorme stoeltje op de achterbank en het lijkt me met langer achteruit vervoeren helemaal krap worden (zowel voor als achterin)?

In de winkel zeiden ze toen dat ze dan vaak met de beentjes er wat naast gaan zitten, beentjes recht vooruit paste op een gegeven moment niet meer idd. Op het laatst zat K. Idd wat meer met haar benen/voeten naar de zijkant, maar had niet het idee dat ze dat vervelend vond. Je kunt de afstand wel iets stellen geloof ik, maar dat zou ik even een keer moeten kijken bij die van ons.

1 like

Hmm die ziet er niet per se uit of er speciaal rekening is gehouden met beenruimte. Ik ben wel heel benieuwd nu!