Nee vind ik niet streng…
Persoonlijk vind ik dat je gelijk hebt, het is niet nodig en ze missen er niks aan… vast heel leuk een beetje zoete vla in een baby lepelen, maar draait niet om het leuk vinden van de “voerende” maar om de gezondheid van de “etende”
Zou ik ook niet gewild hebben toen K. 8 maanden was.
Nu (1,5) krijgt ze af en toe wel wat met suiker (bv koek of pudding), maar overdag en ook niet na het avondeten nog. Zeker ‘s avonds vind ik dat echt niet nodig/slim. Ze heeft van de zomer (of bv thuis met kerst) een enkele keer wel ijs nog gekregen na het eten als we bv bij mn schoonouders waren bbqen. Maar dan was het dus af en toe na het avondeten nog en echt bij iets speciaals én ze was toen al 13-14 maanden, vind ik ook een verschil. Tot de 1 was ik er echt een stuk strenger op.
Nee joh, je moet doen wat je goed lijkt toch. Wij gaven ons zoontje ook tot heel lang geen extra suikers (behalve fruit). Vond dat ook nergens voor nodig. Ook geen diksap etc. Pas later is hij af en toe een yoghurtje gaan eten.
Helemaal met je eens, wij willen dat ook niet voor ons zoontje van 9 maanden. Enige suiker wat hij krijgt is inderdaad ook van fruit. Drinkt ook alleen water.
Hoe vaak zou dat gebeuren bij je ouders? Maandelijks? Meerdere keren per week?
Ik zou het er vanaf laten hangen hoe structureel het is denk ik.
Hier krijgt onze dreumes thuis in principe ook niets ongezonds zolang hij geen benul heeft van koekjes/toetjes/sappen. Wij eten ook vegetarisch en ik heb het vermoeden dat hij bij mijn ouders wel eens een visstick krijgt. Hij logeert er maar heel sporadisch, ze volgen in grote lijnen onze visie en verder knijp ik dus een oogje dicht.
Ik vind je niet overdreven en wil het ook niet voor mijn dochter van 9 maanden. Een keer een hapje van iets proeven vind ik tot daar en toe, maar een heel toetje niet. Vooral als ze structureel oppassen zou ik daar duidelijk in zijn, en eventueel alternatieven aanbieden.
Ik zeg dan ‘na het eten mag ze een paar hapjes yoghurt’ of ‘als je iets lekkers wil geven mag ze een maisvinger’.
Kind blij want vindt het lekker, oma blij want kind smult er van en ze kan toch verwennen, ik blij want ik bepaal wat ze eet.
Oh dit vind ik een hele goede, dit ga ik ook doen
Zeker niet streng! Jouw kind, jouw regels. Maar ik snap je gevoel wel, als ze het speciaal kopen voor je baby en dan zeg je nee. Maar dan hadden ze het eerst maar moeten vragen.
Ik heb toen ik zwanger al gezegd dat m’n kind geen koekjes, zoete dingen e.d. zou krijgen (in het eerste jaar). Dus m’n ouders wisten dat wel. Bij 8 maanden zou ik het zeker ook nog niet doen. Ze weten nog niet beter en het zijn allemaal ‘lege kcal’, geen voedingswaarde voor je baby.
Onze dochter wordt in maart 2 en krijgt nu af en toe wel eens een koekje of soms wat hapjes taart bij een verjaardag maar verder probeer ik het nog tot een minimum te beperken.
Ik heb nog regelmatig discussies met mijn schoonmoeder over eten. Het lijkt echt een generatie ding, als ik zo de andere verhalen lees. Ze gaf gewoon dingen zonder te bespreken, terwijl wij duidelijk hadden gemaakt zoveel mogelijk zout en suikerloos voedsel te willen geven.
Ik vind jou zeker niet streng hoor, het is jouw kind en jullie bepalen wat wel en niet ok is. Onder het mom “bij opa en oma wordt je lekker verwend, dat hoort zo” denken die van mij dat ze alles kunnen geven en doen zonder overleg, jaa daaag. Inmiddels gaat het wel beter, al vermoeden we dat ze tocg wel eens stiekem wat geven wat wij niet willen.
We hebben 2 maanden tijdelijk bij hun in gewoond tijdens de verhuizing vorig jaar, onze hond was gewoon wat kilo’s aangekomen. Zo vaak kreeg hij stiekem eten en snacks van opa Daar kan ik nog wel om lachen, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren bij mijn dochter.
Hier ook hetzelfde verhaal. Mijn schoonmoeder luistert wel heel goed naar onze wensen en snapt ook wel dat wij niet teveel suiker / vet willen. Zeker nu nog niet, kind is tien maanden. Laatst had ze speciaal bananencake gebakken ipv gewone cake, omdat daar geen toegevoegde suiker in zat. Dat vond ik wel heel lief, al zou ik mijn kind dat zelf ook nog niet geven.
Ze wil haar kleinkinderen graag verwennen en heeft het gevoel dat snoep en andere zoetigheid daarbij hoort.
We hebben nu afgesproken dat in ons huis als ze oppast onze regels gelden wat betreft eten en als we daar zijn, mag ze J lekker verwennen. Is nu nog niet echt aan de orde, maar over een tijdje zal dat wel gaan gebeuren. Dan vind ik die paar keer dat we daar zijn wel prima om door de vingers te zien.
Ik vind het zo bizar dat een kind verwennen altijd gaat over eten. Verwen het kind anders door iets leuks, geks samen te doen. Bouw een hut, maak een disco weet ik veel. Waarom moet het altijd om snoepen gaan?
Geen idee! Hebben we het ook wel over gehad, ze snapt ook wel wat wij bedoelen, maar ziet het zelf toch als extraatje wat ze haar kleinkinderen kan geven.
Misschien ook omdat opa’s en oma’s niet altijd fysiek in staat zijn om het kind met activiteiten te verwennen? Dat dit dan overblijft ofzo, geen idee
N is nu bijna 8 maanden (volgende week een halfjaar gecorrigeerd) en we oefenen al vanaf 6 maanden met groentehapjes bijna elke dag en sinds kort ook fruit erbij maar ze is nog steeds zo niet geïnteresseerd. Ik denk dat het aantal keer dat ze meer dan twee hapjes op heeft op twee handen te tellen is. Vaak wil ze het ook gewoon überhaupt niet proberen. Ik heb verschillende dingen aangeboden (zowel potjes als zelf ‘gemaakt’) maar dat maakt weinig verschil. Vanaf dat ze 6 maanden is heeft ze geloof ik ook echt de voedingsstoffen nodig, toch? Er zijn hier vast meer moeders die tegen hetzelde aanliepen. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik wil sowieso ook grotere stukken gaan aanbieden omdat ze wel alles in haar mond stopt en het dan misschien spelenderwijs meer leert maar dat vind ik wel spannend. Aanstaande donderdag moeten we ook weer op grote controle in het ziekenhuis dus daar ga ik het ook bespreken.
Bij mij ook pas echt gaan eten vanaf 1 jaar (oudste) en de jongste begint nu pas echt beter te eten (1,5). Zeker rond 8/9 maanden wilde ze ook niks weten van iets anders dan melk.
Misschien kan je je kindje van een goed rijp banaantje laten happen. O. sabbelt daar lekker op en hapt af en toe een stukje af
No worries! Ik was vanochtend aan het lezen over hapjes en ik las dat ieder kindje op zn eigen tempo aan vast voedsel went. Volgens mij is het helemaal niet erg als ze er nog niet zoveel interesse in toont. Bij ons duurde het ook iets langer (en toen van de een op de andere dag at ze als een bootwerker). Durf je een stuk broodkorst aan? Daar zat ze bij ons in het begin lekker op te sabbelen.
Mag ik voor wasbare luierbillen even de fantastisch geïllustreerde luiers promoten die een lieve vriendin van mij heeft ontworpen?
Ze komen ook nog op haar Etsy etc maar voor nu eerst even op bol
Wat gaaf! Ontwerpt ze ook nog andere dingen, toevallig? Ik gebruik geen wasbare luiers maar vind de printjes wel te leuk.
Ah ik vind ze heel tof! Maar als ik op de link klik krijg ik een foutmelding.
Doet deze het wel?