Wij zijn volgens mij rond zijn 2,5 jaar begonnen. Niet met potjes in de woonkamer, maar direct brilverkleiners voor op de WC. Vond die associatie juist fijner. Hij ging toen al naar KDV en zag andere kindjes naar de wc gaan. Plassen ging vrij snel al aardig, maar zindelijkheid voor de ontlasting duurde langer. Een tijd weer terug gegaan naar luiers (plassen wel op de wc) en na paar weken opnieuw geprobeerd. Consequent geweest. En wel beloond met stickers en dan een klein cadeautje. Nu 4 en is ook over de nacht zindelijk.
Hoe oud is ze? Ben benieuwd of de oplossing misschien ligt in 1x slapen? Het kan soms echt lang wennen zijn, maar daarna kan het vaak wel helpen. Maar dat ligt er ook aan hoe oud ze is.
Ik ben fan van 2e hands. Het is duurzaam en scheelt je een hoop geld. Een nieuwe box kost zo €150, onze was €20 en nog helemaal prima. Ook met het oog op evt doorverkopen maak je dus flink verlies op een box want die zijn 2e hands dus heel goedkoop. Textiel (boxmatras en kleed) vond ik dan wel weer prettig om nieuw te hebben, vond ik frisser ofzo.
Ook 2e hands gekocht: stokke tripp Trapp, want die dingen zijn onverwoestbaar, ledikant (matras dan wel weer nieuw), commode en kledingkast op haar kamertje.
Kinderwagen kregen we van m’n ouders nieuw.
Edit: Ohja ook redelijk wat kleding 2e hands gekocht. Via vinted en instragram (zoek meestal op de #instragramkoopjeshoekbaby en dan vind je veel leuke kleding).
Wij zijn echt vroeg begonnen, nadat vrienden van ons the tiny potty training book van Andrea olsen aangeraden hadden. Toen kreeg mijn man bewijsdrang en toen zijn we met 14 maanden begonnen. Ook omdat luiers verschonen echt geen pretje meer was.
De eerste twee weken waren best lastig, maar we waren beide thuis dus dat scheelde veel. Daarna ging het langzaam steeds beter. Nu met 18 maanden nog heel af en toe een ongelukje wanneer het spelen te leuk is of wanneer ik of mijn man afgeleid zijn. In de nacht draagt hij ook geen luier meer.
Had direct vanaf het begin minder was dan met wasbare luiers.
Moet wel zeggen dat het vooral werkt omdat ik thuis ben en we geen vaste planning hebben. M
15 maanden. Ik weet het niet, maar ze slaapt s’nachts niet altijd door en ze houdt het echt niet vol tot de middag als we haar ochtendslaapje zouden skippen. Oma heeft dat wel eens gedaan en toen was ze echt een drama toen ze weer thuis was. Ze slaapt nu om 10 uur een uurtje en in de middag gaat ze 13;30/14:00 naar bed. Dan slaapt ze soms 2 uur. Maar altijd moe en zeurderig om 17 uur.
Het lijkt mij beter om nog even te wachten, tenzij het nu overdag echt moeizaam gaat worden. Vanacht ging het weer goed, maar even kijken hoe het vandaag gaat.
Wij zijn op die leeftijd begonnen het ochtendslaapje iets later te doen. Hij ging dan om 11.00 naar bed en ging echt langer doorslapen, dus dan sliep hij ineens van 11.00 tot 14.00 uur waardoor hij om 18.00 weer moe was. Maar goed, dat werkt natuurlijk ook niet bij iedereen ik PM je straks even over die cursus.
Kom ik weer met m’n knutsel lobby, maar dit is echt enig. Kan de knutsel emmer van Hema ten zeerste aanbevelen!
Ik ben begonnen bij iets ouder dan 2 jaar. Toen de eerste lockdown begon, leek me handig omdat je dan toch veel thuis bent. Ze had toen regelmatig ongelukjes en was achteraf niet helemaal klaar voor. Als ze een ongelukje gad wou ze ook gelijk niet meer haar zonder haar luier. Dus toen weer haar luier aan gedaan en gewoon tussen regelmatig op het potje gezet. Het ging wel een stuk beter toen we een wcverkleiner kochten met het krukje van die ikea. Die was hoog genoeg dat ze stevig kon zitten. In juli zei ze ineens zelf dat dat ze haar luier uit wou. Had er toen eigenlijk geen zin in, beetje egoistisch maar zat toen in mijn kraamweek. Maar toen heeft ze eigenlijk haar luier uitgedaan en daarna helemaal niet meer aan gehoeven (overdag) Ik zette haar dan iedere +/- 2 uur op de wc. Je moet dan wel zelf “bedenken” wanneer ze moeten plassen. Maar ik merkte vrij snel dat ze het steeds vaker zelf al goed voelde en uit haar zelf ging. Na ongeveer 2 maanden hoefde ik haar niet meer te helpen herinneren en had ze ook geen ongelukjes meer. Nu moet ze van mij alleen voor dat we weggaan of als ze naar bed gaat, de rest “regelt” ze al een paar maanden zelf.
Ja, 15-01 wordt ze twee!
Soms heeft ze inderdaad dat ze ook niet wil zitten hoor, maar dat is nu vooral met poepen want dat vindt ze vreselijk. Ze wist inderdaad al heel snel dat ze na een plas een ‘hoepie’ kreeg haha
Ja snap ik. Gewoon een nacht zonder onderbrekingen. Ik kan ook niet in een stoel slapen met de kleine, en tussen ons in slapen lukt ook niet.
Het gaat zeker goed komen, alles is een fase!
Oh ja dit deden wij ook! Elke keer mocht ze een sticker plakken en na een aantal keer mocht ze een cadeautje. Eerst 10 toen 20 en daarna 30 keer geloof ik. En daarna hebben we nog bij een week zonder ongelukje beloond. Toen ze echt een maand ofzo helemaal zindelijk was incl. zelf aan geven zijn we naar de dierentuin gegaan. We maakten er in ieder geval echt een feestje van als ze het doel had behaald.
Tip waar ze hier relatief lang mee bezig zijn: van die grote houten kralen rijgen. Heb zo’n ton met allerlei kleuren en gekleurde koorden. T en N (20 maanden) kunnen in principe zelf het touwtje door de kralen doen (de een met iets meer geduld dan de ander ) en we oefenen dan meteen de kleuren. We waren er toch weer een halfuurtje mee zoet gisteren
Om ook een knutseltip te geven: wij hebben een hele tijd geleden deze stiften van m’n moeder gekregen.
Je rijgt de doppen aan een plastic stevig koordje waardoor je de stiften/doppen niet gauw kwijt raakt. Ik dacht eerst dat het niet echt bijzonder handig is maar daar ben ik wel van terug gekomen, bij onze andere potloden en stiften is er altijd wel één kwijt of uitgedroogd en deze zijn nog compleet. Ze zijn ook hufterproof, kleuren nog steeds mooi. Stabilo cappi heet het.
Dit is echt mijn go to cadeau geweest voor kindjes van 2 de afgelopen jaren en hoor er idd alleen maar enthousiaste reacties op, omdat je niet steeds die doppen kwijt bent. Ook ideaal voor onderweg.
Heeft iemand ervaring met de handschoentjes van go haby go? Hoe vallen die qua grootte? Zie https://www.babypark.nl/go-baby-go-handschoenen.html?color=846&gclid=EAIaIQobChMI2MjIvZKH7gIVGeR3Ch2a0At3EAQYASABEgIZ1_D_BwE
K. houdt haar wanten niet aan, heb ook al dunnere met een duim erin geprobeerd. Tis nu steeds na een kwartier buiten drama omdat ze koude handen heeft, maar ze trekt haar wanten na 2 seconden weer uit en ook haar handen tijdens het wandelen in de warme zak doet ze niet… ik dacht wellicht dat ze handschoenen met vingers wel fijn vindt, maar die zijn lastig te vinden in kleine maatjes. Hier staat geen maatvoering bij, maar bij bol.com (waar ze overigens €19,- zijn ipv €8,95 ) staat 12-24 maanden…
Hebben jullie tips qua voedingskleding?
Ik zit te denken om twee bh’s te kopen en een paar hemdjes. Maar aangezien ik in februari beval is een pyjama/nachtshirt misschien ook wel chill voor tijdens de kraamweek?
En qua bh’s, die clipjes lijken me irritant aan het begin, of valt dat mee?
Zit nu bij de H&M te kijken en alleen daar is al zoveel keuze Weet natuurlijk ook niet of het gaat lukken dus wil nog geen diepte-investering doen.
Ik volg dit even, M haat zijn wanten ook echt. Ik heb al wantjes zitten haken waarvan je het vingergedeelde kan omslaan, zodat zn vingertje vrij zijn, maar ook dat is een drama. Hij wordt helemaal hysterisch van die dingen maar die ijskoude rode handjes na een wandeling zijn ook geen doen.
Ik had van die voedingsbh’s met clipjes. Vond het niet irritant, wat zou er irritant kunnen zijn? Daarboven altijd een spaghettihempje, die kon ik dan naar beneden trekken, zodat mijn rug / buik niet bloot was. En dan daarover vaak een vest / blouse / wijd shirt.
's Nachts (ook februaribaby) wel koud, ja. Dan vond ik het fijn als ik ook een hemdje aan had wat ik naar beneden kon trekken. En een dikke badjas.
Ik had echt 1000 verschillende bh’s besteld, en lekker na de bevalling uitgebreid gepast en beslist welke ik wilde houden. Verschilt echt zo per persoon en borst wat je fijn vindt.
Ik heb deze vraag laatst ook gesteld in het borstvoedingstopic en er zijn wat tips gegeven, misschien kun je daar even kijken!
@Fredje Ik denk gepriegel met die clipjes terwijl je half slaapt? Maar dat zal wel meevallen dan. Zat ook al te twijfelen over een lekkere badjas, die ik nu heb is zo een heel dunne, wil eigenlijke een lekkere fluffy hebben… Bedankt!
@Grey Bedankt! Ik ga even kijken.
@MyMoon daar kijk ik nog het meest tegen op zometeen: niet de gebroken nachten, maar die kou snachts! Mijn badjas en extra dekentje zullen klaarliggen haha