Ja van die flesjes is een goeie! Ik bewaar nog wat aankopen tot ik de intake van de kraamzorg heb gehad, misschien heeft die nog wat goede tips.
Same… de Consumentenbond raad het ook af dacht ik?
Of zegt iig dat het niet bijdraagt aan minder wiegendood (wat trouwens ook logisch is want een kind wat gestikt is in een matras (wat zo’n matrasje beweert te voorkomen) heeft een doodsoorzaak en is dus geen wiegendood
).
Is het bij Zara verstandig om alles gewoon een maatje groter te bestellen of verschilt het per item of het klein valt of niet?
Zara is russisch roulette. Ik heb voor H. maat 92 besteld, begint ze nu in te groeien. Sommige dingen zijn echt megagroot, en een truitje was op zich prima, maar het hoofdgat was veel te klein. Het arme kind kon er wel een whiplash aan over houden, zo moeilijk ging het. Ik zou dus voor de ‘grote’ maat gaan, dan heb je meer kans dat t nu of snel past.
Uitzuigen met zo’n slangetje van Otrivin helpt hier echt heel goed. Neuspeertje ook geprobeerd maar dat werkte totaal niet. Heftige neusdruppels met xylometazaline echt niet doen bij zo’n kleintje, is veel te heftig voor de slijmvliezen!
Verschilt enorm haha. N draagt van Zara nu maat 62, 68 en 74. Ik vind dingen de laatste tijd vaak weer groot vallen, maar ze heeft ook een overgooier in 74 die ze met 4 maanden al aan had.
@Sarie ja die kregen wij laatst ook! En die mochten we maximaal een week gebruiken. Hielp wel heel goed bij N.
Erg kort door de bocht zegt de consumentenbond zoiets als: Baby’s moeten op hun rug slapen dus geven wij geen reviews over toppers voor buikslapers. (wat ik zelf errrug betuttelend vind)
Een kind dat gestikt is in matras valt wel onder de noemer wiegendood. En het is inderdaad zo dat als baby’s netjes op hun rug slapen de kans op wiegendood vrijwel nihil is.
Maargoed vrijwel alle ouders weten dat het in de praktijk niet zo zwart-wit is. Mijn zoon draaide vanaf 3 maanden op zijn buik en wilde toen niet meer op zijn rug slapen. Ik was enorm banggemaakt dus heb ik toen een aerosleeptopper gekocht. Ik ben er zelf op gaan liggen met mijn gezicht in de topper en je kunt gewoon doorademen. Ik heb er uiteindelijk vooral zelf beter door geslapen.
Thanks voor alle tips!! Hier is dat uitzuigerslangetje juist echt geen succes. Toen gaf onze huisarts laatst als tip om dus zelf met de mond het neusje uit te zuigen. Even verstand op 0 maar dat geeft wel meer succes. Wellicht nog een tip voor anderen! Ik ga die neusspray even vragen bij de huisarts 
Vanaf 6 maanden mag je ook babyluuf gebruiken, dat wil ook wel eens helpen het allemaal wat losser te krijgen. Andere neusspray zou ik idd even met huisarts overleggen.
Mijn vriend heeft net gehoord dat hij Peetoom wordt. We zijn super trots en blij. Het word het eerste kindje in de familie en heb nul komma nul ervaring. We willen echt heel graag als peettante en Peetoom een mooi kado geven. Budget mag tussen de 100-200 liggen, mist het natuurlijk niet iets is wat maar een maand bruikbaar is. Ik hoop niet dat ik iets vraag wat al super vaak is gevraagd, anders mag antwoord ook privé. Zijn er mensen die ons tips kunnen geven wat we kunnen geven? 
Een triptrap :)?
Wel even afstemmen of ze die niet al hebben 
Draagdoek of draagzak? Wel lastig want het verschilt per persoon welke lekker zit. Maar als je iets groots geeft is het toch handig dat je van te voren zegt wat je gaat geven, om te voorkomen dat ze het zelf geven. Dus dan kan je het net zo goed door hen zelf laten uitzoeken 
Fotoshoot of draagzak.
Een geboortekist op basis van het geboortekaartje!
Volgens mij hebben wij niet echt miskopen gehad, kan iig niks bedenken. Scheelt wel dat we sowieso weinig spullen hebben en het meeste pas gekocht hebben als we het misten en niet op voorhand al.
Qua cadeaus ook niks, scheelt weer bij weinig / geen kraamvisite door Corona 
Vestjes met capuchon.
Gekregen kleding, niet mijn smaak. En ook schoentjes gekregen, heeft baby lang niet nodig.
Ik had een mooi dik vestje gekocht, uiteindelijk bijna niet aangehad want te warm, en te koud voor buiten.
Van die maandverbandjes voor in je bh, die ik had prikten in mijn tiet en had niet echt lekkende boobs.
Ik had ook teveel ledikant lakens en dekens, ze lag lang in de wieg en daar was dit veel te groot voor. Daarna in slaapzak en kan ik het niet gebruiken omdat ze teveel beweegt.
Miskoop hier was ook babyschoenen. Mijn zoon ging pas echt schoenen dragen toen hij ging lopen.
Verder niet echt miskopen.
Knuffels, rompers en sokken. Hebben we zóveel gekregen. Knuffels blijft K. ook nu regelmatig krijgen, terwijl ze er totaal niet naar om kijkt. Ze heeft een knuffeltje waar ze sinds kort echt mee slaapt, maar dat is echt las sinds kort daarvoor sliep ze met een speen in haar mond en 1 in haar hand waar ze mee knuffelde. En dan liggen er nog 2 andere knuffels in haar bed waar ze sochtends mee speelt.
Sokken bleven allemaal niet zitten. Rompers met drukke print en teksten (mijn papa is cool, mama’s meisje dat soort teksten) zijn totaal niet mijn ding dus combineer ik niet met een broekje en evt vestje, maar ergens onder schijnen ze vaak door (zeker bij dat dunne zomerspul).
Oh en speelgoed met batterijen wat takkeveel herrie maakt… gelukkig kijkt K. daar totaal niet naar om.
Zelf kan ik niet echt miskopen bedenken, maar ik heb veel pas aangeschaft toen we het nodig hadden, dus dat scheelt wellicht. Badje hebben we weinig gebruikt, alleen in de kraamweek maar de tummy tub die erbij zat destemeer. En gezien ik via mp voor €25,- een bad+tummytub+standaard van iemand overnam vind ik het geen miskoop.
Jammere cadeaus:
- Kleding; we hebben best wat dingetjes gekregen die we wél leuk vonden, maar het gros vonden we niks
- Knuffels; wat moet je er mee?
- Badzitje wat evt ook in de douche gebruikt kan worden: we hebben geen bad, in de douche vind ik niet handig, want laag bij de grond. Wij douchen altijd met douchehandschoen (die hadden we graag cadeau gekregen, zelf gekocht uiteindelijk)
- Zilveren spaarpotjes met namen ingegraveerd (echt niet mooi vind ik en gaat wrs toch de rest van hun leven bewaard worden, want zoiets gooi je ook niet weg)
- Stoeltjes met hun namen erop; voor onze dochter in roze en ik hou gewoon niet zo van roze.
Verder hebben we bijvoorbeeld ook 2 x badjasjes met hun namen erop gekregen. Dat is gewoon zonde eigenlijk, maar snap ook dat je cadeaus niet van te voren gaat voorleggen.
Zelf hebben we weinig miskopen gedaan. Veel geleend, zoals badje, tummy tub, draagzak en puckababys. Draagzak hebben we omdat hij goed beviel zelf gekocht vervolgens.
Leukste ‘grotere’ cadeaus vond ik new born shoot (gekregen van broer&zus), babyzwempakket (lessen, zwemluiers, broekjes), en (alvast) een fancy veloretti loopfietsje.