Ah leuk dat is al lekker vlot dus! Dan ga ik gewoon zeker weten voor een prentenboek. Ik twijfelde toch nog iets, maar ik ben zelf een erg grote voorstander van (voor)lezen en dat kan je niet vroeg genoeg doen. (weet iedereen in mijn omgeving ook wel denk ik) maar dacht misschien is het wel niet heel leuk om te krijgen. Dusse thanks @Nowayjose en @anon18050057
Wij hebben Zazu de pinguĂŻn nu voor zowel peuter als baby. Er kunnen verschillende geluiden op zoals white noise, hartslag, maar ook natuurgeluiden. Dat laatste valt de peuter mee in slaap al 2,5 jaar lang. Heeft zelfs een duik in het bad overleefd
Edit: en dan Zoë, dus niet die slaaptrainer versie!
Wij hebben ook ervaring met deze methode. Toen onze dochter 5 maanden oud was hebben we het op een soortgelijke manier als @June88 gedaan. De middagdutjes zijn toen snel beter gegaan. De nachten helaas niet. Ze kon het in de nachten helaas uren volhouden, na drie/vier uur haalden we haar dan toch maar uit bed. Daarna ging het bergafwaarts na vaccinaties/oorontsteking/slaapregressie en op een gegeven moment waren we ten einde raad en sliepen we alledrie amper meer.
Op advies van het CB is ze toen een weekend bij haar opa en oma gaan slapen, hebben we een paar dagen vrij genomen van werk en zijn we er vol voor gegaan. Om de beurt een nacht en we stelden er ons dan op in dat we niet zouden slapen. Volgens het CB had ze namelijk door dat wij uiteindelijk toch zouden toegeven. Dit kon ik moeilijk geloven aangezien ze zeven maanden oud was, maar moet haar achteraf toch gelijk geven. Na een dag of vier kwam er een kantelpunt en sindsdien slaapt ze door (van 18:30-7:30 zonder voedingen). We vonden het vreselijk dat het zo moest, maar voor ons was er geen andere oplossing en we zouden dit geen maanden meer volhouden. Achteraf gezien was het zieliger dat ze al die nachten constant wakker werd, dan die paar nachten slaaptraining. Ze is overdag een stuk vrolijker en wij ook. Ik hoop dat het jou ook wat gaat brengen!
Ik denk dat als je het heel consequent doet, je er veel baat bij gaat krijgen. In het bijbehorende boek (snuggles&dreams hadden wij) stonden ook nog veel tips wat je moet doen als het anders loopt (je kindje overdag bijv na een uur nog niet in slaap is, of na 30 min alweer wakker). Als je nog vragen hebt of er even doorheen zit, stuur gerust een berichtje. Alvast heel veel succes!!
Wij zijn bij K. ook al snel voor gaan lezen en ze is echt een boekenwurmpje nu bij 1,5. En R. (3,5 week) geniet daar nu ook al van mee, regelmatig als ik die bv op de bank zit te voeden komt K. bij ons zitten met een boekje.
Nijntje (die vierkante bv feest van nijntje) was hier al snel leuk; contrastrijk en niet teveel tekst (4 korte zinnen per pagina). Vindt ze nog steeds leuk overigens, net als ik zou wel een kindje lusten (over een krokodil). Verder zijn boekjes met flapjes en harde paginaâs al snel leuk en ook wat minder fragiel voor die kleintjes.
Boeken vind ik echt leuke cadeautjes trouwens, ook prentenboeken waar ze nu qua hoeveelheid tekst nog te jong voor is. Ze heeft voor haar eerste verjaardag ook een mooi prentenboek gekregen waar ze hoofdpersoon haar naam heeft, vind van die gepersonaliseerde boeken ook gaaf!
Vraagje over een appartement(je) en toekomstige baby.
Mijn vriend en ik huren momenteel een huis en willen misschien in 2021 een appartement kopen. Wij twijfelen nu enorm over het kopen van een woning met 1 of 2 slaapkamers. Wij hebben een kinderwens maar die zal de komende 3 jaar nog niet uitkomen. Voor onze keuze zou ik graag van moeders horen hoe het bevalt om 1 slaapkamer te hebben met een baby, en tot welke leeftijd dit echt niet meer zo fijn is. Wij wonen in een dure stad (niet in Nederland) en het koopaanbod is vrij pittig voor starters.
Ik vind t heel interessant om te lezen over jullie ervaringen met slaaptraining! Vanaf wanneer is een kindje in staat om hierin echt getraind te worden?
@Ovenschaal hoop dat jullie een manier vinden die werkt, houd je ons op de hoogte?
Interessant! @Ovenschaal , we hadden het er vd week al een beetje over nav mijn post dus ik lees even mee. Vind t ergens nog een beetje een dubbel gevoel ofzo maar misschien is het voor hem wel beter om meer slaap te krijgen. Even kijken of ik een manier kan vinden die goed bij ons past
@Madonna en @June88 even een domme vraag hoor. Maar wat doen jullie nu bijv. als ze s nachts wakker worden en huilen? Even wachten en dan ernaar toe? Of meteen? Vraag me dan af hoe je checkt of alles oké is zonder de hele training weer te verpesten . Ik wil wel dat hij weet dat hij het altijd mag laten weten als er echt iets is. Maarja hij is 9,5 maand. Dus hoe doe je dat goed zonder weer bij voor af aan te staan. Of valt het wel mee hoe snel een baby weer in t oude patroon vervalt.
Ik heb N. vandaag op een iets anders ritme gezet. (Later naar bed voor zn ochtenddutje). Het was weer even 45 min strijd maaaar hij slaap 1,5 uur!! Moest na exact 45 min wel even terug om snel een speen te geven maar daarna sliep hij gewoon verder. Heel blij mee. Zn middagdutje daarentegen ging wat minder goed, uur strijd, helemaal overstuur, werd vervolgens al weer flesje tijd en toen viel hij tijdens de fles in slaap. Was een dutje van op de minuut af 45 min. Heb zelf t idee dat we net een halfuurtje te laat waren met naar bed doen. Dus we gaan dit voor overdag nog een keer proberen. Dat hij vanmorgen 1,5 uur heeft geslapen geeft wel echt moed, dat heeft hij nog nooit gedaan!
Ik zou zeker meteen voor 2 slaapkamers gaan. Eerste paar weken sliep ons zoontje bij ons op de kamer in zijn wieg. Maar ging rond maand 3 naar zn eigen kamer. Vonden dat fijner voor hem en voor ons. Tevens konden wij de licht weer ongestoord aan, ongestoord herrie op onze kamer maken.
Wat niet gaat dat gaat niet natuurlijk, maar ik zou mikken op 2 kamers. Ons kind heeft tot ongeveer een jaar bij ons geslapen en komt nu halverwege de nacht ook regelmatig tussen ons in, maar niet elk kindje wil/kan dat. Sommige kindjes slapen veel beter als ze een eigen kamertje hebben. En dat weet je helaas niet van te voren.
Hoe doe je dat, je kind op een ander ritme zetten? En vanaf wanneer kan dat? J. Is 4,5 week en heeft geen ritme
Is geen domme vraag hoor! Wij gaan nu in de nacht na 20 minuten. We geven haar echt de gelegenheid om zelf weer in slaap te vallen. Al moet ik wel zeggen dat ik inmiddels goed kan horen aan haar wanneer er iets is en wanneer ze weer zelfstandig in slaap kan vallen. Ik merk wel dat wanneer we te snel weer gaan, ze de dag erna geneigd is ook wel sneller weer wakker te worden en huilt. De methode die wij gebruikt hebben beschrijft dat je minimaal 6 weken heel consequent moet blijven om het een gewoonte te laten worden en je daarna soms kunt afwijken.
@Tokio, het kan vanaf vier maanden, maar gebruik je tot zes maanden wel een andere manier van training dan die gecontroleerd huilen methode
Ik kan wel uitleggen hoe en wat eventueel?
Je doet ât liever niet voor 6mnd. Liefst later. Dat is omdat tussen 6-12mnd je kind object permanentie ontwikkelt, dat wil zeggen dat je kind beseft dat iets wat weg is (niet in zicht of gevoel of proeven of ruiken) niet echt van de wereld is. Dus als je dan weg gaat en laat huilen denken ze echt dat je compleet weg bent en ze helemaal alleen zijn. Dan zijn het 5 hele harde minutenâŠ
Wanneer ze object permanentie hebben (dat zou je kunnen testen: gaat een kind zoeken naar iets wat weg valt? Bijv een speeltje wat van de tafel valt of onder een kleedje is.) dan zou je dit kunnen doen zonder ze dat âmoederziel alleenâ gevoel te geven. En zou je kunnen zeggen dat het constructief is.
Dat is het âwaaromâ achter de leeftijd.
Als ik deze verhalen lees twijfel ik of het raar is dat wij met O. niet aan slaaptraining doen. Waarom zou je dat doen?
Edit: puur interesse en niet veroordelend
Ik ben door tips hier in mijn zoektocht naar slofjes (sokjes gaan hier snel uit, vandaag weer eentje verloren op straat ) bij zowel Lodger als op de site van Ziloen beland. S. Is een kei in slofjes en sokken uitwerken, ook in de draagdoek als ze in mijn jas zit. Van die slofjes van de Hema waar je het voetje gewoon insteekt hebben ook geen geheimen voor haar (misschien ook wel omdat ze nog vrij groot zijn). Ik vind het daar nu wel echt te koud voor.
Even een polletje om te kijken welke slofjes het meeste mân geld waard zijn, ik vind de wollen strikslofjes van hvid echt heel cute, maar duur bij het idee ze te verliezen haha.
- Wollen strikslofjes Hvid
- Fleece slofjes Lodger
- Newborn wollen slofjes Hirsch
- Slofjes van wol fleece Engel natuur
0 stemmers
Onze dochter is nu bijna een jaar en die zetten we in het babybadje in de douchecabine. Van te voren de verwarming een tandje hoger om te zorgen dat het goed warm is in de badkamer en dan vermaakt ze zich prima. Ik ga er dan gewoon op de grond naast zitten.
Nee hoor! Wij hebben het ook nooit gedaan.
Ik ventileer alleen wat ik heb geleerd in de opleiding . Maar het past niet bij onze eigen opvoedstijl.
Dus het is niet gek hoor
Dankjewel voor je reactie! Ik zelf vind de artikelen op de website van de NCJ heel interessant. Op die website halen ze wetenschappelijke literatuur over dit onderwerp aan. Mijn conclusie daaruit is dat slaaptraining bij kinderen tot 6 maanden wel effectief kan zijn, maar dat nu nog onvoldoende is aangetoond welke gevolgen dit heeft. De cortisollevels van de kindjes uit de onderzoeksgroep waren niet significant hoger vóór, dan na de slaaproutine, ook niet na een paar dagen. Bij chronische stress (langdurig verhoogde cortisol levels) zou mogelijk wel schade op kunnen treden, maar naar mijn eigen beoordeling is hier tijdens een slaaptraining van een paar dagen geen sprake van.
Vanaf zes maanden is er meer onderzoek gedaan en lijkt slaaptraining zeker effectief te zijn. Ook als gevolg van het in staat zijn tot het begrijpen van objectpermanentie, wat Fisher schrijft.
Er is op dit moment dus geen literatuur bekend waaruit blijkt dat slaaptraining bij kinderen vanaf 6 maanden leidt tot (schadelijk) verhoogde cortisol levels, ook is onduidelijk of (tijdelijk) verhoogde cortisollevels wel schadelijk zijn (dat hoeft niet slecht te zijn, zoals veel mensen denken. Cortisol stijgt bijv. ook bij het verschonen van een luier of een speeltje dat wordt aangeboden). Bovendien blijken slaapproblemen zelf bij kinderen ook gerelateerd te zijn aan hoge cortisolniveaus. Ik denk daarom dat in ons geval het langdurig niet slapen waarschijnlijk tot hogere cortisollevels heeft geleid dan de slaaptraining. Ik was er zelf daarom liever eerder mee begonnen.
Concluderend denk ik dat wanneer je ernstige slaapproblemen ervaart die gevolgen hebben voor jou en je kindje, slaaptraining effectief kan zijn. Laat je dan vooral ook niet ontmoedigen door berichten dat het zielig zou zijn en je je kindje moedeloos alleen laat (wat je overigens ook niet doet met die training). Wanneer je zelf geen last ervaart van het in slaap moeten helpen van je kindje, of meermalen uit bed moeten om te troosten en je overdag gewoon goed kunt functioneren, dan is er wat mij betreft geen reden om aan slaaptraining te beginnen.
Goed, dit is een heel verhaal geworden en misschien interpreteer ik dingen verkeerd. Ik ben geen expert op dit onderwerp, maar vind het zelf wel interessant en merk dat er veel (niet onderbouwde) meningen over dit onderwerp zijn.
Ik maakte (toen ze niet liep uiteraard) de slofjes altijd met een touwtje aan elkaar, vooral ideaal in de draagzak