Dankjewel voor je reactie! Ik zelf vind de artikelen op de website van de NCJ heel interessant. Op die website halen ze wetenschappelijke literatuur over dit onderwerp aan. Mijn conclusie daaruit is dat slaaptraining bij kinderen tot 6 maanden wel effectief kan zijn, maar dat nu nog onvoldoende is aangetoond welke gevolgen dit heeft. De cortisollevels van de kindjes uit de onderzoeksgroep waren niet significant hoger vóór, dan na de slaaproutine, ook niet na een paar dagen. Bij chronische stress (langdurig verhoogde cortisol levels) zou mogelijk wel schade op kunnen treden, maar naar mijn eigen beoordeling is hier tijdens een slaaptraining van een paar dagen geen sprake van.
Vanaf zes maanden is er meer onderzoek gedaan en lijkt slaaptraining zeker effectief te zijn. Ook als gevolg van het in staat zijn tot het begrijpen van objectpermanentie, wat Fisher schrijft.
Er is op dit moment dus geen literatuur bekend waaruit blijkt dat slaaptraining bij kinderen vanaf 6 maanden leidt tot (schadelijk) verhoogde cortisol levels, ook is onduidelijk of (tijdelijk) verhoogde cortisollevels wel schadelijk zijn (dat hoeft niet slecht te zijn, zoals veel mensen denken. Cortisol stijgt bijv. ook bij het verschonen van een luier of een speeltje dat wordt aangeboden). Bovendien blijken slaapproblemen zelf bij kinderen ook gerelateerd te zijn aan hoge cortisolniveaus. Ik denk daarom dat in ons geval het langdurig niet slapen waarschijnlijk tot hogere cortisollevels heeft geleid dan de slaaptraining. Ik was er zelf daarom liever eerder mee begonnen.
Concluderend denk ik dat wanneer je ernstige slaapproblemen ervaart die gevolgen hebben voor jou en je kindje, slaaptraining effectief kan zijn. Laat je dan vooral ook niet ontmoedigen door berichten dat het zielig zou zijn en je je kindje moedeloos alleen laat (wat je overigens ook niet doet met die training). Wanneer je zelf geen last ervaart van het in slaap moeten helpen van je kindje, of meermalen uit bed moeten om te troosten en je overdag gewoon goed kunt functioneren, dan is er wat mij betreft geen reden om aan slaaptraining te beginnen.
Goed, dit is een heel verhaal geworden en misschien interpreteer ik dingen verkeerd. Ik ben geen expert op dit onderwerp, maar vind het zelf wel interessant en merk dat er veel (niet onderbouwde) meningen over dit onderwerp zijn.