Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Ik heb het ook geslikt beiden zwangerschaplen, omdat ik diabetes type 1 heb. Daardoor loop ik iets meer kans op zwangerschapsvergiftiging en dat slikken verkleind de kans (met zo’n 50% geloof ik). Daarnaast ook voor de doorbloeding van mn placenta, omdat dat ook een groter risico is bij mij.

Ik slikte acetylsalicylzuur (asca) in de lichtste dosering. Is een kinderasperine. Had er verder geen last van, ook niet sneller blauwe plekken ofzo alleen met bloedprikken duurde het iets langer voor het stopte met bloeden. En ik moest er iets bij eten, anders werd ik misselijk maar mijn maag is ook echt mn zwakke punt.

Weten ze waarom je eerste klein was? Werkte de placenta slecht?

Het is heel gebruikelijk om bij bepaalde aandoeningen zoals hierboven genoemd om aspirine te slikken en soms zelf fraxiparine te spuiten. Overigens hoeft zelf klein zijn niet te betekenen dat je kinderen ook klein zijn. Ik was zelf bv maar 2800 gram bij 39 weken terwijl mijn zoontje bij 40 weken bijna 3800 gram was :face_with_hand_over_mouth:. Als ik kijk naar mn broer en schoonzus met beide een laag geboortegewicht (en beide nog erg slank zijn) hebben dochters met een boven gemiddeld geboortegewicht. Denk dat het geboortegewicht en lengte van de baby met meerdere factoren te maken heeft, waarbij functie van de placenta erg belangrijk is.

Ik heb het ook geslikt voor de aanleg en doorbloeding van de placenta 's.
Ik vond onderstaande info toen heel verhelderend:

@Suikerklontje thanks voor het delen van je ervaring. Er wordt hier idd ook gesproken over kinderaspirine. Waarom de eerste klein was daar was geen verklaring voor, ze leek altijd vrij gemiddeld en over dat de placenta slecht zou werken daar heb ik ook nooit iets over gehoord…

@mores nee ik heb verder ook geen van dat soort symptomen, ook niet gehad in mijn vorige zwangerschap. Ben gezond, normaal gewicht, fit. Dus vandaar ook een beetje mijn vraagtekens. Heb al heeel wat vragen opgeschreven voor de gyneacoloog :smile:

@Broodrooster oh dat geloof ik ook wel! Daar is ook geen pijl op te trekken denk ik. Maar ik vond het destijds gewoon niet zo gek dat ze wat aan de kleine kant was (en nog steeds niet mega klein, 2759 met 39 wk).

@anon46493654 dat is inderdaad een fijn artikel, thanks!

Ik kan me indenken dat ze het doen omdat ze in het ziekenhuis het wel te klein vinden (mijn tweeling was met 35+5 net zo zwaar, dus ik vind het dan wel weer licht voor de termijn). Ben benieuwd wat ze zeggen!

Ik kwam net toevallig deze blog tegen, over speelbossen in Nederland, ook nog een mooie aanvulling op de andere playadvisor link vond ik.

4 likes

We proberen N nu zo’n anderhalve week meer eten aan te bieden, voornamelijk via de Kleintjes/Rapsley methode. Van fruit en groente moet ze echter nog steeds niks weten (:sweat_smile:). Sommige dingen, zoals peer of banaan, stopt ze wel in haar mond voor heel even maar ze krijgt er niks van binnen. Andere dingen, zoals broccoli, pakt ze nog net vast maar gooit ze meteen weg.
Wat ze wel eet, en in grote hoeveelheden ook, is brood, rijstwafels, maisvingers en dat soort dingen. Yoghurt gaat er ook aardig in (dat geven we uiteraard wel met een lepel). Ik probeer nu wel b.v. op brood wat geprakte banaan of van die groenespread te doen en dan eet ze het prima. De vraag is voornamelijk of ik hier iets mee moet. Volgens de kinderarts eten kinderen rond de 8 maanden (wat N over 2 maanden gecorrigeerd is) - en ik citeer - een halve vrucht, een boterham en een klein bordje avondeten bestaande uit vlees of vis, iets van koolhydraten en groenten. Nou dat zie ik niet gebeuren en ik weet dat er meer kinderen zijn die zo weinig eten maar misschien heeft iemand tips? Of succesnummers? Of verhalen van kinderen die eerst ook alleen brood aten maar later wel normaal groente en fruit zijn gaan eten? :sweat_smile:

Herkenbaar hier. Mijn dochter deed dit ook in het begin. Via rapley kreeg ze nauwelijks wat binnen :sweat_smile: maar ze vond het wel interessant. Dus ik ben het gaan combineren: fruit pureren en groente pureren en dat ook gaan geven, toen ging er veel meer naar binnen. Daarnaast ook Rapley blijven aanbieden. Dit werkte hier heel goed. Misschien heb je er iets aan :slightly_smiling_face:

Edit: ze is nu 3 en ze eet eigenlijk alles, dus helemaal goed gekomen haha.

1 like

Hiervoor hebben we wel gepureerd of potjes aangeboden inderdaad, het probleem is dat ze dat helemaal niet moet haha. Sorry dat had ik er even bij moeten vermelden. Dan gaan de lippen echt stijf op elkaar. Omdat ze het wel interessant vindt, dacht ik dat het zou helpen als ze zelf dingen vast kan pakken en in haar mond kan stoppen.

Het is met stukjes heel normaal dat ze in het begin weinig binnenkrijgen. Het is meer dan alleen opeten, ook ontdekken en structuren en hoe daar mee om gaan leren :slight_smile:

En heb het hier al vaker gezegd; maar toen de opvang in maar dicht ging was K. 8 maanden en dronk ze daar nog 3x een fles en at wat broodkorst. Meer niet. Thuis wel iets meer maar geen hele maaltijden. Tijdens de lockdown is ze steeds meer écht gaan eten en toen de opvang weer open ging dronk ze daar nog maar 1 fles en is ze met alle eetmomenten mee gaan eten daar. En ze is altijd hartstikke goed gegroeid etc. Dus ik denk er iets anders over dan je kinderarts :wink:

1 like

Ik heb het ook genomen. De gynaecoloog ging met mij een lijstje door waarom ik in aanmerking kwam. Waarom wel of niet doen.
Uiteindelijk gedaan, merkte er niks van bijwerkingen.

1 like

I knowwww ben gewoon onzeker haha. Komt goed inderdaad, die arts maakt me ook gewoon tr onzeker met haar ‘4 flessen is teveel!!’ En dat ik moet bellen als ze over 3 weken niet meer eet. Ik denk dat ik dat sowieso niet ga doen, uiteindelijk gaat ze wel eten. Ze heeft net voor het eerst een beetje ei op (wel alleen het eigeel) :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Snap ik helemaal, zeker als zo’n arts dat zo stellig zegt. Maar zolang ze tevreden is en goed groeit, geen reden tot zorgen :blush:

Under one is for fun zeggen ze ook wel eens. Ik zou me er geen zorgen over maken. Het is nu vooral nog ontdekken. Wij hebben ook rapley gedaan en in t begin kreeg ze er amper wat van binnen, was echt meer ontdekken, voelen, proeven.

Herkenbaar, J haar dutjes zijn ook een ramp de laatste tijd (laatste weken eigenlijk zelfs) het ritme wat wij proberen aan te houden:
7.00 - 180+6
8.30 - slapen
(10.00 soms fruithapje)
11.00 - 180+6
11.30 - slapen
15.00 - 180+6
16.00 - slapen
17.00 - groentehapje
18.30 - 180+6
19.00 - slapen (geen late voeding meer)

Alleen nu de dutjes zo’n strijd zijn of maar max 40min duren, past dit schema ook niet meer want is ze telkens te lang wakker. Bij ons gaan de nachten ook prima verder!

Ok, bedenk me nu dat ik totaal geen advies heb, maar wel met je meevoel😅

Ik ben mn commode en kledingkast aan het inrichten en voel me echt zo:

Hahahaha, heb elk laatje al wel 3 keer anders gedaan en kijk ondertussen youtube video’s over het inrichten. Wedden dat ik in mn kraamweek toch alles anders doe?! :see_no_evil:

7 likes

Haha herkenbaar! Ik ben nu veel aan het kopen en ik heb geen idee wat ik aan het doen ben :see_no_evil:
Had bijvoorbeeld nog nooit van een elektrische kruik gehoord dus dank voor de tips @hierboven!

Waar kopen jullie de fijnste hydrofielen? En basic rompers? Ik las voor dat laatste vooral hema maar zij hebben nauwelijks voorraad…

De allerfijnste hydrofielen had ik van de Ikea, maar geen idee of die nog in het assortiment zitten. Bambino (kruidvat) heeft fijne xl hydrofielen

1 like

Jut & julie voor hydrofiele :ok_hand:t2:

1 like

Vanaf wanneer zijn jullie de nagels van jullie kleintjes gaan knippen? Kraamzorg zei 6 weken maar ben ff kwijt wat we bij K. Hebben gedaan.

Ben ze echt om de dag aan het vijlen momenteel en ze zijn alweer zo scherp dat het vervelend is met drinken, ben beetje klaar met dat vijlen :stuck_out_tongue: