Same here! Ik ben heel blij met onze opvang.
Wij konden kiezen! De ene locatie had horizontale de andere verticale groepen.
We hebben voor horizontaal (dus zelfde leeftijden) gekozen.
Ik vond het fijn dat ze daar meer met het ritme van de baby mee konden gaan (gaven zij zelf aan). Maar ook met dat van de peuters (als er bijv een poos veel kleintjes zijn en minder grote kindjes, gaan ze bijv minder snel wandelen of naar de boerderij. Want… dan zitten ze met die kleintjes en slaapjes/flesjes etc - hun woorden toen ik daar naar vroeg. Hoe dat in praktijk is weet ik dus niet)
En dat er meer leeftijd gerichte activiteiten worden aangeboden. Ook had ik zelf het idee dat het rustiger is (peuters zijn nou eenmaal veel drukker) en de groepen waren ook kleiner bij de babies door de leidsters / kind ratio.
Ze prezen de verticale groep ook een beetje aan als “ja is heel leuk kunnen de peuters de babys een boekje voorlezen en helpen enzo!” maar toen dacht ik stiekem: eh, nee ik wil dat mijn peuter (tzt) lekker hier kan spelen en niet met een kleintje hoef bezig te houden haha. Dat leert ie dan thuis wel met een hopelijk broertje/zusje/neefje/nichtje ofzo haha.
Ik vond de voordelen van verticaal (zoals ze blijven op dezelfde groep) ook niet zo opwegen. Want in praktijk (althans bij ons) zit er zelden een leidster 2-3-4jr lang op dezelfde groep. Ze wisselen best wel frequent van dagen/tijden/groepen. Als dat wel zo zou zijn zou ik dat een heel groot voordeel vinden, maar helaaschhhh haha. En wij hebben natuurlijk wel veel grote kinderen over de vloer, dus daar was het voor ons ook niet nodig voor geweest.
Het optrekken gebeurd hier eigenlijk alsnog wel. Alleen in de periode dat hij zelf net de oudste was op de babygroep niet. Maar nu is hij weer de jongste op de peuters, dus weer genoeg om je aan op te trekken. In die zin heb je volgens mij maar 1 ‘optrek’ moment meer in een verticale groep (namelijk als je bijna 2 bent mis je dus even een optrek moment wat je op verticale groep wel had gehad).
Edit: dit is echt een overdreven lang verhaal geworden hahaha. Oeps.
Horizontale groep, ervoor gekozen. En ook geen keus. Maar vind het leeftijdsgerichte fijn. En eind van de dag als er weinig kindjes zijn gaan ze bij elkaar zitten dus prima.
Vooral omdat ze zo’n fragiel babietje was, wilde mijn man niet dat er een grote ‘wilde’ jongen met haar te ruw zou spelen 
Vooral jongens (het zijn nog kleine kindjes
) moeten nu al uit haar buurt blijven van hem. Het wordt later wat in de puberteit.
Ja vind ik ook haha, die andere trekt ze zelf wel uit af en toe maar die dikke niet. Komt vast nog wel als ze groter wordt 
Thanks voor de reacties over horizontaal vs verticaal! Duidelijk dat beiden voordelen hebben. Ik heb geen uitgesproken voorkeur maar mijn vriend heeft ook nav jullie antwoorden een voorkeur voor een horizontale groep (we kunnen kiezen) dus ik denk dat we dat gaan doen.
Ik zag laatst Stick-o, dat is een magnetisch bouwsetje waarmee je voertuigen kunt bouwen. Misschien is dat iets?
Ikzelf niet maar ik heb het wel gezien bij vrienden van me. Zij hadden een splitlevelwoning met veel wat kortere trappen en twee kleine kinderen. Van de eetkamer was er echt leefkeuken gemaakt. Ook met een speelkeukentje voor hun kinderen enzo, tuindeuren open met mooi weer. Daar zaten zij dan ook vaak, meer dan in de woonkamer.
Het was maar een korte periode (of nou ja, 2x dus want twee kinderen) wat onhandig op het moment dat de kinderen nog niet echt goed trap konden lopen maar juist door de hoeveelheid trappen ging dit al wel vrij snel. Ze hadden alleen veel traphekjes nodig!
Misschien iets van een spelletje? Volgens mij heb ik m al eerder getipt maar mijn kind van 3 vindt mijn eerste spellendoos van Haba heel erg leuk!
Haba spellendoos idd of een magneetboek (heb je veel versies van)
Beetje andere richting maar mijn zoontje heeft deze speelset pas gehad voor zijn 3e verjaardag en speelt er echt heel leuk mee( en er zit een auto bij😉)
Mijn broer woonde in zo’n huis. Wel lastig als je visite of eters hebt in de woonkamer. Je blijft heen en weer lopen. Ook voor hun zoon was het onhandig. Maar hij is slechthorend en kon niet zien wie er binnen kwam als hij in de woonkamer was.
Hebben jullie tips om de ontwaaktijd een beetje uit gr stellen?
Onze zoon (8m) wordt sinds een paar weken ineens om 5.30 of 6u wakker. Heeft niet echt honger want drinkt zn flesje maar half leeg. Hij krijgt nog een voeding rond 22u.
Hij was altijd een uitslaper en moest hem vaak wakker maken rond 7.00 / 7.30. Maar sinds hij doorslaapt (wat heeeeel fijn is), is hij ineens wel een vroege vogel geworden en is hij klaarwakker op een tijdstip waar ik nog niet te genieten ben, en onze oudste wordt ook wakker van zijn gekwebbel in de vroege ochtend 
Dit probleem hebben wij ook hier
Ze is 8,5m en wordt ook ineens super vroeg wakker terwijl het eerder gewoon rond 7/half 8 was. Het schijnt dat je het ochtendslaapje dan moet inkorten dus dat ben ik maar aan het doen sinds vandaag 
Nee
wij hebben echt maandenlang om 5 of 6 uur in de woonkamer gezeten. Pas nu hij 1,5 is geweest, lijkt het langzaam op te schuiven richting 6.30 of 7 uur. Sorry.
Hoeveel spijt ga je krijgen als je het NIET koopt? 
Neeee, heb je niks aan!
Misschien anders het Ikea fauteuil? Ik ben eerst ook gezwicht voor twee van deze bankjes maar vond dat ze snel omvielen. Het Ikea bank is ideaal. Heel houvast.
Hier vindt hij het wel leuk om op te zitten en een boekje te ‘lezen’. En als hij tv kijkt, dan doet ie dat in dit stoeltje.
O hij valt idd wel snel om. Is niet heel stevig.
Ik heb er 1 gekocht. Ze is eigenlijk net te klein nog, glijd er snel vanaf. Al gaat het wel wat beter nu die meer ingezeten is. Het stoeltje wordt vooral gebruikt om te klimmen.
Leuk stoeltje voor erbij.
Weet iemand of die lodger slofjes wel goed blijven zitten?