Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Onze baby is de laatste nachten heel onrustig, soms overdag ook maar niet altijd. Vannacht was echt drama, ze was van 23.30-04.00 wakker en onrustig.
Ze wil dan steeds drinken, maar spuugt zo veel en vaak. We laten haar veel boertjes doen tussendoor en houden haar rechtop. Ze drinkt (eerst) aan de borst, met dus tussendoor boeren en verschonen. Soms als het lang duurt geven we haar een flesje afgekolfde melk na, soms werkt dat maar soms gaat het maar door. Ze blijft dan onrustig, spugen en constant vragen om meer. Gisteren deed ze het overdag ook, ik heb haar vier keer moeten omkleden omdat ze steeds nat was van het spugen.
Ik heb niet het idee dat ik teveel melk produceer of een sterke tsr heb, dat ze daardoor spuugt, met kolven is de opbrengst niet bijzonder veel. Dit is echt iets van de laatste week ongeveer. Is het gewoon clusteren (kan dat meerdere dagen zijn?) of kan het iets anders zijn? Ze is nu 5 weken.

Iemand tips, ervaring??

M’n vriend gaat nu naar z’n werk en ik was om 6.30 wakker door de peuter, dit wordt een zware dag :weary

Geen tip hier, maar ik leef met je mee. Mijn dochter is de afgelopen dagen om 5 uur wakker :yawning_face:
En dan vaak ook nog in de nacht wakker.

Voor de Hema romper fans: Hema heeft eindelijk weer een nieuwe collectie.
Ook met grotere maten. :grinning:

1 like

Kan je het bedje wat schuin zetten?

1 like

Beetje late reactie hierop maar; wij hadden een peuterbed van petite Amélie, en het bed zelf was echt prima alleen het matras ervan vond ik niet goed. Vrij zacht/slap. Na een half jaar lag onze 2-jarige al in een kuil, dus toen hebben wij bij een beddenwinkel een steviger matras gekocht.

1 like

Clusteren of zuig behoefte? Die van ons konden beide echt uren verwoed op een speen zuigen (& wel gewoon goed aankomen). Als ze dan echt honger hadden spuugde ze de speen wel uit

Of mama honger? Moet ze echt boeren & verschonen? Wij deden dat al vrij snel niet meer, omdat ze daar dan juist weer wakkerder van werden voor m’n gevoel
 (maar weet dat sommige kindjes het wel echt nodig hebben).

1 like

Ik ben even benieuwd. Hoeveel fruit en groente geven/gaven jullie je kindje van 6 maanden? De oefenhapjes zijn dan in principe voorbij. Wij zitten nog op 5 flessen van 180 ml + 6 schepjes voeding en hij krijgt s ochtends fruit ter grootte van een ijsblokje en s middags groente in de grootte van een ijsblokje. Ik denk dat we hem wel meer kunnen gaan geven en dan hopelijk de fles van half 11 s avonds op een gegeven moment kunnen laten vallen. Op internet lees ik of 100 gram of 200 gram per keer, maar dat laatste lijkt me zo veel!

Ben benieuwd naar ervaringen hier.

N at tot een paar weken geleden heel weinig fruit en groenten. Toen hebben we twee weken niks gegeven en sinds kort (ik denk gecorrigeerd zo’n 6 maanden inderdaad) eet ze 200gr fruit en 200gr groenten per keer probleemloos op haha. Je zou het gewoon kunnen proberen, als je kindje niet meer wil, geeft hij het wel aan. N kreeg in het begin ook nog 4 of 5 flessen per dag maar nu zitten we eigenlijk altijd op 3 flessen (ze eet inmiddels ook zo’n twee boterhammen per dag en dan nog vaak tussendoortjes, haha vreetzak) en soms op 4.

1 like

Ik zou langzaam op gaan bouwen. Dus 2 blokjes aanbieden, als die goed opgaan blokje erbij etc.

2 likes

Speentje hebben we vannacht ook geprobeerd, soms pakte ze hem wel even maar ze bleef onrustig. Ze moet wel echt boeren anders is ze nog onrustiger en spuugt ze nog meer, er komen ook altijd flinke boertjes uit. Verschonen is ook echt nodig. Misschien inderdaad toch gewoon clusteren of mamahonger
 Ze kan dan ook echt uren aan de borst hangen. Vanmorgen dronk ze gewoon weer netjes 2x15 min en viel meteen rustig in slaap. Die feestmomentjes zijn ook altijd 's nachts he :crazy_face:

@Golden het bedje staat al schuin! Ze is al onrustig als we haar nog vast hebben, alsof er nog een boertje dwars zit of dat ze honger heeft.

Ook @Suikerklontje, dank jullie! Ik vind dit zo’n struggle. Wil eigenlijk het liefst wel de hapjes ophogen en dan de laatste (vierde) fles om 7 geven en daarna naar bed en dan die 5e fles overslaan, maar ben zo bang dat hij dan opeens in de nacht gaat komen wat hij nu niet doet haha, tegelijkertijd denk ik dat hij zn flessen minder drinkt als we die hapjes gaan ophogen naar 200gram. Naja misschien moeten we het maar gewoon doen en dan kijken hoe het loopt.

1 like

Haha ja is ook spannend toch! Je kan het in elk geval proberen. N krijgt rond half 7 haar laatste fles (als ze naar bed gaat) en dan 's ochtends pas weer tussen 7 en 8. Een hele enkele keer als ze echt heel wakker of huilerig is 's avonds geven we haar nog een late voeding maar dat komt echt heel zelden voor.

En dit komt echt goed! Ik vond het allemaal zo onzeker met het eten een aantal weken geleden, want het lukte maar niet goed en N wilde veel dingen niet proeven, toen kreeg ik van een aantal hier de tip (ook van jou @Suikerklontje) om gewoon even te wachten, want sommige kindjes zijn er gewoon nog niet aan toe. En nu is eten echt haar grootste hobby en valt het allemaal een beetje op zijn plek en krijgen we na bijna 9 maanden eindelijk een soort van ritme. Beter laat dan nooit! :sweat_smile:

3 likes

Oh thanks voor de tip! Echt leuke rompers! M’n winkelmandje zit al vol alleen jammer dat er geen aanbieding is :joy:

1 like

Ah wat fijn om te horen!! We gaan dit weekend even samen goed zitten voor een ‘nieuw’ schemaatje. Zo is elke overgang weer even het overleggen waard haha! Ik denk dat het komt omdat we nu zo’n lekker ritme hebben haha, bang om het om te gooien, maar het is natuurlijk wel nodig want anders zit hij op z’n 18e nog aan de 5 melkflessen per dag :crazy_face:

1 like

Thanks voor deze tip, gelijk weer een rits besteld!

Wij waren ook ‘bang’ om die laatste fles voor de nacht te laten vallen. Maar vreemd genoeg slaapt onze zoon sinds we daarmee gestopt zijn (rond 7 maand ongeveer) het klokje rond.
Toen hij nog de fles kreeg om 22.30u was hij na 2-en steeds wakker en onrustig. Denk dat de fles hem te zwaar viel ofzo. Sindsdien zit er ook veel meer regelmaat in zijn eetpartoon. Er lijkt ineens een kwartje te zijn hĂš vallen qua vaste voeding. Daarvoor snapte hij niet wat hij met vast voedsel moest, hij spuugde steeds uit en keek vies. Maar nu sinds een maand of 2 eet hij groente/brood/fruit alsof zijn leven ervan afhangt.
Kijkt ook jaloers naar zijn etende zus, terwijl het hem tot voor kort echt niets interesseerde.
Ineens van de een op andere dag ging er een soort knop om. En ik merk het nu snel genoeg als zijn interesse over is, dan heeft hij genoeg.

Ja, ijsblokjes idd. Makkelijk om wat groente te maken en in te vriezen. Daarna deed ik het in die bevroren blokjes in ziplockzakjes en dan kan je gewoon wat ontdooien als je het nodig hebt.

1 like

Heb zo een babycook, maar gebruik hem niet. Echt zonde van het geld en de ruimte. Vind een staafmixer veel makkelijker en heb van die bakjes met dekjes.

Bedoel je dit? Dit hebben wij gebruikt tot ze zelf stevig kon zitten, ik was er erg tevreden over.

1 like

Wij hadden de babyvoeding stomer/blender in 1 van Phillips. Vonden dat zo ideaal. Altijd verse voeding voor de kleine. Op zondag maakte ik een heel portie voor rest van de week. En dan gewoon kleine tupperware bakjes in de vriezer.

Wij gebruiken deze ook al maanden, echt een topding! Via marktplaats voor 5 euro :grin:

1 like