Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Dankjewel! @Printemps @Ovenschaal @Suikerklontje
Ik moet maar eens wat verschillende uitproberen.

L. is al sinds donderdagavond ziekjes. Donderdag acht een beetje overgegeven. Gister ging het weer wat beter, maar vandaag is ze echt sip en wil ze alleen maar op schoot of tegen ons aan liggen. Begin me nu wel zorgen te maken
 ze is verder niet verkouden of hoest ook niet.
Morgen maar even de huisarts bellen denk ik. Weet niet zo goed wat ik voor haar kan doen. :frowning_face:

Hirsch striksokjes! Zijn wat duurder maar hoef je nauwelijks te wassen want wol. En heel schattig vind ik.

2 likes

Mijn tip deze komt dus van Ali :rofl:

Haha dat dacht ik al ja, wat een achterlijke prijs durven ze ervoor te vragen. Maar ja, goed idee om dus ver van tevoren te bestellen. Ik wilde geen maand wachten want dan heb ik hem waarschijnlijk niet nodig.

Ik heb even twee vragen die totaal verschillend zijn.

1. Geven jullie je kindje eerst flesvoeding of eerst de ‘rest’ van de maaltijd, zoals brood? Ik doe eigenlijk altijd 's ochtends eerst de fles en dan boterham, tussendoor fruit, 's middags fles en eventueel nog een boterham, tussendoortje, avondeten, fles.
  2. Sinds N vorige week zo verkouden was, weigert ze de speen. Nu is ze een stuk minder verkouden maar moet ze er nog steeds niks van hebben. Terwijl ze hiervoor echt hele dagen dat ding in had. Mijn moeder en schoonmoeder zeggen dat ik blij moet zijn omdat het soms een gedoe is om af te leren, maar de speen was wel heel fijn om haar weer makkelijk in slaap te krijgen als ze 's nachts wakker werd. Het in slaap vallen is nu ook best moeizaam. Mensen die dezelfde ervaring hebben? Pakte jullie kindje uiteindelijk de speen weer of heeft hij/zij hem nooit meer geaccepteerd?

K is nooit een soepele poeper geweest, maar hij heeft nu al 4 dagen niet gepoept. Hij eet veel vezels en beweegt meer dan genoeg. Drinken kan beter, maar is best ok volgens mij. Hij staat ook altijd enorm te persen bij het poepen.

We bellen morgen sowieso even het CB voor tips, maar misschien heeft iemand hier wel een tip? Extra vezels kan ik proberen maar kan me bijna niet voorstellen dat dat het probleem is
 (altijd bruin brood smiddags, zat groente en fruit, vaak groene smoothies met lijnzaad oid etc).

Lepeltje olijfolie?

1 like

Pruimen helpen hier altijd goed.

1 like

Thanks alle drie! Heb nu wat olijfolie door z’n melk gedaan. :joy: Zul je zien dat ‘ie vannacht z’n hele bed vol kakt.

@June88 banaan is toch juist goed, mits ze goed rijp zijn?

3 likes

Oh ik heb mij vanmiddag zo schuldig gevoeld, en nog steeds. Ik was even in de speeltuin want mooi weer en hij is van een speeltoestel gevallen terwijl ik erbij stond. Bult op zijn hoofd en ik kon wel janken. Volgens mij heeft hij nergens echt last van.
Wat ik hiermee wil geen idee, maar moest het even kwijt.
Heb wel al dat vsm spul gehaald, moet zeggen dat de bult vrijwel helemaal is weggetrokken nu.

3 likes

Oh dat is wel echt goed om te weten! K eet bijna elke dag een banaan. :sweat_smile: Dus misschien dat eens minderen, wie weet maakt het verschil.

Mijn kinderen raken helemaal verstopt van teveel banaan, dus dat zou goed kunnen dat dat de boosdoener is!

1 like

Over het algemeen verstopt een banaan. Als je diarree hebt moet je juist een banaan eten, want verstopt lekker. Is niet helemaal bewezen.

1 like

Op punt 1: het consultatiebureau zei destijds tegen mij dat we op een gegeven moment eerst brood moeten aanbieden voor de lunch. Zo richting 1 jaar ‘moeten’ de flessen minder worden. En ze gaan dan niet meer brood eten bijvoorbeeld als ze al vol zitten van een fles.

Moet zeggen dat we nog niet op het punt zijn dat de fles samen valt met het broodje bij de lunch dus ik pas het zelf nog niet zo toe :innocent:

Ik roep altijd het hardste ieder kindje ontwikkelt zich op zijn/haar eigen tempo en dat is allemaal prima, maar merk dat ik nu toch wel wat onzeker wordt mbt K. haar spraakontwikkeling. Ze is over een week 20 maanden en zegt mama, papa (maar alleen heel zachtjes, fluisterend ), hier, die, daar, bah, bal en ei (en heel soms jahaaa of neee als je haar iets vraagt, maar meestal gaat dat met knikken) Maar alleen als het haar uitkomt en niet als je bijvoorbeeld aan haar vraagt wie is dat en ook niet als ze naar mij toe komt omdat ze iets van mij wil). Verder maakt ze een zestal dierengeluiden als je vraagt “wat doet een
”

lang verhaal

Dan zie ik meerdere kindjes in onze omgeving die al veel meer woorden zeggen en ga ik toch opzoeken wat ze al zou “moeten kunnen” gemiddeld gezien en maak ik me nu tóch ergens zorgen. Het is ook niet 1 kindje, maar alle kindjes in onze omgeving van haar leeftijd die al veel verder zijn. Kdv vroeg vandaag aan mijn man of ze thuis wel praat. Ze begrijpt alles, kan duidelijk maken wat ze wil maar niet met spraak (thuis gebruikt ze hier die en daar, op de opvang niet). Ook maakt ze in vergelijking met anderen van haar leeftijd die wij zien weinig verschillende andere klanken, ze brabbelt bv niet echt maar zegt tijdens het spelen met name “hehhehheh” of “huh”Dat kan ‘s avonds nog uren naklinken in mijn oren. En wow/oh als ze enthousiast is. Ze zegt heeeeeel af en toe wel een ander woordje, maar dan zegt ze het 1 keer en dan niet meer. Alsof het per ongeluk is. Zoals laatst “mama mama uit” toen ze uit bed wilde. Of sus (zus) terwijl ze naar R. wees. Maar daarna echt niet meer.

Geloof ook niet dat wij iets niet doen wat we wel zouden moeten als je de standaard tips enzo leest. Ik weet niet zo goed of het niet kunnen of niet willen/durven is of wat ik nou met deze post wil. Ik denk wat geruststelling dat dit prima normaal is?

Edit;
het maakt me trouwens echt niks uit als ze zich op dit gebied iets langzamer dan de meeste kindjes in onze omgeving ontwikkeld.
We hebben laatste maanden vorig jaar weinig andere kindjes gezien met haar en nu wel weer meer in de speeltuin etc en dan viel het op en icm de vraag van de opvang triggerde het mij. Ze mag zich op haar eigen tempo ontwikkelen en dat is prima, alleen word er dan toch onzeker door ofzo. Les van vanavond; echt niet meer googlen op wat ze wanneer gemiddeld kunnen.

Mijn zoontje is 19 maanden en zegt ongeveer hetzelfde, al denk ik dat jullie dochter zelfs ietsje meer laat horen.
Met 18 maanden bij het cb geweest en die vonden het prima.
Grappig trouwens dat ze papa fluistert, dat doet ie van ons ook, haha.

Ik kijk het voor nu gewoon aan en wacht tot hij twee is.

1 like

M is vrijdag 20 maanden en zegt ongeveer hetzelfde als K! Af en toe zegt ie wel een woord na maar het is vooral een hoop gebrabbel nog haha. K was wel vlot met de motorische ontwikkeling toch? Ik heb wel eens gehoord dat het of het een, of het ander is wat snel gaat.

Mijn nichtje zei op.dezelfde leeftijd al zinnen van 3 woorden inclusief woorden als ‘aardbeien’ dus ik heb er ook wel eens over liggen piekeren. Maar volgens mij hoeven we ons geen zorgen te maken!

2 likes

Je kan altijd het CB inschakelen als je twijfelt, maar volgens mij is haar taalontwikkeling wel normaal. Kinderen lopen qua ontwikkelingen op die leeftijd zo uit één.

Ik herken het wel, want jongste is precies 18 maanden en zegt letterlijk niets. Geen enkel woord. Alleen huh of hù. Nu merk ik dat er sinds een paar weken wel wat meer intonatie bij komt en af en toe een ooh of aah. Maar ik kan me daar ook heel druk om maken. Morgen komt CB op huisbezoek, ben benieuwd wat ze er van zeggen. Waarschijnlijk komt ze met de standaard tips ‘veel voorlezen en alles benoemen wat je doet’. Dat doen we al. Al lang. Maar niks Nada noppes. :confounded:

1 like

@Ovenschaal @Leann @seveneleven @LunaLovegood thanks allevier :slight_smile: moet dat soort dingen ook gewoon niet googlen maar beter meteen hier vragen haha. Stom hoe dat je dan toch ineens onzeker maakt.

@seveneleven Ze is qua motorische ontwikkeling inderdaad iets vlotter dan wat ze zou moeten kunnen.

@LunaLovegood ja die dingen doen wij idd ook allemaal en zijn sinds anderhalve week weer actief met gebaren aan de slag ter ondersteuning nadat het er hier in het andere topic over ging. Hopelijk pikt ze daar snel wat van op.

@Leann mijn man zei idd precies hetzelfde, dat als ze 2 is en nog steeds niet meer zegt we wel verder zien. En dat er straks waarschijnlijk in ene keer een hoop komt.

1 like