Mocht je je nog eens zorgen maken en een rondje googlen, google dan eens sneltest logopedie. Daar kan je met een paar vragen nagaan of je je zorgen zou moeten maken over de taalontwikkeling van je kind. Zie: https://www.kindentaal.nl/home
@Suikerklontje De app TOS-check heeft die sneltest erin zitten. Ik heb m nog op mân telefoon staan want I praatte ook pas heel laat, dus ik heb de check een aantal keer ingevuld om te zien of ze op schema lag voor haar leeftijd.
Hier was het volgens mij ook wel redelijk vergelijkbaar hoor. Rond 18/19 maanden zaten we in de eerste lockdown en toen merkte ik wel een sprong in zijn taal, maar alleen thuis. Naar andere toe niet. En hij had inderdaad ook dat hij dan opeens een woord kende, maar vervolgens een hele tijd niet meer liet horen.
Bij Q. was er een grote sprong in taal toen hij naar de oudere groep ging op het KDV (2+), denk ook omdat hij toen meer moeite moest doen om zichzelf duidelijk te maken. Daarvoor redde hij zich inderdaad op zijn eigen manieren. Dit merk ik nu trouwens weer, opvang is weer open en hij heeft meteen een sprong te pakken gek genoeg.
Q fluistert trouwens ook nog regelmatig woorden, alsof hij niet helemaal zeker is dat hij ze goed uitspreekt. Tenminste, het komt een beetje verlegen op mij over, heel schattig wel.
Thanks fijne tip, heb ik opgeslagen! Zijn nav oa jouw berichtje van 1-2 weken terug ook actief aan de slag met gebaren en merk dat ze die goed begint te begrijpen die ik veel gebruik (helpen, open, dicht, eten, drinken).
@Arya ja dat fluisteren is heel lief he. K. kan ook echt erbij staan te draaien en dan der handjes zo voor der als ze papa ziet. Net een verliefd, verlegen pubertje haha.
Haha, als ik deze test invul, schiet hij na 4 antwoorden (18 tot 20 maanden, ja, nee, nee) gelijk naar onderen waar staat dat ik contact met CB moet opnemen.
Ik zie dit wel heel vaak met mijn werk als pedagogisch medewerker. Er zijn best veel kindjes die tot 2 jaar weinig zeggen. En sowieso praten veel kinderen thuis meer dan hier bijvoorbeeld. Niet of weinig praten kan veel redenen hebben. Iedereen heeft een eigen tempo, soms hebben kinderen buisjes nodig doordat ze weinig horen en soms zijn ze gewoon verlegen. Je kunt altijd het cb eens bellen. Hier krijgen kinderen die weinig tot niet praten vanaf 2 jaar vve op de peuterspeelzaal.
Mijn eigen zoontje is nu 23 maand en praat erg goed maar ik deed dit zelf ook vroeger. En het zegt echt weinig over hoe je je later ontwikkeld. Het enigste wat je kan doen is veel met haar praten, boekjes voorlezen en woordjes stimuleren. Het komt vanzelf wel.
Klopt, je hoeft bij die jonge kinderen maar een paar vragen in te vullen. De test is natuurlijk minimaal en de uitslag staat niet vast, maar het geeft wel een indicatie. Maar bij zulke jonge kinderen is het door het weinige aantal vragen wel heel beperkte informatie natuurlijk.
Dat zie je idd veel bij kinderen. Vaak is één van de eerste adviezen bij de logopedist dan ook om (veel) langer te wachten als ouder voordat je op je kind reageert. Uiteraard in afstemming op je kind, je wil niet dat hij gefrustreerd raakt en daardoor helemaal niks meer van zich laat horen
Dit. Hoewel mijn kinderen nog jonger zijn en het praten nog wel even zal duren, bedenk ik me regelmatig als ik me weer zorgen maak over rollen/ dingen vast pakken/andere dingen die ze nu zouden moeten kunnen volgens âde richtlijnenâ, dat er geen volwassene is die al die dingen nĂet kan, dus ergens de komende tijd komt het vanzelf.
Maar het komt niet altĂjd vanzelf wel. Natuurlijk (gelukkig) in de meeste gevallen wel, maar er is een groep die extra hulp nodig heeft. Dat is geen reden om je zorgen te maken, gelukkig wordt je kind goed in de gaten gehouden op het CB en als het goed is tijdig doorverwezen als het nodig is, maar het is wel zo.
Misschien komt het door mijn werk, maar ik vind het zelf altijd een beetje eng om te zeggen dat alles op zân tijd vanzelf wel komt.
Dit staat overigens los van @Suikerklontjes verhaal of de anderen die hier vanochtend met hun ervaringen op gereageerd hebben, hoor.
Heel herkenbaar. K. redt zich heel goed met wijzen icm met die, daar en hier. Wij proberen inderdaad niet meteen het dan voor haar te doen of pakken, maar vragen dan bijvoorbeeld wil je de kaas/water/tv kijken/R. knuffelen etc. Maar ze wijst dan nog âharderâ en herhaalt wat ze zei
@Fredje mijn man zei gisteren ook ik ken geen mensen die uiteindelijk niet gaan praten, komt straks ineens. Nou dat tweede zal best, maar dat eerste: tijd om je horizon iets te verbreden of je oogkleppen af te doen schat. Rond de 2 moeten we geloof ik weer naar het CB, dus neem aan dat ze er dan ook wel naar kijken en anders vraag ik het dan wel even. Kom voor die tijd ook nog 2x met R. daar, dus als ik me toch weer zorgen ga maken kan ik het altijd nog ff checken.
Bedankt voor al jullie ervaringen trouwens ik maak me er niet meer druk om, toevallig zijn de kindjes in onze directe omgeving van K. haar leeftijd allemaal op dit gebied wat verder in hun ontwikkeling en dat geeft dan ook gewoon een vertekend beeld.
Herkent iemand dit? A. is 5 weken oud, gecorrigeerd een paar dagen. Voorheen viel hij na de voeding gelijk in slaap maar sinds een paar dagen is dat helemaal anders.
Ongeveer twee keer per etmaal is hij wakker na de voeding, soms vrij rustig en gezellig maar soms ook super alert en huilerig. Wij krijgen hem dan eigenlijk niet meer in slaap, vaak pas na een paar uur.
Als ik hem op mijn borst leg is hij nog aan het zoeken, terwijl ik bijna zeker weet dat hij geen honger meer heeft. Soms werkt wiegen, soms de draagzak, de wagen of een speen, maar vaak ook niets.
Vooral het mega alerte vind ik opvallend, alsof hij ook meteen compleet over zijn slaap heen is. Maar ik kom er niet uit wat het nou is. Toch teveel prikkels overdag? Of zijn darmpjes?
Ik weet ook niet zo goed bij wie ik dit soort vragen kan neerleggen trouwens. Zouden jullie hiervoor jullie verloskundige nog bellen?
Ik denk dat het alerte normaal is. Deed S ook. Keek je dan echt indringend aan, haha. Deed dan inbakeren voor rust.
Deze is leuk, maar qua formaat zoân canvas tas. Past dus niet om de kinderwagen. (Heb m gekocht in de hoop een dupe voor studio noos tas te hebben)
Ik herken dit wel, onze baby is nu bijna 7 weken en is de laatste tijd ook 1 of 2 keer per dag echt 3-4 uur aan een stuk wakker. Gisteravond was ze bijv van 18.00-21.30 wakker, en nu is ze ook al twee uur wakker. Ze wil dan ook veel drinken (spuugt helaas ook veel). Je zegt dat jullie baby nog wel zoekt, drinkt hij ook als je hem weer aanlegt? Het kan inderdaad ook clusteren zijn wat @Ovenschaal ook zegt. Ik denk dat die wakkertijd niet zorgwekkend is eigenlijk.
Onze baby spuugt dus erg veel. We hebben zeker 20+ hydrofieldoeken en die gaan er op een dag ook allemaal doorheen. We hebben het bedje al scheef, laten haar vaak tussendoor boeren, houden haar rechtop⊠iemand misschien nog andere tips? Kan jbp meel helpen? Ik geef borstvoeding (soms wat flesvoeding erachteraan als ze maar blijft vragen). Ze heeft wel goede luiers en groeit goed, ze drinkt soms ook erg veel, wil na boertjes/spugen meestal weer drinken.
Oh dat klinkt goed. Lijkt me wel een beetje onhandig want dan moet ik dus wel weer gaan kolven (ben net van het kolven af haha) maar als het helpt tegen het spugen is dat het wel waard. Welke fles/speen gebruik je daarvoor?
Ik ga ook nog maar even met het cb overleggen denk ik.
Oh dat maakt het al een stuk makkelijker dan! Bedankt voor je reactie!
Mijn baby vn 10 maanden is een diehard flesweigeraar. Weet niet of hij genoeg aan de bv heeft en zou toch willen dat hij andere melk(producten) krijgt. Papjes eet hij wel soms en hij eet verder ook prima. Welke alternatieven zijn er voor zuivelhapjes? Ik koop die uit de supermarkt, maar in sommige zit best veel suiker.
Mijn baby van 4 maanden heeft een heel droge huid. Ik ben op zoek naar een olie of creme om haar mee in te smeren na het badje of gewoon als ik haar verschoon. Mij werd Lipikar aangeraden maar hier vind ik wel 10 verschillende soorten van. Iemand een idee welke ik best neem? Of nog een andere goede tip?