Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

‘S ochtends op het laatst en ‘s avonds voor de fles :slight_smile:

1 like

Hier hetzelfde! Ze wordt wel heel enthousiast van tandenpoetsen begint al te trappelen en te lachen als je met de tandenborstel aankomt. Meestal poetsen we als ze al in bed ligt en hoewel ze even heel druk is valt ze daarna gewoon in slaap.

2 likes

Neee zo snel verpest je dat niet hoor! Hier ook periodes dat er wel 3sec een tandenborstel in ging maar amper gepoetst werd omdat het een draaaama was.

Wel na de fles doen, anders is t niet zo effectief.
(Maar als je kind met de fles in slaap valt of hyper wordt van het poetsen zou ik dat ook niet zo snel dat opgeven hahaha)

(@Cauchi de borst mag wel na poetsen, omdat de tepel dusdanig diep in de mond gaat dat er amper melk in t mondje komt, en melk tandjes bestand zijn tegen moedermelk (krijg je geen zuig carriers van). Nachtvoedingen zijn ip dus ook niet slecht voor t gebit, ook niet als dat een aantal jaar is :slight_smile:).

3 likes

Wij doen tandenpoetsen na/ tijdens het douchen, en daarna nog een melkfles.
Het is vaak een gevecht, daarom ervoor.
Maar heb ook het idee dat als we na de fles doen, je het misschien erin poetst. Eigenlijk zou je half uur moeten wachten.
En als je ervoor doet een beschermlaagje hebt. Beetje zoals je in de ochtend tandenpoetst.

1 like

Kindertandpasta inderdaad. Je gebruikt heel weinig en ze mogen het doorslikken :slight_smile:

Wij doen het ook 's avonds voor het slapengaan en ik probeer nu ook in de ochtend eraan te denken, ze heeft nu bijna een volledig gebit op een paar kiezen na.

2 likes

Oh onze tandarts zegt wel echt 2x :slight_smile:

1 like

Mijn neefje wordt binnenkort 2, wat is nou echt een leuk kadootje voor die leeftijd? Loopfietsje heeft hij al, net als een zand en watertafel (waren mijn enige twee ideen haha) Ik wil wel iets geven waar hij echt wat aan heeft en dat niet onderin de kast beland…

Ik zit as we speak een lijstje te maken voor mijn kinderen die over 6 weken 2 worden voor het geval ooms en tantes er naar vragen.

• step (die geven we wsl zelf, van Decathlon schijnen fijn te zijn)
  • waterspeelgoed voor in de tuin (zo’n ronddraaiend ding waar water uitkomt bijvoorbeeld)
  • Paola Reina pop
  • stickers
  • zilveren armbandje met naam
  • prentenboeken (oa tijger slaapt, eiland van olifant en ik beloof het je)
  • badjas
  • krijtjes Studio Stinky
  • magneetboek Janod
5 likes

Mijn zoon van 2.5 jaar is een auto liefhebber en maak je extreem gelukkig met wat grotere auto’s, zo is hij bijvoorbeeld helemaal weg van een grote houten brandweerwagen en een vrachtwagen met oplegger voor meerdere auto’s. En toen hij 1 werd kreeg hij een houten parkeergarage en daar speelt hij ook echt veel mee, dus mocht hij dat nog niet hebben vind ik dat ook wel een echte aanrader.

Kinetisch zand heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, maar hoor van velen dat dit ook een grote hit is.

1 like

Wij hebben een ledikant co…
Via de Ikea hack. Bedje voor 20€ gescoord op mp, stukken hout er onder en klaar :upside_down_face:

2 likes

Heeft iemand hier de done by deer zwarte schommel? Is dat ook leuk voor een kindje van 2 of dan al wat klein? :slight_smile: of zijn er betere opties? :grinning:

1 like

Wij hebben zo’n soort schommel (maar dan van blank hout en met gekleurde kralen, maten zijn vrijwel identiek) en afgelopen voorjaar paste de dochter van een vriendin van mij die toen bijna 4 was er nog in. Vriendin heeft dezelfde schommel ook thuis hangen en dan de balkjes aan de voorkant eruit gehaald.

1 like

Dit laatste is juist niet waar! Juist borstvoeding is zeer slecht voor het melkgebit en zeker nachtvoedingen zijn veelvoorkomende veroorzaker van zuigflescaries.

Dat is wat onze tandarts en de lactatiekundige zei toen we dat vroegen… hebben zelf beide een heel slecht gebit namelijk, en toen onze zoon na 12 maanden nog best wel nachtvoeding vroeg heb ik dat dus nagevraagd…
Vind ook dit op Google (haha ja Google is de beste bron i know :stuck_out_tongue_winking_eye:)

Is dat iets wat de laatste maanden veranderd is? Vooral dat borstvoeding extra slecht zou zijn?

Dank je!

Wat is hier je bron van?

Juist borstvoeding? Even los vd vraag of het wel of niet zuigflescaries veroorzaakt, waarom zou juist borstvoeding extra slecht zijn voor het melkgebit?

1 like

Ik heb het ledikantje tegrn het bed aan gezet😊

Ik dacht juist doordat die tepel zo ver in de mond kwam, dat het nauwelijks bij de tanden komt en dit dus ook niet echt aantast. Als ik kijk naar m’n eigen kind dan zitten de tanden voor het stuk waar de melk uitkomt

Edit: dat zegt het artikel hierboven indd ook

2 likes

Ja! Wij kregen lactulose toen N er last van had en dat hielp heel goed. Hoor er ook weleens andere verhalen over overigens, maar bij ons was (en soms is) het echt een wondermiddel. Gewoon bellen hoor, ik herken heel erg wat je zegt over dat je nu ineens vaker de huisarts belt terwijl je dat voorheen niet snel deed, maar dat is niks om je voor te schamen. Obstipatie is zo zielig!