Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Met 6 maanden en het eerste jaar vrijwel geen suikers ed (dus echt strikt Kleintesmethode) en volgens dat introductieschema qua wat vanaf wanneer. Grootste verschil Kleintjes/Rapley is voor mij het introductieschema, maar ook dat als je de Kleintjesmethode strikt volgt het allemaal zonder toegevoegde dingen, geen snoep/chips/ongezonde dingen etc en veel afwisseling is, veel zelf maken. Nou is ons avondeten ook altijd vers en heel afwisselend, maar ik sta niet iedere week van alles te bakken voor tussendoortjes hoor. Gewoon koekjes vd kleine keuken gaan bv mee onderweg en ze krijgt ook bijna dagelijks brood

Zelfde reden trouwens als hierboven genoemd: de regie bij K. en ook gemak. Ze eet tegelijk met ons en behalve het begeleiden/in de gaten houden hoeven wij niks te doen. Inmiddels eet ze ook zelf met bestek, daar is ze wel vroeg mee maar als we haar geen bestek geven gaat ze ons bestek jatten. En daarnaast is het gewoon super leuk als ze zelf eet en er zo ultiem van geniet.

K. is nu nog een hele goede eter, ze lust alles, eet goed en geniet er overduidelijk van. Kan goed aangeven dat ze meer wil of er klaar mee is. Of het door de methode komt die we hebben gevolgd, geen idee. Mijn ouders hebben 2x hetzelfde gedaan qua eten en ik was een heel goede eter en mijn zusje was een lastige eter (ze at wel goed maar vooral beperkt in wat ze luste). Denk dat ze nu al zo goed zelf eet er wel aan te danken is: vanaf dag 1 heeft ze zelf gegeten (met haar handen).

@Jeezlouiz wij hebben ook zo iemand in onze omgeving helaas. Ik moet dan echt op mn tong bijten, maar het wordt bij dat kindje zelfs nu die 1 is echt nog naar binnengepropt, want het moet op. Lippen stijf op elkaar, weg kijken maar huppa vinger er tussen om de mond open te krijgen en snel de lepel erin. Ik vind persoonlijk dat je als ouder naar je kind moet kijken en als die aangeeft niet te willen, moet dat goed zijn. Tenzij een kindje natuurlijk niet goed groeit/er een andere onderliggende oorzaak is (maar dat is bij dat stel uit onze omgeving niet). Ook met helpen met eten kun je ze idd zelf de regie geven en gelukkig zie ik dat wel veel in mijn omgeving verder: kindjes die zelf naar de lepel toe gaan, zelf happen etc.

5 likes

Hoe doen jullie dat met samen eten?
Mijn dochter eet om 6u, krijgt om 7u de fles en gaat dan naar bed.
Ik red het echt niet om om 6u al het eten klaar te hebben dus wij eten later dan zij, vaak als ze in bed ligt want dat is makkelijk. We doen het in deze volgorde omdat ze die fles als ze moe is toch wel naar binnen krijgt. Zitten en eten is dan misschien teveel gevraagd. Ook komt het zo beter uit qua melk, iedere 4u een fles overdag, en na de fles van 7u pas weer om 7u in de ochtend. Of eigenlijk tussen 6.15u en 7, afhankelijk van wanneer ze wakker wordt.

Ze is pas 6 maanden dus ik vind het nu nog niet zo’n probleem, maar ik zou komend half jaar toch wel graag willen verschuiven naar samen eten. Heb er al over nagedacht om steeds te koken als ze in bed ligt voor de dag erna, dan hoef ik het alleen op te warmen. Maar eigenlijk vind ik dat een beetje overdreven :sweat_smile: Kan me niet voorstellen dat iedereen dit doet die samen eet, dus ben benieuwd wat jullie doen. Zijn jullie allemaal zo vroeg thuis van werk? Wat is het geheim?

(Voel me echt een amateur ouder dat ik dit moet vragen :rofl:)

2 likes

Bij ons is het naarmate ze ouder werd vanzelf wat verschoven dat ze het tot wat later haalde. Wij eten nu vaak tussen 6-7, beetje afhankelijk van hoe laat we thuis zijn. Sinds kort (ze is nu 14m) krijgt ze dan om half 5 op de opvang nog een tussendoortje als een cracker of stukje fruit omdat ze anders tot het eten klaar was stond te huilen vd honger (ze zit nu ook een een fase van mega veel eten… zal ze wel ff nodig hebben).

Toen we begonnen met andere dingen aanbieden dan melk was dat net wanneer het goed uitkwam qua slaapjes en melkvoeding. De ene keer was dat dus ‘s avonds en de andere keer ‘s middags of soms een dag niet.
Zat dus niet echt een ritme in.

@Ovenschaal ik weet niet hoe dat met rapley zit, maar dat is ook misschien een verschil: Bij Kleintjes wordt eten ook benadrukt als iets wat je samen doet en aan tafel. Dus als het dan in het begin (zolang melk de hoofdvoeding nog is) niet uitkomt met slaapjes etc, dan maar niet.

1 like

Hier heb ik het geheim ook nog niet ontrafeld.
Dochter is na 17.30u te moe om te eten.
Maar wij zijn allebei pas rond 17.15u op z’n vroegst thuis. Dus nu krijgt ze op werkdagen vaak nog iets van wat ik de dag ervoor heb gemaakt. Dan brengen we de kinderen naar bed en eten erna met z’n tweeen.
Niet ideaal, want ik eet het liefst met z’n allen aan tafel.
Ik heb nog hoop dat zodra ze wat ouder wordt ze wat langer wakker kan blijven, en we zodoende wat meer tijd hebben om iets gezonds op tafel te krijgen voor het gezin…

2 likes

Ah ja dat is een beetje wat ik hoop, dat het inderdaad nog verschuift naar later. En als ze beter zelf kan eten dat ze haar dan op de opvang nog een snack kunnen geven inderdaad.
Ik wil het eten niet weglaten, ze eet nu al als een bootwerker terwijl ze ook al vrij grote flessen melk drinkt. Dus voorlopig eet ze nog even alleen. Soms eet ik iets kleins tegelijkertijd met haar, al is het maar de rest van het gekookte ei wat ze door haar eten heeft. Ze vindt het hilarisch om mij te zien eten, zo grappig :sweat_smile:

@Heisenberg hoe oud zijn jouw kinderen nu? Ik geef inderdaad haar nu ook iets wat ik eerder heb gekookt, ze eet nog niet met de pot mee dus dat scheelt.

Ja dat doen wij ook wel eens als het echt ff niet uitkomt met een maaltijd, eten we zelf iets kleins erbij (wel iets wat ook op haar bord ligt want anders moet ze dat van ons ook hebben haha). Toch het gevoel van samen eten. En ik merkte in het begin soms ook dat doordat ze ons iets zag eten ze het zelf ook deed. Ging ze eerst kijken hoe wij het deden en dat dan na proberen te doen.

3 likes

Ja ze beseft nog niet het verschil tussen wat zij eet en wat wij eten. Dat komt vast nog wel.

Ook leuk als ik iets eet en zij niet, dan gaat ze mee kauwen :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Eerlijk; de keren dat wij als gezin met elkaar aan tafel hebben gegeten zijn op 2 handen te tellen zo’n beetje, en K is 16 maanden.

Ik had dit plaatje heel sterk, dat ik gezellig met elkaar aan tafel wilde eten, maar dit is gewoon niet haalbaar voor ons. Werken allebei op 45-60 min reistijd en zijn dus (pre Corona) nooit voor half 7 allebei thuis, en K gaat 7 uur naar bed. Dus hij eet bij de opvang / opa’s en oma’s of vroeg bij ons, en wij koken en eten altijd pas als hij in bed ligt.

En dit ritme zit er nu eigenlijk nog steeds in. Want nog steeds zijn we niet voor half 6 klaar met werken en K ophalen.

Oh ja en aanvullende ‘biecht’: toen hij jong was at hij altijd zelfgemaakte hapjes. Ook zo’n perfect plaatje wat ik in mn hoofd had. Alles gezond en vers en gezellig met elkaar. Inmiddels wijst ‘ie de magnetron aan als hij honger heeft omdat we daarin de potjes of ingevroren maaltjes in klaarmaken. :sob: :joy:

Ik heb het losgelaten. Ik denk dat we verder namelijk echt hele leuke ouders voor hem zijn. Dus dan maar wat vaker maaltijden uit potjes of de vriezer.

12 likes

Ja ik snap dit dus heel goed. Hoop dat het ons wel lukt straks, maar als het niet gaat dan gaat het niet :woman_shrugging:t2:

Haha moest lachen om je biecht :rofl: Maar inderdaad ik denk dat het vooral belangrijk is dat jullie fijne en leuke ouders zijn, en dat hij te eten krijgt. Eten uit de vriezer is ook zelf gekookt (denk ik?) en ook met potjes is niks mis. Voor mij heeft vers de voorkeur en dat geef ik dan ook, maar ik kan bij wijze van spreken 1x koken en daar eet ze een hele week van. Ze eet nog niet zoveel natuurlijk. Ik moet nog zien hoe en wat ze eet als ze groter is dus ik mag niks zeggen :grin: En je kunt je tijd maar één keer gebruiken, als dit voor jullie werkt helemaal prima toch? Dan blijft er meer tijd over om nog met K. te spelen voordat hij naar bed gaat, dat is ook heel belangrijk :smiling_face_with_three_hearts:

Wij eten allemaal tegelijk rond half 6. Ik werk tot kwart voor vijf, ben om 17.15 thuis en dan haalt mijn man de kinderen op en ik kook. Rond half 6 is alles klaar en kunnen we eten. Het kost militaire precisie en veel voorwerk maar ik weet dat het over een paar jaar makkelijker gaat. T at vaak rond 18.00/18.30 met ons mee maar met L&S lukt dat echt niet. Nog 3 jaar wachten.

Betweterig? Ik leg uit wat ik zie in mijn omgeving… Ik heb het in het kort samengevat omdat ik geen zin had om een uitgebreid verhaal te typen, dat zijn maar enkele voorbeelden die ik geef. Ik heb echt meerdere voorbeelden in mn omgeving (o.a. schoonmoeder) die als het aan hun ligt echt een heel ander idee hebben over hoe een kind moet eten incl smoesjes vertellen om er maar eten in te krijgen…

Het is absoluut niet mijn bedoeling om te oordelen, mijn dochter eet ook matig, nauwelijks groente, weinig fruit, dus ik begrijp ook het zorgen maken om eten, maar ja.

1 like

We zijn net naar babypark geweest en zie door de bomen het bos niet meer :joy: We hebben een duur bedje uitgezocht en willen daarnaast een cosleeper. Maar liever dus niet te duur.

https://www.babypark.nl/topmark-cozee-co-sleeper.html?color=4581 Deze vond ik het mooist maar is toch weer 200 euro…https://www.babypark.nl/maxi-cosi-iora-co-sleeper.html?color=4565 vond ik er ook oké uitzien.

Het Ikealedikantje of zelf maken gaat hem niet worden. Hebben jullie nog tips?
Heb nog even naar huren gekeken maar dat is vaak ook al minstens 100 euro voor zes maanden en dat moet dan opnieuw als er nog een kleine komt.
Denk dat het Marktplaats afstruinen gaat worden.

Hm, S is bijna 4 jaar en we eten eigenlijk al heel lang samen. S deed op 6 maanden een middagdutje van half 3 tot half 5 en ging vervolgens rond half 8 naar bed voor de nachtrust (soms werd hij 11 uur nog kort wakker). Hierdoor hadden wij rond half 7 a 7 uur altijd tijd om met z’n 3en te eten. Meestal kookte we dag ervoor voor twee dagen. Dus opwarmen en samen eten. Ook nu met kinderopvang / bijna basisschool slaapt hij rond 8 uur waardoor wij altijd samen eten in de avond. Voor ons is de avond ook echt bedoeld om samen te eten en even samen te zijn (met z’n 3-en) omdat wij beide werken. Misschien de slaaptijden wat aanpassen?

1 like

Aah wat balen zeg dat hij nog steeds zo slecht drinkt :frowning: Je hebt volgens mij ook echt alles al geprobeerd. Hopelijk komt dat ook snel goed! Scheelt je toch een zorg.

En anders ene oor in, andere oor uit. Evt de tips eruit meenemen waarvan je denkt daar kan ik nog wat mee. Je doet wat je kan en je hebt hartstikke veel geprobeerd. Zolang hij niet uit aan het drogen is, komt het wel goed toch. En als ik N. zo voorbij zie komen doet hij het volgens mij hartstikke goed :slight_smile:

1 like

Nog een leuke tip misschien: ik kocht vorige week bij Kruidvat dit boekje voor €3,49 en het was meteen een grote hit. K. (14 maanden) wordt zó blij ervan, loopt er al 1,5 week mee te slepen, zoals je wel aan de foto kan zien is het echt overal heengesleept al. Ze drukt op het knopje en als het muziekje dan komt zit ze te lachen, dansen en te blij te kijken. Als er bezoek is komt ze met het boekje naar het bezoek lopen om het te laten zien :joy: Het geluid is qua volume niet te hard en de muziekjes zijn kort per pagina. De pagina’s zijn stevig en de teksten niet te lang (deze gaat over een beer die verschillende stijlen gitaar speelt).

Sowieso is muziek helemaal je van het bij K. momenteel, zodra we in de keuken komen loopt ze naar de radio daar om die aan te zetten (kan ze bij) en dan gaat ze staan swingen. hebben ze ook van andere instrumenten en van Bach en Mozart.

6 likes

Ik heb het in mijn bericht ook vooral over de kindjes die vooral op hun eigen tempo eten/drinken en niet over vriendinnen/moeders die echt ten einde raad zijn. Kan me voorstellen dat je dan op zoek gaat naar andere manieren.

1 like

Gelukkig maar. Hopelijk besluit hij eerder dan 12 goed te gaan drinken haha :stuck_out_tongue_winking_eye:

Niks fijner dan zo’n kleintje wat je dan heel lief wakker maakt he!

Als je zegt slaaptijden aanpassen denk ik echt ‘hoe dan?’.
Ze is overdag heel onregelmatig qua slapen. Meestal slaapt ze kort (35 minuten), maar soms opeens langer variërend van 1 tot 2 uur. Daar zit geen ritme in dus er valt ook weinig op aan te passen denk ik.

Ik wil haar niet nu al in een ander ritme duwen alleen maar omdat ik met z’n drieën wil eten, als dit voor haar werkt dan vind ik dat voorlopig prima. Maar als je tips hebt hoor ik die graag want die kan ik op termijn vast wel gebruiken :slight_smile:

1 like

En als ie 18 is… :stuck_out_tongue_winking_eye::joy: