Met 6 maanden en het eerste jaar vrijwel geen suikers ed (dus echt strikt Kleintesmethode) en volgens dat introductieschema qua wat vanaf wanneer. Grootste verschil Kleintjes/Rapley is voor mij het introductieschema, maar ook dat als je de Kleintjesmethode strikt volgt het allemaal zonder toegevoegde dingen, geen snoep/chips/ongezonde dingen etc en veel afwisseling is, veel zelf maken. Nou is ons avondeten ook altijd vers en heel afwisselend, maar ik sta niet iedere week van alles te bakken voor tussendoortjes hoor. Gewoon koekjes vd kleine keuken gaan bv mee onderweg en ze krijgt ook bijna dagelijks brood
Zelfde reden trouwens als hierboven genoemd: de regie bij K. en ook gemak. Ze eet tegelijk met ons en behalve het begeleiden/in de gaten houden hoeven wij niks te doen. Inmiddels eet ze ook zelf met bestek, daar is ze wel vroeg mee maar als we haar geen bestek geven gaat ze ons bestek jatten. En daarnaast is het gewoon super leuk als ze zelf eet en er zo ultiem van geniet.
K. is nu nog een hele goede eter, ze lust alles, eet goed en geniet er overduidelijk van. Kan goed aangeven dat ze meer wil of er klaar mee is. Of het door de methode komt die we hebben gevolgd, geen idee. Mijn ouders hebben 2x hetzelfde gedaan qua eten en ik was een heel goede eter en mijn zusje was een lastige eter (ze at wel goed maar vooral beperkt in wat ze luste). Denk dat ze nu al zo goed zelf eet er wel aan te danken is: vanaf dag 1 heeft ze zelf gegeten (met haar handen).
@Jeezlouiz wij hebben ook zo iemand in onze omgeving helaas. Ik moet dan echt op mn tong bijten, maar het wordt bij dat kindje zelfs nu die 1 is echt nog naar binnengepropt, want het moet op. Lippen stijf op elkaar, weg kijken maar huppa vinger er tussen om de mond open te krijgen en snel de lepel erin. Ik vind persoonlijk dat je als ouder naar je kind moet kijken en als die aangeeft niet te willen, moet dat goed zijn. Tenzij een kindje natuurlijk niet goed groeit/er een andere onderliggende oorzaak is (maar dat is bij dat stel uit onze omgeving niet). Ook met helpen met eten kun je ze idd zelf de regie geven en gelukkig zie ik dat wel veel in mijn omgeving verder: kindjes die zelf naar de lepel toe gaan, zelf happen etc.