Tips, ervaringen & aanraders #4

Nog niet geprobeerd! Gisteren was ze op de opvang dus ik wilde vandaag beginnen maaaar toen was ze om half 6 wakker. Dat lijkt me een iets te lange dag op één slaapje haha. Morgen weer een kans!

Dankjewel! @Koda @Mexi

Dat van dag en nacht vertelde de kraamhulp ook ja, dat doen we nu :grin: en fijn dat het verder nog niet zo uitmaakt.

1 like

Wij hebben op advies van het cb een pacco gekocht aangezien dat de enige goede was (weet de reden niet meer)
Maar die was niet duur op marktplaats

1 like

Ik zou die alleen kopen als je weet dat je baby daar baat bij heeft. Je kunt een pasgeboren baby nog heel makkelijk strak instoppen, als de beentjes beginnen te zwaaien is dat lastiger. Maar dan weet je dus al of je dat lakentje nodig hebt.

Voor ons was strak instoppen niet genoeg en wij hebben gewoon die van Meyco gebruikt. Lekker goedkoop ook, dus je kunt er meerdere kopen. Maar ik vond het afbouwen wel lastig en bij een eventuele volgende zou ik toch liever voor Pacco of Puckababy gaan, daar zitten de armpjes nog wel vrij in. Maar inderdaad eerst proberen met een hydrofiel @Botsautobob

@anon69899736 @Mexi dat van in het licht slapen is wel een goede! Die van ons sliep overdag nooit in de slaapkamer tenzij wij ook een dutje deden. We sleepten vaak de wieg naar de woonkamer, maar als je een box heb kan het ook daarin. Of een nestje, of lekker op je, of in de draagzak. Als de baby maar slaapt.

2 likes

Wij zijn bij 6 weken ongeveer begonnen met inbakeren i.v.m. maaiende armen.
Eerst begonnen met die van Meyco, omdat ik die al in huis had, lekker strak zit en niet duur is.
Werkte goed, maar stof lubbert wel wat uit.

Ondertussen is hij 12 weken en ligt hij nu in een Puckababy. Wat meer ruimte, z’n armen kunnen nu ook naast z’n hoofd, wel zo fijn! En makkelijker afbouwen straks omdat de armsgaten met een ritsje open kunnen. Ik ben fan! Hij slaapt er heerlijk in.

1 like

Hij sliep hier de eerste periode overal en nergens, heerlijk! Nog lekker loslaten.
Wel heb ik vanaf het begin elke dag om 7 uur het rolluik open gedaan om zo het dag-/nachtritme z.s.m. duidelijk te krijgen.

Vanaf 2 maanden ben ik wat serieuzer met de dutjes omgegaan. Toen ook vaker in z’n eigen bedje gaan leggen, werkte top!
Hij is nu 3 maanden en slaapt z’n 2 ochtenddutjes in z’n eigen bed boven en ‘s-avonds vanaf 7 uur ook. Heel fijn!

Het boek Baby in een Droomritme kan ik je echt aanraden, veel dingen uit toegepast zoals onder andere de wakkertijd. Werkt hier heel goed!

1 like

Maar je ‘moet’ ze dus wel altijd strak instoppen? Of alleen als ze onrustig slapen?

Nee alleen als ze daar behoefte aan hebben. Die van ons waren niet in te stoppen (trappelde meteen dekentje weg) maar maaide zichzelf ook niet wakker ofzo, du gewoon meteen in een normale slaapzak.

Ik zou zelf niet zomaar gaan inbakeren, je moet het namelijk ook weer afleren wat soms heel pittig is. Bij ons rolde ze ook rond 10-12wkn al, dus dan heb je dr bijv ook maar heel kort echt iets aan.
Bij voeden moet je ze ontbakeren volgens mij ook?
Dus als je het niet nodig hebt…

1 like

@Karl_Lagerfeld aanhakend op Fishing, ik deed het alleen met dutjes overdag. Dan sliep ze net iets langer omdat ze zichzelf niet wakker maaide met d’r armpjes. S avonds lag ze bij mij. Maar na vaccinaties mag het ook niet en toen na die eerste vaccinaties wilde ze er niet meer aan, dus toen was m’n plan mislukt :upside_down_face:

1 like

@anon69899736 bij ons vooral in de box, het babynestje, draagzak, bak van de kinderwagen (stond in de woonkamer). Die eerste weken is er totaal nog geen ritme en slapen ze overal wel.
Onze baby sliep niet echt zonder ons boven in dr bedje, pas vanaf een maand of 4 ofzo. Wat Mexi zegt is denk ik al wel voor iet wat oudere kindjes dan echte pasgeborenen. In het begin hebben ze nog geen dag- en nachtritme of is het vaak juist omgekeerd, ‘S nachts meer wakker en overdag meer slapen.

Ben je nog zwanger of al bevallen? Waarschijnlijk vind je je weg er wel in als je bevallen bent, dan weet je ook wat voor jou fijn voelt en handig is.

Is heel duur en niet ieder kindje heeft het nodig. Wij bakerden haar in tot ze ging rollen, dan moet je stoppen ivm veiligheid. We waren helemaal bang voor het afbouwen maar nu 2 jaar later kan ik me amper herinneren of ze toen slecht sliep. Volgens mij was ze binnen een paar dagen er aan gewend om in een gewone slaapzak te slapen. We hebben t lakentje van fedde en Kees toen wel besteld maar weer terug gestuurd.
Die dingen kosten €80 ofzo en 1 is weinig, want wat als het in de was zit of de luier lekt door, je kind spuugt etc. Zou dat zeker van te voren niet aanschaffen.

1 like

Welk gedeelte van Mexi klopt niet? Dat overdag in licht en geluid slapen wordt bij jonge baby’s juist aangeraden en niet meteen in een donkere kamer doen. Later juist weer wel, als ze een ritme hebben. Bij ons sliep hij daarom na ongeveer vijf weken al veel meer 's nachts dan overdag.

Ik zeg niet dat dat niet klopt, alleen dat dat volgens mij niet voor echte newborns is. De eerste weken vallen ze toch nog overal in slaap en hebben ze nog totaal geen dag en nachritme/circadiaansritme. Dus als je dan een keer overdag ligt te slapen met de baby in de Co sleeper ofzo, met je gordijnen dicht, lijkt mij dat geen probleem.

Wij hebben nooit wat speciaals gekocht om strak in te stoppen. En na een tijdje een normale slaapzak, omdat hij te veel bewoog en niet onder het dekentje bleef liggen. Zou zulke inbaker dingen pas kopen, als je baby er is en je dan denkt het nodig te zijn.

1 like

@Nefertiti Het is volgens mij gewoon afhankelijk van je kind.
Die van mij viel niet zelf in slaap, we hebben daar uiteindelijk begeleiding bij gehad en lang verhaal kort, het meest belangrijke wat we hebben gedaan om haar te helpen is altijd slapen in bed, en hand boven de ogen houden totdat ze sliep. Zodat er echt niks te zien was voor haar. En dit was al vanaf de geboorte.

Nu zijn wij wel een uitzondering denk ik maar ik bedoel meer dat je denk ik niet stellig kunt zeggen ‘het moet zus of zo’. Zeker voor nieuwe ouders lijkt het me vooral belangrijk om te kijken naar je kind en wat het nodig heeft, in plaats van af te gaan op algemene adviezen.

7 likes

@Superkonijn ja iedere kind is natuurlijk anders. Bij ons was dit ook echt alleen de eerste 2-3 weken ofzo, daarna vooral niet in bed maar wel draagzak. Maar daarom zei ik in m’n eerdere post ook tegen @anon69899736 kijk hoe het gaat als je kindje er is.

2 likes

Tuurlijk zijn het algemene adviezen en moet je kijken naar je kindje. Maar het zijn geen algemene adviezen omdat iemand daar zin in had. Het algemene advies is om je kind overdag in een drukke, lichte ruimte te laten slapen zodat hij of zij het verschil tussen dag en nacht leert kennen. Dat zal voor de meeste kindjes goed werken, maar soms inderdaad niet. Dan kijk je waar je kindje behoefte aan heeft.

6 likes

Dankjewel! Ik lees ook meer positieve reacties over dat boek, ga dat denk ik maar bestellen :grin:

@jahoor Baby is 9 dagen oud haha, twijfelde een beetje door de kraamhulp die had geen heel duidelijk advies ofzo, maar tot nu toe slaapt hij overal nog goed gelukkig.

1 like

Ik ben van plan om mijn dochter een pop te geven als de baby wordt geboren. Ze is wel ongeveer 3 weken na de uitgerekende datum jarig, maar dan heeft ze ook haar eigen ‘baby’ om voor te zorgen.

2 likes

Een vriendin is vorige week bevallen van de tweede. Zij is in haar verlof met haar oudste naar de stad gegaan om een cadeautje uit te zoeken voor de baby. Dochter vond het helemaal geweldig dat ze zelf iets mocht kiezen om aan haar zusje te geven.

1 like