Tips, ervaringen & aanraders #4

Mijn 4-jarige kan prima op de wc, maar als het potje er staat en ze druk aan het spelen is gaat ze ook nog wel eens ff snel plassen op het potje :sweat_smile:
Mijn 2 jarige vindt het potje ook interessant, maar is nog niet zindelijk.

Wij hebben gewoon een potje van de ikea. Daar kan je het stukje waar ze hun behoefte in doen eruit halen en zo istie dus makkelijker te legen dan zo’n potje uit 1 stuk.
Verder kan je er over denken of je een “reispotje” wilt. Dan kan die dicht en makkelijk mee te nemen etc.

1 like

Heeft er iemand tips over hoe om te gaan met het thema dood? Zoontje is nog geen 2,5 en komende week moeten we zeer waarschijnlijk onze kat laten inslapen. En die twee zijn echt de grootste maatjes. We waren afgelopen week op vakantie en de laatste paar dagen heeft hij steeds gevraagd ‘waar is Arie nou?’ en ‘gaan we nu naar Arie toe?’ Heel erg lief.

Hij weet wel dat de kat ziek is en dat lijkt hij te begrijpen, is super lief voor hem (‘aaah kom maar hier Arietje!’).

Het liefst wil ik het hem zo duidelijk mogelijk uitleggen, maar de dood is wel echt een super abstract onderwerp. En ik weet dat er ook mooie boekjes te krijgen zijn, maar zijn die ook al voor zijn leeftijd? En twijfel heel erg of ik nu al moet zeggen dat Arie misschien niet meer terug komt, of pas nadat hij ingeslapen is….

Groetjes van een jankende boogschutter

Och wat sneu. Volgens mij zijn er prima boekjes voor die leeftijd, ook wel over huisdieren denk ik. Misschien kun je in de bieb kijken? Die van ons heeft boekjes op thema gesorteerd.

Misschien een hele grote stap gevoelsmatig, maar ons cb heeft gratis telefonisch pedagogenspreekuur (of iets dergelijks). Die hebben misschien ook wel tips? Heel veel sterkte met Arie, lijkt me voor jullie ook moeilijk.

1 like

Ah wat een rot situatie! Er zijn volgens mij indd boekjes en ook een aflevering van Kikker en vriendjes van. Over een vogel die dood gaat.

Verder check ik altijd de instagram van big little feelings, ik zag dat ze een highlight hadden over “death”. Misschien dat daar nog bruikbare tips in staan?

1 like

En ook @poesch thanks! Ja ik zal sowieso even langs de bieb gaan om te kijken voor fijne boekjes.

BigLittleFeelings volg ik, dus goeie om hun highlight even te checken!

N is volgende week 16 maanden en heeft ineens heel veel last van verlatingsangst. Ze had dit nooit en was altijd heel makkelijk. Nu is het huilen als er ook maar iemand weg gaat. Het is niet eens alleen bij mij, mijn vriend of opa of oma naar ook gewoon bij vrienden van ons? In slaap komen gaat dus ook ineens gepaard met heel veel gegil en gekrijs. Ik weet gewoon niet hoe ik hiermee om moet gaan. Komt dit jullie bekend voor rond deze leeftijd en wat heeft bij jullie gewerkt?

Ja dat deed ze hier ook! Ineens heel veel oo schoot willen zitten, tegen je aan hangen, knuffelen, kusjes geven etc. Natuurlijk heel fijn, maar niet dat het ineens helemaal in verlatingsangst veranderd :joy:. Als ik alleen al naar de keuken loop en dus heel even buiten beeld ben komt ze huilend aangesneld :sweat_smile:.

1 like

Hier ook bijna 16 maanden en een beetje hetzelfde! Heel knuffelig en als 1 van ons uit beeld is meteen huilen. Zelfs toen dr oma even iets uit een andere kamer pakte en ze gewoon bij mij zat moest ze huilen. En idd @Ovenschaal de hond moet het hier ook ontgelden terwijl die er weinig zin in heeft :sweat_smile:. Het helpt hier een beetje om heel duidelijk te zeggen dat ze naar boven gaat om te slapen, uitgebreid dag zeggen en zwaaien. Dr lievelingsknuffel en speen in bed. De helft de van de tijd gaat ze nu weer zonder mopperen slapen!

2 likes

Beetje laat antwoord, maar ik vond The Evidence Based Birth podcast wel een fijne tegenhanger van alle zweverige en onwetenschappelijke bevallingspodcasts.

1 like

Nee joh potje kan prima, mijn zoontje van 4 gebruikt die ook nog wel (ook die van ikea die @Unquestionable ook zei). Hij vond zitverhoger op de wc niet fijn dus heel lang potje gedaan en nu klimt ie gewoon op de bril zelf.

1 like

Ik ben al uit de luier-verschoon tijd maar kwam dit tegen bij een moeder evenement in de buurt. Een fannypack luiertas waar ook een verschoon matje in zit.

Genoeg voor aantal luiers, met een wetbag gedeelte voor doekjes ook. Heb heel lang zoontje in draakzak op m’n rug gedragen en dan was dit echt een uitkomst geweest eigenlijk. Toch even hier delen :slight_smile:

4 likes

Tips en aanraders graag.

Zoontje slaapt nog in een ledikantje (2,5 jaar).
Maar zijn jullie over gegaan op een peuterbed of meteen 1 persoonsbed?
En iemand leuke tips voor bedjes :blush:?

Hier zijn ze allebei ook meteen overgegaan naar een eenpersoonsbed. Wel had ik daarvoor al het ledikant omgebouwd met 1 zijkant eraf zodat ze konden wennen aan het zelf in en uitstappen.
Ze hebben nu allebei een bedombouw van woood, lattenbodem en matras zijn wel gewoon van ikea.

Wij naar een peuterbed. Vond een 1-persoonsbed veel te groot voor mijn zoontje. Wij hebben een soort bedhut gekocht. Kan mee tot aan zijn 7e jaar ongeveer. Vind dat niet zonde van het geld.

Precies daar zit mijn twijfel in. En als er hier hopelijk ooit nog kindjes bij komen dan kan het bed wel worden doorgeschoven.

Wij hebben een peuterbedje. Vind het niet zonde van mijn geld want mijn dochter slaapt heeeel druk en draait alle kanten op dus die hekjes zijn wel fijn.

Wij hebben dit van petit amelie en ben daar blij mee!

3 likes

Ja idd. En makkelijk te verkopen evt.

Wij hebben dit:,met lades en een rek zodat hij er niet uit valt.

https://www.wehkamp.nl/app/product/16161010?utm_source=app&utm_medium=share&utm_campaign=pdp_share

Maar m’n broer heeft bv het simpele peuterbed van Ikea en die is ook best leuk.

Wij hebben een meegroeibed van Ikea, is nu 1m30 en kan ook 1m65 en dan uiteindelijk 2m! Ik vond meteen een 1persoonsbed ook zo groot en nu heeft ze nog extra veel speelruimte op haar kamer. Door het model van het bed is de opening in de kleinste stand heel klein en valt ze er ook niet uit.

Hiervoor hadden we 1 zijkant uit het ledikant en dan een plank gemaakt tegen uitvallen.

Bij de oudste zijn we met 3 jaar overgestapt van ledikant naar 1 persoonsbed. Wij vonden het zonde van ons geld om voor maar een paar jaar eerst een peuterbed plus matras te kopen. Oudste deed het ook gelijk super goed en bij hem had ik niet het idee dat het bed te groot was.
Nu met de tweeling zullen zij rond 3 jaar wel overstappen naar 2 peuterbedjes, omdat ze nog op 1 kamer liggen en het anders niet past.

1 like

Oh ja, ik wilde daar nog een poll over maken.

Hoe oud waren jullie kindjes toen ze overgingen van ledikant naar een groter bed? Peuter of normaal maakt me even niet zoveel uit.

• jonger dan 1 jaar
  • 1 - 1,5
  • 1,5 - 2
  • 2 - 2,5
  • 2,5 - 3
  • ouder dan 3 jaar

0 stemmers