Tips, ervaringen & aanraders #4

Dit is ook hoe mijn lactatiekundige (via de infoavond) het heeft uitgelegd.

Eerst lekker douchen en masseren, en dan proberen met de hand te kolven en opvangen op een lepeltje en kleine spuitje.
Zij gaf aan dat dit ook makkelijker gaat met de hand bij het colostrum dan met de kolf. Indd pas doen vanaf 37 weken.
En een paar druppeltjes zijn al genoeg, ook om de baby te laten wennen of druppel per druppel te laten proeven de eerste dag.
(Baby kan van de bevalling of verdoving ook een beetje van slag zijn waardoor ze niet vanzelf meteen willen drinken aan borst) dan is het ook fijn om vast te hebben.

1 like

Ik heb deze kolf ook (nav jouw posts hierover!). Ik ben er erg tevreden over, al heb ik geen vergelijkingsmateriaal behalve m’n huurkolf van de thuiszorgwinkel.

Toevallig heb ik pas dit filmpje over kolven tijdens je zwangerschap gezien
dus ik dacht ik deel hem even. Ze legt het heel duidelijk uit.

2 likes

Voor degenen die dit jaar nog in Brabant op vakantie gaan. Of in de buurt wonen. Je kunt nu met korting een combinatieticket kopen voor de Efteling en Beekse Bergen.

https://www.brabantticket.nl/vasteAttracties/233/Efteling?token=9p2d5bs1

2 likes

Heeft iemand een tip voor een baby van 6 maanden met mega verstopping? Ze huilt de hele dag al, je ziet het keuteltje echt vastzitten…
Ze ligt nu op mij geplakt te slapen.

Mijn man zegt even de thermometer erin, maar lijkt mij weer niet zo’n goed idee…

Ik vind het zo zielig :frowning:

Los van ā€œmedischeā€ middelen:
Geef je borstvoeding? Dan kan je het bovenste vette laagje geven met een lepeltje. Volgens mij doen mensen ook wel eens een lepeltje olie in de fles? Maar dat weet ik niet zo goed.

En al vaste voeding? Helemaal terug naar melk voeding kan ook goed helpen.

Wel sneu! :heart:

Edit: je kan microlax gebruiken als het echt helemaal vast zit! :slight_smile:

2 likes

Wij deden wel eens klein beetje olie doof z’n flesje of extra boter door z’n hapje. In uiterste geval wel eens laxerende medicatie gehad.

1 like

Lief je reactie! Ik ben nu net 3 weken gestopt met BV. Ze kreeg vanaf 5 maanden al afgewisseld borst en fles en nu sinds 6 maanden dus hapjes en fles. Hier zal de oorzaak ook zitten. Heb nog wel wat afgekolfde melk in de vriezer, misschien dit ontdooien. Maar hoop gewoon dat dat keuteltje er even uitkomt nu.

Microlax geen ervaring mee! Zal zo eens kijken wat dat is!
Dat van een lepeltje olie dacht ik ook al aan. Of ik geef zo een beetje avocado, voor de vetten.

1 like

Ja je kan dan zonder problemen even helemaal terug op melk - borst/kv/kolf maakt niet uit. Maar dan hebben ze weer even rust (de darmpjes) om er aan te wennen :relaxed:.

1 like

Mijn dochter heeft dit een paar keer gehad. Thermometer met vaseline even gebruiken. Niet roeren of heen en weer bewegen!!! Alleen even er in en eruit, soms gaan ze daardoor automatisch persen. Mocht dat niet lukken en zie je dat ze moet poepen maar niet durft te persen of dat de drol te groot is, deed microlax hier altijd wonderen.

1 like

Oh dank jullie wel allemaal! Zit nu zelf even te huilen dat ik van jullie tips krijg, zo lief en behulpzaam hier altijd :relieved:

Ga het meteen proberen en dna even achter microlax aan.

6 likes

Mijn baby kreeg toen ze 4 maanden was lactulosesiroop (2x daags 3.5 ml) voorgeschreven omdat ze moeilijk kon poepen.

1 like

Wij hebben dat ook meegemaakt. Bij ons hielp lactulose.

1 like

Och net liep ze paars aan en gillen van het huilen. Keek in in haar luier zag ik dat de keutel gewoon vast zat. Haar hele anus helemaal ā€˜vast’ met de keutel. Pff kan wel janken. Huisarts is al niet meer bereikbaar.
Net even extra thee gegeven en een flesje met meer water in verhouding. Klein beetje olie erdoor.

Ga morgen wel even bellen met de HA, dit is niet te doen.

Ooh gossie…heel erg verdrietig om je kleintje zo te zien. L. kreeg ook zoveel last en ging dan overstrekken, ik zat ook regelmatig te janken als ze zo’n last had. Sterkte, het komt goed :heart:

1 like

Ja heb haar vandaag ook geen vaste voeding meer gegeven. Kijken hoe het vannacht gaat.
Roosvice lacto / pruim misschien ook nog een idee.

Nee ik voel het niet zo goed, soms wel maar soms ook niet. Ik heb ook al een aantal keren gehad dat ik na ongeveer 20 min opeens nieuwe toeschietreflex kreeg en dat er dan nog best wat melk uitkwam. Maarja ain’t nobody got time om steeds zo lang te kolven hoor :sweat_smile: Bedankt voor het meedenken! Ik ga proberen wat te spelen met de standen.

Binnenkort ga ik naar Duitsland dus even de DM leegkopen. Wat zijn jullie ultieme tips voor baby dingen (7 maanden, wil ook wel snacks uitproberen en wat dingen voor later kopen).

Ach zo sneu en klote :frowning: geen aanvullende tips meer op wat er al is gegeven, maar als het vanavond weer zo is mag je ook de hap bellen he, vinden ze echt niet erg!

1 like

Oh dat is ook een goeie!

Nou ( beetje one issue forummer nu sorry) inmiddels is er godzijdank beweging. Mijn man kwam thuis en net op dat moment kreeg ze weer persdrang inclusief compleet rood aanlopen met krijsen van de pijn. Wij haar neergelegd en gekeken; ā€˜ stond’ de drol weer echt vast, met een cm ervan al ā€˜eruit’. Toen heb ik uit een soort reflex die drol ā€˜ eruit gedrukt’ vanaf buiten terwijl mijn man haar beentjes vasthield. Dus ik hielp haar met persen door te squeezen zeg maar. 15 minuten later weer zelfde verhaal, kwam er weer op dezelfde manier met hulp een keiharde drol uit. Daarna zag je de opluchting van haar gezichtje.

Vanaf nu even geen vaste voeding meer, beetje meer water in verhouding tot poeder en dan maar even kijken hoe we het gaan opbouwen.
Heel erg bedankt voor al jullie lieve reacties!

20 likes