Tips, ervaringen & aanraders #4

Jaa ik! Ik twijfel tussen de Medela freestyle flex of de Elvie.
Volstaat het als gewoon een volledige kolf en is hij krachtig genoeg? Ik schaf ze nog niet aan maar verzamel vast alle info voor tzt haha.

Jep ik ook!

1 like

Iemand ervaring met een tandgel voor doorkomende tandjes? Tot nu toe viel de pijn mee maar nu lijkt ze erg veel last te hebben. Arm kindje…

1 like

Nuttige link! Ik heb steeds weinig opbrengst met kolven, ook al contact met een lactatiekundige over gehad, gaat iets beter nu maar alsnog te weinig. Dan zie ik in die link ook dat mijn kolf (ardo) minder zuigkracht heeft. Met een Philips Avent had ik dit probleem overigens ook. Maar toch ga ik meteen twijfelen of het bij een andere kolf beter zou gaan… Zo lastig dat je het niet even een paar dagen kunt uittesten, het is ook niet bepaald een goedkope uitgave. (ik weet dat er kolf-consults zijn maar ik zou echt meerdere keren moeten testen want niet stabiel)

1 like

Dentinox!

1 like

Vervelend he! Een Horigen Chicture heeft als een van de weinige kolven silicone 3D schilden in plaats van die harde plastic. Die kun je misschien eens bekijken? Zijn ook tweedehands te krijgen, te testen of te huren bij de borstvoedingswinkel.

2 likes

Ben voornemend om dit te gaan doen als het lukt. Kolf is vandaag binnen gekomen. Maar moet het eerst even bespreken met mn vk. Heb nu 34 weken wel al heel geregeld lekkende borsten.

Toeschietreflex is denk ik redelijk, het komt er wel uit maar niet veel tegelijk zeg maar. Maar ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat normaal is daarin. ik heb wel neusspray ervoor gekregen en dan gaat het wel wat makkelijker/sneller maar het is niet alsof er heel veel straaltjes tegelijk uit komen.
Ik ben al blij als ik 70 ml heb :sweat_smile: Meestal is het minder. Ze drinkt gelukkig vaak maar 110 ml per keer als ze een flesje krijgt, maar alsnog kom ik dan dus tekort. Tepelschilden waren inderdaad te groot kwam ik niet lang geleden achter, maar met verkleiners erin lijkt het geen verschil te maken jammer genoeg.
En lief je aanbod! Woon er helaas niet haha.

@Discopony bedankt voor de tip! Ziet eruit als een handige kolf, ik ga er morgen even uitgebreid naar kijken. Huren is inderdaad ook nog een optie (al is de set die je erbij moet kopen ook weer €67). Als ik zeker zou weten dat het beter zou gaan zou ik het geld er absoluut voor overhebben, maarja, het kan ook maar zo dat het niks uitmaakt.

De schilden zijn anders denk ik. De schilden van de Horigen zijn van zacht materiaal

Daar leggen ze het beter uit

De spectra is wel met korting te kopen in de zilveren kruis winkel dacht ik, dat scheelt best wat

@Grey supergoed dat je het zo volhoudt. Gek genoeg doet een handkolf het bij mij ook beter dan sommige andere elektrische, alleen wel intensiever

2 likes

Ja ik had het ook niet verwacht :joy: maar heb de meeste dingen wel al en vind nu wel echt genoeg geweest ook qua €€€

Ohnee vind ik helemaal niet erg, fijn juist! Jij deed het dan op een lepel en dan optrekken met een spuitje toch?

1 like

Ja idd alleen met de hand. Het kan niet sĆŗper veel kwaad om elektrisch te kolven, als je geen kans op vroeggeboorte hebt en na 38wkn is (zei de vk althans). Maar je verliest super veel. Omdat je over het algemeen in het begin maar 1-2ml kolft, en dat verlies je op je schild/in de behuizing dinges enzo.
Het kan weeĆ«n opwekken, maar de kans is net zo groot als na een goeie pot sex zei ze haha. Dus, daar hoefde ik het niet voor te laten :’)

En ik was toch overtuigd dat het weer 42 weken + werd :'D

Ik heb tegen week 40 wel elektrisch gedaan, omdat ik lui was, en toen ā€˜al’ (lol, vergeleken met stuwing haha) zo’n 10-15ml kolfde. Vond het niet zo erg dat er dan 2-3 verloren ging haha.

1 like

Dit is ook hoe mijn lactatiekundige (via de infoavond) het heeft uitgelegd.

Eerst lekker douchen en masseren, en dan proberen met de hand te kolven en opvangen op een lepeltje en kleine spuitje.
Zij gaf aan dat dit ook makkelijker gaat met de hand bij het colostrum dan met de kolf. Indd pas doen vanaf 37 weken.
En een paar druppeltjes zijn al genoeg, ook om de baby te laten wennen of druppel per druppel te laten proeven de eerste dag.
(Baby kan van de bevalling of verdoving ook een beetje van slag zijn waardoor ze niet vanzelf meteen willen drinken aan borst) dan is het ook fijn om vast te hebben.

1 like

Ik heb deze kolf ook (nav jouw posts hierover!). Ik ben er erg tevreden over, al heb ik geen vergelijkingsmateriaal behalve m’n huurkolf van de thuiszorgwinkel.

Toevallig heb ik pas dit filmpje over kolven tijdens je zwangerschap gezien
dus ik dacht ik deel hem even. Ze legt het heel duidelijk uit.

2 likes

Voor degenen die dit jaar nog in Brabant op vakantie gaan. Of in de buurt wonen. Je kunt nu met korting een combinatieticket kopen voor de Efteling en Beekse Bergen.

https://www.brabantticket.nl/vasteAttracties/233/Efteling?token=9p2d5bs1

2 likes

Heeft iemand een tip voor een baby van 6 maanden met mega verstopping? Ze huilt de hele dag al, je ziet het keuteltje echt vastzitten…
Ze ligt nu op mij geplakt te slapen.

Mijn man zegt even de thermometer erin, maar lijkt mij weer niet zo’n goed idee…

Ik vind het zo zielig :frowning:

Los van ā€œmedischeā€ middelen:
Geef je borstvoeding? Dan kan je het bovenste vette laagje geven met een lepeltje. Volgens mij doen mensen ook wel eens een lepeltje olie in de fles? Maar dat weet ik niet zo goed.

En al vaste voeding? Helemaal terug naar melk voeding kan ook goed helpen.

Wel sneu! :heart:

Edit: je kan microlax gebruiken als het echt helemaal vast zit! :slight_smile:

2 likes

Wij deden wel eens klein beetje olie doof z’n flesje of extra boter door z’n hapje. In uiterste geval wel eens laxerende medicatie gehad.

1 like

Lief je reactie! Ik ben nu net 3 weken gestopt met BV. Ze kreeg vanaf 5 maanden al afgewisseld borst en fles en nu sinds 6 maanden dus hapjes en fles. Hier zal de oorzaak ook zitten. Heb nog wel wat afgekolfde melk in de vriezer, misschien dit ontdooien. Maar hoop gewoon dat dat keuteltje er even uitkomt nu.

Microlax geen ervaring mee! Zal zo eens kijken wat dat is!
Dat van een lepeltje olie dacht ik ook al aan. Of ik geef zo een beetje avocado, voor de vetten.

1 like