Tips, ervaringen & aanraders #4

Nee is ook overdreven lijkt me. Je wast de kleertjes zodat alle rest chemicaliën enzo vanuit de fabrikant eruit zijn, omdat de huid van een baby erg gevoelig kan zijn voor vreemde stoffen. Maar je legt een baby toch niet bloot in de maxicosi ofzo :sweat_smile:

De voorbereidingen zijn al druk zat haha.

1 like

Schreeuwpaleis kan al leuk zijn ja. Je hebt vaak een baby gedeelte wat afgeschermd is, kunnen ze lekker kruipen en klauteren. Keertje zwemmen? Bibliotheek? Naar koffietentje met speelhoekje. Kinderboerderij of speeltuin.

Speentjes en flesjes geen idee, wacht denk ik gewoon af wat de kraamhulp zegt.
Kleertjes ga ik wel wassen en speelgoed dat van de kruidvat komt ga ik dus wel in de wasmachine gooien en dan zijn dat gewoon die knuffeltjes waar ik hierboven over vroeg, maar dat is meer omdat iedereen die in de schappen ook kan aanraken.

Box heb ik wel afgenomen gewoon met dettol maar die stond 3 jaar bij mijn zus op zolder te verstoffen. Verder eigenlijk nieuwe co sleeper, autostoel etc komt gewoon uit de verpakking dus dat ga ik niet specifiek afnemen misschien even met een vochtige doek ofzo als ik een vlekje zie.

1 like

Je kan bijna alles al doen met die leeftijd! Speeltuin, kinderboederij, monkeytown, dierentuin, zwemmen.

1 like

Speeltuin met glijbaan/babyschommel, bos (en dan iets aan wat niet erg is dat het vies wordt zodat er ook lekker ontdekt kan worden), zwemmen, bibliotheek (bij ons hebben ze ook echt een hoek met wat speelgoed en plekken waar je kan gaan zitten om voor te lezen), monkeytown heeft een afgeschermd gedeelte voor kleintjes en is met 11 maanden vaak leuk, boerderij, kleine dierentuin.

Nee joh, kan ook in de kraamweek. Ik wilde borstvoeding geven dus had net aan 1 fles in huis uit zo’n gratis pakket. Wilde in eerste instantie ook geen speen. Had ik wel in huis maar echt niet over nagedacht om dat in m’n verlof uit te koken. Heb alleen kleding en ander textiel (hydrofiele doeken, dekens, voetenzak enz) gewassen.

Oh wat een mooie lijst op die site, die ga ik opslaan!

Bieb is trouwens gratis voor die kleintjes, bij ons op het cb krijg je die info van Boekstart maar weet niet of dat overal zo is, dus zo nee check http://www.boekstart.nl :slight_smile:

1 like

Ik heb een vraag over het wiegje en ledikant. Hoeveel dekentjes en lakentjes heb je nou echt nodig? Ik weet ook niet hoelang het kindje in het wiegje gaat slapen dus vind het zo zonde om een heleboel aan te schaffen terwijl je het bijna niet gebruikt. :man_shrugging:

Denk dat je als je niet heel lang gebruik gaat maken van het wiegje je aan 2 hoeslakens, 2 lakens en 1 deken wel genoeg hebt. Mits je een droger hebt!

Voor ledikantje heb ik 2 hoeslakens en 1 dekentje. En dat is prima want ze sliepen bij mij in een slaapzak. Dus het dekentje is meer voor de sier en het lakentje totaal overbodig.

Ik heb per bedje 3 hoeslakens (principe 1 op bed 1 in de was, 1 in de kast) en 1 dekentje. Die gebruiken we nu niet, ik heb nu per baby (peuter :sob:) 2 dunne slaapzakken en 2 dikke slaapzakken met afritsbare mouwen.

1 like

Ik heb een ledikant deken en twee wiegdekentjes. Dan kan ik er een daarvan ook in de wagen of in het nestje gebruiken.

Bij deze neonatologie afdeling kleden ze de prematuurbaby’s gewoon aan met kleertjes die net uit de winkel komen of gedoneerd zijn. Heb ik thuis nog alles zo netjes gewassen :sweat_smile:

2 likes

Ik heb een fietszitje van urban iki maar ik word helemaal gestoord van dat ding. Ik heb het idee dat de gordeltjes te breed zijn voor haar. de gordeltjes blijven niet goed op haar schouders zitten waardoor ze vaak op de fiets een kant op leunt. N. is sowieso vrij smal. Hebben meerdere hier ervaring mee?

Ik had voor het wiegje geloof ik 3 lakentjes en 2 dekens. Ze heeft daar echt maar kort onder geslapen (een week ofzo), zijn al snel overgestapt op een slaapzak. Als je een droger hebt denk ik dat 2 van ieder genoeg is. En als blijkt dat ze wel goed onder een dekentje slaapt kan je altijd nog wat bijkopen!

De dekentjes gebruiken we nu ook in de wandelwagen, maxicosi, babynestje etc., die komen altijd wel van pas!

Dekentjes zijn multifunctioneel zoals al meerdere mensen schreven. De hoeslakens van de wieg passen ook om het Aankleedkussen en bij ons ook om het matras van de kinderwagen. Lakens heb ik amper gebruikt, wij stopten hem ook al snel in een slaapzak

Je kan ook een xxl hydrofiel als lakentje gebruiken in de wieg! Scheelt ook weer in de aanschaf :blush:.

Uiteindelijk bleek nog in de periode dat ons kindje in de wieg lag dat het een ‘dekenschopper’ was. We hebben hem dus al gauw een slaapzak aangedaan en een dekentje weggelaten. Hij ging ook het hele bed door dus een deken vond ik toen een naar idee. We hebben de ledikant dekens en lakens dus nooit gebruikt. Zo zonde! Achteraf gezien had ik dit dus nog niet moeten halen. Maargoed, achteraf is altijd makkelijk praten natuurlijk :grin:.

Welk wollen dekentje is een aanrader? Ik zag hier disana voorbij komen maar welke soort? Bij de oudste hadden we gewoon wat katoenen dekentjes en heeft ze er maar heel kort onder geslapen. Dit wordt een herfstkindje en bij de herfst horen lekkere warme dekentjes :grinning:. Lijkt me ook fijn voor in de wagen enzo.

Ah thanks! Die site had ik gevonden maar deze pagina met alle dekentjes nog niet. Wordt lastig kiezen!

Ik heb alleen een ledikant. 3 hoeslakens (nodig i.v.m. spugen), 2 lakens en 2 dekens (een dunne en dikke)

Hij is nu 5 maanden en gebruik alles nog steeds. Aan het begin het dikke deken gebruikt, zelfs dubbel helemaal aan ‘t prille begin. Nu het dunne deken. Telkens in combi met een laken.
Doordat ik 2 lakens heb, kan ik gelijk het bedje opnieuw opmaken als ik ‘t verschoon. Werkt fijn vind ik!

Wij werden héél blij van de Bobike fietszitjes, de riempjes klik je achter vast dus geen loshangende riempjes meer bij de schouders

2 likes