En het liefst meerdere schoenen, zodat je ze goed kan laten drogen van binnen, @Friemel
@SpeedOfSound ik heb gisteren voor K. ook gehaald, voor haar wel voor 92 gegaan en die zit echt nog ruim terwijl ze 2 shirts met lange mouw in 92 heeft en die past ze binnenkort niet meer… heb het idee dat ze in de kindermaten (92 en vanaf 98/104 dubbele maten) dus wel normaal/groter vallen.
Altijd fijn dat het niet alleen per winkel/merk maar ook nog binnen een merk scheelt. Had voor R. wat pyjamas in 56 vorig jaar van zeeman en sommige paste prima en anderen waren dan nog minstens 5cm te lang
De leidster van het KDV vertelde vanochtend dat L. binnenkort afscheid moet gaan nemen van de babygroep en mag gaan wennen bij de peutergroep. Ik was daar nog helemaal niet mee bezig, moet eerst nog zelf wennen aan dat idee zeg
Als je dan afscheid neemt hoor je zeker ook weer te trakteren of niet?
Bij ons vier je de tweede verjaardag en trakteer je en dan ga je naar de peutergroep
Ze hadden ook effen kleuren maar ik weet niet of dat je ding wel is?
Op die effen staat wel een grote zilveren ster @Konijntje vond ik ook jammer! Verder misschien een skipakje? Ik ben ook niet zo kapot van wilde printjes maar heb me er maar overheen gezet haha.
Wij hebben effe donker grijs en donker blauw
Hier ook effen rood, idd wel met grijze ster.
Volgens mij heb je ook soortgelijke pakken bij pompdelux ( zoek op overall /buiten kleding).
—-/
Een andere vraag. Mijn baby van inmiddels goed 7 maanden mag nu dus ‘vaste’ voeding. Fruit hapjes en gepureerd eten gaat prima, maar zodra er ook maar een beetje stukjes inzitten begint ze te kokhalzen en wil ze niet meer. Krijg er ook met geen enkele mogelijkheid stukjes brood in. Met boter / dopen in melk/ noem maar op, ze kokhalst meteen.
Rapley vind ik daarentegen echt mede om deze reden super eng. Had haar laatst een broodkorst gegeven en toen had ze er echt een veels te groot stuk vanaf gehapt waar ze mega van moest kokhalzen en overstuur van raakte.
Ze kan nog niet zelfstandig zitten; heeft ook nog geen tandjes.
Mijn gevoel zegt nu: gewoon doorgaan met pureren en nog even wachten. Maar op deze manier krijgt ze dus totaal geen vezels van brood ofzo binnen. Ik gooi wel eens wat spelt pap door haar fruithapje.
Iemand een tip?
Ik zou het gewoon even afwachten, komt echt wel. Soms helpt het om even te stoppen met aanbieden en het bijvoorbeeld over twee weken nog eens te proberen. Geen zorgen maken hoor! Mijn dochtertje is nu 16 maanden en heeft nog steeds het liefst helemaal gepureerde hapjes als ze fruit of groenten eet. Komt echt goed.
Kijk eens op mp of vinted anders, vooral op vinted staat best veel mini rodini
Nu het toch over Rapley gaat. Ik wil binnenkort beginnen met Rapley, maar ik vind het lastig waar te beginnen. Hoe zijn anderen begonnen? En is het zinvol om het boek te lezen, of heeft iemand een goede website met informatie? Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan het niet echt vinden hier.
Nah ik heb het boek van Gill Rapley gekocht maar meer om mezelf gerust te stellen en te overtuigen dat ik het de beste methode vond. Ik vond het wel interessant om te weten hoe je het aanpakt maar dat staat ook vast wel online. Wat ik vooral goed vond om te weten is dat het kokhalsreflex veel meer vooraan de mond zit bij baby’s. Hierdoor komt het zelden voor dat ze echt stikken, maar kokhalzen ze alles weer uit wat te veel is of te ver gaat. Ik heb ook een kinder EHBO cursus gevolgd voor het geval hij wel stikt, maar dat zou ik ook doen als ik puree zou geven.
Ik vind de website en Insta (niet de stories) van solidstarts ook heel goed!
Ik ben zelf gewoon begonnen met alles op vingergrootte aan te bieden (jouw vinger dan, niet die van je baby). Hierdoor kunnen ze alles goed aanpakken en steekt er een stukje uit dat in hun mond kan. Al snel gingen we over op grotere en kleinere stukken. Dus een hele banaan, maar ook een kwart cherrytomaat. Nu anderhalve maand later eet hij echt van alles zelf. Pasta, rijst, brood, banaan, mandarijn.
Op borstvoeding.com heb je een pdf over wat je wanneer kan geven (als je zoekt op kleintjes methode pdf op Google vind je hem vast ook wel). Ik hou me daar niet precies aan maar het is wel een handige leidraad.
En heel veel plezier in ieder geval! Ik vind het heerlijk gezellig om samen te eten.
Oh wat fijn je uitgebreide antwoord. Hier heb ik echt wat aan! Dankjewel Ik heb echt zin om er mee te beginnen, maar moet nog even wachten helaas.
@anon37686689 en @Ovenschaal ah thanks.
Ja als ik hier dan ook lees over Rapley lijkt mij dat zo leuk en goed, maar ik ben daar gewoon te bang voor.
En ik vraag mij af of dat al kan als ze nog niet zelfstandig rechtop zitten ( @Nefertiti hoe heb jij dit gedaan?).
Ik blijf gewoon even bij de gepureerde hapjes denk ik, probeer het binnenkort wel weer.
Ik vind het bij brood zo irritant dat hij alles in z’n gehemelte verzameld. Of ik het nou droog of met iets erop geef. Hij zuigt het vast. Ook als ik het stukje in z’n wang geef, hop met z’n tong werkt hij het naar het midden van z’n mond en zuigt het tegen z’n gehemelte. Ik vind hierom brood geven ook helemaal niet leuk, zit ik weer te vissen met m’n vinger in z’n mond omdat dat stuk te groot wordt in z’n gehemelte. Hij snapt niet dat hij daarop moet kauwen ofzo?
En wat doet hij als je een groot stuk broodkorst geeft en dat tussen zijn kiezen / kaken stopt? Helpt hem dat tot kauwen te komen?
Een lang stuk dus, zodat hij het niet in één keer in zijn gehemelte kan stoppen.
Ja hij zit nog niet uit zichzelf rechtop maar al vanaf 5,5 kan hij met hulp zitten en sinds 6,5 maand ook zonder hulp tot hij omvalt. Dus in de kinderstoel zit hij al heel goed en hij zit niet scheef ofzo. Misschien kun je dat bij jouw baby proberen?
En volgens mij hebben ze een even grote kans op zich verslikken/stikken bij Rapley als bij puree. Maar begrijpelijk als je het kokhalzen niet zo fijn vindt hoor!
Oh wauw! Nee zij is nu 7,5 maanden en kan alleen met hulp zit-ten. Juist doordat ze dan zo heen en weer wiebelt in de kinderstoel met zitgedeelte vind ik het ook prettiger haar nog in het kuipje van de tripptrapp te doen.
Maargoed ik lees het al: geduld!
Grappig want bij mijn eerste was ik helemaal niet zo angstig. Ik keek filmpjes terug dat die gewoon al brood at en kluifde aan komkommers ( had toen ook al 4 tanden trouwens).
Dank jullie wel!
Heb je al geprobeerd om het brood even te roosteren? Dat hielp bij K. goed. Zij is nooit echt een broodeter geweest en het werd anders echt zo’n bal, dus heb het bij haar nog lang geroosterd. R. daarentegen at bij 6 maanden boterhammen alsof ze nooit anders heeft gedaan. Zonder tanden ook nog.