Tips, ervaringen & aanraders #4

Nah ik heb het boek van Gill Rapley gekocht maar meer om mezelf gerust te stellen en te overtuigen dat ik het de beste methode vond. Ik vond het wel interessant om te weten hoe je het aanpakt maar dat staat ook vast wel online. Wat ik vooral goed vond om te weten is dat het kokhalsreflex veel meer vooraan de mond zit bij baby’s. Hierdoor komt het zelden voor dat ze echt stikken, maar kokhalzen ze alles weer uit wat te veel is of te ver gaat. Ik heb ook een kinder EHBO cursus gevolgd voor het geval hij wel stikt, maar dat zou ik ook doen als ik puree zou geven.
Ik vind de website en Insta (niet de stories) van solidstarts ook heel goed!

Ik ben zelf gewoon begonnen met alles op vingergrootte aan te bieden (jouw vinger dan, niet die van je baby). Hierdoor kunnen ze alles goed aanpakken en steekt er een stukje uit dat in hun mond kan. Al snel gingen we over op grotere en kleinere stukken. Dus een hele banaan, maar ook een kwart cherrytomaat. Nu anderhalve maand later eet hij echt van alles zelf. Pasta, rijst, brood, banaan, mandarijn.
Op borstvoeding.com heb je een pdf over wat je wanneer kan geven (als je zoekt op kleintjes methode pdf op Google vind je hem vast ook wel). Ik hou me daar niet precies aan maar het is wel een handige leidraad.

En heel veel plezier in ieder geval! Ik vind het heerlijk gezellig om samen te eten.

3 likes

Oh wat fijn je uitgebreide antwoord. Hier heb ik echt wat aan! Dankjewel :blush: Ik heb echt zin om er mee te beginnen, maar moet nog even wachten helaas.

@anon37686689 en @Ovenschaal ah thanks.
Ja als ik hier dan ook lees over Rapley lijkt mij dat zo leuk en goed, maar ik ben daar gewoon te bang voor.
En ik vraag mij af of dat al kan als ze nog niet zelfstandig rechtop zitten ( @Nefertiti hoe heb jij dit gedaan?).

Ik blijf gewoon even bij de gepureerde hapjes denk ik, probeer het binnenkort wel weer.

1 like

Ik vind het bij brood zo irritant dat hij alles in z’n gehemelte verzameld. Of ik het nou droog of met iets erop geef. Hij zuigt het vast. Ook als ik het stukje in z’n wang geef, hop met z’n tong werkt hij het naar het midden van z’n mond en zuigt het tegen z’n gehemelte. Ik vind hierom brood geven ook helemaal niet leuk, zit ik weer te vissen met m’n vinger in z’n mond omdat dat stuk te groot wordt in z’n gehemelte. Hij snapt niet dat hij daarop moet kauwen ofzo?

1 like

En wat doet hij als je een groot stuk broodkorst geeft en dat tussen zijn kiezen / kaken stopt? Helpt hem dat tot kauwen te komen?
Een lang stuk dus, zodat hij het niet in één keer in zijn gehemelte kan stoppen.

1 like

Ja hij zit nog niet uit zichzelf rechtop maar al vanaf 5,5 kan hij met hulp zitten en sinds 6,5 maand ook zonder hulp tot hij omvalt. Dus in de kinderstoel zit hij al heel goed en hij zit niet scheef ofzo. Misschien kun je dat bij jouw baby proberen?

En volgens mij hebben ze een even grote kans op zich verslikken/stikken bij Rapley als bij puree. Maar begrijpelijk als je het kokhalzen niet zo fijn vindt hoor!

1 like

Oh wauw! Nee zij is nu 7,5 maanden en kan alleen met hulp zit-ten. Juist doordat ze dan zo heen en weer wiebelt in de kinderstoel met zitgedeelte vind ik het ook prettiger haar nog in het kuipje van de tripptrapp te doen.

Maargoed ik lees het al: geduld!

Grappig want bij mijn eerste was ik helemaal niet zo angstig. Ik keek filmpjes terug dat die gewoon al brood at en kluifde aan komkommers ( had toen ook al 4 tanden trouwens).

Dank jullie wel!

Heb je al geprobeerd om het brood even te roosteren? Dat hielp bij K. goed. Zij is nooit echt een broodeter geweest en het werd anders echt zo’n bal, dus heb het bij haar nog lang geroosterd. R. daarentegen at bij 6 maanden boterhammen alsof ze nooit anders heeft gedaan. Zonder tanden ook nog.

3 likes

Ja zo grappig is dat! Mijn jongste ook pas na 1 jaar haar eerste tand, maar at tandeloos ook alles :joy:

1 like

Heeft er iemand ervaring met een kiddikutterZon mes dus waarmee kinderen veilig zouden moeten kunnen snijden ? Werkt dat een beetje? Zowel qua snijden als qua veiligheid. Kan me gewoon lastig voorstellen dat je ermee door een tomaat/paprika/courgette komt?

We zijn de fase “hier heb be een botermesje en help maar mee” wat voorbij, ze raakt heel gefrustreerd dat het snijden van hardere dingen daarmee niet gaat.

Heb ik ook aan zitten denken, zou dat opzich wel aandurven met K. omdat haar fijne motoriek echt heel goed is, maar er kruipt nog 1 rond die zich overal aan optrekt en constant de (nog niet affe) aanbouw in probeert te komen, dus kan momenteel als mijn man nog niet thuis is mijn aandacht er niet genoeg bij houden om dat goed te begeleiden :blush:

Ze mag best mee helpen, graag zelfs want vind dat ook heel leerzaam voor haar. Dus vandaar opzoek naar een iets veiliger alternatief.

Geen ervaring met dit mes maar wij hebben het opgebouwd. Met zo’n plastic ikea kindermesje kwamen ze door paprika en komkommer heen.
Daarna hebben we het mes van het goede kinderbestek gegeven en L gebruikt sinds een jaar een cheap aardappelschilmesje om in de keuken te helpen.
Die kiddikutter ziet er wel goed uit, ik denk dat ie nog best goed snijdt, beter dan het plastic ikea mes dat ze bij mij kregen :joy:

2 likes

Hebben jullie tips voor het afbouwen van inbakeren?
M. ligt ingebakerd vanaf 7/8 weken denk ik i.v.m. rondmaaiende armen. In een Puckababy mini. Is nu 5 maanden.
Hij heeft nu voor het eerst koorts (zo sneu), dus heb net z’n armpjes eruit gehaald. Maar was best lang bezig met ‘m in slaap krijgen.
Normaal viel ie heel snel in slaap met z’n speen in en z’n hoofd tegen z’n knuffel. Nu trekt ie de speen uit z’n mond en z’n knuffel over z’n hoofd…

Ben benieuwd!

Wij moesten ook ineens stoppen omdat ze kon rollen, was even maximaal een week doorbijten en toen ging het prima.

1 like

@Koda
Thanks! Vind ‘t inderdaad wel beetje spannend, die knuffel op z’n gezicht. Maar denk wel dat hij ondertussen groot en sterk genoeg is om de knuffel van zich af te duwen indien nodig.
Zal ook eens proberen om een kleiner knuffeldoekje te geven. Maar die knuffel is alleen echt nu al z’n grote vriend, haha.

@parapluie
Fijn, dit geeft hoop! :smiley:

@SpeedOfSound
Het is niet huilen, meer beetje rommelen / brabbelen. Misschien moet ik gewoon even wennen aan een nieuwe manier van in slaap vallen inderdaad…
Wurmde jouw baby zich onder het Fedde & Kees lakentje vandaan? De mijne is best sterk dus denk dat hij z’n armpjes er zo onderuit heeft.

1 like

Fedde&Kees slaapzakje waarbij je armen nog vast kunt ritsen aan de slaapzak. Lakentje zijn sommige ook fan van.

Ik voorzag veel problemen (slapeloze nachten haha) maar viel 100% mee. Ze wende heel snel, binnen een week. Dus Cold turkey stoppen en gewone slaapzak aan kan je ook proberen.

1 like

Denk idd dat ik daarvoor ga… ff weekje doorbijten.
Hij is nu echt ziek, zo zielig. Vannacht zelfs bij de huisartsenpost geweest. Wist echt niet meer wat te doen :woman_shrugging:t4:… voelde me zelf ook zo rot!
Dus eerst maar even uitzieken en dan cold turkey in een andere slaapzak.

Gelukkig geen koorts meer, dus z’n armen zitten er voor nu weer even lekker in.

Ah naar als ze zo ziek zijn! Hopelijk knapt ie snel op. En qua inbakeren even weekje doorbijten en dan komt t vast goed.

1 like

Hoe snel na de bevalling kan je comfortabel een normale broek dragen? Dan bedoel ik zo’n broek zonder buikband.
Ik wil wat comfy kleding halen voor na de bevalling, maar weet dus niet of ik dan zwangerschapsuitvoeringen moet halen of de normale pasvormen.

Ik was na m’n bevalling heel erg klaar met de zwangerschapsbroeken. Dus heb toen vooral stretchy broeken en joggingbroeken gedragen. En ik had een overslagjurkje met een legging die ik veel droeg. Als het een beetje elastisch is, past het al snel.
Duurde bij mij wel echt even voordat ik weer in m’n ‘normale’ broeken paste. Vond ik heel lang niet meer lekker zitten.