Tips, ervaringen & aanraders #4

Ja volgens mij zijn potjes allemaal mengsels en niks puur (als in lose smaken bedoel ik dan). Dus waarom je dat dan als je geen potje geeft niet zou mogen doen in haar redenatie, snap ik ook niet haha.

1 like

Stamppot kan heel goed met de handen :rofl:
Mijn dochter wil meestal niet dat ik haar help maar ik heb geen zin om haar alleen maar pasta te geven. Dus ze eet ook couscous met haar handen, yoghurt soms ook wel als ze de lepel zat is :face_with_hand_over_mouth:

Klinkt alsof jouw dochter heel lekker eet! Die soort van wentelteefjes klinken leuk, ga ik morgen ook maken!
En quiche kunnen wij ook wel weer eens eten, vind ik zelf ook lekker maar ik vergeet dat altijd weer als optie.

2 likes

Ik begin mij zorgen te maken over eetgedrag van onze dochter (1 jaar en 4 maanden). Ik denk dat ze misschien problemen heeft met slikken van grof eten. Hebben jullie tips of is het tijd om de pro’s in te schakelen? Of ideeën wat er aan de hand kan?

Met een 6 maanden zijn wij begonnen met introduceren van vast voedsel. Al vanaf het begin was ze niet enthousiast. We mochten haar in het begin nog wel voeren. Maar na paar maanden wilde ze niet meer worden gevoerd. Hoofd radicaal andere kant op draaien en lippen stijf op elkaar. Toen zijn we overgestapt op ‘zelf eten’ a la kleintjes/rapley.

Ze stopt alles wel zelf vrolijk in haar mond en kauwt erop. Probleem is dat ze niks doorslikt. Een partje appel wordt in 100 stukjes fijngemalen, maar allemaal uitgespuugd. Of ze bewaart bv. een stukje brood in haar mond, sabbelt er 10 minuten op en spuugt het dan uit.

Geen gehuil tijdens het eten. Ze blijft vrolijk. Ze verslikt zich ook niet, maar ze slikt het simpelweg niet door. Alsof ze het niet wil of alsof ze niet snapt hoe dat moet. Hoe vaster het eten, hoe minder ze er van eet. Zowel brood, warm eten etc.

Droog eten eet ze wel. Dus crackers, geroosterd broodje, soepstengel etc. Want als je daarop kauwt wordt het natuurlijk zo fijn gemalen dat je het simpelweg niet meer kan uitspugen. Duurt alleen wel 30 minuten voordat ze er 1 op heeft.

Dit is een gemiddelde dag: 1 eetlepel havermoutpap, 1 hap banaan, 4 mini hapjes brood, 1 cracotte cracker en 1 eetlepel yoghurt. Warm eten niks. Water drinken uit beker gaat prima. Dan verslikt ze zich ook niet.

Ze krijgt daarnaast nog per 24 uur 4x borstvoeding, dus dat zal de ergste honger wel stillen en zorgt ervoor dat ze in ieder geval nog iets binnen krijgt. We hebben al geprobeerd dat af te bouwen of zelfs helemaal niet meer te geven, onder het mom ‘Als ze echt honger heeft, dan zal ze wel gaan eten.’ Alleen dat hielp dus precies helemaal niks. Ze ging nog steeds niet eten doorslikken.

Ze gaat 2 dagen in de week naar de dagopvang en daar gedraagt ze zich hetzelfde. Ook fles was altijd een drama. Ze konden er altijd met moeite wat in krijgen. Nu ze wat ouder is krijgt ze daar geen fles meer.

Ja mijn oudste is sowieso bijzonder; lust geen vla wel yoghurt. Houdt niet van taart of slagroom. Chocolade melk ook niet.
Als je hem echt blij met eten wil maken moet je frambozen of mandarijnen kopen (hoe zuurder hoe beter).

1 like

Ik weet niet of dit het goede topic is maar heeft iemand een idee voor een leuke plek om op vakantie te gaan met een kind van (tegen die tijd) 11 maanden?
We hebben (misschien dom) goeie hoop dat er in september misschien wel een mini vakantie in zit, die uit niets verder hoeft te bestaan behalve een glas wijn en lekker eten
Maar de vraag is, wat is handig met autorijden? Hoe ver kun je gaan? We wilden naar Duitsland of Italië en dan waarschijnlijk in een paar keer rijden maar geen idee of dat haalbaar is haha

Misschien gaat het wel helemaal niet door natuurlijk, maar de voorpret is al leuk

1 like

Met baby van 9-10mnd maar zuid Frankrijk geweest. In 1x met caravan. Om 20u vertrokken, om de 4u stoppen en zo de hele nacht doorgereden en hij sliep.
We hopen dat in augustus weer te doen. Met baby van dan bijna 1 (omg ze zal daar jarig zijn :eyes::heart:) en peuter van 2.5 :upside_down_face:!

Wow dat vind ik echt heel spannend klinken voor een eerste keer, denk niet dat ik dat aandurf zo ver haha
Zat zelf te denken aan 2x 4u rijden ofzo

Haha het hoéft ook niet hè! Maar om aan te geven dat het wel kàn :kissing_heart::heart:!

Het enige wat er ruk aan was is dat wij wel best brak waren de eerste 2 dagen en je kind is dan uitgerust. Want die heeft lekker klokje rond geslapen haha

Persoonlijk vind ik vliegen met die kleintjes een stuk fijner dan een autovakantie. We zijn 1x naar midden Frankrijk gereden maar dat vond ik al met al toch een boel gedoe en lang duren

Oeh leuke tips inderdaad! Hier eet ze ook redelijk met de pot mee. Vandaag hadden we tijdens de lunch met yoghurt wel een probleem omdat ze alles zelf wil doen en woest wordt als je haar wil voeren. Maar zodra je haar de lepel met yoghurt geeft wil ze de lepel niet teruggeven. Zo zat ze vanmiddag met in elke hand een lepel en haar gezicht in de bak yoghurt :sweat_smile:. Ik las hier over yoghurt laten drinken maar dat werd vanmiddag ook een strijd. Nouja binnenkort maar weer een poging.

2 likes

Haha dit hebben we ook gedaan, toen was T 6mnd. Een week naar zuid Frankrijk met de hele schoonfamilie :crazy_face:. En daar gingen we in campers een week touren (ik wil het hier eigenlijk nooit meer over hebben - waarom heb ik het hier over :joy:)…

Dan zou ik wel bijv of all in fixen, of daar alles huren.
Wat wij daar lastig aan vonden is dat de maxicosi mee moest èn de kinderwagen (want buggy was ie nog te klein voor) en het campingbedje eigenlijk, maar dat werd zo veel gedoe dat ie een week gewoon bij mij sliep (oké net als thuis dus). En hij moest 2u op schoot, wat ie niet wilde.
Maar met 11 maanden kan je de helft van bovenstaande problemen misschien alweer skippen :joy:.

1 like

Ja nee idd wel gewoon zorgen dat daar alles klaar staat in de accomodatie!
Wij hadden de eerste keer de kinderwagen mee in het vliegtuig als odd sized luggage, maar als ze eenmaal in de buggy kunnen is het echt nog fijner want die mag gewoon mee tot aan de gate. Tablet laden met wat filmpjes, beetje eten en drinken en voor je het weet zit je op Mallorca ofzo.

2 likes

Ik zou niet te bang zijn, maar gewoon kijken wat je zelf een fijn aantal uur vind om maximaal te rijden. Wij zijn de eerste keer op vakantie geweest naar Italië toen M 3 maanden was, hier was de eerste stop Straatsburg, en toen via Como naar Toscane. Dus maximaal aantal uur rijden was 6 geloof ik.

Vorig jaar was ze 1,5 en zijn we weer naar Italië geweest via de Vogezen. Toen was er wel een iPad mee waarop ze gedownloade series kon kijken.

Ik had ook een mand met allemaal speelgoed waar ik telkens wat uit gaf en dan bij de tussenstop kon je alles weer uit de auto rapen en opnieuw beginnen. Zo hield je haar wel bezig.

En snacks! Super belangrijk natuurlijk, maar ook fijn om een kind bezig te kunnen houden met eten. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Wij houden zelf wel heel erg van autovakanties dus kan me voorstellen dat het niet voor iedereen aanlokkelijk klinkt.

2 likes

Zoals @anon50301661 zegt zijn pasta’s met tomatensaus (in verschillende variaties) hier altijd goed, dat eet ‘ie sinds hij klein is het meest. Verder zijn van die dikke udon noodles een dikke hit. Laatst met vegetarische biefstuk reepjes gegeten (was een hele fresh recept) dan toen moest ik 2x meer opscheppen.

En eerlijk gezegd geven we hem ook regelmatig makkelijk eten hoor. Dan eten wij samen iets wat voor hem te pittig of vet oid is als hij slaapt, en dan krijgt hij bijv een bordje met een ei, wat tomaatjes, stukje kaas, avocado etc. Gewoon een soort snack bordje dus.

Edit: oh ja en K houdt dus heel erg van borrelen haha! Doen we nu bijna standaard op de vrijdagavond. Dus dan eet hij als avondeten stokbroodje en crackers met kaas (hij eet ook gewoon blauwe kaas mee…) en dips, olijven etc. Geef er dan vaak een halve avocado bij voor de vezels / groente.

5 likes

Die van de Hema! Niet met van die korrels erin maar gewoon kussen zeg maar. Lekker stevig maar niet te :+1:t3:

2 likes

Pro stokke hier :stuck_out_tongue:

2 likes

K. heeft de oude stokke van mijn halfzusje. Die heeft mn vader gebruikt tot mijn zusje 10 was (en er zaten toen ook regelmatig volwassenen op), toen kwamen er nieuwe eetkamerstoelen en ging hij naar zolder. Daar heeft hij een jaar of 3 gestaan en toen heb ik hem geschuurd en geschilderd. Dus wat dat betreft is het echt een degelijke en duurzame stoel. Vanaf 5/6 maanden kunnen ze in de babyset, voor nu zou je dan de newbornset nodig hebben maar die zou ik dan huren voor die korte periode (vind die newbornsets 2e hands echt nog aan de prijs).

Met andere geen ervaring :stuck_out_tongue_winking_eye:

Wat voor dekentjes zouden jullie gebruiken bij de huidige temperatuur voor een pasgeboren baby? Ik heb 2 dekentjes maar twijfel of ik niet ook een warmere moet aanschaffen!

Een dikke wollen deken gebruikte ik.

2 likes

Wij hebben een Stokke Steps en heel tevreden mee. Zelfs de 7- jarige past hier nog op, dat babyzitje klik je er heel makkelijk af.

2 likes