Ik begin mij zorgen te maken over eetgedrag van onze dochter (1 jaar en 4 maanden). Ik denk dat ze misschien problemen heeft met slikken van grof eten. Hebben jullie tips of is het tijd om de pro’s in te schakelen? Of ideeën wat er aan de hand kan?
Met een 6 maanden zijn wij begonnen met introduceren van vast voedsel. Al vanaf het begin was ze niet enthousiast. We mochten haar in het begin nog wel voeren. Maar na paar maanden wilde ze niet meer worden gevoerd. Hoofd radicaal andere kant op draaien en lippen stijf op elkaar. Toen zijn we overgestapt op ‘zelf eten’ a la kleintjes/rapley.
Ze stopt alles wel zelf vrolijk in haar mond en kauwt erop. Probleem is dat ze niks doorslikt. Een partje appel wordt in 100 stukjes fijngemalen, maar allemaal uitgespuugd. Of ze bewaart bv. een stukje brood in haar mond, sabbelt er 10 minuten op en spuugt het dan uit.
Geen gehuil tijdens het eten. Ze blijft vrolijk. Ze verslikt zich ook niet, maar ze slikt het simpelweg niet door. Alsof ze het niet wil of alsof ze niet snapt hoe dat moet. Hoe vaster het eten, hoe minder ze er van eet. Zowel brood, warm eten etc.
Droog eten eet ze wel. Dus crackers, geroosterd broodje, soepstengel etc. Want als je daarop kauwt wordt het natuurlijk zo fijn gemalen dat je het simpelweg niet meer kan uitspugen. Duurt alleen wel 30 minuten voordat ze er 1 op heeft.
Dit is een gemiddelde dag: 1 eetlepel havermoutpap, 1 hap banaan, 4 mini hapjes brood, 1 cracotte cracker en 1 eetlepel yoghurt. Warm eten niks. Water drinken uit beker gaat prima. Dan verslikt ze zich ook niet.
Ze krijgt daarnaast nog per 24 uur 4x borstvoeding, dus dat zal de ergste honger wel stillen en zorgt ervoor dat ze in ieder geval nog iets binnen krijgt. We hebben al geprobeerd dat af te bouwen of zelfs helemaal niet meer te geven, onder het mom ‘Als ze echt honger heeft, dan zal ze wel gaan eten.’ Alleen dat hielp dus precies helemaal niks. Ze ging nog steeds niet eten doorslikken.
Ze gaat 2 dagen in de week naar de dagopvang en daar gedraagt ze zich hetzelfde. Ook fles was altijd een drama. Ze konden er altijd met moeite wat in krijgen. Nu ze wat ouder is krijgt ze daar geen fles meer.

) en peuter van 2.5
!
. Ik las hier over yoghurt laten drinken maar dat werd vanmiddag ook een strijd. Nouja binnenkort maar weer een poging.
. En daar gingen we in campers een week touren (ik wil het hier eigenlijk nooit meer over hebben - waarom heb ik het hier over
)…