Tips, ervaringen & aanraders #4

@Unquestionable sajoer boontjes ga ik ook eens proberen! Afgelopen week had ik shakshuka en daar at ze wel wat groenten van, zo lang er maar veel saus en kruiden bij zaten haha.

@LunaLovegood ja balen he! Uiteindelijk komt het goed, houd ik me dan maar voor.

@Fredje oh ja, zoete aardappel (frietjes) eet ze wel haha. Thanks voor de pannenkoekjestip, ga ik proberen!

Lukt mij niet, noch mobiel, noch achter Macbook. Dit is het icoontje wat ik zie:

Schermafbeelding 2021-05-31 om 16.56.16

Volgens mij moet het er echter zo uit zien zoals bij het baktopic:

Schermafbeelding 2021-05-31 om 16.55.56

Hm dat is wel vreemd. Gisteren was het in een ander topic ook pas na een dag te zien. Ik ga even achter de schermen kijken hoe dat kan. Het hoort er namelijk zo uit te zien:

De jongste was /is in fases echt een hardnekkige groenteweigeraar. Ik blijf het gewoon aanbieden, hij krijg ook geen aparte maaltijd of extra van de dingen die hij wel lust. Dan maar met een lege maag naar bed :sweat_smile:
Ik maak soms smoothies bij de lunch of als toetje, waar standaard veel groente in gaat (spinazie, adijvie, selderij, boerenkool, avocado gaat goed, biet oid vinden ze de heftig), daar zijn ze echt dol op. En de middagsnack is altijd rauwkost.

Ik maak ook wel eens eimuffins met doperwtjes, courgette en paprika etc er in, gaat er ook goed in.

2 likes

Ik wacht af, misschien komt het vanzelf tevoorschijn. :blush:

1 like

Eet ze wel ei?
Ik gooi vaak spinazie door een gebakken ei en dan wordt het wel opgegeten.
Verder weigert ze helaas ook veel of dan vind ze opeens tomaat niet meer lekker ofzo.
Op dit moment is mais helemaal de favoriet.

Het bos bij Groenendael is ook echt jeugdsentiment! Mijn vader woont op loopafstand. Hele kabouterdorpen gebouwd daar vroeger als er in de herfst paddenstoelen stonden. Zo leuk om daar nu als we daar zijn met mn eigen kindjes te lopen!

Aan de andere kant van dat bos zit er tegenover ook een heerijk pannenkoekenrestaurant! Zal nooit vergeten hoe we daar pannenkoeken gingen eten met mn zusje (Toen 1,5 ik 18 ofzo) voor het eerst en ze geen pannenkoeken bleek te lusten maar wel honger had en ze niks anders bij hadden :joy:

1 like

Ik zelf at niet, maar dat is helemaal goed gekomen! Wel pas toen ik 16 was :joy: maar nu eet ik vrijwel alles!
Mijn moeder zegt altijd dat ze baalt hoe ze het destijds had aangepakt. Ik kreeg namelijk een boterham en dan hoefde ik het andere niet meer te eten.
Mijn kind at altijd heel goed tot dat hij 1 werd en nu eet hij geen groente meer. Ik vind het zelf heel frustrerend, maar ik ga er ook wel vanuit dat het goed komt. Ik bied in ieder geval niks anders aan en soms gaat er toch opeens een hapje in. Verder maak ik me geen zorgen, want hij eet genoeg fruit en andere dingen. Wat bij hem nog weleens helpt is de groente een beetje verstoppen. En heb je al geprobeerd dat ze het zelf eet? Dat hielp op een gegeven moment ook bij ons, hij wilde niet meer dat wij hem eten voerde.

Vind ze soep lekker? Ik geef N. vaak soep bij de lunch. Ze vind het dan ook leuk om samen de soep te ‘maken’ (zij draait de knop van de blender om). Ze dipt dan graag dr brood erin en dan heeft ze gelijk voor het avondeten al wat groente binnen. En idd snackbordje rond uurtje of 4/half 5 met wat rauwkost en rozijnen of noten. Kikkererwten vind ze ook lekker om zo te snacken.

Hoe ziet het eetritme er hier uit bij moeders met baby’s van 9/10 maanden? Ik vind t toch wel lastig inschatten hoeveel ze nodig heeft. Ze krijgt nog 4x per dag een fles, maar dit mag inmiddels wel naar 3 denk ik… en 's ochtends krijgt ze als ontbijt alleen een fles kv, maar lees dat ze nu ook wel een broodje mag bij ontbijt, maar niemand heeft toch tijd om voor t werk nog een half uur aan tafel te zitten?! En de fles kv, doe je die voor of na het broodje? Haha levensvragen

Ohja zo ziet het er nu uit
7.00 - flesje 180+6
Tussendoor fruit
11.30- fles 150+5
12.00 - broodje en water
15.00 - fles 150+5
17.00 - avondeten
19.00 - fles 180+6

N is gecorrigeerd bijna 11 maanden en krijgt het volgende ongeveer:
08.00: 200cc melk (kv) en daarna een boterham met pindakaas of appelstroop
11.00 fruit
13.00: 2 boterhammen met beleg
15.00: tussendoortje (wisselt)
18.00: warme maaltijd
19.30: 200cc melk (kv)

De middagfles hebben we pas sinds drie dagen afgebouwd. Daarvoor kreeg ze rond 13.00 nog een fles.

1 like

Samen zijn N. en M. de perfecte eter! M. eet alleen groenten en N. de rest.
(heb je helemaal niets aan, dit antwoord haha)

1 like

Ik laat haar in de winkel zelf uitkiezen welke groente ze voor de AVG wil zodat ik haar er aan kan herinneren dat ze die echt lekker vond :innocent: en verder veel verstopt in de pastasaus (ragu bolognese, broccoli met ham/spek of spinazie met blauw kaas). Maiskolven zijn ook een hit trouwens

1 like

Hier bijna 10 maanden en het volgende schema:

7:15 fles opvolgmelk 180 cc
8:45 fruit - 1 of 2 stuks
11:45 2 boterhammen met boter, pindakaas of hutenkase
12:30 fles opvolgmelk 90 cc
16:00 tussendoortje - meestal 1 stuk fruit
18:15 avondeten - 7/8 diepvriesblokjes
18:45 pap met 180 cc opvolgmelk

Ik vind het nu ook best lastig. We hebben sinds kort de middagfles naar 90 cc omdat E zo goed boterhammen eet, maar dan heeft hij wel echt nog een groot tussendoortje nodig 's middags, anders houdt hij het niet vol tot avondeten. En met avondeten heb ik vaak het idee dat hij nog wel een bord extra op kan :no_mouth:

1 like

Aah thanks voor jullie reacties! Zo stom, ik zit dan helemaal moeilijk te doen en dan lees ik dit en klinkt het zo logisch. Heb geen vriendinnen met kinderen, dus altijd fijn om hier advies te krijgen :grinning:

1 like

E is morgen of vandaag ofzo 9mnd

Ik doe even vandaag:

Als ze wakker wordt drinkt ze de borst in bed. Dan aankleden en dus ongeveer 30min daarna een broodje (meestal ½ of ¾ met zuivelspread of roomboter of pindakaas ofzo).

Halverwege de ochtend fruit (2 perziken vandaag, maar soms ook een halve banaan of een peer).
Maar deze slaan we ook vaak over als ze dan slaapt.

Voor ze gaat slapen weer tied voor een tiet

Dan met lunch ook ½ of ¾ boterham soms met fruit. En ik geef 1 maaltijd ook drinken erbij uit open beker om te oefenen samen

Tussendoor iets van cracker of komkommer of rijstwafels of fruit… eh, volslagen random dus.

Voor ze gaat slapen weer tiet

Met avondeten met de pot mee. En dan eet ze gewoon zoveel ze wil…
Volle yoghurt toe. Als ze fruit over laten in de ochtend bewaar ik dat en prak dat door de yoghurt :crazy_face:, lekker zuunig :joy:

En voor slapen weer tiet (20u ongeveer). En meestal dan nog rond 23u en dan 4u. Soms ook om 2u.
En dan weer wakker rond 7u!

Edit: vandaag heeft ze tussendoor nog wel 2 keer beetje borst gehad… denk dat t warm was en ze dorst had. Dus er kan altijd meer tiet in bovenstaand veel te lange verhaal

2 likes

Haha het leven van de 2e. Als mensen vragen hoe oud is ze? Bij K: 21 weken en uhm… 3 dagen! Bij R: uhmmm 5 maand ofzo, ja zoiets denk ik! Ja 5,5 maand ofzo!

4 likes

Haha ja maar dit komt meer doordat E van 31/8 is en dan weet ik nooit of ik dan 1e aan zal houden of de laatste van de maand :sweat_smile:
Want wat doe je dan met 28/2 of 30/4 - zoveel strugglessss

2 likes

De kinderboederij in HIO zit naast de happy italy die ook nog een groot terras + speeltuin heeft

En avonturenboederij de Molenwaard is ook heel leuk!

3 likes