Bij ons zei de kinderarts van het cb dat we met vier maanden mochten beginnen, maar dat we ook nog wel even konden wachten omdat ze te vroeg is geboren. Dat voelde voor ons wel beter/logischer dus dat hebben we gedaan. Inmiddels kijkt ze het eten ook bijna uit je mond dus ze is er nu wel aan toe haha, denk dat we deze week gaan beginnen. Zou inderdaad je eigen gevoel volgen!
Wij zijn begonnen met 6 maanden, dat was gecorrigeerd dan 4 maanden. Achteraf had ik liever N haar behoefte gevolgd, ze bleek er toen nog lang niet aan toe. Maar dat verschilt natuurlijk per kind.
Oh dat kan ik me voorstellen dat je dat dan eng vindt! Ff goed timen dan wanneer je dat doet. Geloof dat @Oprah ook allergisch is maar bij L. ging het goed toch?
Wij deden in het begin 1x per dag wat geven en als het uitkwam met melkvoedingen en slaapjes (wij gaven niet als ze heel moe was). Brood at K. pas later, maar daar had ze ook weinig interesse in. Wel begonnen met broodkorst of gerooster brood, omdat het zachte gedeelte snel een soort bal in de mond kan worden icm speeksel.
Wij zijn met 4 maanden begonnen, maar zijn na een aantal weken ook weer gestopt, interesse / behoefte was weg. Daarna weer begonnen en de behoefte van onze dochter gevolgd.
Hoi! Mijn zoontje B. is bijna 5 maanden en we gebruiken nu nog de wandelwagen. We hebben hem gisteren even in het zitgedeelte gezet maar dat gaat nog niet, maar de ligbak wordt te klein. Hoe doen jullie dit? Maar gewoon met gebogen knietjes in de bak ? En ik vroeg me af of jullie tips hebben voor een buggy? Eind van de zomer willen we met de auto op vakantie en ik vind het onderstel sowieso echt groot, zou graag naar een compactere buggy overgaan als het kan.
Geen tip wat buggy betreft, maar als de ligbak te klein wordt kan hij wel in het zitje van de kinderwagen denk ik. Die van ons kon je in ligstand kantelen, en dan ging het eigenlijk al snel heel goed!
@Suikerklontje Bedankt voor het meedenken!
Kleintjes methode vind ik ook interessant, maar ik zou echt niet tegen het verslikken kunnen geloof ik Vind het uitgangspunt wel mooi, dat eten om samenzijn en gezelligheid gaat.
Geen heftige allergieƫn in de familie, dus dat zal wel loslopen.
@Konijntje Ik zou liever richting de 6 maanden gaan (gecorrigeerd), misschien eerder als hij zelf aangeeft er aan toe te zijn. Leuk om te lezen hoe het bij jullie gaat! Ben benieuwd of ze dan altijd een voorkeur blijft houden voor peer.
@Grey Ah leuk! Ik kijk er zelf ook wel naar uit, toch weer een nieuwe fase.
@Qwerty123 Wat een zoektocht hƩ Mocht je een goede website of boek vinden, hou ik mij aanbevolen!
@anon37686689 Kan mij ook wel voorstellen dat je al zo lang aan het wachten was en dat je het dan gewoon probeert. We gaan het zien hier.
@Oprah Jouw allergie lijkt mij zo heftig Zo fijn dat L. er geen last van heeft. Kan zo een allergie ook nog later ontstaan? Of is ze nu safe?
@Planten Bijzonder dat het dan ook weer kan wegebben!
Bedankt voor de reacties allemaal Vindt het leuk om al jullie ervaringen te lezen!
Idd vanaf 6mnd. Ik weet dat de meningen er over verschillen maar mijn redenatie was dat er dus aanwijzingen zijn dat <6mnd wel kwaad kan en niet beginnen <6mnd iig geen kwaad kan. Dus baadt het niet schaadt het iig niet en dat vond ik een fijn idee.
& we deden kleintjes en dan is goed rechtop zitten en andere dingetjes nog (ik adviseer echt iedereen die dat wil het boek te lezen haha), belangrijk. Ik vond wachten wel ook heeeel moeilijk, vooral bij T die met 5mnd zelf in zit kwam; waar wacht je dan nog op? Hij gaf alles aan & meer !
Maar goed ik kon / kan niet in zān darmen kijken natuurlijk, dus toch braaf gewacht. Maar het komt niet op de dag natuurlijk⦠bij E Bijv begonnen in t weekend van 28/2. Maar ze is van 31/8, maar er was geen 31/2, dustja
(& zoals je onderzoek dat aanhaalt @Suikerklontje klopt idd.
Het is alleen als je Ʃcht aanwijzingen hebt tot ernstige allergieƫn dat eerder beginnen een klein beetje lijkt uit te maken, en dat je dan dus onder begeleiding begint. Beetje zo van: dan wegen de voordelen (=minder kans op heftige allergie) op tegen eventuele nadelen.)
En als je niet steeds wilt lezen hoe belangrijk borstvoeding is kun je ook het Engelse boek lezen (Rapley, Baby-led weaning)
Hier wordt het eten al uit onze mond gekeken met 4,5 maand haha, jammer dat hij nog niet rechtop kan zitten.
Ja, hij is voor zijn leeftijd erg groot, maar dit is daar wel een beetje een nadeel van. We hebben hem er al even in gezet maar hij zit er nog schuin/onderuit gezakt in, ook in de bijna ligstand. Lijkt me niet echt goed voor zijn rug?
Haha is de nieuwste editie ook zo? Die schijnt wel meer op kunstvoeding (& gekolfde voeding) gericht te zijn dacht ik!
Ik heb bij E alleen het gedeelte over vaste voeding herlezen , vond de rest niet nodig
Hier ook Franse bulletjes. Hebben even moeten wennen maar alles is goedgekomen!! Stuur me maar een pb als je meer wilt weten
Het is in de nieuwe versie wel iets minder, maar nog steeds wel heel borstvoedingsgefocust idd. Als ik het me goed herinner gaat het in de nieuwe versie over melkvoeding op verzoek ipv borstvoeding op verzoek.
Dat is inderdaad wel een goed idee, dan zit āie toch even wat steviger voor nu. Bedankt voor het meedenken!
Ik denk niet dat het een beter is dan het ander, of ergens extra goed voor is, maar het is toch gewoon wat bij je opvoedingsstijl past. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Nou inderdaad! Zelfs bij die nieuwe versie die ik had ergerde ik me kapot aan zijn toon. Ik gaf borstvoeding maar de manier waarop hij het beschreef haalde zoveel frustratie in mij naar boven. Als iemand een hele negatieve bolrecensie ziet staan over dit boek: die is van mij .
Wij zijn uiteindelijk rond 5 of 5,5 maand begonnen met hapjes. Eerder toonde ze geen interesse. Wij hebben een combinatie van rapley en gepureerd gegeven, beetje hoe het uit kwam en wat de substantie van het voedsel was.
Kennissen zijn met hun kindje van anderhalf naar Disney gegaan. Het kindje is daar zo overprikkeld van geraakt dat ze na een maand naar de huisarts zijn gegaan om te kijken of er niet iets medisch was (was niet zo, gewoon echt overprikkeld) Dat is echt mijn schrikbeeld haha dus ik zou niet gaan
Echt precies hetzelfde hier. Ook twee maanden te vroeg, en wilde graag proberen omdat het me ook leuk leek met 4 maanden haha. Maar hij was er achteraf gezien echt nog niet aan toe. Ik kon het echt goed merken toen hij opeens wel interesse had in voedsel, hij keek ons het eten echt uit de mond!
Hmm, nee dat lijkt me niet lekker als hij er langere periode in zit.
Onze wagen kan op deze manier plat, dus dan lagen ze er wel goed in.
Anders idd maxi Cosi of opvullen met handdoek oid. Of toch maar tijdelijk met opgetrokken beentjes.
Wij hebben ām gebruikt vanaf dat onze zoon 15 maanden was en ook ongeveer 11 kilo. Wel vooral in het peuterbadje en in het grote bad nog vasthouden maar ging prima!