Tips, ervaringen & aanraders #4

Gouden tip: cheeky wipes! Echt veel fijner dan wegwerp. En het systeem is ook heel makkelijk met een doosje voor schone en een voor vieze doekjes.

1 like

Ik gebruikte ook cheeky wipes. Ik bewaarde deze droog en als ik ze nodig had maakte ik ze nat in een kom met water of gewoon onder de kraan.

1 like

Wat wij gebruikte bij poepluiers is liniment van weleda op het natte doekje.
Dat is een soort reinigingsmelk voor de billen en dat maakt het heel goed en makkelijk schoon.

1 like

Wij kregen als tip dat als je kindje altijd na 45 min wakker wordt om dan rond de 40 minuten naar het kamertje te gaan. Want als dan de eerste wakker word signalen worden gegeven ben je er meteen bij om een speentje te geven, hand op het buikje te leggen etc.

Ons kindje sliep vaak ook maar max 45 min en hier is t echt een combi van alles geweest om dat te doorbreken. We hebben heel erg geprobeerd oververmoeidheid te voorkomen dus alles eraan doen om iig die 45 min slaapcyclus vol te maken. En dus geprobeerd die dutjes aan elkaar te koppelen. Ook zijn wij echt wel heel strak op de maximale wakkertijden gaan zitten. Nu heb ik met 15 maanden een kind die lange dutjes doet. (Vd week zelfs 2x 2,5 uur!!) en hij slaapt ook eeeeindelijk door tot 6:00. Echt een verademing want we hadden sinds september een kind die meerdere keren per nacht ontroostbaar was dus we waren echt aan het einde van ons latijn.

Lang verhaal geworden. Haha. Maar misschien kun je de tip uit de eerste alinea eens proberen? :blush:

3 likes

In mijn maxi-cosi zit zo’n baby insert (soort verkleiner).
Wanneer haalden jullie die eruit? Ik heb echt geen idee wanneer dat moet en op internet lees ik tegenstrijdige dingen.

Ik heb een zelfmaakversie van cheeky wipes (gewoon een stuk bamboe badstof verknipt en omgezoomd), in 2 doosjes van ikea (proper/vuil). De doekjes in de propere doos maak ik standaard vochtig, maar bij erge poepluiers maak ik ze nog eens extra nat vlak voor gebruik.

(Mocht je voor cheeky wipes gaan: die olie die erbij zit is niet echt nodig - olie en water“mengt namelijk niet, dus er zit op de meeste doekjes helemaal niks van die olie, en dan op enkele een hele druppel.)

1 like

Ik heb vorige week de gebruiksaanwijzing van de Rock hiervoor uitgepluist. Daarin stond geloof ik vanaf 60 centimeter :relaxed: Maar we zagen het zelf ook wel, hij zat er niet helemaal top meer in.

1 like

Ok top, thanks. Ik heb de Pebble Pro, maar zal wel ongeveer gelijk zijn denk.
Hoe oud is jullie zoontje?

Hier zit ik ook mee! Wij hebben de pebble plus en z’n schouders zitten een beetje bedrukt in de maxi cosi met die babyinzet, maar als ik hem er uit haal zwemt hij in de maxi cosi? Hij zit dan zo los dat ik het niet helemaal vertrouw, maarja… die schouders zo klem lijkt me ook niet chill. De lengte heeft hij wel maar de volume niet. Ben echt in twijfel wat te doen nu met die inzet en wanneer het dus veilig is

Lastig he…
Hoe oud is jullie zoontje? Hier bijna 11 weken en ongeveer 60cm / 5,6kg.
Ik heb het idee dat hij nog niet klem zit, ook niet in de breedte. Maar op sommige fora lees ik dat ze de inzet er bij 6 weken al uithalen :woman_shrugging:t4:

Mijn zoontje is 16 weken. Nu bijna 64cm en ook 5,6kg. Ik kan het ook niet terugvinden wat maxi cosi aanraadt. Vind het er zo ruim uit zien zonder inzetje. Lastiggg. 6 weken lijkt me best vroeg? Maar misschien hadden zij toevallig een grote baby

1 like

Wij hebben die insert er met bijna 3 maanden uitgehaald. We hadden wel een grote baby, denk dat de meesten er wel wat langer in kunnen zitten.
Wij hadden gewoon echt het gevoel dat hij te erg in dat ding gepropt zat en toen hebben we het zover geprobeerd.

1 like

Iemand ervaring met intensievere hulp vanuit het CB? Ik denk dat we daar behoefte aan hebben mbt het badderen namelijk. N lijkt hier echt doodsbang voor, het badderen is al maanden moeizaam gegaan maar sinds een maand of 2 echt dramatisch. Als in: het lukt gewoon niet en we hebben een compleet overstuur kind. Ik denk dat er, thuis of ergens anders, een keer iets gebeurd is waardoor ze een soort trauma heeft. Dit heb ik een aantal weken geleden aangegeven bij het CN en zij hebben toen goede tips gegeven. Even niet in bad, veel laten spelen met water, dat verplaatsen richting de badkamer etc. Allemaal gedaan dus we wilden het net weer proberen. Nou, dit was de ergste poging tot nu toe. N wordt net een soort exorcist, het lukte ons met zijn tweeƫn niet eens om haar zitten of liggend in bad te krijgen en haar gegil breekt echt mijn hart. Ik ben zo bang dat dit een belemmering gaat zijn in de toekomst voor haar. Even los van het feit dat ze nu dus al weken niet grondig gebadderd heeft. Ik heb het idee dat we bijna alles wel geprobeerd hebben en zou dolgraag hebben dat er eens iemand langskomt om mee te kijken of zo. Iemand ervaring met zoiets vanuit het CB? Kan ik dat gewoon vragen?

Geen ervaring met CB, maar wel met een vriendin met een kind die precies hetzelfde heeft gehad. Lukt de douche wel? Haar zoontje vond dat ook doodeng. Uiteindelijk is hij er overheen gegroeid en nu gaan ze samen in bad, ook met zijn jongere zusje en moeder. Dat vindt hij dan niet eng. Misschien dat dat helpt?

1 like

Mijn dochter had dit ook. Schreeuwen in bad als een speenvarken. Terwijl er niks gebeurd was.
Wij hebben haar uiteindelijk door opa en oma bij hun thuis in bad laten doen. Daar ging het wel opeens goed.
Toen hebben we langzaam opgebouwd naar thuis in de douchebak zitten, naar in de douchebak met de sproeier spelen.
Tussendoor wassen we haar vaak met een washandje. Ik ga er vanuit dat ze er overheen groeit. Maar handig is het niet.
Echte tips heb ik helaas niet, maar ik ken je gevoel :heart:

1 like

AWW lijkt me pittig! Misschien kun je tijdelijk hem wassen in de wasbak? Dat deden wij ook vaak. Uiteraard goed schoongemaakt van te voren. Vond hij fijner dan het bad dat was altijd krijsen.

1 like

@tomtom @Peyton @Broodrooster ik ben al blij dat iemand het herkent! :heart: Vraag me soms echt af of ik haar iets aan heb gedaan of over haar grenzen heen ben gegaan of zo. Wij hebben zelf geen bad, maar de douche is net zo erg. We wassen haar nu grondig met een washandje inderdaad. Ik ga eens proberen of het bij opa en oma, die wel een bad hebben, wel lukt of beter gaat. Bedankt voor de reacties!

2 likes

Is het alleen avondeten, of ook ander eten overdag? Hier herkenbaar voor de avonden. Wij moeten over drie weken ook terug voor meten / wegen omdat ze bij beide onder de -1 gezakt is. Maar hier eet ze dus overdag wel heel goed, daarom maak ik me nog geen zorgen. Hoe is dat bij jullie?

1 like

En @Gato met ons onder de douche is net zo erg helaas. Spelen met water vindt ze ook heel spannend, maar ze doet het wel. Wel heel voorzichtig, met twee vingertjes iets uit het water halen bijvoorbeeld. Maar als ze even bezig is wil ze soms nog wel eens met haar handjes in het water slaan en lachen.

@June88 kijken als wij douchen doet ze haast elke dag inderdaad. Ik wil wel eens proberen bij mijn ouders om haar bijvoorbeeld gewoon te laten spelen in de badkamer terwijl ik/wij in bad gaan. Zonder dat ze er zelf in hoeft. Misschien dat dat nog helpt. Zo’n anti slip matje ga ik ook aanschaffen en proberen met de douche heel zachtjes. Dank je!

2 likes

@Printemps wat vervelend! M. (Bijna 18 maanden) is ook een moeilijke eter. Ik heb de tip volgensmij wel eens gedeeld en het klinkt echt belachelijk maar wij hebben nu een hele kinderboerderij aan tafel zitten haha. Allemaal speelgoed diertjes die zogenaamd veel honger hebben. Ze is heel druk met die allemaal eten geven en stopt dan -zonder na te denken- het eten daarna zelf in haar mond. Een vrij specifieke tip, maar wie weet werkt het bij jullie ook.

Mogen jullie trouwens alweer naar het CB? Onze volgende afspraak is met 4 jaar volgens mij?

2 likes