Tips, ervaringen & aanraders #4

Hier is eten ook een draaama. Mijn dochter is 20 maanden en behalve kwark, pap en mandarijnen eet ze vrijwel niets. Ik maak die pap ook met Alpro Groeimelk, waarvan ik dan maar hoop dat ze wat vitamines binnenkrijgt. Ook hier zijn alle goede voornemens voor gezond eten allang overboord…Voel me wel vaak schuldig daarover. Eerst kon ik haar nog wel afleiden met speelgoed en dan stiekem wat hapjes naast binnen schuiven, maar dat werkt nu ook niet meer…Dus ik herken de strijd!

Mijn dochter heeft ook wel een medische voorgeschiedenis en lang sondevoeding gekregen, denk wel dat het daarmee te maken heeft. Maar ondertussen heeft ze nog steeds helemaal geen spekjes en past ze nog in maat 80 terwijl daar 9-12 maanden op staat. Volgende week wordt ze een dag opgenomen in het ziekenhuis en gaat een pedagogisch medewerkster meekijken met de eetmomenten en hopelijk heel veel tips geven hoe dit beter kan. Mocht ze nog leuke tips hebben zal ik zo ook hier wel delen!

Is dat niet om te vaccineren? Ik heb tot die tijd nog wel afspraken. Nu dus extra om te wegen / meten, maar dan weer een reguliere afspraak ergens tussen anderhalf en twee jaar (weet niet precies).

Ik ben voor een compleet andere vraag heel goed begeleid door het cb. Het is denk ik een beetje afhankelijk van wie je treft, maar ik had een goede klik met deze jeugdverpleegkundige en heb er veel aan gehad!

Vervelend dat ze zo overstuur raakt joh en ik kan me voorstellen dat het je ook doet twijfelen of er een keer iets mis is gegaan. Ik hoop dat je geholpen kan worden door het cb of door een van de tips hier!

1 like

Ja dat zou kunnen inderdaad, maar als ik inlog zie ik geen verdere afspraken staan. Ik mis het inloopspreekuur een beetje, ben benieuwd hoeveel ze weegt en of dat een beetje in lijn is.

Ik denk altijd, je kan het er niet in proppen. Hier ook een dochter op de -2 lijn en extra weegmomenten bij het cb. Inmiddels heb ik me erbij neergelegd dat ze geen grote eter is.
Je kan, maar volgens mij doe je dat al, volle producten aanbieden zoals volle melk en volle yoghurt. Bijvoorbeeld Griekse yoghurt met 10% vet. Als er te veel druk op het eten komt, merkt hij dat misschien ook dus ik zou het aanbieden en als hij niet wilt, dan niet of later nog eens proberen.

Wat hier meestal goed gaat en redelijk wat kcal bevat: overnight oats met volle melk, croissant als middageten. Soms doe ik daar voor de groenten nog verse soep bij en daar roer ik dan extra olijfolie doorheen. Ze vind het leuk om iets in de soep te dippen.
Nootjes vind ze ook lekker als tussendoortje en zijn vet (goede vetten).
Qua broodbeleg probeer ik ook voor de gezonde vetten te kiezen zoals pindakaas of avocado. Soms geprakte avocado met gebakken champignons (weer met flink wat olijfolie).
Ohja, ze vind wraps ook lekker en dan vooral om deze in de creme fraiche te dippen, is ook lekker vet/kcalrijk.

En hier gaat eten ook altijd met ups and downs, de ene keer heel goed en veel en de andere keer met moeite 1 hapje.

Edit: mee laten helpen in de keuken helpt hier ook! Ze vind het leuk om samen smoothies te maken. Dat maak ik dan ook met volle melk en banaan, soms wat lijnzaad maar kan je ook best wat olijfolie of avocado doorheen gooien voor extra kcal.

3 likes

Wat misschien ook nog helpt is om gezonde baksels te maken. Je hebt bijvoorbeeld muffins met groente of gezond bananenbrood. M’n zoon is dol op muffins en er zit groente in

1 like

@turbs @fullmoon wij hebben de pebble pro en toevallig afgelopen weekend geprobeerd zonder de inzet. Nou mijn zoontje zwom in de maxi cosi en hij viel dus in slaap en z’n hoofdje viel voorover, die hing zegmaar naar voren. Dus wij hebben hem er weer terug in gedaan. Ik dacht hij zou er toch met 5 maanden wel uitgegroeid moeten zijn, maar hij zit gewoon beter en veiliger in dat ding voor m’n gevoel. Anders is er teveel ruimte tussen de maxi cosi en zijn hoofd…
Hij is nu 66cm en 6,2 kg

Dat klinkt ook niet zoals het hoort te zijn inderdaad. Ga het wel een keertje uittesten maar volgens mij zit hij er nog prima in als ik zo al jullie ervaringen lees!

Onze N wilde in het begin ook absoluut niet in bad. Zelfs de eerste keer met de kraamhulp erbij was een groot drama. Wij hebben gewoon een hele tijd haar op de hand gewassen en daarna bij ons mee onder de douche genomen. Dat samen douchen vond ze heerlijk.

Pas na een paar maanden hebben we het weer geprobeerd en vond ze het al minder erg (maar nog steeds niet super leuk). En pas sinds ze zelfstandig kan zitten en ook een beetje kan spelen heeft ze er echt plezier in. Ze gaat nu zelfs graag mee in het zwembad in de tuin.

Dus ik zou gewoon niets proberen te forceren en even afwachten. Wie weet komt het nog vanzelf. Sommige kindjes zijn gewoon geen badkindjes. En schoon worden ze onder de douche of met een washandje ook wel :relaxed:

O shit ja daar ben ik dus bang voor… Had het gisteravond nog met m’n vriend over dat we het willen proberen maar ga jouw berichtje ook nog even laten lezen

Hij is net over de 6 kilo en 64 cm. Hij is wel sterk in zijn nek en rug, dat maakt het misschien wat minder spannend.
Ik kan me nog zo herinneren.dat hij nog zwom in de babyinsert!

1 like

Helpt het ook niet als je schudt, of zitten de olie en het water niet in hetzelfde flesje? Het doet me denken aan mijn make-up remover waarbij de olie ook bovenop het micellair water drijft, die schud ik altijd voor gebruik :crazy_face:

Ik lees normaal mee. Maar dit hebben wij ook gehad. Mijn dochter was vanaf dat ze 14 mnd was ineens doodsbang voor bad en later ook douche. Wij hebben het daarom eerst niet gedaan. Gewoon wassen met de washand (en douchen toen ze dat nog durfde).

Daarna ben ik veel met haar gaan lezen over in bad gaan. En ik ben gaan oefenen in de gootsteen. Eerst pop wassen. Later een keer alleen met de voetjes erin en toen erin zitten. Uiteindelijk ging dat goed en zijn we het gaan verplaatsen naar de badkamer. Dat was nog wel spannend, dus eerst douchen (douchekop op de grond leggen en doorheen met de handjes en voetjes) en sinds kort wil ze weer in bad (ze is nu 2,5 was een heeeele lange fase). Verder veel dingen als bellenblaas, leuke speeltjes, pop mee enz.

Niets forceren in elk geval. Krijsen was stoppen.

1 like

@fullmoon @turbs wij hebben afgelopen weekend de babyinsert eruit gehaald. R. Is nu 6 maanden, rond de 7.5 kilo en rond de 66-68cm ongeveer. Ze lag er echt op. Ze zit nu gewoon prima zonder babyinsert.

Bij K. had ik hem in eerste instantie te vroeg eruit gehaald, dan viel ze in slaap en knikte haar hoofd zo naar om, dus toen weer terug gedaan. Zou het als je twijfelt gewoon een keer proberen en dan de babyinsert wel meenemen, mocht je dan onderweg denken zit toch niet optimaal heb je die er zo weer in gedaan.

3 likes

Ik kom er nu achter dat in onze maxi cosi ook een zitverkleiner zit. Hier heeft ze er ongeveer een jaar ingezeten :sweat_smile:.

7 likes

Dank je wel voor je berichtje! Goede tips en fijn om te horen dat het goed is gekomen bij jullie. Het maakt me niet uit dat het een lange fase is, maar ik vind het vooral zo zielig voor haar. Ik ga het nu ook even laten inderdaad en haar alleen met de washand wassen. Dank je!

Ik heb het ook ongeveer zo aangepakt als @Rainydays. Daarbij nog geprobeerd het douchen / wassen / badderen voorspelbaar te maken: altijd zelfde volgorde, liedje zingen en als het liedje klaar is, de kraan uit doen. Dat hielp bij haar ook wel in het opbouwen.

Edit: als ze de douche eng vindt, kan je het nog proberen met een andere straal (als je de douche kan verstellen). Of een washand over de douchekop (met een elastiekje erom), dan komt het water er niet in van die kleine straaltjes uit.

1 like

@Printemps je hebt al veel tips zie ik, zo fijn. K eet op zich oké. Het gaat heel erg met fases hier dus mag niet klagen. Maar ik merk wel dat hoe meer wij er bovenop zitten en hem aanmoedigen, hoe minder hij eet. Dus hier negeren we hem zo’n beetje aan tafel. :joy: Echt oogcontact vermijden en wel gezellig met elkaar praten, maar niet tegen K dus.

Verder werken smoothies met groente en fruit hier (niet elke dag hoor, als ‘ie echt zo’n bui heeft weigert hij die ook), en ‘no pressure veggies’. Dus terwijl jij of je partner kookt hem voor de tv / speelgoed zetten met een bordje met wat groente enzo. En dan boeit het gewoon echt niet of hij daar van snackt of niet. Eet ‘ie wat? Mooi meegenomen. Zo niet dan hebben we daarna het gewone eetmoment en tafel voor poging 2.

En zoals al gezegd; samen koken! Hem een plastic mesje of boter mesje oid geven en ook laten klooien. Dan kan hij ook tijdens dat proces wat mee snacken.

2 likes

Ja schudden helpt wel even idd! Nadien scheiden ze zich weer.

(Al denk ik niet dat iemand hier elke keer keihard zn cheeky wipes staat te schudden :sweat_smile:, is ook een doosje met doekjes die dat vocht meteen opnemen itt tot een flesje met vocht.)

Hier ook een baby met enkel korte dutjes. Op de opvang inderdaad vaak wel langer, maar krijg het thuis niet voor elkaar.
Hetzelfde als jij besloten. Hij is verder erg vrolijk, dus heb besloten naar mijn kind te kijken en te accepteren dat hij overdag korte slaapjes doet. Ik hoop dat hij vanzelf naar 1 langer slaapje gaat niet in de middag.

1 like