Tips, ervaringen & aanraders #6

Ik moest van de consulente in het ziekenhuis voor mijn premature baby specifiek een geweven doek nemen ( waarom weet ik eigenlijk niet). Heb die van bykay gekocht en verder via YouTube het knopen nog terug gekeken. Via YouTube duidelijk uitgelegd en zou er het geld niet voor over hebben.

3 likes

Zo las ik het inderdaad ook, vroeg het op mijn werk maar die kon er nog geen antwoord opgeven best wel jammer want wilde het graag weten vooraf aan mijn verlof wat volgende week ingaat.

1 like

Klopt, en dan nog onbetaald ouderschapsverlof.

Voor de niet bevallende partner:
1 week geboorteverlof (100 procent, in de eerste 4 weken na de geboorte van het kind)
5 weken aanvullend geboorteverlof (70 procent, op te nemen in de eerste 6 maanden na de geboorte van het kind)

Voor de bevallende partner: 16 weken zwangerschapsverlof / bevallingsverlof (100 procent, op te nemen 4 tot 6 weken voor de uitgerekende datum)

Voor beide ouders:
Vanaf augustus: 9 weken betaald ouderschapsverlof (70 procent doorbetaald mits opgenomen in het eerste levensjaar van een kind)
En 17 weken ouderschapsverlof (onbetaald, op te nemen in de eerste 8 levensjaren van het kind).

Voor mensen die het partnerverlof of het ouderschapsverlof niet op kunnen nemen: zou je ook accepteren dat je van je werkgever ke zwangerschapsverlof niet op mag nemen? Het zijn allebei je rechten. Ouderschapsverlof opnemen gaat in overleg met je werkgever. ‘Nee dat kan niet’ is geen overleg.

6 likes

Dat aanvullend geboorteverkof voor partners is ook 70 procent dacht ik

4 likes

Je hebt gelijk, foutje! Ik pas het aan

2 likes

En nog een aanvulling; partnerverlof en ouderschapsverlof mogen alleen geweigerd worden bij zwaarwegend bedrijfsbelang en dan is het aan je werkgever om aan te tonen wat dat dan is. En dat kunnen ze vrijwel niet, want bijna iedereen is vervangbaar. Ook die juf die voor de klas staat of die fysio die de enige op die vestiging is. Ik weet dat sommige werkgevers er erg niet meewerkend in zijn en je vervolgens pakken op andere manieren (jaar erop geen salarisverhoging of bonus aan einde jaar), maar is wel goed om te weten dat nee we kunnen je niet missen ook niet zomaar een antwoord is wat je hoeft te accepteren.

3 likes

Helemaal mee eens maar dit is zo lastig in de praktijk. De werkgever van mijn vriend zegt juist dat hij heel erg vervangbaar is en daar “dreigt” hij ook steeds mee. Mensen die zeuren of doordrammen: mogen op gesprek komen bij HR en krijgen een officiĂ«le waarschuwing :confused:

Hij zit in een branche waar de een nog slechter omgaat met zijn personeel als de ander (supermarkt) dus weggaan of overstappen verhelpt dit probleem helaas niet

1 like

Mijn dochter wordt bijna 1 en ik ben op zoek naar ideeĂ«n voor cadeaus. Ze is de tweede, dus we hebben al heel veel (keukentje, wobbel, loopfietsje, duplo, treintjes, boekjes, etc) en ik kom er niet echt uit, dus alle ideeĂ«n zijn welkom😅 voor zowel grote als kleine cadeaus (voor verschillende mensen die vragen wat ze wil hebben)

1 like

Poppenhuis? Of van die maileg muisjes? Grimms houten speelgoed?

2 likes

Heb dit ook naar mijn vriend gestuurd. Onder het mom van: je kunt mooi vanaf 2 aug nog een aantal weken opnemen voor onze kleine 1 wordt. Dan heb je eigenlijk ‘extra’ vakantie want wij kunnen die 30% wel missen.
Maar ja dat wist hij nog niet want hij vond dat ‘stom’ voor zijn baas
?!
Wat is er nou belangrijker dan lekker veel tijd met gezin doorbrengen enzo. Daar werk je toch juist voor en niet andersom? (Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken)
Dan zegt ie: ik kijk dan nog wel tzt.
IPV dat hij enthousiast is en zegt oh chill daar ga ik mooi gebruik van maken (zo zou ik denken)
Misschien omdat ik zelf al die rechten niet heb dat ik het niet begrijp waarom je dit niet zou doen als je het kunt missen?

4 likes

Als hij dat nu aanvraagt voor dan, ben je toch ruim op tijd en kunnen ze er rekening mee houden? Neemt hij ook nooit vakantie op dan :stuck_out_tongue_winking_eye: zou hem zoiets voor de voeten gooien.

Ik zou hem aanraden lid te worden van de vakbond en daar advies en steun te zoeken.

Ik ben een beetje een hangende grammofoonplaat wat dit onderwerp betreft maar het is geen gunst die je verleend wordt. En als we dit soort werkgevers ruimte blijven geven, gaat het ook nooit veranderen. In retail zitten ze nu te springen om mensen, dus als er een tijd is om het te doen, is het nu.

16 likes

Ja dat zijn ook wel goeie punten.
Maar hoe meer ‘druk’ ik zet hoe meer hij zich ergert of dat juist niet wilt lijkt wel. Te groot verantwoordelijkheidsgevoel denk ik.
Ik kan me daar echt een beetje over opfokken. :sweat_smile:
Als er iemand niet zielig is, dan is het zijn baas :money_mouth_face: die is zelf maar de helft van de tijd aanwezig :beach_umbrella: juist omdat mijn vriend zo’n goed werk levert.

Oh nog even verder zeiken: ik vind het ook voor de man/vrouw verhouding wel fijn als hij meer tijd heeft met z’n kind. Snap niet dat niet iedere man zijn best doet om hier gebruik van te maken nu het er is. Anders wordt die ongelijkheid in stand gehouden.

1 like

Juist goed dat je je er hard voor maakt en info verspreidt!

—-
Zit hierdoor meteen te denken, werk op papier nog fulltime en ben bijna door mijn onbetaald ouderschapsverlof heen. Ga dan mijn contracturen laten terugzetten want wil niet mijn oude uren werken. Maar, inmiddels zwanger van de tweede dus dan krijg ik sowieso de 70% regeling voor 5 weken + een hele nieuwe bak met ouderschapsverlof.
Sowieso gunstig voor pensioenopbouw etc. Maar zit nu echt te denken wat handig is in de periode tussen mn aflopende zwangerschapsverlof en de nieuwe periode. Ook financieel gezien. Misschien tijdelijk iets meer uren dan nu werken
 Goeie om over na te denken. :thinking:.

2 likes

Ik doe dit ook. Beetje flauw misschien, maar ik ga nu 4 dagen werken vanaf midden april. Maar heb nu al bedacht dat ik na de geboorte van een hopelijk zeer gewenste 3e gewoon een jaar lang ouderschapsverlof opneem :’), waardoor het dan weer drie is haha.

1 like

Nouja flauw
 gewoon slim eigenlijk. Ik kan mijn werk eigenlijk ook niet uitvoeren in nog minder uren. Dus denk dat ik ook moet kijken of ik meer uren kan werken. Beetje jammer dat ik dit nu pas bedenk als mijn uren bijna op zijn want heb natuurlijk totaal geen rekening gehouden met oppas/opvang :sweat_smile:

Zeeman! Die meisjesboxers zijn veel breder dan die van de Hema.
L heeft ook echt ronde billen en die van de Hema zitten echt te strak, zelfs in een grotere maat.

2 likes

Heb je vakantiedagen waarmee je de uren kunt opvangen tijdelijk? Tijdens je zwangerschapsverlof spaar je er misschien wat op

2 likes

Haha ja ik zat helemaal te berekenen dat ik dan een dag minder opvang voor alle 3 kan doen tijdens m’n verlof, dat scheelt een jaar lang voor 2 kinderen dag en voor 1 naschoolse opvang. En dan na dat jaar is er nog maar 1 kind op de dagopvang.

Nouja hypothetisch allemaal, eerst maar eens een zwangerschap :crazy_face::rofl:

2 likes

Hier hebben de grootouders en ooms en tantes samengelegd voor een learning tower (zo eentje waar je ook een bankje van kan maken). Die is nu al een succes en het lijkt iets waar we nog veel jaren plezier van gaan hebben.

2 likes