Tips, ervaringen & aanraders #6

ik zag gister nog een goede video op instagram (die ik nu natuurlijk niet meer kan vinden) waarin die moeder gewoon naast het kind bleef zitten tot hij weer kalm werd van zichzelf, en dan een knuffel geven/vragen of ze op schoot komen omdat ze schijnbaar achteraf ook vaak denken ‘ik deed super raar ze zal wel denken dat ik gek ben, niet meer van me houden etc’

@biglittlefeelings post er ook regelmatig over, heeft ook een highlight erover:

2 likes

Ahh dit breekt echt m’n hart :pleading_face: Maar dat rustig blijven en pas reageren als het voorbij is is inderdaad wel een goede tip!

2 likes

Voor degene opzoek naar UV zwempakjes. Bij de wibra hebben ze 2 soorten vanaf 68. Vind ze niet mega mooi en ook nog te groot voor C maat heb de roze toch maar meegenomen.

4 likes

Heeft er iemand nog tips bij koorts met warm weer? M’n arme meisje kwam ziek thuis van de opvang, ik heb haar nu in een hydrofiel slaapzak onder het Nunki lakentje liggen. Het lakentje kan niet af helaas want ze gaat anders staan in bed in plaats van slapen (hoe ziek ze ook is). Raam staat een beetje open maar het gaat toch richting de 24 graden op haar slaapkamer.

2 likes

@June88 @Ovenschaal bedankt! Ze ligt nu in een luier in de slaapzak. Ik zou haar straks inderdaad in een korte romper of zonder romper onder het lakentje kunnen leggen. Alleen ze kruipt er ook vaak onderuit en wil ook niet dat ze het koud zou krijgen. Of kan dat bijna niet met koorts en deze kamertemperatuur? :thinking:

1 like

Ik denk dat dat wel meevalt. Misschien als je zelf gaat slapen slaapzak aandoen.
Of je kan slaapzak ook nu openritsen, en dan beentjes eruit. Deed ik weleens omdat als wij gingen slapen het was afgekoeld. En dan werd ze niet wakker van het dichtritsen. Slaapzak aandoen wel.

1 like

Same! Ik leg gerust een matras ernaast!

1 like

En @Ovenschaal Ja eerder sliep ze ook bij ons in bed als ze koorts had, alleen nu is ze zo bewegelijk dat ik het wel spannend vind. Stel dat ze over me heen klimt terwijl ik slaap (dat doet ze wel eens als ze 's ochtends bij ons ligt :joy: ) ik zit nu obsessief voor de babyfoon haha. @Spaties dat is ook nog wel een idee trouwens! En @Lichtknopje beentjes eruit is ook een goeie, daar had ik niet aan gedacht. Wat moet ik toch zonder dit forum :laughing:

2 likes

Yes paracetamol heeft ze gehad! Koorts was trouwens 39,2 voor de PCM. Hopelijk wordt het niet hoger vannacht.

1 like

En wat een voordeel is aan de pcm (althans dat is hier) is dat ze zelf ook wel wakker worden zodra het uitgewerkt is. En als jij dan ook wakker wordt, kun je direct nieuwe geven.

Verder zou ik indd niet teveel kleding aandoen, je kan altijd nog dekentje erover of raam dicht als het echt koud wordt

1 like

Ja dat is bij ons ook vaak zo!

Inmiddels ligt ze in een luier naast me op ons bed, ze werd wakker en zelf slapen ging even niet meer. Ze slaapt nu op haar buik en wij hebben een aerosleep topper dus vind het eigenlijk ook wel prettig dat ze nu hier lekker ligt. Onze kamer is ook net iets koeler zag ik op de meter.

3 likes

Onee hoor, als ze echt flink ziek zijn of koorts hebben zou ik ze het liefste heel de nacht tegen me aan hebben zodat ik ze goed in de gaten kan houden. Helaas werkt dat zo niet bij met name k., die doet dan geen oog dicht, tenzij ze zelf bedenkt dat ze bij mama wil slapen.

Laatste tijd komt ze regelmatig tegen de ochtend bij mij liggen. Staat ze met een boekje en paar knuffels naast me “mama plekkie voor mij maken” en daarna ligt ze het liefste lepeltje-lepeltje. Genieten :smiling_face_with_three_hearts: vooral ook omdat ze dan zodra ze tegen me aankruipt weer tevreden in slaapmvalt en stil blijft liggen, waardoor ik zelf ook kan slapen haha. (Oh en dat boekje geen idee, komt er altijd 1 mee en er hoeft verder nooit wat mee behalve naast haar liggen haha).

@Handtas ik herken je angst met klimmen. Wij hehhen een bedhekje aan mijn kant (ook ivm samen slapen in begin / blijven liggen na nachtvoedingen) en er is bij beide een fase geweest dat als ze dan wakker werden ze daaraan gingen optrekken en staan enzo. Brrrr. Maar eigenlijk werd ik er altijd wakker van. Alsof je meer waakt omdat er een kind naast je ligt. Als ik alleen thuis met ze ben wordt ik ook van ieder zuchtje wakker en als ik eerde rnaar bed ga en mn man nog wakker is, kan de jongste kei hard huilen en hoor ik het niet eens :joy:

Beterschap!

5 likes

Hier laatst ook een kleintje met hoge koorts. Omdat ze jonger dan 1 is moest ik wel even langs de huisarts, die zei dat de hoogte van de koorts bij kleintjes niets zegt over hoe ziek ze zijn. Pas als het langer dan een week aanhoudt, moest ik me echt zorgen gaan maken en weer bellen.

2 likes

Lastig dit, maar bij mij werkt het juist andersom. Zo lang mijn kind niet ziek oogt, maak ik mij (doorgaans) geen zorgen. Maar als ze wel ziek ogen en verder geen fysieke symptomen hebben, dan maak ik mij juist wel zorgen. Volgens mij zegt het gedrag juist meer dan bijvoorbeeld lichaamstemperatuur. En nu ze wel goed eet en drinkt, lijkt mij dit indd een goed teken!

Mijn ervaring is inmiddels ook wel dat kinderen snel koorts krijgen, zonder dat hier per se een ziektebeeld aan ten grondslag ligt. Mijn oudste is nu ruim 3 jaar en hij had ook wel eens koorts bij doorkomende kiezen, maar ook gewoon fysieke en mentale groei spurten. Pas achteraf werd mij dit dan duidelijk.

Hou het goed in de gaten, maar meer dan wat je nu doet, kan je niet doen! En ik denk dat zorgen (of ze zou gegrond zijn of niet) helemaal niet erg zijn, als je maar probeert dat het niet de overhand neemt (al begrijp ik dat dit juist iets is waar je mee worstelt).

4 likes

He wat rot voor jullie weer! Kan me voorstellen dat je je er zorgen om maakt hoor. Mijn dochter had laatst ook hoge koorts en bij navragen zei de arts dat het mag oplopen tot 41.7. ik vond dat erg hoog klinken maar het relativeerde voor mij wel! Ik dacht toen, oh zo hoog is het nog niet dus het is nog oke.

En mij is inderdaad ook altijd verteld dat die kleintjes heel snel hogere koorts hebben. Wij zouden met zo’n temperatuur ziek op bed liggen maar voor die kleintjes kan dat dus anders zijn!

Veel beterschap voor je dochter!

2 likes

Ik ben echt gesloopt van de afgelopen dagen en nachten. Peuter (2,5) is echt door een moeilijke fase aan het gaan. Ze is vaak aan het jengelen, huilen (soms echt hard tot krijsen toe) en roept constant NEE!. Ik ben 3 weken geleden met een nieuwe baan begonnen en daardoor is het ritme wat anders en ben ik later thuis en ligt ze er vaak wat later in. Avondeten is een grote strijd. Ze mag zelf weten of ze wel of niet eet. Maar ze wil niet eens aan tafel of alleen bij een van ons op schoot en dan eet ze alsnog amper en is het vooral veel huilen.

En dan wil ze ook niet gaan slapen. We hebben van alles geprobeerd, maar toch zitten we elke avond met een jengelende en huilende peuter die pas tegen 21 uur slaapt. En dan is ze ook nog elke nacht 3 a 4 keer wakker. En vandaag weer om 05.45 klaar wakker.

Dat het ritme nu anders is kan de oorzaak zijn van haar gedrag, of gewoon wat mij nu opbreekt en mijn lontje korter maakt. Maar ik weet echt niet hoe ik het beter voor haar kan maken.

Ik heb een tijdje terug ook een lastige fase met mijn peuter gehad (ook in dit topic over gepost) maar het is nu vanzelf helemaal opgelost!
Ik merk nu wel aan haar dat ze een hele grote mentale stap heeft gemaakt. Ik denk dat het bij haar een sprongetje was (zijn die er nog op deze leeftijd??)
Misschien is dat bij de jouwe ook?

1 like

Gister is onze dochter voor het eerst een hele dag naar de opvang geweest. De 2 halve wen dagen gingen super goed en in het overdracht schriftje stond dat het gister ook goed ging.

Maar ze kwam behoorlijk schor terug. Ze kon huilen maar je hoorde haar amper.

Nu was ze de afgelopen dagen/week wel snotterig en moest ze hoesten. Maar toen ik ‘s ochtends weg ging hoorde ik haar nog huilen (vriend was thuis) op haar normale manier.

Nu maak ik me gelijk druk of ze daar dan de hele dag heeft gehuild en dat ze daardoor schor is geworden. Ik weet dat ze haar niet altijd gelijk kunnen helpen vanwege de drukte en dat ze daardoor wel eens wat langer huilen (dat gaven ze ook aan) maar als dit zo is dan maak ik me toch wel zorgen. :frowning: Bij ons huilt ze ook wel eens, ook wel wat langer. Maar ze is er nog nooit schor van geworden.

Hier ook een peuter van bijna 3 die de afgelopen 3 avonden pas tussen half 9 en 9 slaapt en constant aandacht vraagt door te huilen, expres dekens van zich afschoppen en vragen wie dan d’r deken weer goed komt doen enz. Heel irritant en ik trek dit ook niet nog veel langer icm baby en nog een kleuter…
dus vooral heel herkenbaar en ik hoop echt dat het snel over is :sweat_smile:

4 likes

Ik heb een Maxi-Cosi houder van steco gekregen zodat ik de jongste over een paar weken in de bakfiets mee kan vervoeren. Heb hem eerder gehad op de gewone fiets maar nu is het de bedoeling dat ie op een bankje of bodem van de bakfiets komt. Kan er slecht wijs uit worden wat er op internet allemaal staat. Wel of geen extra (universele) bagagedrager, bodem of bankje… iemand ervaring of tips?

2 likes