Tips, ervaringen & aanraders #6

Oh jacadi is fantastisch!
3 jaar geleden eerste jurkje van mijn dochtertje daar gekocht.

2 likes

Doe ik de laatste tijd ook wel eens, voelde ik me eerst schuldig over want geen goede drinkhouding en blabla, maar soms moet je het jezelf even makkelijk maken hoor.

Deze gouwe ouwe weer even gekeken, open deur maar ik vind het zo heerlijk herkenbaar.
Vandaag even naar de camping waar mijn ouders staan, je bent een half uur bezig met alle spullen pakken en ik ben daar allemaal veel te chaotisch voor.
Je ziet soms moeders met alles op orde, alles bij en op tijd en in ieder vakje net het benodigde. HOE DAN.

3 likes

Heeft iemand van jullie z’n was op orde? Wij zijn nu met z’n zessen, dus een shitload aan was. Ik heb nooit een fatsoenlijk systeem weten te creĂ«ren en kwam daar best lang redelijk mee weg maar nu met zoveel was haalt het me in. Dikke bende altijd in ons washok

Ben gewoon even benieuwd hoe anderen het doen, ter inspiratie :blush:

3 likes

Ik was alles, mooi gesorteerd. Ik haal het er ook op tijd uit, hang het netjes op. Alleen dan gaat het fout: dan vouw ik het op maar blijft het op de zolder liggen dus de zolder is nu een soort 2e kledingkamer :face_with_monocle: ondergoed komt wel een verdieping naar beneden maar halen we dan vaak maar gewoon uit de wasmand die ik neerzet in de kledingkamer.

Alleen de was van de baby loopt soepel. Dat word gewassen en ook in de commode gedaan als het droog is.

Maar ik ben er ook iedere dag wel mee bezig
 ben nu ziek geweest 2 dagen en dan hou ik het al niet meer bij.

2 likes

Wij zijn met zijn drieën en het lukt mij ook al niet om alles bij te houden. Het stapelt zo snel op, echt uitzichtloos soms.

4 likes

Bij mij is het de truc om toch echt bijna dagelijks een was te doen. Het bijhouden dus. Ik sorteer op wat in de droger gaat (handdoeken, rompers, beddengoed, sokken, ondergoed en pyjama’s) en wat niet en dan nog de witte/lichte was apart. Wij zijn nu nog met zijn 4en en ik red het met 5 a 6 wassen per week (heb wel een grote trommel en die zit dan ook echt vol) , ligt een beetje aan of ik de bedden doe en of mn man zn werkwasmand vol zit. Oh en de truc voor snel opvouwen is hier dat het buiten hangt en dus wel gedaan moet worden, of in de wasruimte en daar is ook de deur naar de wc dus zie het heel de dag en stoor me er dan aan omdat het voor het raam hangt en het dan zo donker is in die ruimte. In het oude huis hadden we echt een aparte waskamer, dan kon het er rustig hangen tot ik de waslijn weer nodig had.

Verder hebben de kinderen gewoon relatief verl rompers/ondergoed. Heb geen zin om gedwongen te moeten wassen omdat we misgrijpen en vind een halfvolle machine wassen ook echt zonde. Dat doen we alleen als het nodig is, bv bij ziek zijn of vuil beddengoed door ongelukjes enzo.

De dochter vd vriendin van mijn vader heeft 5 kinderen en zij houdt de was per persoon apart. Ieder kind heeft een eigen wasmand en die gaat zo in de was. Dat scheelt al een hoop sorteren met opvouwen. En dan nog een handdoeken/beddengoed was.

@Karl_Lagerfeld haha, herkenbaar hier blijft het ook vaak in de wasmand zitten. Soms staan er 3 wasmanden vol met schone en gevouwen was en ligt de vuile was in de hoek vd badkamer omdat alle wasmanden vol zitten :sweat_smile: ik probeer het echt dezelfde dag nog op te ruimen, maar zowel man als ik kunnen dagen om een wasmand heenlopen en eruit vissen wat we nodig hebben :joy: mn man zijn werkwas hangt hij zelf op zolder op (kan die niet kwijt op de waslijn beneden, te veel dikkere dingen die dan niet lekker drogen) en als de kast leeg is kan hij prima een week iedere ochtend naar zolder lopen om kleren daar te pakken ipv het in de kast te leggen. Zolder is verder opslag en logeerkamer, dus hangt daar ook niet in de weg.

3 likes

Nee, ik heb net ook weer heel snel de deur van het washok dichtgetrokken met het idee "morgen moet ik echt ff veel wasjes draaien.

Op de zolder werkkamer ligt gevouwen was, maar ook een overstroomde wasmand met nieuwe, schone was en op het droogrek hangt baby (winter)was, die al 2 weken droog is.

De was is wel echt een perfecte weergave van hoe de structuur in mijn hoofd is

2 likes

Ik ben echt ultiem lui met was.
1 voor beide kinderen
1 partner en ik
1 handdoeken
En dan beddengoed apart. Ik sorteer niks op kleur. Houd het wel bij.
:sweat_smile:

3 likes

Wij doen ongeveer elke dag wel een was. En anders doen we op dagen dat we thuis zijn meerdere wassen. We hebben dan wel allemaal genoeg kleding dat we de was een aantal dagen kunnen uitstellen.
We hebben wel een droger en ik doe bijna alles ook in de droger (behalve wol enzo). Dat heeft ons denk ik wel gered sinds we kinderen hebben. Want we lieten echt vaak de was lang op het wasrek hangen. En nu met kinderen is er zoveel was
dat zag ik gewoon niet zitten om allemaal op te hangen.

Qua was categorieën hanteer ik het volgende:
-baby was (doe ik vaak donker/licht/gekleurd door elkaar)
-donkere kleding
-lichte kleding
-gekleurde kleding
-handdoeken/vaatdoekjes/beddengoed (evt met wasbare luiers mee wassen) alles wat op 60 of 90 graden kan

We doen beneden altijd baby’s verschonen en aankleden en daar staat dus een wasemmer voor hun kleren.
In de keuken staat een wasemmer voor handdoeken/theedoeken/vaatdoekjes/hydrofiele doeken/spuugdoekjes.
En dan in de badkamer een wasmand voor onze kleding + handdoeken.

Ik weet dat de donkere was altijd snel gevuld is want mijn man heeft 1000 metal t shirts die hij onder zijn overhemden draagt elke dag. Dus die kan ik meerdere keren per week draaien.
Dan draai ik de baby was als de emmer vol is. En de handdoeken was als die emmer vol is + daar doe ik dan nog grote badhanddoeken bij.
En dan de lichte en gekleurde was doe ik daarna afhankelijk van of ik de machine er mee vol krijg.

2 likes

Ik merk nu ik vrij ben meer bij ben met de was.
Bijna elke dag wel een was. Of 2 op 1 dag.
Ieder heeft eigen wasmand, kind heeft 2 kleintjes, 1 voor donker en 1 voor licht, staat waar we haar omkledknen dus kan er meteen in.
Als ze niet veel donker heeft gaat met mijn was mee en andersom met lichte dingen.
Aparte mand voor handdoeken etc.
Man doet zijn eigen was mbt werkkleding en gewone. Lichte dingen pluk ik er weleens uit.
Ik doe eigenlijk de rest. Wij hebben 2 rekjes dus als we weer wat wassen moeten we de vorige wel leeghalen. Anders laat ik het gerust op de wasrek staan en komt zo voor dat ik ipv kleding uit de kast alleen van wasrek draag.

In het nieuwe huis hebben we groter washok en wil dan een droger en ingebouwde manden ofzo dat het achter deurtjes zit.

Liefst ook soort droogkast met deur.

1 like

Zo doen wij het ook min of meer!

• wasmand in de badkamer voor de 60 graden was met handdoeken, ondergoed, sokken en beddengoed
  • wasmand in de kamer van de oudste voor de baby en kinderkleertjes
  • wasmand in onze slaapkamer voor onze kleding

Alleen in de zomer moet ik de lichte was er steeds uit vissen dus ik denk dat ik nog een wasmand voor lichte was op de babykamer zet.

Ik vind het bij ons het meest lastig dat de wasmachine en droger beneden staan en als het buiten slecht weer is de was dan helemaal naar zolder moet om te drogen. Dus ik was het liefst bij droog weer zodat het direct buiten op de droogmolen kan.

Wel fijn om jullie systemen te lezen!

3 likes

Wij hebben idd een aparte wasmand voor lichte was. In de badkamer 1 voor gekleurde was en 1 voor lichte was, zou daar het liefste nog een bij willen voor de was die in de droger kan, maar die kan ik nu niet kwijt zonder dat hij in de weg staat.

Op onze slaapkamer 1 voor de werkwas van mijn man en op de kamer vd kinderen 1 voor hun, maar meestal gaat die was op de badkamer rechtstreeks in die voor lichte of gekleurde was (kleden ze daar vaak ook uit in de avond).

1 like

Het kost wat ruimte hĂš al die wasmanden, maar het is hier de enige manier om een soort van overzicht te houden :sweat_smile:.

1 like

Ja de was in de woonkamer (uit noodzaak moeten) drogen scheelt wel veel. Ik vind het zo irritant dat we vaak de volgende avond al de was opvouwen.
De droger staat beneden dus alles wat daarin gaat vouwen we op de bank voor de tv op, dat vind ik ook al schelen want dan voelt het niet als een grote taak.

Verder hebben we op de babykamer een wasmand, dat gaat allemaal samen (zonder wasverzachter) en dan in de droger. Dan nog een voor hete was en een voor kleding in de linnenkast in de gang. En dan nog een kleine wasmand voor hete was beneden in het washok/schuurtje. Dit doen we allemaal twee keer per week maar het meeste gaat dus in de droger. En dan nog een keer per week beddengoed.

Jezus wat veel wasjes eigenlijk, 7 per week.

Dit doen wij ook vaak. Vanuit droger in wasmand en die kiepen we dan op de bank of salontafel leeg in de avond. Zelfde met strijken, dat vind ik echt het meest hatelijke huishoudelijke karwei. En ik heb geprobeerd mijn man dat te laten doen, maar die doet het zoooo traag en slecht dat ik dat echt niet aan kan zien. In de tijd dat hij 1 ding doet, heb ik de hele stapel al weggestreken. Als hij jet regelmatig doet, zal hij er echt wel sneller in worden maar hij doet verder hartstikke veel in het huishouden (qua poetsne bv ook meer dan ik doe), dus vind het prima zo. Maar goed, nu strijk ik altijd voor de tv op ipad met serie aan :stuck_out_tongue_winking_eye:

Tegenwoordig wil K. graag helpen met de was vouwen. Ze kan inmiddels doekjes opvouwen (en legt ze dan meteen in het juiste kastje) en haar eigen broeken gaat ook steeds beter. Ideaal, zolang ze het leuk vindt :joy:

4 likes

Ik strijk inderdaad ook zo min mogelijk. Maar sommige dingen blijven toch zo erg gekreukt dat het wel moet. Haal alles er meteen uit (lang leve de startuitstel op de machine, zorg dat hij klaar is op moment dat ik thuis ben), uitkloppen en het liefste inderdaad buiten laten drogen dat het nog lekker wappert etc. Het is ook niet veel hoor, paar kledingstukken per week. Soms heb ik fases dat ik het meteen doe, maar stond gisteren ook K. haar jurk te strijken in de ochtend omdat ze die per se aan wilde haha.

En vanaf de waslijn vouwen wij idd ook meteen! Droger staat bij ons op de grond, soms ga ik ervoor zitten als het met name handdoeken ofzo zijn, maar meestal dus in wasmand en dan op de bank voor de tv.

1 like

Haha fijn dat ik niet de enige ben :ok_hand:
Strijken doe ik ook nooit.

2 likes

Wij hebben drie wasmanden (1 op slaapkamer, 1 op kinderkamer en 1 in de badkamer). Ik gooi gewoon spullen in de wasmand die het dichtste bij staat. Ik sorteer dus niet al.
Wij hebben ook geen waskamer of zolder en ook geen droger. Ik hang zoveel mogelijk buiten op, want dan moet je het ook weer opruimen. We hebben wel een wasrek in de werkkamer en in de winter zelfs in onze woonkamer.
Ik gooi volwassen kleren en babykleren gewoon bij elkaar. Alleen de witte was houd ik apart (al doe ik het soms ook wel eens bij de gewone kleren, het duurt zo lang voordat je een witte was vol hebt). Wij doen ook aan wasbare luiers, dus handdoeken etc. gaan daar vaak in mee. Beddengoed doe ik vaak op 90 graden om zo de wasmachine ook te reinigen. Kortom: 4 soorten was (witte was, luierwas, 30 graden was en handdoeken/beddengoed was).

Ik ook niet. Tenzij het voor iets is en echt niet anders kan. Blouse voor feestje ofzo.
Ga straks voor eerst weer strijken sinds lange tijd want heb een draagdoek gekocht en gewassen vind dat wel lelijk.
En voor baby eerste lakentje ook netjes strijken.

1 like

Wij zijn met z’n vijven en ik was om de dag en de dag dat ik niet was dan vouw/strijk ik. Ik strijk niet veel btw maar bijhouden en echt de taak afmaken is bij mij wel t belangrijkste. Ik vouw gerust ‘s avonds laat voor de tv nog een wasmand weg.

En
 de kids hebben gerust 2 dagen hetzelfde aan als het nog schoon is. Ze douchen om de twee dagen en ik droog ze gerust allemaal met 1 grote handdoek af. Ook dat scheelt in was. :wink:

Want elke dag schone kleding en elke dag 3+ handdoeken maakt dat het echt veel wordt.