Tips, ervaringen & aanraders #6

Onze kinderen zijn nog wat jonger, dus over de hoeveelheid kan ik niks zeggen maar wij hanteren “wij bepalen wat ze eten, zij hoeveel” als basisregel. En nu ze ouder worden is dat natuurlijk wel wat vrijer omdat ze zelf om dingen vragen, maar wij bepalen dan of ze dat krijgen of niet zeg maar.

Ik kan me voorstellen als er aanleg voor overgewicht is, je er anders op let dan bij kindjes die dat niet hebben. Als je twijfelt aan het advies van het cb op dit gebied en erover wilt overleggen , wellicht keer contact opnemen met een erkend kinderdietidte?

2 likes

Als side note wilde ik er nog bij zeggen dat het niet voor ieder kind geldt en dat je zelf je kind het beste kent natuurlijk.

@LanaRose dit is heel herkenbaar, ik heb er echt nog lang last van gehad. Ik denk dat het komt omdat alles heel week wordt, inclusief je voeten. Na een jaar is het vanzelf overgegaan. Mijn voeten zijn wel een halve schoenmaat gegroeid ook.

2 likes

Wow ik was dit helemaal vergeten, maar ik had dit ook! Geen idee wat het nou was (restje vocht? Idk) maar is vanzelf weer weggetrokken idd.

2 likes

Ik vind 2 best weinig, mijn 4 jarige eet makkelijk 3 boterhammen, ze bewegen ook hartstikke veel.

3 likes

Mijn 3 jarige eet gerust 3 broodjes per na maaltijd, ook al toen hij 2 was. Ik geef eerst 2 en als hij dan nog wil krijgt hij.
3 is wel mijn max, hij is vooral gek op broodbeleg en laat vaak wat korstjes liggen. Dus dan mag hij die eerst op eten als hij echt honger heeft.

Ik denk dat restricties omdat je bang bent dat je kind dik wordt ook niet echt een goede relatie met eten oplevert.

5 likes

@Nefertiti @Freedom @Ovenschaal Bedankt voor jullie antwoorden! Fijn om te weten dat ik niet de enige ben en dat het overgaat :relaxed:

3 likes

Als ze nu niet te zwaar is zou ik zeker geen restricties opleggen. Ik denk dat een kind dan alleen maar liever meer wil eten omdat het niet mag. Ik vind 4 best wel jong om een kind al restricties in het eten te geven, ze zijn dan nog zo in de groei.
Je zou wel kunnen letten op extra voedzame dingen, zoals bonen, ei, extra groenten of yoghurt naast de boterhammen zodat ze langer vol zit.

13 likes

@Loretje Las laatst ergens het zinnetje “niet vullen maar voeden”. Dus inderdaad bijvoorbeeld bij wat rauwkost ook een dipje van wat volle yoghurt geven, zorgen voor wat meer vetten en eiwitten. Dingen als soepstengels etc. zijn echt vullers, maar kun je ook weer voedzamer maken. Bij voedzame dingen zou ik geen restricties opleggen en lekker laten eten (mijn bijna 5 jarige eet met regelmaat meer dan ik op een dag geloof ik haha), maar in geval van 3 boterhammen met bijvoorbeeld alleen maar hagelslag is het wel handig een andere balans te zoeken.

3 likes

Ik snap je zorgen helemaal, maar van boterhammen met kaas worden kinderen echt niet te zwaar. Dit zit veel meer in zoete drankjes, snoep en ongezonde tussendoortjes. Probeer te zorgen dat de basis goed is, met af en toe wat lekkers.

Mijn moeder heeft altijd met haar gewicht geworsteld en dit was voor mij als kind erg zichtbaar, ze was ook altijd bang dat ik te zwaar zou worden en maakte daar ook veel opmerkingen over. Het heeft voor mij daardoor heel lang geduurd voordat ik een gezonde relatie met eten had.

6 likes

Mijn vierjarige eet regelmatig meer dan 2 boterhammen, sterker nog vanochtend heeft ze er 4 op alleen al voor het ontbijt. Zoals iemand anders al schreef, ze eet met regelmaat meer dan ik.

Ik zou persoonlijk geen max zetten op gezond eten. Tuurlijk geen drie ijsjes op een dag, maar een boterham of bakje yoghurt extra zou ik niet tegenhouden. Ik denk dat zulke jonge kinderen meestal zelf goed aanvoelen hoeveel eten ze nodig hebben. De ene dag is dat meer dan de andere.

En nog een sidenote: ik heb ervaring met het CB in NL en twee andere Europese landen. En in mijn ervaring is het alleen in NL waar ze zo veel bezig zijn met hoeveel je kind eet en of ze niet te dik worden. Mijn kind is niet te zwaar, nooit geweest ook, heeft ook geen aanleg om dik te worden. En het enige land waar ik opmerkingen kreeg over haar gewicht was Nederland. Ook altijd die fixatie op hoeveel flessen ze nog kreeg, en dat je nu écht af moest bouwen. Alleen in Nederland meegemaakt.

10 likes

Nou ik kreeg nog net geen straf van het CB een maandje geleden. Toen ik vertelde dat N. (3), soms 3 broodjes eet bij de lunch. Dat was echt not done. Letterlijke woorden; Nee, 3 broodjes vinden WIJ echt niet goed. Dat is echt teveel.

Gelukkig kan ik dat nog wel relativeren. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg ouders die hun kind dan op rantsoen zetten.
Echt bizar soms hoe ze daar met eten en gewicht om gaan.

2 likes

Mijn vriend en ik gingen altijd op fietsvakantie voordat onze dochter geboren werd. De afgelopen twee jaar hebben we dat ook nog gedaan, met onze dochter in de fietskar. Maar nu vindt ze dat echt niet meer leuk, dus denk dat we even een jaar wat anders moeten doen (daarna kan ze in aanhangfiets, of zelf meetrappen oid). We weten alleen echt niet wat leuk is voor zowel ons als haar. Wat doen andere mensen op vakantie? :sweat_smile:
Dat vind ik juist zo fijn aan fietsen, dat je nooit hoeft na te denken wat je gaat doen, haha.

2 likes

Is dat wij boekenplezier een aanrader?

Wij zijn/waren zelf iets meer van het rondreizen (ik neem aan dat je dat ook doet op fietsvakantie?), met het OV dan voornamelijk. Maar dat zie ik met een (althans, ons) kind nog niet zitten dus vorig jaar zijn we naar een camping in Frankrijk geweest en dit jaar gaan we naar een appartement op Kreta. Met huurauto. Wij zijn geen mensen die de hele dag aan het strand of zwembad liggen dus ik denk dat we dat 's ochtends doen en dan 's middags een beetje rondrijden, plaatsen bezoeken etc. Of andersom natuurlijk. Maar als je kind het wel goed doet in de auto en zich makkelijk aanpast aan elke paar dagen een nieuwe accommodatie zou je ook een rondreis of fly drive kunnen overwegen.

2 likes

Wat ik het leukste vond was met de auto naar noord italië en daar in een appartement in een agriturismo. Meestal doen we twee of drie verschillende, zodat we verschillende regio’s zien. Altijd met een zwembad zodat we 's ochtends naar een stadje kunnen, daar lunchen (Italianen zijn geweldig met bambini) en dan 's middags nog even zwemmen. Hele dagen strand vinden we niet zo leuk, maar een paar uurtjes strand is goed te doen en leuk met een kleintje.

We hebben wel mazzel dat ons kind het heel goed doet op lange autoreizen, die vermaakt zich altijd wel met naar buiten kijken en wat klein speelgoed.

1 like

Wij hebben het omgedraaid idd, in de ochtend wat ondernemen en 's middags zwembad. In de ochtend hebben ze vaak nog de meeste energie dus dan gingen we bv ergens heen(stadje, bezienswaardigheid, mooie baai) en dan of daar lunchen en dan terug rijden of voor de lunch terug rijden. R. viel dan altijd in de auto in slaap en liet zich gelukkig daarna nog goed in het appartement in bed leggen. K. doet geen middagdutjes meer, maar valt in de auto vaak wel ff in slaap dus dat was gunstig voor de avonden. Zeker als we iets verder moesten rijden (max een uur omdat het gewoon een klein eiland is haha) was dat wel chill want dan had ze mooi 30-45 minuten geslapen. En zijn ging dan met mijn man of mij vast naar het zwembad toe en de ander bleef dan bij het appartement en kwam dan met R. na haar dutje ook naar zwembad. Einde middag/begin avond douchen en omkleden en dan naar een restaurant wandelen.

Wij zijn ook van de wat meer ondernemende vakanties geweest altijd. Een vliegticket + eerste nacht + huurauto boeken en de rest ter plaatse. Veel kilometers maken, veel zien en doen. Dus was heel benieuwd hoe dit zou zijn (zijn hiervoor max paar dagen in Nederland weg geweest), maar het was echt een heerlijke en prima vakantie.

@Fredje als je kind het goed doet in de auto zou je idd ook nog een rondreis of iedere paar dagen andere plek kunnen overwegen. Ik had daar nu zelf geen zin in ivm dat ik niet wist hoe ik me lichamelijk zou voelen, maar waren dat wel van plan in de zomer van 2020… en dan max halve dag rijden zodat je ook regelmatig kan stoppen etc. maarja we weten allemaal wat er toen gebeurde :stuck_out_tongue:

4 likes

Ik las dat je met 1 jaar geen opvolgmelk meer hoeft te geven, nu is mijn baby over 3 weken 1 jaar en krijgt nu nog 2 flessen van 180. Ochtend en avond, moeten die er ook voor 1 jaar helemaal af?

Of vervang je die gewoon voor normale melk en dan in een beker?

1 like

Mijn zoontje is 13 maanden nu en ben toen hij 1 was gewoon cold turkey overgegaan op koemelk. Hij krijgt ook nog steeds 2 flessen van 180ml (in de ochtend en in de avond voor het slapen gaan). Ik ga het voorlopig nog zo laten, hij geniet er nog zo van.

2 likes

Die van mij heeft nog veeeel langer poedermelk gedronken, tot ze ruim 2,5 was nog wel twee flessen per dag. Ze heeft koemelk altijd geweigerd (drinkt ze nu nog steeds niet en ze is 4).

2 likes

ons kind is 1.5 en krijgt nog elke avond voor ze naar bed gaat 120ml+4 scheppen dreumesmelk van de kruidvat omdat ze dan lekker slaapt

1 like