Tips, ervaringen & aanraders #6

Ja de honger was flink gestild daarna. :joy: het was ook wel heel grappig en aandoenlijk, echt zo lekker ā€œsamenspannenā€ tegen papa en mama. Sowieso zit k. wel echt in een ā€œboevenfaseā€. Gistermiddag was ik R. op bed leggen, maar die moest ook nog een schone luier dus duurde wat langer. Kom ik weer beneden, zit K. met een waterijsje op de bank (die ze ook al bijna op had, gelukkig lagen er alleen nog van die mini’s). :sweat_smile: mooi detail; we kwamen net van de speeltuin af, waar ze al een ijsje had gehad. Zegt ze ook nog doodleuk ā€œja, maar ik wil iedere dag een ijsje!ā€ Uh wat heb je net bij de speeltuin gehad dan? ā€œDat was wit ijs met spikkels (soft ijs), geen waterijsje. Ik wil iedere dag een waterijsjeā€. Dussssss. Heb nu de ijsjes maar in de bovenste lade gelegd en het brood onderin :joy:

Maar het is wel wat je zegt, ze overeten niet snel en voelen goed aan wanneer ze genoeg hebben. Woensdag had K. bv ook een waterijsje en na 3 happen kwam ze naar mij toe ā€œmama, ik hoef niet meer zit volā€ en was het ook klaar met eten. Ik geloof echt dat als je niet teveel druk legt op het moeten, ze heel goed naar hun eigen gevoel leren luisteren en ook herkennen wanneer ze genoeg hebben. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten en er kunnen altijd redenen zijn waarom, maar even over het algemeen genomen.

7 likes

Ik heb een dochter van 4 die best wel een fixatie heeft op eten. Die heb ik wel restricties overhemd van max 2 boterhammen per maaltijd. Doe ik daar goed aan denken jullie? CB juicht het toe maar die zijn tijd bang voor te dikke kinderen volgens mij dus of ik die serieus moet nemen. Ze heeft overigens wel aanleg voor wat overgewicht denk ik, vandaar ook dat ik er wat alert op ben.

2 likes

Ik ben 7 weken geleden bevallen en heb iedere keer als ik geslapen heb en mijn bed uit moet ontzettend pijnlijke voeten. De pijn trekt vrij snel weg nadat ik een paar stappen heb gezet. ik dacht eerst dat het gewoon kwam omdat ik zo lang geen lange stukken meer heb gelopen maar nu ben ik al zo lang weer aan de wandel dat dat het volgens mij ook niet is. Meer mensen die hier last van hebben (gehad)?

1 like

Onze kinderen zijn nog wat jonger, dus over de hoeveelheid kan ik niks zeggen maar wij hanteren ā€œwij bepalen wat ze eten, zij hoeveelā€ als basisregel. En nu ze ouder worden is dat natuurlijk wel wat vrijer omdat ze zelf om dingen vragen, maar wij bepalen dan of ze dat krijgen of niet zeg maar.

Ik kan me voorstellen als er aanleg voor overgewicht is, je er anders op let dan bij kindjes die dat niet hebben. Als je twijfelt aan het advies van het cb op dit gebied en erover wilt overleggen , wellicht keer contact opnemen met een erkend kinderdietidte?

2 likes

Als side note wilde ik er nog bij zeggen dat het niet voor ieder kind geldt en dat je zelf je kind het beste kent natuurlijk.

@LanaRose dit is heel herkenbaar, ik heb er echt nog lang last van gehad. Ik denk dat het komt omdat alles heel week wordt, inclusief je voeten. Na een jaar is het vanzelf overgegaan. Mijn voeten zijn wel een halve schoenmaat gegroeid ook.

2 likes

Wow ik was dit helemaal vergeten, maar ik had dit ook! Geen idee wat het nou was (restje vocht? Idk) maar is vanzelf weer weggetrokken idd.

2 likes

Ik vind 2 best weinig, mijn 4 jarige eet makkelijk 3 boterhammen, ze bewegen ook hartstikke veel.

3 likes

Mijn 3 jarige eet gerust 3 broodjes per na maaltijd, ook al toen hij 2 was. Ik geef eerst 2 en als hij dan nog wil krijgt hij.
3 is wel mijn max, hij is vooral gek op broodbeleg en laat vaak wat korstjes liggen. Dus dan mag hij die eerst op eten als hij echt honger heeft.

Ik denk dat restricties omdat je bang bent dat je kind dik wordt ook niet echt een goede relatie met eten oplevert.

5 likes

@Nefertiti @Freedom @Ovenschaal Bedankt voor jullie antwoorden! Fijn om te weten dat ik niet de enige ben en dat het overgaat :relaxed:

3 likes

Als ze nu niet te zwaar is zou ik zeker geen restricties opleggen. Ik denk dat een kind dan alleen maar liever meer wil eten omdat het niet mag. Ik vind 4 best wel jong om een kind al restricties in het eten te geven, ze zijn dan nog zo in de groei.
Je zou wel kunnen letten op extra voedzame dingen, zoals bonen, ei, extra groenten of yoghurt naast de boterhammen zodat ze langer vol zit.

13 likes

@Loretje Las laatst ergens het zinnetje ā€œniet vullen maar voedenā€. Dus inderdaad bijvoorbeeld bij wat rauwkost ook een dipje van wat volle yoghurt geven, zorgen voor wat meer vetten en eiwitten. Dingen als soepstengels etc. zijn echt vullers, maar kun je ook weer voedzamer maken. Bij voedzame dingen zou ik geen restricties opleggen en lekker laten eten (mijn bijna 5 jarige eet met regelmaat meer dan ik op een dag geloof ik haha), maar in geval van 3 boterhammen met bijvoorbeeld alleen maar hagelslag is het wel handig een andere balans te zoeken.

3 likes

Ik snap je zorgen helemaal, maar van boterhammen met kaas worden kinderen echt niet te zwaar. Dit zit veel meer in zoete drankjes, snoep en ongezonde tussendoortjes. Probeer te zorgen dat de basis goed is, met af en toe wat lekkers.

Mijn moeder heeft altijd met haar gewicht geworsteld en dit was voor mij als kind erg zichtbaar, ze was ook altijd bang dat ik te zwaar zou worden en maakte daar ook veel opmerkingen over. Het heeft voor mij daardoor heel lang geduurd voordat ik een gezonde relatie met eten had.

6 likes

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga komende week even flink inslaan met rauwkost en andere voedende middelen, en dan wat minder streng met brood en tussendoor vaker een snackbakje maken met gezonde dingen+1 snoepje ipv alleen snoep. Hopen dat ze daarmee beter gevuld raakt.

6 likes

Mijn vierjarige eet regelmatig meer dan 2 boterhammen, sterker nog vanochtend heeft ze er 4 op alleen al voor het ontbijt. Zoals iemand anders al schreef, ze eet met regelmaat meer dan ik.

Ik zou persoonlijk geen max zetten op gezond eten. Tuurlijk geen drie ijsjes op een dag, maar een boterham of bakje yoghurt extra zou ik niet tegenhouden. Ik denk dat zulke jonge kinderen meestal zelf goed aanvoelen hoeveel eten ze nodig hebben. De ene dag is dat meer dan de andere.

En nog een sidenote: ik heb ervaring met het CB in NL en twee andere Europese landen. En in mijn ervaring is het alleen in NL waar ze zo veel bezig zijn met hoeveel je kind eet en of ze niet te dik worden. Mijn kind is niet te zwaar, nooit geweest ook, heeft ook geen aanleg om dik te worden. En het enige land waar ik opmerkingen kreeg over haar gewicht was Nederland. Ook altijd die fixatie op hoeveel flessen ze nog kreeg, en dat je nu Ʃcht af moest bouwen. Alleen in Nederland meegemaakt.

10 likes

Nou ik kreeg nog net geen straf van het CB een maandje geleden. Toen ik vertelde dat N. (3), soms 3 broodjes eet bij de lunch. Dat was echt not done. Letterlijke woorden; Nee, 3 broodjes vinden WIJ echt niet goed. Dat is echt teveel.

Gelukkig kan ik dat nog wel relativeren. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg ouders die hun kind dan op rantsoen zetten.
Echt bizar soms hoe ze daar met eten en gewicht om gaan.

2 likes

Dit is dus de reden dat ik niet op het advies van het CB wil afgaan :wink:

5 likes

Mijn vriend en ik gingen altijd op fietsvakantie voordat onze dochter geboren werd. De afgelopen twee jaar hebben we dat ook nog gedaan, met onze dochter in de fietskar. Maar nu vindt ze dat echt niet meer leuk, dus denk dat we even een jaar wat anders moeten doen (daarna kan ze in aanhangfiets, of zelf meetrappen oid). We weten alleen echt niet wat leuk is voor zowel ons als haar. Wat doen andere mensen op vakantie? :sweat_smile:
Dat vind ik juist zo fijn aan fietsen, dat je nooit hoeft na te denken wat je gaat doen, haha.

2 likes

Is dat wij boekenplezier een aanrader?

Wij zijn/waren zelf iets meer van het rondreizen (ik neem aan dat je dat ook doet op fietsvakantie?), met het OV dan voornamelijk. Maar dat zie ik met een (althans, ons) kind nog niet zitten dus vorig jaar zijn we naar een camping in Frankrijk geweest en dit jaar gaan we naar een appartement op Kreta. Met huurauto. Wij zijn geen mensen die de hele dag aan het strand of zwembad liggen dus ik denk dat we dat 's ochtends doen en dan 's middags een beetje rondrijden, plaatsen bezoeken etc. Of andersom natuurlijk. Maar als je kind het wel goed doet in de auto en zich makkelijk aanpast aan elke paar dagen een nieuwe accommodatie zou je ook een rondreis of fly drive kunnen overwegen.

2 likes

Wat ik het leukste vond was met de auto naar noord italiĆ« en daar in een appartement in een agriturismo. Meestal doen we twee of drie verschillende, zodat we verschillende regio’s zien. Altijd met een zwembad zodat we 's ochtends naar een stadje kunnen, daar lunchen (Italianen zijn geweldig met bambini) en dan 's middags nog even zwemmen. Hele dagen strand vinden we niet zo leuk, maar een paar uurtjes strand is goed te doen en leuk met een kleintje.

We hebben wel mazzel dat ons kind het heel goed doet op lange autoreizen, die vermaakt zich altijd wel met naar buiten kijken en wat klein speelgoed.

1 like