Tips, ervaringen & aanraders #6

Oh echt al veel eerder dan 20 maanden. Denk rond het jaar ofzo al. Met name als ze haar zin niet kreeg idd. Echt op de grond gaan liggen huilen, hoofdbonken etc. Ergens rond de 20-24 maanden was het ergste er wel af, maar nu nog af en toe (ze is ruim 2,5).
Alleen nu kan ze zich inmiddels heel goed uiten en dat scheelt wel. Gaat ze je boos aankijken, armen over elkaar, pruillip “ik ben boos” en meestal kan ze ook uitleggen waarom. Als ik dat dan erken, dat ze zich zo mag voelen maar ze toch haar zin niet krijgt gaat ze wel echt huilen maar niet meer dat driftbuierige.

Wat K. wel goed hielp was het benoemen en erkennen. Bv, we waren wandelen en dan zag ze in de zijkant van de tas mijn drinkbeker zitten en dan wilde ze die ipv haar eigen. Mag niet, want is limonade voor als ik een hypo krijg en middenin een bos heb ik nou eenmaal niks anders bij. We erkenden dan dat ze dat graag wilde hebben, maar dit was voor mama’s hypo. We snappen dat het jammer is dat jij dat nu niet mag, maar jij hebt eigen drinken bij. Hielp vaak wel om in ieder geval weer verder te kunnen lopen, zonder een boos spartelend kind in je armen.

Onze jongste heeft het trouwens nog niet, die is bijna 15 maanden. Wordt wel snel boos als iets niet gaat zoals ze wil, maar is heel ff en dan weer door. Niet echt driftbuien nog.

2 likes

Vraagje… Komen jullie kinderen ook wel eens erg vies terug van het kdv? Ik heb al meerdere keren gemerkt dat mijn kindje doorgelekt teruggekomen is. Net heb ik haar opgehaald en pakte ik haar onder haar billen vast en heel mijn hand zat onder de poep. Ik was zo beduusd dat ik snel naar huis was gefietst. Ze zat van haar rug tot haar enkels onder de poep. Snel in bad en de kleren in de was gedaan. Maar dan vraag ik me eerlijk gezegd wel af, hoe lang heeft ze daar mee rond gelopen? Een ongelukje kan gebeuren, dat snap ik heus. Maar dit is al de zoveelste keer. Ben benieuwd of jullie dit ook wel eens meegemaakt hebben en of ik het bespreekbaar moet maken.

Vies als in vlekken van (buiten)spelen, soms een kleine etensvlek oid: ja.

Vies door ontlasting: nee. Vind dat ook niet oke. Kan natuurlijk een keer gebeuren dat ze het niet hebben gemerkt meteen, zeker niet als een kind bij ophalen zelf naar de ouders gaat en niet wordt opgepakt. Maar omdat je het vraagt denk ik haast niet dat het de eerste keer is?

Edit: laar maar, ik kan niet lezen. Nee vind ik niet normaal en zou ik zeker bespreken.

5 likes

Ik heb dit echt nog nooit gehad. Dat het een keer gebeurt dat ze doorlekken kan gebeuren denk ik dan, maar als het vaker gebeurt zou ik er wel even naar vragen! (Misschien niet meteen boos maar meer zo van ‘Hoe vaak verschonen jullie Pietje eigenlijk’).

2 likes

Ja ze was buiten aan het spelen, dus ik denk dat ze het niet gemerkt hebben. Ik heb haar dus van buiten ook gelijk meegenomen. Ze had ook een best donkere broek aan dus ik snap dat ze het niet gelijk hebben gezien. Maar dan nog… Niet echt oke toch?

2 likes

Dat er een keer een randje ontlasting op de romper zit ofzo denk ik ja, kan gebeuren. Maar de ontlasting zat echt van de rug tot de kuiten dat vind ik ook gewoon zielig. Het is helaas niet de eerste keer. Misschien wel een goede wat je zegt, om te vragen hoe vaak ze verschonen. Toch een beetje subtiel aankaarten.

2 likes

Zou het sowieso de volgende keer met brengen even melden en ook dat het je al vaker is gebeurt. En dan even kijken hoe ze reageren en of het verbetert.

Overigens, als er bij ons een randje ontlasting op de romper zit doen ze al een schone aan. Heb wel eens “vieze” rompers meegekregen dat ik echt aan het zoeken was naar de vlek om in te sprayen :sweat_smile:

7 likes

Ik vind het ook best lastig omdat ik de vorige keer best over de zeik was. We hebben namelijk erg expliciet aangegeven dat we niet willen dat haar foto op Facebook e.d. komt. Nu bleek dat toch per ongeluk gebeurd te zijn en heeft haar foto er een aantal dagen op gestaan. We hebben al eerder aangegeven dit heel belangrijk te vinden, ze hadden haar foto namelijk al eerder gedeeld met andere ouders. Dat was 2 weken geleden ofzo nog gebeurd. Dus ik was vrij pissig en ben bang als ik hier nu weer over begin dat ik een beetje die zeikmoeder word :sweat_smile:.

Oh maar dat is toch je goed recht. Ouders moeten daar toestemming voor geven en jullie hebben die expliciet niet gegeven.

Snap wel dat je je dan nu zo’n zeikerd voelt, maar dit is natuurlijk wel weer iets heel anders. Zou het proberen gewoon te vragen met wegbrengen “joh ze was met ophalen vorige keer compleet doorgelekt, het zat echt overal. Dat hebben we helaas al vaker gemerkt, willen jullie daar goed op letten dat jullie haar desnoods wat vaker verschonen?”. Proberen zo neutraal mogelijk te brengen. Meestal reageren ze daar dan wel goed op en zo niet, tsjah zegt meer over hun toch :wink:

7 likes

Thanks voor de tip! Soms ga je zo aan jezelf twijfelen. Ik snap best met al die kinderen die daar rondlopen dat ze niet alles kunnen zien, maar dit vind ik toch wel erg. Ga het zeker even bespreken de volgende keer!

Ik gebruik een elektrische babyvijl. Gekocht via bol.com.

En @Cauchi & @Suikerklontje dank jullie!! Ik denk inderdaad ook dat het verbale er zeker mee te maken heeft. Straks kun je gewoon met hem communiceren, kan daar echt naar uitkijken haha! Al snapt hij al best veel, maar ik zo’n bui kun je praten wat je wil, hij hoort het toch niet :sweat_smile: Ik was ook echt verbaasd dat dat met 18 maanden al kan beginnen, ik dacht echt pas met 2, maar opzich wel logisch dit. Bij ons kan hij ook echt z’n dag niet hebben. Dat speelt hij de ene dag heel veel zelf en gaat alles vrij makkelijk en de andere dag is hij écht chaggerijnig, heel bijzonder. Net mensen :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Baby van 5 maanden, hoelaat naar bed? Slapen gaat wat beter maar we zijn beetje clueless over haar bedtijd

• 6 uur
  • 7 uur
  • 8 uur
  • 9 uur
  • 10 uur
  • 11 uur
  • 12 uur
  • Later dan 12 uur

0 stemmers

1 like

Hmmm lastig in de zomer is mijn zoon 8-10 maanden dan zou hij de babybril niet passen… dan ga ik toch maar voor een maatje groter. Hij heeft al een redelijk groot hoofd van zichzelf :smiling_face_with_tear:

1 like

Dit is bij onze opvang ook zo… haal hem op vrijdag altijd tussen de middag op en zie dan overal kindjes met van die smoezelige handjes en gezichtjes. Maar goed hoort er ook wel een beetje bij…

@PhoebeBuffay ik snap je gevoel wel, ik heb ook wel vaker iets ingeslikt wat ik eigenlijk had moeten aangeven op kdv omdat ik bang ben als “die zeikmoeder” gezien te worden :sweat_smile: Soms denk ik wel eens aan overstappen, maar misschien gaat het op de meeste kdv er wel hetzelfde aan toe, heb ik echt geen idee van

2 likes

Ligt ook wel erg aan je kindje. Hier fase gehad dat ze 18u ging. Ze was gewoon helemaal af dan. Altijd super jankerig na 18u (lees compleet overstuur) kon je niks meer mee. Voelde voor ons ook heel vroeg.

1 like

Ja nou precies… Beetje lastig. Voor beide idd fijn als ze wel kan gaan. Nog maar even over nadenken haha.

2 likes

Zielig inderdaad! Ik snap ook je gevoel dat je geen zeikmoeder wil zijn, mijn man zegt steevast: het zijn niet je vrienden, maar service providers waar we veeel geld voor betalen, dus onvrede moet je (vriendelijk!) benoemen!
Dat helpt mij altijd om uit de oordeel over mezelf-modus te komen :slight_smile:

4 likes

@Karl_Lagerfeld ik ben zo verbaasd dat mensen dit soort dingen nog weten van een jaar geleden!
ik weet dat ze soms na het eten op me in slaap viel op de bank en dan legde ik haar over in dr eigen bed als wij naar boven gingen, maar hoe vaak, hoe laat etc. is echt een soort blur
ik weet nu al soms niet meer wat er vorige maand gebeurde haha

10 likes

Heb je helemaal gelijk in, maar toen ik een keer ergens ‘feedback’ over gaf dacht ik wel: “Oei, als ze nu maar niet naar tegen -dochter- gaan doen als wraak omdat ze me stom vinden”.

Totaal absurde gedachte en ze reageerden ook gewoon normaal op wat ik aankaarte.

(Hier worden de kindjes vaak nog eens extra verschoond voordat ik ze mee naar huis krijg. Heel netjes, maar sta je wel extra lang te wachten :slight_smile: ).

6 likes