Ik zou persoonlijk voor optie 2 gaan. Beetje op gevoel en de redenen die al gegeven zijn.
Het is hierboven al gezegd, maar het ligt echt heel erg aan hoe je uit de bevalling komt en wat voor kindje je hebt. Mijn man nam zijn verlof op aan het eind van mijn verlof met 1 week overlap. Mijn kindje was vrij moeilijk (huilbaby vanwege koemelkallergie), en ik had achteraf gezien eerder al wel meer hulp willen hebben. Het voordeel van zijn verlof direct achter die van mij was dat hij ook tijd alleen met de baby had en dus alles net zo goed wist als ik (waar spullen liggen, wat en wanneer hij drinkt/eet en hoeveel werk het is), wat echt heeft geholpen om de taken eerlijk te verdelen.
Ik vond optie 1 echt zo fijn! Heerlijk samen genieten en beide wennen aan ouder zijn. Wij zijn ook paar x weekendjes weg gegaan met de baby. Vond het echt een hele bijzonde en mooie tijd!
Wij hebben na de bevalling ook als gezin samen full-time doorgebracht (optie 1) en vond dit echt een mooie periode. Vooral als ik er nu aan terugdenk hoor, op het moment zelf kon ik de steun en hulp van mijn vriend vaak goed gebruiken. We gaat het nu bij de tweede weer zo doen.
Ik vond dit overigens ook een goede basis geven om de taken vanaf het begin gelijk te verdelen ipv dat jij als moedertje thuis zit en je man aan het werk is
Is het jullle eerste? Dan zou ik zeker voor optie 1 gaan vw de redenen die jij zelf opnoemt. Bij de eerste was mân man ook lang thuis en daarna wel weer full time gaan werken. Was zo lekker om samen alles te ontdekken.
Vraagje; N. is nu iets van 3 maanden overdag zindelijk en sinds die tijd heeft ze ook altijd snachts een droge luier. Onze luier voorraad is nu bijna op, dus wil er eigenlijk mee stoppen.
Hou zouden jullie dat doen? Gewoon in 1 keer ook snachts stoppen met de luier?
Ik denk dat ik het antwoord ook wel weet, maar heb zo geen zin in geseik snachts. Letterlijk en figuurlijk
Ja hoor gewoon stoppen en hopen dat het goed gaat. Niet teveel laten drinken na het avondeten en voor slapen nog laten plassen. Ging vrij goed hier. Zoontje was rond 3,5 jaar toen hij dag en meteen ook nacht zindelijk werd. Nu is hij 5 en in totaal maar paar ongelukjes gehad.
Wij zijn vrij abrupt gestopt met de nacht vanwege aanhoudende eczeemklachten, waarbij we dachten dat snachts een losse pyjamabroek misschien iets zou verbeteren. Na het avondeten niet meer laten drinken, wij geven ook aan dat dat het laatste echte drinkmoment is. Als ze echt dorst heeft mag ze paar slokjes water, maar geen grote hoeveelheden meer na het avondeten en dat water alleen als ze er zelf om vraagt. Voor het slapengaan plassen en dat was het. Ze werd nog niet altijd met een droge luier wakker, maar het ging hier echt al snel goed. Soms een ongelukje, maar niet iedere nacht. De eerste 2 avonden heb ik geprobeerd als we zelf gingen slapen haar te laten plassen, maar dat was wel zon drama, dus mee gestopt.
Ohja en in het begin hadden wij een potje op haar kamer staan, dichterbij dan de wc. Soms zat die sochtends vol als we haar gingen wekken zonder dat wij het hadden gehoord. En als ze snachts wakker werd wel vragen moet je plassen en bij twijfel toch laten gaan (dan moest ze vaak ook), omdat het natuurlijk nog niet in haar systeem zat om in de nacht te gaan plassen.
Edit: Ohja en wij maken altijd het bed dubbel op; Matrasbeschermer, hoeslaken, matrasbeschermer, hoeslaken. Zo is een ongelukje zo verschoond, eventueel deken vervangen (hebben we ook 2, in de koudere maanden lag de reserve opgemaakt in de kast nu slaapt ze onder alleen een laken), al het natte spul in de badkamer en klaar. In de ochtend meteen in de wasmachine, maar ga daar snachts niet aan beginnen.
Heel erg bedankt voor al jullie uitgebreide reacties! Optie 3 van @Ovenschaal sprak ons ook erg aan dus mijn man is meteen aan het rekenen geslagen, maar dat komt qua onderwijsperiodes niet lekker uit tenzij ik drie weken eerder terugkom van mijn (op zich al verlengde, dus kan wel) verlof. Het roosteren van onderwijs is trouwens ook de reden dat hij dit nu al moet doorgeven. En het is inderdaad ons eerste kind, dus we gaan nu waarschijnlijk voor optie 1 We kwamen er ook achter dat zijn verlof dan alsnog drie weken eerder stopt dan het mijne, dus de overgang is dan niet zo van 0 naar 100 gelukkig.
Bijna 8 maanden hier, maar ze is nu mega schrikachtig? Als iemand niest of ik plots een potje nagellak laat omvallen op tafel ofzo (was niet eens hard) dan is het echt gillen en huilen alsof de wereld vergaat.
Is dit een fase/normaal?
Kleine kiekeboe schrikmomentjes lijkt ze juist wel grappig te vinden, dan krijgt ze een soort van de slappe lach, maar tussendoor ook ooit ineens een soort huil of mopper geluidje. Misschien vind ze het spannend?
We gaan nog even rekenen, maar wat misschien wel helpt: hij is in de schoolvakanties ook fulltime thuis (en ik niet).
Ik ben ook zo benieuwd hoe dat bij ons zal gaan⌠Hier ook een workaholic met eigen onderneming en ook nog in het hoogseizoen. Wij hebben voor nu maar bedacht dat we wat met de flow gaan (wel voor de komende tijd alvast minder inplannen, nu 35 weken) en kijken wat nodig is. Ik heb ook niks aan een onrustig persoon in huis. Ik ben zelf werkloos nu en wil in mijn verlof op zoek naar een nieuwe baan. Heeft iemand daar ervaring mee incl. het (gelijk) inzetten van ouderschapsverlof? Wat is slim?
Mijn man was de eerste 3 weken na de bevalling volledig thuis en was heel fijn dat we alles samen konden doen. De overige 3 weken heeft hij verspreid opgenomen nadat ik weer begon met werken en die nam hij dan op de de dagen dat ik werkte, hij werkte dan 2,5 dag en de overige dagen nam ik zelf ook ouderschapsverlof op.
Nu met die nieuwe regeling gaat hij dat vanaf augustus weer doen en dan gaat hij dus 3 maanden 2,5 dag werken. Hij vindt het super leuk om zo ook tijd alleen te zijn met de kleine en hebben dan ook minder oppas nodig.
Ja wat een terror hè? Knap dat je het heb doorstaan! Ik ben ook nog steeds verbaasd dat ik niet afgevoerd ben naar een psychiatrische kliniek in die tijdâŚ
Dit is wel precies hoe krentenbaard bij mijn zoontje begon. De vlekjes werden steeds groter en uiteindelijk kwamen de typische gele korstjes. Je kunt altijd even de ha bellen voor overleg.
Hoe doen jullie dat als jullie ergens onderweg eten met jullie dreumes?
Ik wil eind van de middag even naar het strand. Dus ik dacht, dan haal ik daar een patatje en dan neem ik wel even een potje Olvarit mee voor mân zoontje van 14 maanden. Maar ik kan ât daar nergens opwarmen.
Hoe lossen jullie zulk soort uitjes op? Wat betreft het avondeten. Potje opgewarmd meenemen en hopen dat het warm blijft? Of die dag 2x brood eten? Ik weet het even niet meer, haha.
Wil niet met âm bij een strandtent gaan zitten maar gewoon ergens lekker rustig, vandaar.
In de middag evt warm eten en dan in de avond brood? Of een keer twee keer brood, maakt echt niet zoveel uit voor een keertje. Of als hij zo wakker is eerst warm eten en dan naar het strand?
(Als het warm is heb ik zelf sowieso niet zoveel zin in warm eten en dan vind ik twee keer brood ook prima )
Mijn man werkte laatste weken avonden minder. Hij heeft vandaag klant aan huis ontvangen, precies een week geleden bevallen.
Wij gaan ook maar met de flow mee. Ook ivm verhuizen.
Ik heb bij mijn nieuwe baan ouderschapsverlof als voorwaarde gesteld. Had het wel al vanuit mijn vorige werkgever. Zou geen probleem moeten zijn. Het is wel 1e jaar hier onbetaald.
Pasta! Zowel warm/lauw en koud lekker!