Tips, ervaringen & aanraders #6

Ze zijn duur, maar ik ben heel blij met de TripTrap. Voordeel is dat ze er makkelijk zelf in en uit kunnen klimmen (zeker in de periode dat ik dven niet mocht/kon tillen).

Als mijn vriend kookt zet ze 'm bij het aanrecht om dan op het onderste plankje te staan en mee te helpen.

(En je kunt ze later goed doorverkopen)

Klinkt alsof het toch wat strak zit. Zou kijken of hij wat losser kan of een grotere maat nemen. Als dat niet helpt, kan je ook een ander merk proberen, de pasvorm van luiers verschilt nog wel per merk.

1 like

wij hebben deze:

niet duur, lekker simpel en doet wat het moet doen

3 likes

Ik zou gewoon kopen wat je mooi vindt en om je budget valt. Je kunt er weinig fout mee doen.
Wij hebben gewoon een ikea ledikant, 2e kindje slaapt erin en is gewoon prima.
Wij hebben Tripp trapp eetstoel, omdat er die mooi vinden en ze lang mee kunnen. Maar ze zijn wel duur. Zoontje zit er al wel 3 jaar, elke dag in.

1 like

Wij hebben een oproep gehad voor een BCG vaccinatie (tbc) voor onze baby, omdat mijn man in Centraal Azië is geboren. Hij woon al >20 jaar hier en het is geen land waar we op vakantie zullen gaan.
Ik zie dat de vaccinatie een wond/zweer en een litteken zal veroorzaken en vraag me af waarom het eigenlijk nodig is. Heeft mijn baby meer risico op tbc vanwege haar vader? En wat is die kans op tbc hier ĂŒberhaupt? In de folder en online vind ik hier geen antwoord op.
Wat hebben jullie gedaan? Ik ben helemaal voor vaccineren, maar twijfel of dit nuttig is en vanwege de wond en het litteken.

2 likes

Hier wil ze helemaal niks, elastiekjes en haarspeldjes trekt ze meteen uit. Soms lukt het mij nog net voor het naar buiten gaan en ze het niet helemaal door heeft. Na het kdv krijg ik haar altijd terug met leuke kapsels en blijft ze netjes stil zitten. Ook 2 jaar.

2 likes

Hoe lang heeft ze de stoel uiteindelijk gebruikt?

Ik twijfel erover om hem ook te kopen maar ze is al 4 maand en weet niet of ze er dan nog lang plezier aan heeft.

1 like

Tot zeker 9 a 10 maanden intensief gebruikt! Ik had m ook niet gelijk in het begin hoor. Via marktplaats kun je ze soms echt voor een goede deal krijgen, maar dat is wel een beetje geluk hebben

1 like

Een wipstoel is ook niet een vervanger voor een speelkleed oid hĂ©. Ik vond een wipstoeltje fijn om even snel te kunnen douchen of m’n handen een kwartiertje vrij te hebben. Daarna legde ik hem gewoon weer in de box of op de grond.
Voor ons was een simpele wipstoel voldoende. Al vond ik de duurdere opties wel ook allemaal heel aantrekkelijk.

1 like

Bedoelde het ook niet specifiek tegen jou! Sorry als het zo overkwam.
Ik wist zelf zulke dingen echt niet toen ik moeder werd :sweat_smile:

1 like

Misschien een hele stomme vraag dit hoor, maar wanneer begonnen jullie kindjes wat ‘beleefder’ te communiceren? Als in: vragen stellen met minstens twee woorden? Mijn kind is nogal van het commanderen en het liefst ook schreeuwend (‘DRINKEN!!!’). Nu praat ze sowieso nog niet heel veel in zinnetjes dus ik weet niet wat ik al kan/moet verwachten maar ik verbeter haar nu wel steeds met ‘Mama, mag ik wat drinken?’ (Dan antwoordt ze: ‘ja’. :sweat_smile: ) Als we haar iets geven zegt ze meestal wel ‘dank je’ en haar vocabulaire is wel flink uitgebreid de laatste tijd. Ik vind het wel lastig om te bepalen of dit normaal gedrag is voor haar leeftijd (althans, dat klinkt nogal zwaar, ik denk niet dat het abnormaal is) en wanneer je hier ‘iets’ mee gaat doen.

Ze is 2 jaar en 1 maand oud nu.

3 likes

Ja m’n zoontje heeft wel de BCG vaccinatie gehad (ondanks dat wij al 9 jaar niet meer naar Centraal AziĂ« zijn geweest). Ons reden was toch bescherming bieden tegen een evt infectie in een ander land (wij gingen best vaak op vakantie Turkije Saoedi’s ArabiĂ« etc) in ongeveer 50-80% en tegen een ernstig beloop van een TBC infectie. In NL valt de incidentie TBC wel mee, maar bv in oost-Europa (ik dacht OekraĂŻene maar weet niet meer zeker) komt het juist heel veel voor. Het geeft idd een litteken.

3 likes

Ik hoopte al dat jij zou reageren :sweat_smile:
Wij komen dus nooit in regio’s waar tbc meer voorkomt. Wat is dan het voordeel voor mijn kind? Weet jij of ze meer risico loopt door haar afkomst, of is dat in principe gelijk aan een kind met twee Westerse ouders? Want dan is er toch niet echt een nut voor die vaccinatie tov andere Nederlandse kinderen?
Heeft jouw kindje er veel last van gehad? En laat je je dochtertje nu ook vaccineren?

4 likes

Het gaat ook om de omgeving waarin ze opgroeit of er nog veel contact is met de familie van je partner die mogelijk wel vaak naar AziĂ« gaan. Dan is je risico groter om het te krijgen. Maar anders zelfde als iedereen. Hij had geen bijwerkingen alleen duurt het echt lang lang voordat zo’n litteken mooi wordt. Was eerst echt een bult.

2 likes

Wij zijn op een gegeven consequent niet gaan reageren op echt commanderen, tot ze het vroeg. Wel verbeteren of zeggen je kunt het ook vragen. En dan ook echt voet bij stuk houden
 En dat kan ook met een woord, intonatie doet veel. Ze kon het namelijk ook prima op een andere mabier zeggen, dat ging eerder ook altijd. Ze was toen wel al wat ouder want met 2j1m praatte ze nog weinig.

Nu heeft ze nog wel eens de neiging te gaan commanderen, dan zeg ik je kunt het ook vragen he. En dan zegt ze of “mama mag ik / ik wil graag drinken” of “asseblieft drinken”. Ze hoeft van mij echt niet constant alles te vragen en mag ook best gewoon iets zeggen (ik wil
 ) maar niet commanderend.

Nu vraag ik wel eens iets aan der, vooral met opruimen bv “wil je even je schoenen opruimen?” En als ze daar geen zin in heeft antwoord ze met asseblieft niet :joy: nouja het is in ieder geval een nette nee :stuck_out_tongue_winking_eye:

15 likes

Schoonfamilie woont niet dichtbij en die gaan eigenlijk ook nooit naar land van herkomst of die regio, dus dan zou het eigenlijk niet echt nodig zijn als ik je antwoord goed lees.

3 likes

Ik kan erg slecht tegen commanderen. Dus consequent genegeerd als ze iets commandeerde. En voordoen hoe het dan wel moest. En heel veel complimentjes geven wanneer ze het wel goed deed.

En soms als ik haar vroeg of ze iets wilde drinken, zei ze “NEEHEE”. Dus uitgelegd dat als je iets niet wil/hoeft, je “Nee dank je” zegt. En dat ook consequent voorgedaan (en weer veel complimentjes gegeven).

3 likes

Goede redenen! Ben nu zelf ook aan het speuren op tweedehands sites en ze zijn erg gegeerd.

Eerst wou ik de Kaos klapp omdat deze ook op te klappen is en ze er ook op kan klimmen maar daar is vanalles misgelopen met de productie van een bijbehorend tabletje wat mij wel een meerwaarde lijkt.

Klopt helema, K. deed dat in het begin ook niet. Dankjewel zegt ze nog steeds zelden, terwijl ze nu wel echt goed praat. Maar zij kon voor ze besloot te gaan commanderen wel op een vragende manier iets zeggen, dus dat was dan ook al voldoende ookal was het maar 1 woord. Dus echt de intonatie en dat commandeer toontje ervan af, maar dus wel de belangrijke toevoeging dat we wisten dat ze het ook op een andere manier kon. Echt volzinnen doet ze pas sinds kort :wink:

Oh en zelf ook het goede voorbeeld geven, ging me bv toen pas opvallen hoe vaak wij tegen elkaar zeiden “pak ff drinken voor mij” als de ander naar de keuken liep, ipv “wil je drinken voor mij pakken?”.

Over praten: Ze krijgt het woord ambulance met geen mogelijkheid uitgesproken. En dat zorgt echt voor hilarische taferelen als ze er een ziet of hoort want dan roept ze dus heel hard iets wat klinkt als kijk, plasse!! :joy::joy::joy:

7 likes

Ja dat sowieso idd. K. zegt dus bv pas “asseblief” sinds haar zusje het zegt. Daarvoor vertikte ze het gewoon. Oh en R. zegt nog niet echt astjeblieft hoor, maar wel iets wat klinkt als (sse-blie ofzo) :stuck_out_tongue:

@June88 haha zo’n spiegel zijn ze soms he! Soms hoor ik haar ook op een manier tegen haar zusje praten dat ik denk oooh praat ik echt zo? Ja zo praat ik echt als ze niet luistert. Ik heb ook iets te vaak ‘ik denk het niet’ geroepen als er echt niet werd geluisterd en er toch iets werd gedaan want niet mag. En dat hoor ik haar soms ook na zeggen tegen R., op precies dezelfde toon. “R! ik denk het niet!!!”

6 likes