Tips, ervaringen & aanraders #6

Je vroeg het mij niet maar wil wel even reageren.
Het ligt niet aan jou of de kleine! En al die theorieën/aanpakken/tips kunnen zo onzeker maken.
Hier werkte: geef het de tijd ook dit wordt vanzelf beter. En een draagzak! Heb M. Deze periode zoveel gedragen. In de draagzak sliep ze wel 1,5 uur/2 uur.

Nu is M. bijna 8 maanden en doet ze dutjes van een uur. Heb niks bijzonder gedaan, alleen met elk dutje hetzelfde ritueel. Slaapzak aan, speen in, muziek-konijn aan en aai over haar bol.

4 likes

Ik had hem gekocht bij van asten babystore maar daar lijkt hij uitverkocht. Maar als je " Zwembadje Babymoov Aquani Marine" googlet krijg je wel wat opties.

2 likes

Niks :joy: ze doet nog steeds regelmatig dutjes van 35 minuten, hoewel er nu eindelijk steeds meer wat langere dutjes tussen zitten (mag ook wel, ze is bijna 1). Bij mij hielp het wel om naar de wakkertijden te kijken en ik heb haar nu wat langer wakker gehouden, dat lijkt wel te werken.

Er zijn zoveel verschillende boeken, instagrams, slaapcoaches, adviezen etc dat het je gaat duizelen, maar het ligt niet aan jou, je doet het goed! Precies wat @Ovenschaal al zegt. De eerste paar weken sliep onze dochter ook vooral op ons of sliepen we samen in ons bed.

Voor wat houvast vond ik @bureauvanslaap en @slaapwolkje op Instagram wel fijn, maar verder is het eigenlijk een groot experiment. Ik zou willen dat ik me er in het begin wat minder druk om had gemaakt (makkelijk gezegd, I know), ik was de hele dag allerlei varianten op ‘baby doet korte dutjes’ aan het googlen en dat werd een soort obsessie.

Ik weet dat het boek Slaap! voor velen hier een holy grail was (ik had er zelf niet zoveel aan), maar daar wordt ook een heel hoofdstuk gewijd aan het vormen van slaap in de eerste 13 (?) weken. Misschien zou je dat op kunnen zoeken?

1 like

Hebben jullie nog tips voor dreumesen met krullend haar? Het is nu nog vrij dun, kort en middenblond, maar er zit wel duidelijk een slag/krul in.

Niet knippen en dan kijken wat het doet? En nog speciale producten proberen? We hebben nu Zwitsal gel, maar dat is sowieso niets.

1 like

Oeh ik lees dit en ik denk ooh was dat zo? :joy:
Ik denk inderdaad gewoon de tijd geven, weet dat je je best doet en het vanzelf wel beter gaat uiteindelijk. Ik deed heel veel op gevoel maar ze was vaak savonds dan oververmoeid waardoor ze niet wilde slapen.
Momenteel hebben we wel een fijn ritme maar is ze ook al 8 maanden. Tijd is voorbij gevlogen. Stapje voor stapje gaat dat beter.

2 likes

Heeft iemand tips voor bloedprikken bij een dreumes van 1,5? En/of met andere onderzoeken bij verdenking op coeliakie?

1 like

Overdag dutjes deed ze vooral makkelijk in de auto of in de wagen. Dus heb veel gelopen en gewinkeld. Ik heb verschillende inbaker doeken geprobeerd maar inbakeren met een hydrofiel werkte hier het beste.

Draagzak wel geprobeerd maar vond ik zelf heel vervelend, heel beklemmend. Dus dat heb ik gelaten.

Ik ging vaak rond 20:00 naar boven met haar, dan zorgde ik dat ik goed zat/lag op bed en dan hield ik haar vast en wiegde ik haar in slaap. Dan kon ik tv kijken zonder geluid of op mn telefoon kijken.

En slapen ging vanaf 4 maanden wat beter. Maar een echt ritme met dutjes is eigenlijk pas begonnen toen ze naar de opvang ging.

Ze is nog altijd geen hele makkelijke slaper maar het is wel best goed gekomen uiteindelijk.

Had het er toevallig met mn moeder over gisteren hoe afschuwelijk het soms was in vergelijking met nu.

3 likes

Goed natmaken (met plantenspuit bv) en dan kammen, niet droog kammen. Dan op laten drogen, eventueel speciale creme erin, als het nog nat is (dan wordt het haar minder droog en blijven de krullen mooier). Zal morgenochtend even een foto maken van de creme die wij gebruiken (komt gewoon van kruidvat).

4 likes

Mijn dochter moet regelmatig bloedprikken, al vanaf 6 maanden oud. Ik leid haar altijd af met een pop of ander speelgoed en neem haar even goed in de houdgreep. Ze geeft vaak kort een gilletje, maar eigenlijk valt het me altijd 100% mee (wij laten haar wel altijd in het ziekenhuis prikken, op de kinderpoli, dus daar zijn ze ook gewoon ervaren natuurlijk). Eventueel kan je vragen om een Emla-pleister om van tevoren te plakken, die verdoofd de huid. Mijn ervaring is echter dat ze dan altijd precies op een andere plek willen prikken als waar ik die pleister heb geplakt, dus daar ben ik mee gestopt :wink:.

Mijn dochter heeft ivm een darmziekte ook diverse andere onderzoeken moeten ondergaan, maar weet niet of je over iets specifieks vragen hebt?

3 likes

Hebben wij gehad! Moesten ook poep inleveren btw.

Bloed prikken viel mee, wel gehuild maarja. Hoort erbij. Papa hield m vast en ik stond ernaast te kijken.

3 likes

@Cactuss @Ovenschaal thanks! Moesten jullie die pleisters zelf regelen of kreeg je die terplekke? Ik zie er echt onwijs tegenop, ik snap dat het erbij hoort en het voor zijn bestwil is, maar hij snapt dat natuurlijk nog niet. Alleen daarom denk ik dat hij beter met zijn vader kan gaan, om van mijn spanning geen last te hebben.
Voor nu is het alleen bloedprikken, mocht er ook nog een biopsie nodig zijn, vraag ik opnieuw tips! Thanks voor dit iig!

Ik heb het niet gedaan. Heb er over gebeld met de GGD maar die zagen de meerwaarde er ook niet van in voor ons.

4 likes

Ik heb zelf die stickers gevraagd aan kinderarts van tevoren. Het moet even inwerken, dus ik wel handig als je die van tevoren in huis hebt.

Ja mijn dreumes heeft enorme krullen! Ik maak het nattig met een waterspray, dan doe ik er van Noir een leave in conditioner in en kam ik het met de denman brush. Dan heeft ze echt bizar mooie pijpenkrullen.

1 like

Hier smeerde ze er van te voren verdovende creme op. Ik heb niks hoeven plakken oid

1 like

Hier helaas ook zo’n lastige slaper(nu bijna 6 weken)… ‘s nachts gaat het best goed met in slaap vallen aan de borst en in de puckababy piep, maar overdag slaapt hij eigenlijk alleen in de draagdoek of in de wagen (zolang je blijft rijden). We oefenen overdag wel met slaperig, maar wakker wegleggen, maar tot nu toe is dat nog niet gelukt. Weten jullie of het slim is om zijn kamer overdag ook te verduisteren bij het slapen? Ik wil niet z’n dag/nacht ritme in de war brengen, maar wie weet helpt het hem wel iets… inbakeren overdag vindt hij trouwens verveelender dan s nachts ook

1 like

Ja maar als je toevallig net een vriendin/buurvrouw/collega hebt wiens kindje de halve dag in de box ligt te slapen, kan ik me voorstellen dat je denkt dat jouw kind het niet ‘goed’ doet.

Mijn eerste was in de eerste 4 weken zo’n chill-baby, dat was bij nr 2 ook wel even wennen.

3 likes

Aaah ja jullie hebben gelijk, geen goede verwoording Inderdaad… veel mensen in de omgeving die hun baby soms overdag even weg kunnen leggen, en soms is het best pittig om de draagdoek de hele dag om te hebben dus op basis van het boek Slaap! blijven we het wel oefenen met af en toe wegleggen, maar het maakt je wel onzeker of je dat dan op de goede manier probeert

1 like

O kan ik goed wegleggen als hij in de draagzak in slaap gevallen is (wel alleen maar op zijn buik) ik geloof vanaf dat hij zo’n 8 weken was.

Ik doe dan de draagzak los, ga met hem op bed liggen en na twee minuten ofzo pak ik hem van mij af en leg hem naast me neer. (hebben nog een vloerbed)

T kon ik het eerste half jaar helemaal niet weg leggen, die deed alleen maar dutjes van 45 minuten in de draagzak. Na het eerste half jaar werd dat beter.

Ook als het normaal is kan het best zwaar zijn. Je doet het goed! :+1:

1 like

Alle drie mijn kinderen kregen pas een beetje een ritme na een week of 12. Toen ben ik ook begonnen met boven leggen en proberen slaapjes in bed te laten doen. Ging vaak steeds beter en rond week 16 zat er dan een beetje ritme in en sliepen ze boven ipv op mijn arm of in de wagen.