Ik weet niet of je iets aan je verwachtingen kunt doen als nieuwe moeder, of ze torenhoog of onrealistisch zijn of niet. Ik weet ook niet of dat anders is dan 3 jaar geleden, zowel hier op het forum als ergens anders.
Als ik naar mezelf kijk, is het moederschap in veel opzichten totaal anders dan ik dacht en zeker die kraamtijd en die eerste maanden. Was ik slecht voorbereid? Misschien wel ja. Misschien had ik geen reeele voorbeelden in mijn omgeving Misschien wilde ik de rest ook niet zien.
Toevallig stond vandaag in de NRC een stuk over zowel het nieuwe boek van Renske de Greef als Ianthe Mosselman, die 30 jaar geleden een boek over moeder worden schreef, over dat ze beide niet hadden kunnen inschatten wat het moederschap is. Dertig jaar geleden en zes jaar geleden.
Ik denk wel dat het goed is om te helpen relativeren en te laten zien wat van je verwachtingen normaal is en wat niet. Ik vind het forum daar juist vaak heel goed in en vind die online reflectie zonder veroordeling heel fijn en hoop dat die blijft!