Tips, ervaringen & aanraders #6

Dat laatste wat je zegt is zo waar. Als ze maar slapen is hoe en waar niet zo boeiend. Al helemaal de eerste 6 maanden niet.

Heel pittig soms, maar als je je er aan over kunt geven is het zo fijn zo’n klein slapend hummeltje op je :pleading_face: Die van mij kan nu best goed in zijn bedje dutten, maar vaak zat blijf ik met hem zitten omdat het zo knus is.

2 likes

Awh is echt niks fijner dan dat!
ik haalde mijn baby weleens uit zijn box of bedje om lekker op mij verder te slapen haha,
soms keek ik dan lekker een serie of film liggend op bed 🥹 zo gezellig, mis dat wel.

2 likes

Heeft gewoon erg te maken met je referentiekader ook. Ik heb, inmiddels eigenlijk had een hele slechte slaper en ik trok het ook slecht als een vriendin tegen mij ging zeuren dat haar kind een keer een nachtje slecht sliep omdat ze 3x eruit moest voor speen (dat was een halleluja nacht voor ons). Maar het is inderdaad niet eerlijk naar diegene toe.

1 like

Het CB zei me met 5 weken dat ik mijn baby met ieder slaapje moest inbakeren en in bed moest leggen. Want dat werkte bij haar baby. Bij mijne dus niet, maar als een professional dat met 5 weken al zegt en iedereen om je heen zegt dat babies al een ritme moeten hebben en alleen in bed moeten slapen en je hoort van mensen dat de baby al meteen alleen slaapt, dan denk je toch ook dat je een moeilijke slaper hebt?
En dan al die mensen die zeggen dat je je kind verwent of laat wennen aan niet alleen zijn. Dat is hier misschien niet de tendens, maar wel wat ik veel om me heen hoor.

5 likes

Ik wil graag even onze vakantie-ervaringen hier delen. We zijn onlangs met (net) tweejarige met het vliegtuig op vakantie geweest en ik zag er van tevoren best tegenop maar het was over het algemeen heel fijn. Ik heb hier vaker twijfels/overwegingen gelezen van mensen om wel of niet met een (klein) kindje te vliegen dus ik dacht: misschien heeft iemand hier iets aan.

En disclaimer: natuurlijk alles afhankelijk van hoe je kindje is, er zullen mensen zijn bij wie alles moeilijker of juist makkelijker verloopt en ook volledig afhankelijk van je opvoedstijl maar ik wilde wat dingen delen die ons hielpen. Absoluut geen rocket science maar misschien helpt het iemand.

• Voor de vlucht had ik wat kleine cadeautjes gekocht (kleurboekje, puzzeltje etc.). De heenvlucht vond ik dramatisch, maar dat kwam voornamelijk door de enorme drukte op Schiphol en het feit dat we precies om haar dutjestijd de lucht in gingen (mijn kind slaapt niet zomaar ergens anders, alleen in bed of in de auto) dus toen was het even zweten en enorm hysterische driftbuien in het vliegtuig maar uiteindelijk hielpen de cadeautjes wel om de vlucht een beetje door te komen.
  • Gezond eten heb ik tijdens de vakantie ook voor ons kind bijna volledig losgelaten. Wel geprobeerd wat fruit aan te bieden etc maar hier verder 0 strijd van gemaakt. Wat resulteerde in 10 dagen amper groente en fruit en veel ijsjes, frietjes en limonade (maar ook: rust bij ons)
  • Ons motto was: elke dag iets doen wat zij leuk vindt en iets wat wij leuk vinden. Wat zij leuk vindt is strand, zwembad of speeltuin dus dat deden we één dagdeel. Het andere dagdeel bezochten we een leuk dorpje of bezienswaardigheid.
  • Het tempo lag een stuk lager dan we gewend zijn op vakantie. Kind had weinig zin om zelf te lopen, ook niet altijd om in de wagen te zitten dus dat waren véél terrasjes, ijsjes en pauzes. Maar dat is ook ontspanning dus daar even aan overgeven.
  • Slaapritme hebben we ook losgelaten. Ze heeft denk ik twee of drie keer haar middagdutje in het appartement in bed gedaan, de rest van de dagen in de auto als we onderweg waren naar/van iets. Dat waren soms ook kortere dutjes dan ze gewend is of pas op een later tijdstip. 'S avonds vaak ook veel later (tussen 22.00 en 23.00) naar bed, wat wel weer uitslapen tot 9 uur betekende.
  • We gingen 's avonds gewoon uit eten, veel restaurants hadden een speeltuin of speelhoek voor kindjes en we hadden altijd de tablet en haar lievelingsspeelgoed (pop) bij. Oké, het is niet een paar uur met elkaar kletsen aan tafel, maar het was supergoed te doen zo.

Bottom line was voor ons veel dingen/verwachtingen loslaten en een beetje meegaan in het ritme van ons kind en de vakantie. En dat is heel goed bevallen! Vorig jaar waren we met mijn ouders op vakantie maar ik vond dit veel relaxter eerlijk gezegd.

43 likes

Het komt wel echt super onaardig over. En zij ervaart het als lastig? Want het is toch ook super lastig als je baby overdag alleen wilt slapen in een draagdoek (dus op je geplakt) of als je beweegt met de wagen? Hoe kom je zelf tot rust dan?

13 likes

Je hebt heus wel gelijk, maar een zin als ‘kom op hee’? Echt niet nodig.

Toen jij net moeder was, had je ook geen idee wat je realistisch gezien wel en niet kon verwachten van je baby. Helemaal niet als je allerlei verhalen hoort en leest over doorslapen en makkelijk wegleggen. Dus verplaats je eens in jouw leven destijds en misschien komt er dan een wat aardiger zin uit.

18 likes

Ik vind ‘Als ik zo’n baby zou kunnen krijgen tekende ik ervoor’ ook vrij heftig on te zeggen tegen een twijfelende moeder van een newborn (@June88 ).

Laten we elkaar steunen en een realistische spiegel voorhouden en tegelijkertijd rekening houden met hoe zwaar die eerste tijd is. Je weet niet wat iemand doormaakt en wat er speelt.

6 likes

Even iets gezelligers tussendoor: Dilling heeft komende zondag 25 procent korting op alles. :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

22 likes

Ik heb tips nodig over hoe iets te brengen bij een kdv. Mijn baby van 7 maanden komt nu voor de 2e keer thuis met verbrande armpjes :frowning: Ik vind dat niet chill. Maar vaak als ik hem kom brengen of ophalen is er best wat chaos om de leidsters aan te spreken. Is dat iets waarvoor je een gesprek plant of toch wel gewoon even tussendoor zeggen? Hoe doen jullie dit soort dingen?

1 like

Ahhhhhh de opvang heeft geannuleerd. Over 3 weken begin ik met werken. (Ook wel de schuld van mijn vriend want die had het niet goed afgesproken blijkbaar??!)

Kan er ook eens iets meezitten???
Gelukkig is het zo’n leuke baby maar pff

4 likes

Vind dat eigenlijk best wel slecht van de opvang… want gemiddeld genomen verbrand een kind bij goed insmeren en vooral in de schaduw spelen niet. Natuurlijk zijn er altijd kinderen die sneller verbranden, maar dan weet je dat vaak als ouder wel en geef je ook wel aan dat ze met buiten spelen bv een uv shirt aan moeten of ze vaker moeten smeren ofzo… natuurlijk kan het altijd gebeuren dat een kindje per abuis toch verbrandt (kan je ook als ouder overkomen) maar als het nu voor de 2e keer in korte tijd gebeurt, zou ik zelf denken dat het insmeerbelejd wat ze voeren voor mijn kind niet voldoende is.

Dat gezegd hebbende zou dit voor mij dus iets zijn waar ik over zou mailen. Gewoon even een algemeen mailtje van “baby is nu 2x thuis gekomen met verbrande armen. Kunnen jullie er goed op letten dat er met naar buiten gaan goed ingesmeerd wordt? Desnoods tussendoor een keer extra.”

En de eerste volgende keer met brengen tijdens de overdracht even kort melden “smeren jullie baby goed in vandaag zodat de armen niet verbranden?” En als er een app is ook in de ochtend even in de app zetten voor je gaat brengen.

1 like

Dank voor de antwoorden! @Mexi is een mentor een soort vast aanspreekpunt?

Ik zie nu in de app staan dat hij idd een mentor heeft! Ik zal het dan ook met haar gaan bespreken.

Dit forum is zo fijn als je in je omgeving niemand hebt om dit soort vragen aan te stellen :smiley:

6 likes

Ik weet niet of je iets aan je verwachtingen kunt doen als nieuwe moeder, of ze torenhoog of onrealistisch zijn of niet. Ik weet ook niet of dat anders is dan 3 jaar geleden, zowel hier op het forum als ergens anders.

Als ik naar mezelf kijk, is het moederschap in veel opzichten totaal anders dan ik dacht en zeker die kraamtijd en die eerste maanden. Was ik slecht voorbereid? Misschien wel ja. Misschien had ik geen reeele voorbeelden in mijn omgeving Misschien wilde ik de rest ook niet zien.

Toevallig stond vandaag in de NRC een stuk over zowel het nieuwe boek van Renske de Greef als Ianthe Mosselman, die 30 jaar geleden een boek over moeder worden schreef, over dat ze beide niet hadden kunnen inschatten wat het moederschap is. Dertig jaar geleden en zes jaar geleden.

Ik denk wel dat het goed is om te helpen relativeren en te laten zien wat van je verwachtingen normaal is en wat niet. Ik vind het forum daar juist vaak heel goed in en vind die online reflectie zonder veroordeling heel fijn en hoop dat die blijft!

3 likes

Ik voel me eigenlijk nooit slecht als andere kinderen het “beter” doen dan de mijne of iets al wel kunnen op dezelfde leeftijd als mijn kind dat nog niet kan.
Boeieee, komt vanzelf.

Ga echt niet vergelijken, wordt je alleen maar zielig van.
Misschien wat minder doen? Scheelt een hoop stress blijkbaar.

6 likes

Wij hebben altijd een soort overdracht en dan vertellen ze over wat ze heeft gegeten, hoe ze heeft geslapen en andere bijzonderheden.

Ik zou dat van dat verbranden gewoon de volgende keer zeggen als je hem brengt; en dan misschien een tube zonnebrand in zijn tas doen en dan kun je zeggen ‘de vorige keer was hij een beetje verbrand dus ik heb zonnebrand in zijn tas gedaan’.

2 likes

Even een hart onder de riem, want je baby die echt alleen maar in de draagdoek wil slapen vond ik ook echt heel pittig. Ik was ook de hele dag in de weer met de draagdoek/draagzak en kon amper even rustig zitten, en al helemaal niet zelf slapen of rusten overdag (wat gewoon kut is als je moet herstellen). En ja ook al hoort het zo en blablabla, het was slopend. Na een week of 8 werd het beter, toen pikte ze het om af en toe ook overdag in bed te gaan slapen al was het vaak maar 45 minuten, maar ze sliep iig en ik kon even rusten. En vanaf een week of 14/15 gaat het slapen overdag behoorlijk goed, en is ze vaak snel vertrokken en slaapt ze ook wat langer achter elkaar.

Wij hebben de kamer overdag wel donker gemaakt, en ingebakerd. Dag en nachtritme was ik niet heel bang voor, want we merkten al wel dat ze snachts langer sliep dan overdag en dat er dus wel een soort ‘nachtritme’ was.

6 likes

Misschien kan je ook even vragen wat het beleid van het kdv is. In mijn ervaring is dat vaak dat ze willen dat de kinderen al ingesmeerd gebracht worden bij mooi weer, dan hoeven ze alleen 's middags een keer extra te smeren. Als dat bij jullie ook geldt, hadden ze dat natuurlijk moeten zeggen, maar misschien goed om ook even te checken wat zij verwachten.

4 likes

Dat zou dan echt een heel vreemd onverantwoord beleid zijn. Iedereen ( en vooral kinderen) moet om de twee uur worden ingesmeerd. Dus al zou je ze om 8.00 zelf thuis insmeren moeten ze om 10.00 uur zeker opnieuw weer worden ingesmeerd.
Ik zit er zelf ook bovenop, ook naar de opvang / opa’s en oma’s toe. Ik stop altijd een tube zonnebrand in de tasjes.

4 likes