Tips, ervaringen & aanraders #6

Het is best uitvoerig bewezen dat vroege introductie (<8 maanden) allergieën voorkomt. Er zijn nu aanwijzingen dat bij 3 maanden al allergenen introduceren bij risicogroepen zelfs nog meer voordelen kan bieden.
De WHO is een organisatie die advies moet geven aan de hele wereld, al die gebieden hebben hun eigen factoren om mee te laten wegen. Voor moeders in Afrika zonder schoon drinkwater of moeders in Vietnam waar een enorm taboe op borstvoeding rust moeten ze exclusieve borstvoeding zo hard mogelijk stimuleren (als je geen schoon drinkwater hebt is borstvoeding misschien wel het veiligst tot 4 jaar bijvoorbeeld), maar voor moeders in Europa en Australië waar voedselallergieen veel meer voorkomen zou je willen adviseren om vroeg te starten met allergenen introduceren. Het ‘compromis’ is dan het wereldwijde advies, maar lokaal in een land kan dat best anders vertaald worden.
We weten ook dat kinderen met eczeem door hun huid allergenen opnemen en er een allergie voor kunnen ontwikkelen als je niet snel genoeg daarna datzelfde allergeen oraal introduceert. Die allergenen zijn in een huis aanwezig (in de lucht, op de vloer, in het textiel, op huid van de rest van het gezin), dus die vermijd je niet (tenzij je bijv pinda uit je hele huishouden en alle andere omgevingen waar je baby komt verbant). Eczeem komt veel meer voor in westerse landen (tot wel 30% bij baby’s in Zweden vs 0.6% bij baby’s in Tunesië), landen met een hoge eczeemprevalentie hebben dus ook veel meer belang bij vroege introductie van allergenen (want veel meer potentiële allergie om te voorkomen), en zullen dus in hun land ook een ander advies geven.
Culturele verschillen spelen mee, in Israël is het gebruikelijk om pindasnacks (lijken wat op onze pindaflips) te prakken met melk en al supersnel aan je baby te geven, daar komt nauwelijks pinda-allergie voor. Daar heeft de kinderarts het er vast niet over en liggen er niet tientallen folders klaar, omdat vrijwel elk kind die pinda allang binnen heeft op jonge leeftijd.
Ook afhankelijk van de follow-up van kindjes, wij hebben een fantastisch systeem met consultatiebureau’s om alle kinderen op de voet te volgen, als je in een land woont waar je kind met 1 week en met 8 maanden een keer gezien wordt, dan zullen ze pas bij 8 maanden bespreken dat je voedsel moet introduceren, praktisch omdat ze je kind niet eerder zien.

Nouja, hele hoop gebazel, uiteindelijk mag iedereen het zelf weten, doe vooral wat goed voelt, maar staar je ook niet blind op het advies van een ander land of een wereldwijde organisatie, want die hebben heel andere belangen te dienen en afwegingen te maken.

43 likes

Komt echt goed! Jullie leven staat nu even op zn kop en jullie oudste moet gewoon wennen aan alle indrukken en geluiden. Maar dat gaat echt weer voorbij! Wij hebben zoveel mogelijk onze routine vastgehouden, maar ook niet te moeilijk gedaan als dat even niet ging.

2 likes

Dit komt goed! K. werd in de kraamweek ook weer veel wakker, precies wat je zegt alle indrukken en veranderingen. Mijn man heeft een paar nachten echt 2u (en dan soms wel 2x) naast haar bed gezeten. Wij merkten dat tegen het einde van de kraamweek ze weer meer zichzelf werd en langzaam ook weer beter ging slapen. Wij hadden afgesproken dat mijn man K. in de nachten zou doen en dat gaf voor mij veel rust.

Qua wakker huilen: meestal als ze eenmaal goed slapen valt dat wel mee. Hier zijn de keren dat T. afgelopen 1,5 jaar K. heeft wakker gehuild echt op 1 hand te tellen. En dat is dan inc nachtelijke krijspartijen zoals vannacht (mevrouw was wakker om half 3 en wilde naar beneden. En HEEL erg boos dat dat niet mocht. Denk dat ze haar tot het einde van de straat konden horen).

4 likes

Als je adviseert om allergenen zo vroeg mogelijk te introduceren, heb je het dan over de EAT studie van Perkins?

1 like

Ik adviseer niks, ik geef alleen wat achtergrondinformatie over waarom het consultatiebureau tot een ander advies kan komen dan de WHO.

In mijn cursus werd de LEAP-studie van Du Toit genoemd, in het standpunt van de NVK citeren ze wel Perkin zie ik, ik ken die studie verder niet zelf.
Ik las toevallig gister nog deze abstract: Redirecting waarin ze vanaf 3 maanden introduceren en effect zien, maar ik heb nog niet het hele artikel gelezen, dus of het kwalitief wat is weet ik nog niet.

9 likes

Bedankt, ik ga ze lezen.

2 likes

Welke merken voor eerste schoentjes vinden jullie prettig?

Ik vind het echt chill dat jij je nu ook in dit gedeelte van het forum bevindt haha, fijn om goed onderbouwde stukken te lezen.

21 likes

Shoesme flex (in de sale), Elefanten en die met flexibele zool van cupcake couture.

2 likes

Voor a.s maandag heb ik een extra opvang ochtend aangevraagd en nog niet gehoord of het akkoord is. Ze hanteren sowieso het beleid dat ze pas 7 dagen van tevoren dit verzoek bekijken. Maar ik vind dat zo last minute? Is toch bijna niet te plannen dan.

Hoe doen jullie kdv’s dit?

1 like

Ja hetzelfde. Omdat de meeste ouders pas een week van te voren zeggen “ oh volgende week komt Pietje niet’. Dan weten ze dan ook pas of ze een extra plekje vrij hebben. Althans ik ga er dan vanuit dat de dagen al ‘ vol’ zitten en er pas extra ruimte is als er een kind niet komt.

Wij hebben dat nu ook. Geen super tips hier nog.
Vaak heeft baby huiluurtje rond dat zij naar bed moet. Dan gaat 1 met baby naar beneden.
Midden in de nacht laten we maar gebeuren. Vaak wilt ze ook bij ons liggen /flesje water. En geven we dat.
Iedereen zsm slapen is dan belangrijkste.
We hebben wel paar vervelende nachten gehad, dat ze ook begon te huilen, baby net sliep en de peuter ging spoken etc. Ieder doet dan 1 kind.

Sowieso jammert ze nu wel meer maar er veranderd zoveel voor haar. Mom guilt is wel aanwezig als ze om mij roept (eerder huilt) en ik bezig ben met baby en mijn man erheen moet.
Probeer heel bewust elke dag tijd alleen met haar bezig te zijn maar lijkt niet genoeg. Hopelijk kan ik volgende week langer wat doen zonder last van m’n bekken te krijgen en dan wil ik 1 op 1 met haar even wat doen buiten het huis. Kinderboerderij oid.

2 likes

ik zag deze op zalando lounge en ik wil ze eigenlijk direct kopen maarrr ik kan nergens vinden of het een beetje goede schoenen zijn
ze lijken mij lekker flexibel, niet het meest ondersteunend maar makkelijk om zelf aan en uit te trekken?
heeft iemand deze voor z’n kind (van 19 maanden?) en hoe zijn ze?

6 likes

Weten jullie goede argumenten te verzinnen voor mijn vriend?
Ik okt '21 is ons kindje geboren dus hij heeft vanaf augustus ook nog recht op die extra verlof. (nieuwe regeling)
Hij werkt 4 dagen op contract. Maar hij zegt; ja ik heb nog 4 vakantieweken en ik werk maar 4 dagen dus ik hoef die extra dagen niet. Maar ik vind dat je dan een dief bent van je eigen portemonnee.

Want stel hij gebruikt die 3 maanden om zijn vrije dag te vervangen door die regeling, OF hij neemt een dag in de week extra verlof op, OF gewoon ff 3 extra weken vakantie ofzo? Wij kunnen die 30% geloof ik) wel missen.
Maar hij is dan te trouw aan zijn werkgever ofzo? Ik krijg hem niet echt overtuigd. Zijn er mensen in soortgelijke situatie ?
Daarnaast werk ik voor mezelf en krijg ik dit soort regelingen niet, Dus des te meer vind ik dat hij dat kan gebruiken, Als hij meer thuis is kan ik juist meer werken,(in principe is die verdeling ook juist gemaakt om het verschil tussen man/vrouw in zorg kleiner te maken)

4 likes

Wilde eigenlijk vanaf 6 maanden beginnen met vast. Maar door de posts over allergieën en mijn baby exceem op z’n wangen heeft toch maar eerder. Baby is nu bijna 5 maanden maar hoe geven jullie pindakaas en ei? :grimacing: Pindakaas beetje op lepel?

Ik zit beetje in je man zijn situatie. Heb nog veel vakantiedagen als ik straks weer begin.
En dan werk ik er 1 jaar dus ouderschapsverlof wordt dan standaard 60%vergoed.
Ik weet ook niet zo goed wat ik ermee ga doen, anders dan de standaard 4 uur per week opnemen dat ik al deed.
Gaan ook drukke tijd in op werk in die periode en moet mezelf nog ‘bewijzen’ voor vast contract en schaal hoger.
Zou dus in theorie de uren als kerstvakantie kunnen opnemen. Maar heb alsnog dan vakantiedagen over.
Dus neem ze dan denk ik per week op zodat ik 1 dag vrij ben (36u contract en dan dus 32 uur). Misschien soms keer meer.
Heeft je man ook zoiets? Dan gebruik je het toch maar uitgesmeerd. Je werkgever merkt er denk ik toch niet veel van.

Edit. Eigen ervaring met 3 dagen werken is dat je alsnog voor 4 dagen werk moet doen maar dan in 3. Vandaar dat ik niet standaard minder wil. Wellicht heeft je man dat ook.

Pindakaas roerde ik door de appelmoes of geprakte banaan. En met ei deed ik een omelet/geklutst ei gebakken, even vermalen met de staafmixer door een hapje heen. Kan ook door appelmoes.

1 like

Banaan prakken en beetje pindakaas erdoor, of andere matchende smaken

2 likes

Thanks voor de reacties!

Oké wat betreft WHO snap ik het. Maar met 4 maanden met hapjes starten is ook niet bewezen beter dan met 6 maanden als je het over allergieën hebt. In dat stuk van de groene vrouw worden ook wetenschappelijke artikelen daarvoor aangehaald. De darmen zijn met 6 maanden beter gerijpt.

2 likes